Energiajövő Fukusima után

A fukusimai baleset globálisan és itthon is arra figyelmeztet: az energiabiztonság nem a nagy erőművekben rejlik. De nem is a külföldről érkező erőforrásokban, mint ahogyan azt 2009 januárjában a földgázcsapok elzárása során megtapasztalhattuk. A regionális önellátásra való törekvés és a megújuló energia részesedésének növelése ésszerűnek tűnik, hiszen így természeti katasztrófa esetén sem egész régiók ellátása sérül, s a szállításból adódó energiaveszteség is minimalizálható. Magyarországon azonban még kistelepülési szinten sem létezik energiaautonómia, s a megújuló energiaforrások súlya is csekély. A lakossági és a közületi felhasználásban jelentős problémák vannak az energiahatékonyság terén is - bár az üzleti szektorban némileg javul a helyzet -, s mindezt bonyolítják még a szabályozás tisztázatlanságai, a támogatási rendszer körüli bizonytalanság és a finanszírozás területén fellelhető gondok. A megoldásra egyre kevesebb az idő.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

MEGÚJULÓK: Csekély részesedés

Nagy hiba, hogy nyáron gázzal csinálunk meleg vizet. Háromszor annyiba kerül, mint napenergiával - kritizálja a jelenlegi gyakorlatot dr. Kohlbeh Norbert, a gödöllői Szent István Egyetem Mezőgazdasági és Környezettudományi Karának egyetemi docense. Hazánkban jelenleg a becsült napkollektor-felület 150 ezer négyzetméter, a napelemek beépített kapacitása 0,8-1 megawatt. Ezek alacsony értékek, pedig kedvezőbb természeti adottságokkal rendelkezünk, mint például a minket nagyságrendekkel megelőző Csehország - mondja Varga Katalin, az Energiaklub megújuló energiával foglalkozó projektvezetője. Ausztria is jóval előrébb jár 3 millió négyzetmétert kitevő napkollektoraival, pedig a napsütéses óráik száma megegyezik a nálunk kevéssé napsütésesnek számító észak-magyarországi régióéval.

2009-ben az energiafelhasználásnak mindössze 7,3 százalékát adták megújuló energiaforrások - összesen 75 petajoule értékben -, a villamosenergia-termelésnek 7,5 százalékát. Uniós vállalásunk értelmében 2020-ra 14,6 százalékkal kell növekednie a megújulók részesedésének. 2010-re a villamosenergia-előállításban 5,4-5,7 százalék körüli arányt sikerült elérnünk.

Azt, hogy a szél-, a nap-, a vízenergia, a biomassza vagy a földhő tud növekedést felmutatni, a gazdasági és jogszabályi környezet határozza meg. Az állam 2006 óta nem adott ki engedélyt új szélerőművek építésére, szélenergia-kapacitásunk jelenleg 329 megawatt. Kiszámítható támogatáspolitikára van szükség - véli Varga Katalin. A zöld hőenergia eddig nem részesült támogatásban, a Megújuló Energia Cselekvési Terv azonban már elsősorban a hőenergiát favorizálja, tehát a geotermikus és biomassza-fűtőművek felfutása várható. A projektvezető szerint az állami szerepvállalás elengedhetetlen, mivel magas kezdeti beruházást igénylő technológiákról van szó: egy kilowattnyi kapacitás létrehozása egymillió forintos beruházást igényel.

Nálunk is érvényben van a megújuló energiaforrásból megtermelt villamos energia mindenkori piaci árnál magasabb áron való átvétele mint támogatási forma. Ennek finomhangolása szükséges, az egyes technológiákra jellemző beruházási és üzemeltetési költségekhez kellene szabni.

Eltüzelt erdők, eltékozolt hő
■ A villamosenergia-törvény módosítása következtében a rönkfából termelt villamos energia termelését az állam többé nem támogatja. Ezzel újra megnyílik a lehetőség, hogy ezt az erőforrást hatékonyabban, inkább hő formájában fordítsák fűtésre. Az erőművek tűzifaigényének visszaesésével - évente egymillió tonna tűzifa került az erőművekbe - remélhetőleg a piaci árak is mérséklődnek majd.
■ A biomasszás erőművekben az energia 10 százalékából villamos energiát állítottak elő, a maradék elszállt. Ehelyett ezt az energiaforrást inkább hőenergia-termelésre kellene fordítani.
■ A hőerőművek a hő nagy részét nem tudják hasznosítani, ezért 17-25 százalékos hatékonysággal működnek csak, a maradék elszáll a levegőbe.

ENERGIAHATÉKONYSÁG: Versenyre fel!

Rendhagyó kettősség fedezhető fel a hazai piacon - állítja Kaderják Péter, a Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Központjának vezetője, mivel a felhasznált gáz mintegy felét üzleti körülmények között vásárolják meg, adják el, s már tapasztalni a valódi verseny jeleit. A piac másik, hatósági áras felén viszont továbbra is érzékelhető a torzulás: az egyetemes szolgáltatást igénybe vevőknél jellemzőbb az energiafelhasználás alacsonyabb hatékonysága. Velük ellentétben az üzleti szféra szereplői kihasználják az energiahatékonyságban rejlő lehetőségeket. A hazai feldolgozóipar a 2000-es évek közepéig évi 6-7 százalékos energiahatékonyság-javulást produkált. Ma Magyarország versenyszektora szinte azonos villamosenergia-, illetve hőfelhasználással tud előállítani egységnyi GDP-t, mint a hasonló iparszerkezetű többi európai ország.

Pénzszegény háztartások
A hazai lakóépületek állapotát a szakterület államtitkára nemrégiben aggasztónak nevezte, s közölte: a 4,3 milliós épületállomány közel 70 százaléka korszerűsítésre szorul. Arra, hogy mit lehet „keresni” az ide koncentrált fejlesztésekkel, az Energiaklub kutatása mutat rá. A Negajoule projekt során számszerűsítettek is: a hazai lakásállomány 74-féle épülettípust jelent, más és más építőanyagot, fűtési rendszert, technológiát alkalmazva születtek meg a családi házak, a hagyományos és házgyári lakások. Azt is kiszámolták – tudtuk meg Fülöp Orsolyától, az Energiaklub szakértőjétől –, hogy jelenleg a lakóépületek fűtése és a melegvíz-előállítása teszi ki a teljes magyar primer energiafelhasználás egyharmadát, 360 petajoule-t. Ennek az energiamennyiségnek több mint 40 százaléka megtakarítható lenne energiahatékonysági beavatkozások révén, s a megtakarítás több mint 80 százaléka családi házakban teljesülhetne. Ezekben található a háztartások kétharmada. Az otthonok 85 százalékában még nem szigeteltek, nem korszerűsítették a fűtést, nem végeztek olyan beavatkozást, amely hozzájárul a takarékos energiafelhasználáshoz. A háztartások háromnegyedének semmilyen megtakarítása nincs, s hiába tudják, hogy a beruházás gyorsan megtérül, nem képesek belevágni. Az államtól nem idegen az energiahatékonyság támogatása, de az eddigi pályázatok utófinanszírozással működtek, vagyis nem működtek, mert hiányoztak az önrész megtakarításai.

A nem háztartási és nem kormányzati szektorban jó irányban haladnak a folyamatok, a magántulajdonosok rendre elvégzik azokat a fejlesztéseket, amelyekkel az energiafelhasználást gazdaságosabbá lehet tenni. Ám a lakossági és a közületi felhasználás területén jelentősek a problémák. Részben azért, mert a szabályozás még mindig a korábbi nyomott árakra épül rá, részben a finanszírozás területén fellelhető gondok miatt: igen sok esetben még akkor sem ruháznak be a háztartások az energiahatékonyságba, amikor nyilvánvaló a megtérülés, mert nincsenek megtakarítások, s sokan nem mernek eladósodni. Pedig differenciáltan alkalmazott támogatásokkal az energiafogyasztás csökkenő mennyiségét - az ezt szolgáló beruházásokon keresztül pedig a munkahelyteremtést - preferálhatná az állam, visszaszorítva az eddigi ártámogatási gyakorlatát.

Az elmúlt évtizedben voltak példák arra, hogy központi intézkedésekkel - például árbefagyasztással - igyekezett az éppen aktuális kormányzat tompítani az energiakrízisek hatásait. Most megint előtérbe került ez a „védekezés", a rezsiköltségek korlátozását tűzték napirendre. Arról a tervről is lehet olvasni, hogy a hosszú távú magyar-orosz szerződésben szereplő tarifa helyett a momentán alacsony szinten álló azonnali piac árai alapján számolják ki a lakossági árat. Kaderják Péter emlékeztet rá: nemcsak az ezredfordulón, hanem például 2006-ban is elindult felfelé a gázár, s a kormány késve, 60 milliárd forintnyi kompenzációval igyekezett jóvátenni a nagykereskedőknek az elmaradt áremelést. A döntéshozók ekkor sem voltak hajlandók a tényleges beszerzési költségekhez igazítani a tényleges fogyasztói árakat.

A költségbefagyasztás - 2011-ben ez a terv - általában azt jelenti, hogy a valós költség alatt kapnak szolgáltatást például a háztartások. A részleteket még nem lehet tudni, a legtöbbet az egyetemes szolgáltatói gázárról, illetve a távfűtés áráról hallani.

Az ártámogatások helyett az energiafogyasztás csökkentését preferáltatná az egyetemi szakember, aki szerint ott, ahol nincs verseny, indokolt lehet a szigorú központi szabályozás, a versenynél jobb fogyasztóvédelem azonban nincs. Amikor 2009-2010-ben tényleges válság volt egyebek mellett a német piacon, a nagykereskedelmi árak nem befagytak, hanem, a versenynek hála, 40-50 százalékkal csökkentek. A kérdés tehát az: lehet-e olyan hatékony versenyt generálni Magyarországon is például a gázszektorban, amelynek eredményével a fogyasztók kedvezőbb költségek formájában találkozhatnának?

ENERGIAELLÁTÁS: Jön a hőszivattyús, tározós?

A villamos energia felhasználása az elkövetkezőkben 10-15 százalékkal nőhet, nem kis részben a közlekedés villamos áramfelhasználás a növekedése miatt. Ha pedig több villanyra lesz szükség, akkor nem lesz elegendő csak energiaracionalizálási lépéseket tenni, szükség lesz több primer energiára is, melynek forrása a földgáz, az atomenergia s valamilyen szinten a megújuló energia lehet.

Nem jó megoldás?
A paksi atomerőmű ma hazánk villamosenergia-fogyasztásának 40 százalékát elégíti ki. Több régi erőművünk elöregedett, helyüket újabbaknak kellene átvenniük. Dr. Kohlbeh Norbert, a gödöllői Szent István Egyetem Mezőgazdasági és Környezettudományi Karának egyetemi docense szerint a nukleáris erőművek nem azonnali megoldások, inkubációs idejük – a tervezéstől a kulcsátadásáig – 15–20 év. Mi több, az urán véges ásványkincs, egyes jóslatok szerint az évszázad közepére elfogyhat, főleg, ha Kína és India a jelenlegi tempóval állít üzembe újabb és újabb reaktorokat. Ez felnyomhatja az urán árát, amivel – a docens szerint – idehaza nem számolunk, még annak az externáliának a költsége sincs benne a kalkulációban, hogy a radioaktív fűtőelemek tárolását sok évezreden át kell biztosítani. Így 10 forint/kilowattóra villamosenergia-ár nem a valós költségeket tükrözi.

A magyar kormányzat Fukusima után is deklarálta, hogy Paks „státusa" változatlan: az atomerőmű a jövőben is 40-45 százalékot tesz ki a hazai villamosáram-ellátásban. A paksi üzemidő-hosszabbítást már egy ideje eldöntötte a politika, de vizsgálja a bővítés lehetőségét is. Tény, be kell építeni a nagyobb biztonságot, a japán tapasztalatokat s az uniós egységes stressztesztek - az atomerőművek ellenálló képessége megvizsgálásának - eredményét.

A megújuló energia szerepét nem szokás megkérdőjelezni, mégsem lehet még minden elemét, tisztán látni a hosszú távú energiapolitikában. A geotermikus energia sok lehetőséget kínál, bár a villamos energia terén „csak" 150-200 megawattos elméleti potenciál van ebben az energiahordozóban. A közösségi fűtési rendszereket azonban rá lehet állítani a geotermikus energiára, s a biomassza-potenciál is jelentősnek mondható. Úgy lehet kalkulálni, hogy 2030-ra a hőellátás területén 35-40 százalék közötti részesedést érhet el a megújuló energia.

Lényeges lehet, hogy a villamosenergia-rendszer szabályozhatóságát is mielőbb megteremtse az energiapolitika, például szivattyús, tározós erőművel. Az időjárástól függ, hogy mikor és mennyi szél- és napenergiát sikerül előállítani, ám a fogyasztási igények eltérő időpontokban jelentkezhetnek, ezért ki kell egyenlíteni a különbséget. Ezt úgy lehet megtenni, hogy az erős szél esetén előállított - és akkor éppen a piac által nem igényelt - energiával egy alacsonyabb helyen lévő tóból egy magasabb helyen lévőbe vizet pumpálnak fel azért, hogy amikor szélcsend van, de magasabbak az áramigények, a magasabb tóból a turbinákra engedett vízzel előállíthassák a szükséges energiát. A paksi erőmű „mögé" is érdemes biztonsági tartalékot helyezni, s ehhez is megfelelő eszköz a szivattyús tározós erőmű.

Atom és megújuló

Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a helyszínen tájékozódott a Paksi Atomerőmű természeti katasztrófák elleni védettségéről. A tárcavezető megerősítette: noha Magyarországot semmilyen veszély nem fenyegeti a Japánban történtek miatt, az atomerőmű haladéktalanul aláveti magát az önkéntes stressztesztnek. Fellegi Tamás jelezte: a felkészülés az üzemidő hosszabbítására nem áll le, de a japán helyzet teljes körű elemzésének és a biztonsági felülvizsgálatnak a tapasztalatai alapján, ha szükséges, a hatóságok módosítják az engedélyezési eljárást és a kritériumokat. A Paksi Atomerőmű megkerülhetetlen és biztonságos eleme a hazai villamosenergia-rendszernek, a készülő stratégiai dokumentumok a következő évtizedben feltétlenül számolnak a nukleáris termelőkapacitásokkal. Április közepén, Brüsszelben, az Európai Fenntartható Energia Hét rendezvényén pedig arról beszélt Fellegi Tamás, hogy Európa versenyképességének megőrzése érdekében elengedhetetlen a hagyományos energiahordozókra épített gazdasági modell újragondolása. Európának meg kell találnia az egyensúlyt a környezeti rendszerek által nyújtott lehetőségek kiaknázása és a fejlődési igények kielégítése között. Ennek lehetnek kiemelkedő eszközei az úgynevezett tiszta technológiák. Egy fenntartható jövőt megalapozó gazdasági modellben az energiatakarékosság, az energiahatékonyság, a megújuló energiaforrások alkalmazása, valamint az unió országaiban rendelkezésre álló megújuló erőforrások előtérbe helyezése meghatározó jelentőséggel bír majd.

TÁMOGATÁS: Erőművek végveszélyben

Tesznek-e lakatot az 1200 megawattnyi kapacitást jelentő hazai kiserőművek kapujára? -kérdezik az elmúlt három-négy hónap energiapolitikai jogalkotását aggódva figyelő energetikai vállalkozásoknál. A Magyar Kapcsolt Energia Társaságnál azt remélik, hogy legfeljebb 200-300 megawattnyi kapacitás esik áldozatul. Bercsi Gábor, a társaság elnöke emlékeztet: április elején egyeztetésre került sor a szakmai szervezetek és a szaktárca képviselői között. Ott az körvonalazódott, hogy a kiserőművek egy csoportja még rendelkezik kötelező áramátvételi szerződéssel, esetükben még nem térült meg az energetikai beruházás, s támogatást kapnak majd a kapcsoltan termelt hőenergián keresztül. A másik nagy csoportba a már megtérült erőművek sorolhatók, s az áprilisi minisztériumi egyeztetéskor kérdéses volt, hogy nekik adnak-e bármiféle dotációt. A kötelező átvételi támogatás (KÁT) összesen 1200 megawattnyi kapacitásra vonatkozik, ezt azonban nagyon sok 1-2 megawattos erőmű állítja elő. Csak néhány nagyobb tartozik ebbe a körbe, így a Budapesti Erőmű Zrt. erőművei és a Debreceni Kombinált Ciklusú Erőmű.

A kapcsolt energiatermelés - amikor áram mellett hőt is előállít az erőmű - előnyökkel jár, hiszen kevesebb szén-dioxid kerül ki a levegőbe, kevesebb primer energia szükséges. Egy tavalyi elemzés szerint az oroszországi földgázimport-függőség 6 százalékkal csökkent a kapcsolt energiatermelés következtében.

Tárca-előrejelzés
A jelenlegi szétszabdalt, átláthatatlan, pazarló távhő-szolgáltatási rendszer gyökeres átalakítására van szükség ahhoz, hogy a lakossági terhek növekedését meg lehessen akadályozni, ezért is vonta be a kormány a távhőárak megállapítását az állam hatósági jogkörébe – idézi a fejlesztési tárca sajtóközleménye Bencsik János klíma- és energiaügyért felelős államtitkárt. A kormány megkezdte a KÁT-rendszer átalakítását is. Azon földgáz alapú kapcsolt energiatermelőknek, amelyeknek nem térült még meg a beruházása, átmeneti segítséget nyújtanak, és közülük azok, amelyek lakossági felhasználókat látnak el hőenergiával, ezenfelül – kizárólag a hasznos hőtermelés után – átvételi támogatásban részesülhetnek. Az 50 megawatt teljesítményt nem meghaladó engedélyesektől piaci alapon működő áramátvételre kerül sor. A hőoldali támogatott átvétel lehetősége a megtérült földgáz alapú kapcsolt termelők esetében még kidolgozás alatt áll. A biomassza alapú energiatermelők körében teljesítménykorlát és szigorú fenntarthatósági követelményrendszer bevezetése várható.

A múlt évben még bizakodó volt a szakma, kivált, mert akkor is párbeszédet folytathattak a kormányzattal, például arról, hogy a magyarországi földgázár jóval magasabb, mint a nyugati piacokon beszerezhető, a villamos energia azonban pár filléres eltéréssel, de precízen követi a nyugat-európai ármozgásokat. A drága gázból olcsó villamos energiát előállítani természetesen nem lehet, egy-egy erőmű összköltségének 60-70 százalékát is kiteszi a gáz költsége. A Magyar Kapcsolt Energia Társaság is elfogadta, hogy normális ár- és piaci feltételek szükségesek, s a támogatásokat sem lehet irreális célokra felhasználni. Ilyen alapon születtek meg az első megállapodások a szaktárcánál, komoly kompromisszumok árán alakult ki a törvénymódosítás terve is. Ebben az szerepelt, hogy a kötelező átvételből kiesett erőműveket egy két évig tartó moratóriummal visszaengedik a kötelező átvétel szabályai közé, ugyanakkor minden ilyen áramtermelő vállalkozásnál - a még meg nem térült erőműveknél is - az állam 15 százalékkal csökkenti az átvételi árat. Ez azt jelenthette volna, hogy bár számos beruházás megtérülése lényegesen rosszabbodik, de a felvett hiteleket még vissza lehet fizetni. Összességében: az állam úgy vonul ki a kötelező átvétel intézményéből, hogy nem teszi tönkre az érintett energetikai vállalkozásokat.

Nem sokkal a decemberi egyezség után Lázár János, a Fidesz frakcióvezetőjének indítványa az átvételi ár jóval nagyobb arányú csökkentését és a szabályozás további átalakítását kezdeményezte. Majd döntött a kormányzat is, nem engedve az egy-két évnyi moratóriumot, s előírva azt, hogy 2011 közepén szűnjön meg a kötelező átvétel intézménye. Csupán annyi engedményt fogalmaztak meg, hogy vélhetően lesz hőártámogatás, a hőt és áramot termelő erőművek azonban nem az áram átvételi árán keresztül kaphatnának segítséget, hanem a gőz, a meleg víz dotációjára számíthatnának. A hőártámogatás jogi feltételeit még nem dolgozták ki, ezért a bevezetésre legkorábban ősszel kerülhetne sor, ha az Európai Unió is áldását adja a dotációhoz. Bercsi Gábor kifejtette, legalább három hónapos átmeneti időszak lesz, amikor már megszűnik a kötelező áramátvétel alapján adott támogatás, de még nem lesz hőártámogatás. A pauzát túlélnék a cégek, ha tudnák, mivel számolhatnak az új támogatási rendszer alapján, ilyen információik azonban nincsenek.

A tipikusan lakótelepeken, lakóparkokban elterjedt távhőszolgáltatás helyzete is hasonló lesz, hiszen azok a kisebb-nagyobb erőművek, amelyek a meleg vizet előállítják, áramot is termelnek. Csakhogy a KÁT-rendszer megszüntetésén felül a kormányzat már bevezetett egy távhőár-moratóriumot is, amelyet addig tart fenn, amíg a szaktárca ki nem dolgozza az új szabályozást. A távhőszolgáltató társaságok közül nem is egy 2009 közepe óta nem emelte a díjakat - akkor még olcsóbb volt a gáz -, most viszont azzal számolhatnak, hogy megszűnnek a kötelező átvétel támogatásai, de ősznél korábban nem lesz hőártámogatás, az ármoratórium pedig nem teszi lehetővé, hogy a piaci árakat érvényesítsék. Nagyon könnyen csődbe jutnak ezek a szolgáltatók.

A Magyar Kapcsolt Energia Társaság még mindig hisz abban, hogy a szakmai kormányzat, miközben eléri célját, és minél jobban kontrollálni tudja a rezsiköltségeket, lehetővé teszi egy olyan rendszer kialakítását, amely mind a kapcsolt energiatermelők, mind a távhőszolgáltatók létét biztosítja. Ha ez megtörténik, akkor - átmeneti időszak után - konszolidálódni képes a ma még feszültségektől terhes rendszer. De legalább ennyi az esélye egy másik forgatókönyvnek is: valamennyi erőmű kénytelen lesz leállni, komoly zavarokat okozva a távhőszolgáltatásnak, sőt a bankszférának is. Sok erőmű-beruházás esetében ugyanis még javában törlesztik a felvett hiteleket, amelyek összege elérheti a 150 milliárd forintot.

Kivonulnak?

Komoly hőellátási problémákat és a megújuló energiákat alkalmazó projektek visszaesését vizionálja a szakma a KÁT (kötelező áramátvételi törvény) megváltoztatása miatt - áll az OGH Hírügynökség jelentésében. Kérdésre válaszolva a piacon levő több beruházó is megerősítette: mielőbbi konkrét törvényrendezést várnak, ellenkező esetben megfontolják kivonulásukat Magyarországról. Igaz, 2010 első félévben a KÁT 67 százalékát nem alternatív projektre használták, hanem földgáz felhasználásával termeltek dotált áramot, így jogosan vetődik fel a törvény megváltoztatása. Ám a KÁT megszűnése miatt biogázüzemek létesítését tervező befektetők is elbizonytalanodtak, mivel idén már nem várható a biogázra vonatkozó törvényi környezet érdemi változása. A hírügynökségnek nyilatkozó szakemberek szerint a tervezett törvényváltoztatás iránya jó, de a jelenlegi KÁT július 1-jével való megszűnése miatt egyelőre a bankok nem, vagy csak minimális részben hajlandók a projekteket finanszírozni. Egyikük a KÁT körüli bizonytalanságokra hivatkozva már induló biogázprojektek finanszírozását vonta vissza nemrég. A biomassza- és a biogázüzemek nem gyorsan jövedelmező üzletágak, viszont pozitív vonzata a trágya szakszerű elhelyezése, a hulladékfeldolgozás révén nyerhető energia s a beruházások általi munkahely-teremtés, ösztönzően hatva a mezőgazdaság és az állattenyésztés megújulására is.

ÖNELLÁTÁS: Délibábos káprázat?

A fukusimai baleset éppúgy, mint az ukrán földgázvezeték elzárása 2009 januárjában arra figyelmeztet: az energiabiztonság nem a nagy erőművekben és a külföldről érkező erőforrásokban, hanem a kisebb méretű egységekben és decentralizált, helyi erőforrásokon alapuló rendszerekben rejlik, vagyis a regionális önellátásra való törekvésben, minél nagyobb megújulóenergia-aránnyal. Így bármilyen természeti katasztrófa történik, nem egész régiók ellátása sérül. A kis helyi rendszerek esetében a szállításból adódó energiaveszteségek is minimalizálhatók.

Energiaautonómia a gyakorlatban nem létezik Magyarországon, még kistelepülési szinten sem, amelyek java része azt sem tudja, mennyi energiát használ - mondja Kovács Emese, az Energiaklub munkatársa, aki a Napkorona és Biomassza Bajnokságok adatgyűjtéseitől várja a kezdetleges statisztikák javulását. Sok adat áll(na) a szaktárca rendelkezésére a Nemzeti Energiatakarékossági Programra benyújtott pályázatokból, de az Energiaközpontban - az állandó leépítések szorításában - nem tudták ezeket teljesen feldolgozni.

Az önellátás külföldi példái közül talán a két legismertebb a németországi Jünde település és a dániai Samso-sziget. Előbbiben a hő- és villamos energiát egyaránt biomasszából állítják elő, utóbbi esetében a szigeten termelt szélenergia-többletet értékesítik. Ez a rendszer ott hibázik, hogy az így megkeresett pénzt üzemanyag-vásárlásra kell fordítaniuk, mivel a dánok nem elektromos autókat vezetnek.

Fontos, hogy egy település maga találja ki, milyen energiaforrásai vannak, és mit tudnak helyi vállalkozók megvalósítani a beruházásból, mert a közösség csak így képes a sajátjának tekinteni azt, amit megépítenek. Meghibásodás esetén képtelenek valamit is kezdeni a berendezésekkel, míg meg nem érkezik a szerelő, legtöbbször külföldről - mondja Kohlbeh Norbert, a gödöllői Szent István Egyetem Mezőgazdasági és Környezettudományi Karának egyetemi docense. Több településen nem volt körültekintő a tervezés. A szakolyi biomassza-erőmű a hírek szerint ellátási gondokkal küzd, és csak 30 százalékos hatékonysággal tudna működni, mert a termelt hulladékhővel a messze lévő települések ellátására nem alkalmas. Szentendrén is dologtalanul díszeleg egy kis erőmű, mert a felhasznált biomassza-alapanyaghoz képest alacsony a villamos energia átvételi ára.

Az EBRD kazánberuházásokra szánt kedvezményes hiteleinek a helyi önkormányzatok nem sok hasznát látják, mert félnek a külső finanszírozástól, annak ellenére, hogy itt az a ritka eset áll fenn, hogy a hitel előfinanszíroz. Sokszor még a százszázalékos finanszírozás sem jelent megoldást, hiszen az eladósodott önkormányzatok még a projekt áfáját is nehezen tudják kiizadni.

Varga Katalin, az Energiaklub megújuló energiával foglalkozó projektvezetője a lakossági pályázatok hiányát hangsúlyozza, s állítja: ezek kiszámíthatatlanná váltak, s ez leginkább a napelemek, napkollektorok, biomassza-kazánok, hőszivattyúk eladását veti vissza.

Intelligens települések
Települési szinten négy beavatkozási lehetőség áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy megoldjuk a jelenlegi energetikai helyzetből adódó kihívásokat – mondta Bencsik János klíma- és energiaügyi államtitkár a Budapesti Műszaki Egyetemen áprilisban tartott Energikus Város konferencián. Ezek egyike az energiagazdálkodás – a közösségi közlekedés, a víz- és szennyvízkezelés és a létesítménygazdálkodás mellett. Az államtitkár kiemelte: az ország energiafüggősége meghaladja a 62 százalékot, a földgázfelhasználás aránytalan túlsúlyban van, az erőműpark elöregedett, alacsony a megújuló energiaforrások kiaknázásának mértéke, az épületek többsége kifejezetten energiapazarló, és hiányzik egy energetikai szempontok szerint is átgondolt közlekedésfejlesztési jövőkép.
Épp ezért az Új Széchenyi Terv és a nemzeti energiastratégia a városi területek takarékosabb energiafelhasználásának elérését tűzte ki célul. Az államtitkár szerint ezáltal fejlődnek Magyarország települései „intelligens városokká”. Ehhez a következő területeken kell fejleszteni: be kell vezetni az „okos” mérési technológiákat, ki kell építeni az „okos” hálózatokat, ki kell alakítani az „okos” közlekedés feltételeit, és szükség van „okos” távfűtési rendszerekre is.
Az okos energiahálózatok kapcsán az államtitkár kiemelte: ezek legnagyobb előnye, hogy lehetővé teszik a szigetszerű, lokálisan elosztott, elsősorban megújuló alapú energiatermelés hatékony hálózatba kapcsolódását, s ezzel utat nyitnak a településszintű energiatermelésnek, az energetikailag önfenntartó városfejlesztésnek. A távhőhálózatok a környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági hatások optimális egyensúlyának biztosításában játszhatnak jelentős szerepet, de ehhez folytatni kell a rendszerek kiépítését, a korábban létrehozott rendszereket pedig modernizálni kell – tette hozzá Bencsik János, aki jó példaként említette a BÜKK-MAK LEADER vidékfejlesztési közösség MIKROVIRKA típusú „1 falu – 1 MW” programját.
Ennek keretében 44 települési önkormányzat, egyházi jogi személy, civil szervezet, mikro- és kisvállalkozások összefogásával a nap-, a szél-, a vízenergia, a geotermia és a biomassza energetikai hasznosításán alapuló termelési-tárolási-elosztási integráció megvalósítása zajlik jelenleg is. (Lásd még Piac & Profit 2009/12. és 2011/2. szám.) A kezdeményezés mintegy 500 főnek nyújt megélhetést, miközben az érintett önkormányzatok számára is bevételt generál.

Gergely László-Kriston László

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo