Út a pénzhez

Első ránézésre a legkisebb cégek méltán bizakodhatnak: az Új Széchenyi Terv eddig megjelent pályázatainak jelentős részéből kiszorulnak a nagyvállalatok, a kisebbek belépési korlátai pedig enyhültek. Újdonságként megjelentek a kombinált források, amelyek a vissza nem térítendő támogatások mellé kedvezményes hiteleket kínálnak a mikroszféra számára. A szakértők egy része üdvözli az újításokat, mások viszont úgy vélik, csupán marketingfogás, a program kevéssé alkalmas a kkv-k versenyképességének javítására, és a pályázati rendszer hibájaként eddig emlegetett strukturális problémák jelentős részében továbbra sincs változás.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) vállalkozásfejlesztési pályázataiban összesen 173 milliárd forint áll a kkv-k rendelkezésére. Most is megtalálhatók a népszerű technológiafejlesztési kiírások, és teljesen új elemként megjelentek a kombinált források: a vissza nem térítendő támogatások mellé kedvezményes hiteleket is kínálnak a kkv-k számára. A pályázatok jól tükrözik a kormányzat szándékát: a nagyobb volumenű fejlesztések helyett inkább a kicsik projektjeinek megvalósítását támogatják uniós pénzből.

Bárki pályázhat

A növekedésorientált elvárások helyett a munkahelyteremtésre került a hangsúly: vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak az elmúlt években jelentősen csökkenő árbevételt elérők - jóllehet növekedési kötelezettséget már 2009 óta nem írtak elő, a visszaesést azonban 5-10 százalékban maximálta a korábbi rendszer -, ígéretet csupán a munkahelyek megtartására, illetve bővítésére kell tenni.

Az induló vállalkozások is találhatnak forrást. A 2011 és 2013 között 15 milliárd forintos kerettel megnyílt GOP 2.1.1/M és a 3 milliárd forintot tartalmazó KMOP 1.2.1/M speciális konstrukció keretében egyablakos rendszerben igényelhetnek 1-4 millió forint vissza nem térítendő támogatást 1-8 millió forintos mikrohitellel kombinálva, mindössze 10 százalékos önrész mellett. Eszközbeszerzés, informatikai fejlesztés és ingatlanvásárlás, illetve -fejlesztés finanszírozható a pénzből. Ez utóbbi is újdonságnak számít, hiszen eddig az uniós források nem támogattak telephelyvásárlást vagy -felújítást. Hogy a program mennyire lesz sikeres, kiderül, de erőteljesen függ majd a bankok hitelezési hajlandóságától (ahogyan a Széchényi Kártya Program kihasználtsága is). Kérdéseket vet fel az is, hogy ennyi évvel a válság után a veszteséges vállalkozások támogatása nem akadályozza-e feleslegesen a sokak által várt piactisztulást.

Pályázati területek beruházás
 Sportcélú beruházás
Rekreációhoz kapcsolódó kültéri és beltéri szabadidősport-szolgáltatásra – mozgásprogramok szervezésére, rekreációs-egészségfejlesztő, animátortevékenységgel kapcsolatos szolgáltatások nyújtására – lovasturisztikai, kerékpáros, vízi, vízparti turizmushoz kapcsolódó szolgáltatásra, sporteszközkölcsönzésre, programszervezésre a Gyógyító Magyarország Programjában, a Regionális Fejlesztés Operatív Programok Turisztikai szolgáltatások fejlesztése című támogatási konstrukcióban lehet pályázni. A program a tánchoz és a fitneszhez kapcsolódó szolgáltatásokat is támogatja.
Informatikai beruházás
Információs technológia fejlesztéséhez kapcsolódó, egyenként minimum nettó 30 ezer forintos hardverbeszerzést és szoftverek vásárlását 20–40 százalékos támogatási arány mellett (a projekt helyszínétől és a vállalati mérettől függően) a mikro, kis- és középvállalatok a GOP-2011-2.1.1/B és KMOP-2011-1.2.1/B jelű pályázatoknál számolhatnak el. A komplex fejlesztést (eszközbeszerzés, informatikai fejlesztés, ingatlanberuházás, tanácsadás, képzés és a többi) tervező kkv-k 15–100 millió forint támogatáshoz is juthatnak 20–35 százalékos támogatási arány mellett.
Innováció támogatása
 A gyorsított elbírálású GOP-2011-131/C és a KMOP-2011-114/B keretében a kkv-k az egész ország területéről igényelhetnek 5–25 forintos támogatást, akár 65 százalékos támogatási intenzitás mellett. Az elnyert összegből eszközbeszerzés, iparjogvédelmi tevékenység és új K+F munkakörben dolgozó munkatársak felvétele is támogatható. A nagyobb volumenű innovációs projekteket megvalósító cégek a GOP-2011-131/A és a KMOP-2011-114/A konstrukciók keretében juthatnak 45 százalékos intenzitás mellett 15–500 millió forinthoz kísérleti fejlesztésre a kapcsolódó beruházásokra.
Telephelyfejlesztés
Infrastrukturális és ingatlanberuházásra – infrastruktúra építése, fejlesztése, ingatlan építése, bővítése, fejlesztése, átalakítása – és ingatlanvásárlásra is tartalmaz forrást a GOP-2011-2.1.1/M és KMOP-2011-1.2.1/M kiírás. Elszámolhatók a telekhatáron belüli infrastrukturális beruházások költségei, az ingatlanépítés, -bővítés, -átalakítás, -korszerűsítés költségei (kivitelezőnek fizetett ellenszolgáltatás), valamint az ingatlan vételára (adásvételi szerződésben szereplő kifizetett ellenérték), amennyiben az ingatlan a kedvezményezett székhelyéül, telephelyéül vagy fióktelepéül szolgál, és kizárólagosan a kedvezményezett lesz a tulajdonos.
Eszközbeszerzés támogatása
Technológiai fejlesztést eredményező beruházásokra és eszközbeszerzésre 3–20 millió forintos, a megvalósítás helyszínétől és a vállalkozási formától függően 20–40 százalékos vissza nem térítendő állami támogatás nyerhető el a GOP-2011-2.1.1/A és KMOP-2011-1.2.1/A pályázat keretében. A pályázható gépek körét vámtarifaszám alapján határozták meg, a minimumegységár pedig nettó 200 ezer forint. A támogatott eszközök listája terjedelmes: a kenyérsütéshez használt kellékektől a nyomdai gépeken át a textilipari, faipari és asztalosipari berendezésekig, orvosi műszerekig vagy a médiaiparhoz kapcsolódó berendezések beszerzéséig sok mindenre pályázható forrás. A pályázat keretében előleg nem igényelhető.
Tetemes elmaradások
A mai napig számtalan, még 2010-ben elfogadott projekt támogatói szerződése vár aláírásra, e nélkül pedig a pályázó nem jut hozzá a támogatáshoz. A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalnál vannak olyan pályázatok, amelyek 2009 decembere óta várnak arra, hogy elbírálják őket. Ma már hiába születik kedvező támogatási döntés, a két éve kötelezően megszabott árakon elkészített tervek megvalósíthatósága kétséges. A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) programjaiba beszállító cégek közül is sokan kerültek csőd közeli helyzetbe az egy éve késő kifizetések miatt, és az építőipari körbetartozások jelentős okaként is sokan az állami pályázatok késedelmes kifizetését említik. Azoknak, akik a támogatások reményében hitelből finanszírozták a beruházásukat, ma a magas kamatterhek miatt kell veszteségeket realizálniuk. A decentralizált engedélyezési eljárások is nehezítik a pályázók életét. A bonyolult és átláthatatlan rendszerben számos intézmény érintett. A hatáskörök különböznek, és a rendelkezésre álló határidők is. Így fordulhat elő, hogy egy üzem technológiaváltásra irányuló fejlesztésére megítélt támogatás kifizetése akár másfél évet is húzódhat. Eközben elavul az egykor új technológia, okafogyottá válik a fejlesztés. A K+F projekteknél is hasonló problémával szembesültek eddig a pályázók. Mire minden szükséges hatósági papírt beszereznek, valaki más már „lenyúlta” az ötletet. Környey Balázs, a HappyBike Kft. projektvezetője szerint szakmai berkekben általános a vélekedés, hogy a különböző projektekre ki nem fizetett, de megvalósult beruházások összege meghaladja a százmilliárd forintot. Az elsősorban térségfejlesztési projektekben jártas Környey a pályázatoknál felmerülő problémák egyik forrásaként a közhasznúsági törvény hiányát is megemlíti. Ez az európai országok legtöbbjében létező jogszabály lenne hivatott kivédeni azt, hogy a közcélú beruházások politikai – vagy látszólag szakmai – csaták áldozatává váljanak. Amíg ez nincs, a szakember szerint az infrastruktúra-fejlesztésre irányuló programok drágák, és kevéssé hatékonyak.

- A mikrohitel nem újdonság, hiszen hasonló program eddig is létezett, azonban az igényelhető hitelek maximális összege most 50 millió forintra emelkedett. A vissza nem térítendő támogatásokból ugyanakkor nem várható jelentős bővülés, mert az elnyerhető összeg elmarad a korábbiaktól. Az is igaz, hogy 2009-ben a válság hatására emelték meg az összegeket - mondja Szakáll Gábor, a Start Tőkegarancia Zrt. üzletágvezetője.

Vannak más, kedvezőtlenül változó feltételek is. Zsugorodott, illetve a legtöbb GOP pályázat esetében eltűnt az előleg, és vannak, akik szerint a hiánypótlás feltételeinek változása sem segíti a kisebb cégeket a pénzhez jutásban (lásd Piac & Profit, 2011/3. szám, 7. oldal Hátrányos egyszerűsítés). Az aggodalmakat nem osztja dr. Körmendy Zsófia, a 4 Tender Hungary pályázatíró és tanácsadó cég ügyvezető igazgatója, aki úgy véli, a kiírások konkrétak és áttekinthetők, az új adminisztrációval esetenként több száz oldalas nyomtatás terhétől mentesülhetnek a pályázók.

- Az új szisztéma az uniós pénzek jobb felhasználását, a források hatékony elosztását szolgálja azáltal, hogy a munkavállalók 80-90 százalékát foglalkoztató hazai kkv-k szélesebb körét juttatja forráshoz. Azzal, hogy a multinacionális cégek helyett többen kapnak kevesebbet, csökken az állam kockázata. Ha egy kisebb támogatást kapott vállalkozás tönkremegy, az állam vesztesége kisebb, mint ha egy nagy összegű támogatást elnyert cég megy csődbe. Miután pedig több pályázó között oszlik el a forrás, a támogatott vállalkozások többsége valószínűleg továbbra is működni fog.

Reformmentes évek

Éppen ellenkezőleg ítéli meg az új koncepciót Környey Balázs, a HappyBike Kft. projektvezetője. Szerinte a legnagyobb probléma az, hogy továbbra sincs koherens fejlesztési stratégia. A fejlesztések szakmailag megalapozott összehangolásának hiányában társadalmi szempontból nincs jelentős különbség a régi és az új pályázati rendszer között. Bár a legkisebbek számára valóban egyszerűbb módon és több forrás nyílik meg, mint korábban, nem biztos, hogy jobb helyzetbe kerülnek. Az eddigi tapasztalatok szerint a támogatással létrejött fejlesztések jelentős része a potenciálishoz képest elenyésző mértékben hasznosult. E nélkül pedig elképzelhetetlen, hogy tíz éven belül - a kkv-k szempontjából - komoly nemzetgazdasági eredmény szülessen az országban.

- A támogatandó célok nem egymásra épülnek, és a mai napig elmaradtak az alapinfrastruktúra-fejlesztések, amelyek az állam számára lehetővé tennék, hogy megfelelő módon ellássa a feladatát. Az eddig szétfolyatott körülbelül kétezer milliárd forintból ennek kellett volna megtörténnie, és akkor 2014 és 2020 között, a következő pályázati ciklusban mód lenne a specializált fejlesztések támogatására. A most megjelent projektek szétaprózott pályázati rendszert mutatnak, aprópénzek osztogatása zajlik. Egy kisvállalkozás körülbelül húszmillió forint támogatásra pályázhat. Ahhoz, hogy ebből valóban a működést javító fejlesztés valósuljon meg, legalább ennyi saját erőre lenne szükség, ami a forráshiányos szektorban csak keveseknek adatik meg. Ha az elnyert támogatást működésre fordítják, szerkezetileg nem lesz jobb a helyzet, a forrás nem generál bevételt, legfeljebb három évvel eltolja a csődhelyzetet. A túlzottan kis projektektől továbbra sem lesz életképes vagy versenyképes a szektor. Az államreform pedig ismét elmarad - állítja a szakember, aki szerint Magyarországon sajátos helyzet alakult ki: a támogatás megszerzését célnak tekintik, nem pedig eszköznek egy koncepcionális fejlesztés megvalósulása érdekében. A felborult szemlélet visszaállítására pedig nem tesz kísérletet a jelenlegi pályázati rendszer sem.

Egyszerűbb adminisztráció, de....

Mások viszont úgy vélik, itt is van elmozdulás. A korábbi években tapasztalt visszaélések hatása például, hogy nem lehet képzési támogatásokra pályázni, csakis akkor, ha a vállalkozás már elnyert egy gazdaságfejlesztési támogatást, és ahhoz kapcsolódóan van szüksége az új tudásra. Az ellenőrzési mechanizmusokban is várható szigorítás.

- Míg korábban a projektek hasznosulását kizárólag papíron, utólag ellenőrizték, tavaly már szúrópróbaszerűen megjelentek ellenőrök például az oktatásokon. Idén pedig arra is lehet számítani, hogy a pályázat benyújtását követően az elbírálás része lesz a kockázatalapú ellenőrzés. Ha a visszaélés gyanúja felmerül, előfordulhat, hogy azonnal elutasítják a pályázatot, akkor is, ha az amúgy minden szempontból eleget tesz a kiírás feltételeinek - vázolja a helyzetet Körmendy Zsófia. Kérdés, hogy ennek nem lesz-e az a következménye, hogy nehezen kezelhető, szubjektív elemek jelennek meg a bírálati rendszerben, amelyek ugyancsak nehezíthetik a kisebb cégek pénzhez jutását.

 Energetikai pályázatok
Nem könnyű „odaférni” egyik-másik Széchenyi-terves energetikai pályázathoz, kihullhatnak a rostán a kisebbek, s meglehet, a kevéssé környezetbarát megoldások még mindig zöld utat kapnak. Az erőműépítésről szóló pályázatok alapvetően a tavalyinak felelnek meg, s ezúttal is 50 százalékos támogatási intenzitást szerepeltetnek a feltételek között. Ezt a támogatást már tavaly is kevés esetben vették igénybe, s itt a nagy, tapasztalattal rendelkező szakmai befektetők fognak jól járni – tudtuk meg a hő- és távhőszolgáltatás, a megújuló energia felhasználása területén tevékenykedő E-Start Alternatív NyRt. vezérigazgatójától. A nemrég még RFV nevet viselő cég vezetője, Kassai Ákos a Piac & Profitnak azt is kifejtette, hogy szerinte azoknak hoz majd hasznot az Új Széchenyi Terv, akik gyorsabban lépnek, szakmailag jó projekteket készítenek, amelyek már fenntarthatók lesznek hosszú távon. Ezek nem feltétlenül „versenytársai” a hagyományos energiának, mert tipikusan kis teljesítményűek, és helyi hőigényt kell, hogy kielégítsenek, például biogázt hasznosítanak, s áramot termelnek. A vezérigazgató szerint a „megújulóról” szóló pályázatoknak inkább a termelésben és távhővel kombinálva van értelme, ott viszont az a baj, hogy a kapcsolódó távhőfejlesztéseket egyes régiókban csak 30 százalékban támogatják. A vezérigazgató szerint a komplex épületenergetikai felújításoknál a kiírók a támogatási arányok meghatározásával kifejezésre juttatták, hogy az önkormányzatok lesznek a nyerők, hiszen 85 százalékos „állami részesedést” érhetnek el. Itt azonban most csak az a konstrukció él, amely kombinálja a „megújulót” úgy, hogy annak beruházási értéke minimum 25 százalék. Ez rontja a megtérülést, és esetleges fölösleges napkollektorokkal, napelemekkel, egyebekkel növeli a beruházás értékét. A szakma nem minden ok nélkül várja tehát a beígért ugyanilyen pályázatot, a kitétel nélkül. A pelletgyártásról és -tüzelésről megjelent pályázatnál szintén 85 százalék a támogatási intenzitás az önkormányzatok számára. A baj az, hogy csak energetikailag korszerű – tehát új építésű – épületekbe engednek pelletkazánt beépíteni, ám ilyen „hátterük” az önkormányzatoknak gyakran nincs. Ezért maradna a pelletgyártás, ami tipikusan nem önkormányzati feladat.

Zöld hangsúlyok

Bencsik János klíma- és energiaügyért felelős államtitkár március végén több fórumon is beszélt a nemzeti energiastratégia irányelveiről és a megújuló energia hasznosításának lehetőségeiről. Elmondta: az Új Széchenyi Terv kiemelten kezeli a zöld gazdaság fejlesztését, melynek részét képezik a környezeti fenntarthatóságot elősegítő beruházások is. Hangsúlyozta: a kormány olyan decentralizált, helyi fűtési rendszerek létrehozását támogatja, amelyek az adott térségben rendelkezésre álló erőforrások hasznosítására alapoznak. Kiemelte, hogy a megújuló energiáknak elsősorban a hőellátás területén lesz kitüntetett szerepük. Rámutatott, hogy a magyar érdekeket az szolgálja leginkább, ha a jó termőképességű területeken elsősorban élelmiszer-, valamint takarmány-alapanyagok termesztése történik. A gyengébb hozamú földeken, ártereken azonban energetikailag hasznosítható növények is termeszthetők. Az államtitkár arra is kitért, hogy a mezőgazdasági és erdőgazdálkodási hulladékok és melléktermékek egyéni gazdák tízezrei számára nyújthatnak kiegészítő jövedelmet, ha azokat begyűjtve, közösségi fűtési igények kiszolgálására használják fel. Bencsik János „kötelező feladatként" említette a kis- és közepes kapacitású biogáztermelő üzemek telepítését, amelyek lehetőséget teremtenek az egyébként ártalmatlanításra ítélt szennyvíziszap, élelmiszer-ipari és vágóhídi hulladékok energetikai célú hasznosítására. A megújuló energia használatának elterjesztése mellett a kormány fontos szerepet szán az épületenergetikai beavatkozásoknak is, amelyek jelentős mértékben csökkenthetik az ország külső energiafüggőségét.

Gergely László

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo