Párbeszédre ítélve

Nem célszerű az üzleti élet más és más méretű, léptékű szereplői számára azonos pályázati formát kínálni. Sőt a mikro-, a kis- és a közepes vállalkozásokra szabott pályázatokat sem szabad mereven kezelni Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke szerint.

 

Gyengék gyengülése?
Az Új Széchenyi Tervet roadshow-kon igyekszik népszerűsíteni a fejlesztési tárca, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. A szolnoki rendezvényen mások mellett a város polgármestere is élt a lehetőséggel, beleszólt, kritizált, mielőbbi változtatást kért. Szalay Ferenc azt fejtette ki, hogy miért gyöngébb Jász-Nagykun-Szolnok megye teljesítménye a többi térségénél a beadott, elbírált és elnyert pályázatok alapján. Ok lehet a rosszul megírt pályázat is, de az igazi probléma az, hogy nincs megfelelő önrész. Így, ha jók is a megírt beadványok, mivel nem képesek elegendő önerőt felmutatni, nem nyernek támogatásokat. Ha így maradnak a pályázati kiírások, s a gyengéknek nem lesz lehetőségük kedvezményeket megszerezni, akkor az erős fog erősödni, és a gyenge tovább gyengülni a jövőben is. Ugyancsak Szalay Ferenc megállapítása, hogy a támogatás forrásait a régió három megyéjére mindegy 100 milliárd forintban határozta meg a kormányzat, azaz Jász-Nagykun-Szolnok megye létszámarányosan 24,3 százalék erejéig lenne esélyes, ha képes megfelelő mennyiségű és minőségű pályázatot benyújtani. Ha nem – márpedig ma ez a realitás –, akkor az észak-alföldi régió másik két megyéjét hozzák jobb helyzetbe, ők nyúlhatnak mélyebbre a közös zsebben.

Rugalmas pályáztatást ígért Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnöke a Piac & Profitot tájékoztatva, amit egy úgynevezett indikátorrendszer segítségével valósítanak meg. A különböző kiírásokhoz, konstrukciókhoz az ügynökség hozzárendeli a hatékonyság mérését, mert minden régióban látni akarják, hogyan alakul az egy főre jutó beruházások értéke. Ha a pályázatok nyomán túl gyorsan vagy túl lassan valósulnak meg a kitűzött célok, beavatkoznak, változtatnak, akár menet közben is.

Piaci jelzések

Az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) irányítói szorgalmazzák a folyamatos párbeszédet az állam és a vállalkozások között. Az ÚSZT lehetőségeit ismertető körútján ennek az NFÜ elnöke is részese. Például Szolnok városában, ahol a térség vállalkozóival találkozott, egyebek mellett azért kritizálták a pályázati kiírást, mert annak létrehozói elfelejtették „kitalálni" az élelmiszeripart. Az ágazat nem számít sem mezőgazdasági, sem klasszikus ipari tevékenységnek, ezért a szektor vállalatai kirekesztődnek az uniós forrásokért folyó versenyből. A piaci jelzések - mint az élelmiszer-ipari is - befolyásolhatják a pályáztatás rendszerét, s az állam nem vár hónapokat - fogalmazott a Piac & Profitnak az elnök, hogy hozzáigazítsa a szabályozást a valós igényekhez.

Petykó Zoltán más szektor példáján is bizonyítani igyekezett az ÚSZT rugalmasságát. Amennyiben a megújuló energia hasznosítása érdekében megnőne a kereslet, s a feltételezettnél több cég látná értelmét annak, hogy pályázzon, és például szivattyúkat, kazánokat, transzformátorokat gyártson azért, mert több település hajlandó pályázni, és a pénzen eszközöket vásárolni mondjuk a helyi hőszivattyús fűtési rendszerek kiépítéséhez, a pályáztatási rendszer bürokráciája nem fog mereven ragaszkodni az eredetileg számolt támogatási darabszámhoz. Az NFÜ elnöke is üdvösnek tartaná, ha a piac úgy alakítaná önmagát „menet közben", hogy a már-már kihaló hazai energetikaigép-gyártást - a Ganz-kultúrát - az Új Széchenyi Terv közbeiktatásával feltámaszthatná. Sőt, az lett volna szerencsés, ha már 2007-ben, az EU-s támogatási ciklus elején is, a „megújulókkal" párhuzamosan, azokkal egy időben a háttéripar is részesedik a közösségi pénzekből. Petykó Zoltán példája szerint úgy lett volna célszerű a szélenergia hasznosítására alapoznunk, hogy feltárjuk, hol és milyen gyártókapacitások vannak Európában, amelyeket a hazai vállalkozókhoz lehetett volna telepíteni, elérve, hogy időben, amikor döntünk az erőművek, turbinák létesítésének támogatásáról, már rendelkezzünk a szükséges eszközökkel. Most már így kell az egymást feltételező fejlesztéseket megvalósítani, s az Új Széchenyi Terv erre lehetőséget kínál.

Az életképesek esélyesek

A tavaszi „nyitány" egyik bőséges pénzkínálati terepének az egészségipar látszik. Sokfelé gondolhatják is: a gyógyvizet csak fel kell fogni, medencébe terelni, s már indulhat is a foglalkoztatást kínáló, idegenforgalmat generáló beruházás. Minderre még mintha rá is segítene az Új Széchenyi Terv „étlapja", hiszen az ország szinte teljes egészére érvényesen ajánl támogatásokat. Petykó Zoltán a piac önszabályozó szerepét evidenciának tekinti. Nem is lehet megfékezni, ha egy térségben irreálisan sok magánvállalkozás akar a saját pénzén fürdőt fejleszteni. De a támogatás odaítéléséhez - különös tekintettel a fenntarthatóságra, a jövedelmezőségre - már köze van az államnak. Az Új Széchenyi Terv eleve az egészségügyi szolgáltatásokat és nem a fürdők támogatását hirdette meg, s ezt annak tudatában tette a kormányzat, hogy sok fürdő létesült már az országban, és nem kevés közülük maholnap padlót fog. Az életképesek esélyesek csak a fejlesztésekre, ha a jövedelemtermelő képesség javítását tudják garantálni, leginkább a hatékony egészségturizmussal, rehabilitációval.

Az NFÜ elnöke szerint - ellentétben a korábbi finanszírozási gyakorlatokkal - nem pártfogolhatók még egészségügyi projektek esetében sem a 100 százalékos támogatások. A fejlesztési források felhasználásánál alapvető a tervezett beruházás területi elhelyezkedése, az ágazat hosszabb távú, az egyes térségekre is vonatkozó programja. Sőt „szűrőket" kell alkalmazni, hogy az EU-s normák alapján az az önkormányzat, amelyik a 2004-ben aláírt derogációs kötelezettségét nem teljesítette, további pályázaton ne nyerhessen pénzt. Az a helyhatóság, amely fürdőfejlesztésre keres támogatást, ne indulhasson, ha megelőzőleg nem újította fel a település szennyvízhálózatát. Az sem mindegy, milyen az adott önkormányzat pénzügyi helyzete. Ha az látszik, hogy korábban megkezdett pályázatait is nehézkesen, erőn felül felvett hitellel tudja csak befejezni, a fenntarthatóság tekintetében pedig problémák sora sejlik fel, akkor egyszerűen nem szabad új pályázati pénzeket folyósítani számára.

Kétségek
Az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) keretében ezentúl kizárólag olyan kis- és középvállalkozások pályázhatnak vállalati képzések támogatására, amelyek korábban már nyertek az ÚSZT kiemelt ágazataihoz – egészségipar, zöld gazdaság, otthonteremtés, építőipar, közlekedés- és tranzitgazdaság – kapcsolódó gazdaságfejlesztési, beruházási támogatást, és a beruházás lebonyolításával kapcsolatban konkrét képzési igényük merül fel, illetve a fejlesztés megvalósításához munkavállalóik tudásának, készségeinek, képességeinek fejlesztéséhez szeretnének támogatást igénybe venni – hívta fel a figyelmet a 4 Tender Hungary Kft. A cég ügyvezetője, dr. Körmendy Zsófia szerint a korlátozás érthető, mert így a fiktív képzési projektek száma jelentősen lecsökkenthető – igaz, ez a cél fokozott ellenőrzéssel is elérhető –, de azt a buktatót is magában rejti, hogy éppen az a vállalkozói kör nem lesz képes képzési támogatáshoz jutni, amelynek erre – méretéből és szűkös erőforrásaiból adódóan – korábban sem volt lehetősége. Az ügyvezető szerint így a pályázat fő célja kerül veszélybe: az, hogy a mikro-, kisvállalkozásoknál is kialakuljanak a tudatos emberierőforrás-gazdálkodás alapjai, hiszen az a vállalkozó, aki nem tud vagy nem kíván többmilliós összegben beruházni, ezentúl képzésekre sem tud majd pályázni, s ez tovább rontja versenyképességüket. Más tanácsadó cégek kevésbé drámaian ítélik meg a helyzetet, ám fölvetik, hogy a képzési pályázatok esetében a véglegesítés előtt folyamatosan változtatták a játékszabályokat. Így például február elején-közepén még pont fordított volt a helyzet: az volt az információ, hogy a képzési pályázat nyertesének kell három hónapon belül nyertes gazdaságfejlesztési pályázatot felmutatnia. A pályázni jogosultak köréről szóló információk is napról napra változtak. Mindez igen megnehezítette a felkészülést, mint ahogyan az is bizonytalanságot okozott, hogy a normatív eljárásba – ennek során négy minimumfeltételt kell teljesítenie a pályázónak – értelmezhetetlen elemként pluszpontok lehetősége is bekerült. Azt az érdekeltek elismerik, hogy a korábbi rendszer túlbiztosított volt, ennek következtében igen nehézkesnek bizonyult a pályázás, a gyorsítás viszont fölvetheti azt a problémát, hogy a rendszer kapacitása megfelelő lesz-e, vagyis képes lesz-e feldolgozni adott idő alatt jóval nagyobb számú pályázatot. Ami pedig a fiktív pályázatok kiszűrését illeti, a 4 Tender szerint ezentúl a pályázatok értékelésekor is sor kerülhet kockázati ellenőrzésre. Közleményük szerint kiemelten kockázatosnak számító projektnek ítélhetik azt az esetet, amikor:
■ a pályázó, illetve az árajánlatot adó/szállító székhelye, telephelye, fióktelepe között egyezés áll fenn,
■ a megvalósítási helyszín nem alkalmas a pályázatban jelzett tevékenység végzésére,
■ a pályázó székhelyének és a megvalósítás helyének eltérő a támogatási intenzitása,
■ a projekt megvalósítása szempontjából kockázatosak a pályázó gazdálkodásának adatai,
■ a megvásárolt eszközök együtt sem alkalmasak termelő tevékenység végzésére,
■ a saját forrás magánszeméllyel, különös tekintettel külföldi magánszeméllyel vagy vállalkozással kötött kölcsönszerződés alapján vagy tagi kölcsön révén biztosított,
■ a pénzügyi teljesítés több kis összegű részátutalás révén vagy nagy összegű készpénzes kiegyenlítés révén történik.
k–g

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo