Volt egy pillanat május elején, amikor úgy tűnt, a globális válság újrakezdődik. Az unió végül lépni kényszerült: a már elfogadott, három évre szóló 110 milliárd eurós görög „mentőövet" a pénzügyminiszterek tizenegy órás maratoni tanácskozását követően kiegészítették egy összesen 750 milliárd eurós - részben hitelről, részben hitelgaranciáról szóló - összeurópai pénzügyi pakettel. Ezzel garantálták a tagállamok fizetőképességét az elkövetkező három évre. De mi lesz azután?
Szó, szó, szó...
Nagyon is magabiztosan állították még februárban az EU vezető politikusai - elsősorban Németország -, hogy Görögországnak nincs szüksége beavatkozásra. Márciusban a pénzügyminiszterek már igyekeztek megnyugtató üzeneteket küldeni: állították - bár egy esetleges segítségnyújtási program technikai feltételeiben megegyeztek -, hogy a görög vállalások elegendőek lesznek az idei négyszázalékos költségvetésihiány-csökkentési cél eléréséhez. Áprilisra viszont már egyértelmű lett: Görögország már a május 19-én esedékes kilencmilliárd eurós lejárt hiteltörlesztését sem tudja kifizetni. Vagyis azonnali beavatkozás nélkül államcsődöt jelent. A hónap végén az unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) bejelentette a hatalmas görög mentőcsomagot, de ez már kevés volt: megindult a találgatás, hogy Portugália, Spanyolország, esetleg Olaszország mikor jelent államcsődöt.
Az unió megint csak kommunikációval igyekezett csillapítani a kedélyeket, hangsúlyozva: a mediterrán országok súlyos problémái nem azonosak Görögországéival. A GDP 125 százalékát elérő athéni államadósságot szinte teljes egészében külföldi befektetők finanszírozzák, míg az 55 százalékos, többnyire hosszú lejáratú spanyol kölcsönöket legalább fele részben hazai invesztorok nyújtják. Hivatkoztak a költségvetési hiányok alacsonyabb szintjére is: tavaly Görögország deficitje 13,6 százalékos volt, Spanyolországé „csak" 11,2, Portugáliáé pedig 9,4 százalék. Legfőbb nyugtatóként pedig az egyes országokban jelentkező válság okát emlegették. Portugália súlyos gondjai ugyanis főleg belső problémákból fakadnak - mint a lassú növekedés és a nagyon magas munkanélküliség -, Spanyolországot pedig - a szintén kiugróan magas munkanélküliségen túl - az ingatlanlufi kidurranása következtében leálló építőipar sodorta nehéz helyzetbe.
Görögország azonban strukturális gondok miatt vált kezelhetetlenné. A monetáris unióhoz való csatlakozását követően is külső szereplőktől függő társadalomban az életszínvonal csupán az állam túlköltekezésének és a nagyarányú hiteleknek, nem pedig a megalapozott és fenntartható gazdasági döntéseknek köszönhetően nőtt - írja Jon Kofas görög közgazdászprofesszor. Végül az amúgy is gyenge lábakon álló és hazugságokra épülő gazdaságot magával sodorta a 2008 őszén globálissá váló válság. S miközben mások szigorítottak, és megszorítottak, Görögország tovább költekezett hitelből.
Május 6-án Jean-Claude Trichet, az Európai Központi Bank (EKB) elnöke a Financial Timesnak továbbra is azt nyilatkozta, hogy Portugália és Spanyolország pénzügyi nehézségei nem olyan súlyosak. A piacok azonban máshogyan látták, és egy hét alatt 4,1 százalékot zuhant az euró. Ilyen ívű árfolyamesés a Lehman Brothers-csőd óta nem volt.
Új világválság a láthatáron?
Egy átmenetileg gyenge euró persze még nem tragédia. Az unióban a magánszektor adósságának többsége euróban van, nem jellemző tehát az árfolyamkockázat. A gyenge euró viszont élénkíti az exportot, stimulálva az országok gazdaságát, és segítve az övezetben működő cégeket. A világ pénzpiacai azonban az euróövezet déli tagállamainak válságát árazták be. Az államkötvények hozamfelára az egekbe szökött: a tízéves papírok esetében a spanyoloké 173, a portugáloké 354, míg a görögöké 973 bázispontra. A nemzetközi tőzsdék szintén zuhantak. Világossá vált: a piac nem hajlandó refinanszírozni Spanyolországot. De míg az eurózóna GDP-jéből mindössze 2,1 százalékkal részesedő Görögország válsága csupán „uniós" ügynek bizonyult, a sokkal nagyobb, az övezet bruttó hazai termékéhez 9,5 százalékot hozzáadó spanyol csőd az európai pénzügyi rendszer összeomlásához vezetett volna.
- Ha a globális piacok egy ekkora méretű ország csődjét árazzák, az európai gazdaságok számára lehetetlenné válik a növekedés. Fennállt annak a veszélye, hogy az európai reálgazdaság befagy, és az épphogy elindult gazdasági fellendülés megtorpan. Ahogyan 2008-ban a Lehman-összeomlás lefékezte a világgazdaságot, most Spanyolország finanszírozási gondjai vezettek volna globális sokkhoz - magyarázza Kovács Krisztián, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzője, hozzátéve: a 750 milliárd eurós összehangolt mentőcsomag gyors tető alá hozásában komoly szerepe volt a G7-nek, elsősorban a vezető japán és amerikai politikusoknak.
Az uniónak tehát nem volt más választása, meg kellett védenie az európai pénzügyi rendszer működőképességét azáltal, hogy egy olyan csomagot fogad el, amely minden tagállam számára biztosítja, hogy 2013-ig finanszírozni tudja az államadósságát, a pénzpiacoktól függetlenül is. Olli Rehn pénzügyi EU-biztos május 10-én úgy nyilatkozott: megvédik az eurót, kerüljön bármennyibe, és ebben az EKB is partner, hiszen - a korábbi gyakorlattól eltérően - a jövőben befogadja fedezetként a leminősített állampapírokat.
A piacok megnyugtatására szánt üzenet hatott: azonnal emelkedtek a nagy ázsiai tőzsdék, és erősödött az euró. A közös pénz tehát pillanatnyilag megmenekült, de nyilvánvalóvá vált, hogy a jelenlegi struktúrájában a monetáris unió nem fenntartható.
Görög csőd fenyeget
Azt, hogy az állami túlköltekezésnek romboló hatása van, az elmúlt hónapok eseményei egyértelműen bizonyították, ám az uniónak a mai napig nincs lehetősége arra, hogy a tagállamok fiskális lépéseit időben befolyásolja. Az is kiderült, hogy a közös valuta nem véd meg a rossz gazdasági döntésektől, nem javítja ki a strukturális problémákat, nem segít a külső pénzügyi függőségen, sem az alacsony produktivitáson, jóllehet egy időre képes kendőzni a szerkezeti gondokat.
Görögország csődje valószínűleg bekövetkezik, csak idő kérdése - véli Kovács Krisztián. Az EU számára azonban ennél fontosabb probléma az euróövezet sorsa. Kérdés, hogy a tagállamok strukturális és fejlettségbeli különbsége elvezethet-e az övezet felbomlásához vagy átalakulásához. Németország legnagyobb példányszámú bulvárlapja, a Bild Zeitung május elején a címlapján a következő szalagcímmel jelent meg: „Miért kell nekünk fizetni a görög luxusnyugdíjakat?". A Bloomberg Businessweek oldalán megjelent cikk pedig Marc Faber svájci közgazdászt, a Gloom, Boom & Doom havi befektetési hírlevél szerzőjét idézi, aki egy interjúban egyenesen azt mondta: „A leghelyesebb az lenne, ha az euróövezet kilökné a soraiból Görögországot és másokat, akik rendszeresen nem tartják be a költségvetési szabályokat. Ezek az államok nem rendelkeznek azzal a fiskális fegyelemmel, amelyet az unió előírt."
Az EU azonban - feltehetően politikai okokból - inkább mentőcsomagokat gyárt. A Concorde szakembere úgy véli, néhány negyedév múlva valószínűleg sor kerül a görög hitelcsomag újratárgyalására, és az adósságállomány átütemezésére, az unió nem fogja kizárni az országot az elitklubból.
Az euró nem orvosság
De megoldják-e a problémát, vagy csak elodázzák a mentőcsomagok, amelyekhez a saját gazdasági problémáikkal, netán nemzeti költségvetési deficitjük lefaragásával vagy növekvő adósságállományukkal küzdő országok is kénytelenek hozzájárulni, akár hitelfelvételre kényszerülve, mint például Finnország vagy Szlovákia? Vannak, akik úgy vélik - köztük Ivan Miklos volt szlovák pénzügyminiszter -, hogy ez a megoldás a fegyelmezetlen országokat további könnyelmű gazdaságpolitikára készteti. Mások viszont az előrelépés lehetőségét látják benne: sor kerülhet a régóta esedékes közös fiskális politika alapjainak lerakására. Az eszközök elvileg adottak, ez idáig azonban hiányzott a szándék.
A valutaunió tizenhat országának monetáris politikáját az Európai Központi Bank szabályozza, a konvergenciakritériumok pedig elvileg a fiskális rendet voltak hivatottak fenntartani. Ez nem sikerült. Szalay-Berzeviczy Attila így fogalmaz a Népszabadságban megjelent írásában: „Az euró mögött nincs más, csak az egységes monetáris és vámrendszer. Miközben a fiskális oldalon nemcsak hogy eltérő gazdaságpolitikai pályát követő, különböző erejű és a költségvetési fegyelem tekintetében sem egyforma, szuverén tagállamok állnak, de nem is működik felettük semmiféle koordináció vagy ellenőrzés. Az európai jegybank kezében nincs semmilyen ellenőrzési vagy szankcionálási lehetőség, hogy az euróhoz csatlakozó országokkal betartassák a maastrichti kritériumokat."
Amíg a világgazdaság szárnyalt, a súlyos gondok nem látszottak. Pedig néhány ország csupán a centrumállamok erejét kihasználva növelte az életszínvonalat, s mára messze elszakadt ettől a nívótól a tényleges teljesítményük. Görögország nem tud ugyanakkora nyugdíjat fizetni, mint Németország, és a munkabérek sem lehetnek azonos szinten. A válság kidurrantotta a lufit, és rámutatott a reálfolyamatok egyensúlyozó szerepére.
Tegyük fel, hogy a déli államok nem tagjai az euróövezetnek. Akkor ilyen helyzetben kénytelenek jelentősen leértékelni a pénzüket, hogy a reálfolyamatok váljanak dominánssá. A monetáris unióban erre nincs lehetőség. Arra viszont megoldást kell találni, hogy a nyugdíjak, a bérszínvonal vagy az árak mindenkor az adott tagország fejlettségét tükrözzék. Mert a közös valuta nem teremt azonos életszínvonalat, az továbbra is az egyes országok teljesítményének függvénye. Ehhez kell a fiskális fegyelem, akár kívülről kikényszerítve.