Világszerte komoly problémát jelent a kis- és középvállalkozások számára, ha bankoktól vagy egyéb hitelnyújtó szervezettől akarnak kölcsönt felvenni - derül ki egy 2009. novemberben készült felmérésből. A kutatást megrendelő három, összesen több mint hétszázezer pénzügyi szakembert tömörítő nemzetközi szervezet arra figyelmeztet: ha a kkv-szektor nem képes megtartani az alkalmazottait, és befektetni, fejleszteni sincs kapacitása, a gazdaság egészének stabilizációja veszélybe kerülhet.
Támogatás protekcionizmus nélkül
Éppen ezért a szektort támogatni kell, bár az Economist Intelligence Unit által készített felmérés a gazdasági folyamatokat illetően már óvatos optimizmust sugall, de úgy vélekedik, korai lenne a jeleket a fellendülés biztosítékaként értelmezni; a gazdasági döntéshozóknak legalább 2011-ig „riadókészültségben" kell lenniük.
E felmérés és más vizsgálatok alapján kiadott jelentésükben a pénzügyi szervezetek szakemberei - akik a túlzott beavatkozástól és a protekcionista intézkedésektől is óvták a gazdasági döntéshozókat - konkrét javaslatokat is megfogalmaztak. Szerintük egyszerűbb szabályozással, támogató rendelkezésekkel, speciális pénzügyi ösztönzéssel és a munkaerőpiac rugalmasságának ésszerű tágításával lehetőséget kell teremteni a kkv-szektor megerősödésére. Annak érdekében, hogy a kkv-k ne fogják vissza befektetéseiket, fejlesztéseiket, a kormányoknak adóösztönzők és munkaerő-képzési programok bevezetését tanácsolják, a hitelintézeteknek pedig azt, hogy szüntessék meg a hitelfelvétellel kapcsolatos bizonytalanságokat. Ennek egyik módja lehet, ha részletes információkat közölnek a vállalkozói hiteleket jellemző tendenciákról és a cégek számára folyósított különböző kölcsönök feltételeiről.
A felmérés rávilágított arra is, hogy a bankok formálisan kezelik a hitelezési folyamatokat ahelyett, hogy minden egyes kkv-ügyfelükkel cégre szabottan, együtt mérnék fel a lehetséges kockázatokat. A pénzügyi szakemberekre pedig a jövőben várhatóan mediátorszerep hárul: nekik kell segíteni a hitelfelvevő és a hitelező kommunikációját - olvasható a jelentésben.
Banki hangsúlyeltolódások
Egy kifejezetten a kelet-közép-európai bankokat vizsgáló kutatás a bankoknál végbemenő hangsúlyeltolódásra mutat rá. Az Erste Group, a Zeb (zeb/rolfes.schierenbeck.associates) és a European Financial Management & Marketing Association (EFMA) 2009 második felében készült felmérése Horvátországban, Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában, Oroszország moszkvai régiójában, Szerbiában, Szlovákiában és Ukrajnában összesen 59 bankot vizsgált meg, és arra a következtetésre jutott, hogy a hitelezés és a finanszírozás helyett fokozatosan az értékesítés kerül politikájuk középpontjába.
- Az elmúlt időszakban a bankok zöme a hiteltermékekre koncentrált, és gyakran a „növekedjünk az ügyfélbázissal együtt" stratégiát követték. Ez minden valószínűség szerint megváltozik a válság következményeként, hiszen a vizsgált bankok többsége arról számolt be, hogy az új hitelkihelyezések 50 százalékkal vagy még annál is nagyobb mértékben estek vissza - jelentette ki a tanulmány szerzője, a Zeb igazgatója, Helge Böschenbröker.
Nem kétséges, hogy a kkv-k nagy száma lehetőségeket jelent a bankok számára, hiszen a vizsgált pénzintézetek hitelállományuk átlagosan 45 százalékát a szektor számára folyósították. Az sem vitás, hogy egyre több megbízható közepes méretű vállalat jelenik meg, amelyek egyre növekvő keresletet támasztanak a banki termékek iránt. Az új kihívás abban rejlik, hogy a bankok megtalálják az egyensúlyt az értékesítés, a kockázatok és a hatékonyság között, s olyan, világos üzleti modellt dolgozzanak ki, amit a felelős vezetők betartanak.
A bank válogat
Helge Böschenbröker úgy véli, hogy a régió kis- és középvállalati szektorának teljesítménye - ha nem is lesz motorja a felzárkózásnak - hozzájárul majd a fellendüléshez, és így végül csökken a különbség a nyugat-európai és a kelet-közép-európai kkv- és mikrovállalati szektor között.
Ahhoz, hogy a jelentkező piaci potenciált a bankok ki tudják aknázni, jobban meg kell ismerniük az ügyfeleket, s a piaci stratégiájuk alapján kiválasztaniuk a számukra megfelelőket. A keresztértékesítést pedig jelentősen növelni kell, hogy az átlagos ügyfélre jutó nyereség és a kkv-divízió mint egész nyeresége is növekedjen. A szakember szerint a válság lecsengése után az ékesítési szempontok lesznek létfontosságúak a fenntartható és a jövőre koncentráló növekedés érdekében.