Az üzleti döntéshozók és vállalkozók kezében kulcsfontosságú erők összpontosulnak, amelyekkel széles nagyságrendben gyakorolnak hatást emberi életekre, javakra és a természetre. Ez felelős vezetést igényel, melyhez elengedhetetlen egy etikus szempontrendszer és gondolkodásmód. Napjainkra nyilvánvalóvá vált életmódunk környezetszennyező és fenntarthatatlan mivolta, emiatt megkérdőjeleződik a profittermelés öncélú értelmezése: az anyagi javak nem önmagukban fontosak, hanem mert az embert szolgálják, és az életminőségét javítják. Az ilyen, értéktermelő gazdaságban az optimális haszon kerül középpontba, amely nem negligálja a természet és a társadalom jólétét. Ezekről a kérdésekről folyt eszmecsere december 1-jén, az ez évi Üzleti Etikai Díjak átadásának délutánján. Az díjat 2000-ben László Ervin, a Budapest Klub alapítója és Demcsák Mária, a Piac & Profit főszerkesztője hozta létre, és idén tizedik alkalommal ítélték oda és adták át este öt kategória nyerteseinek.
Profit és koherencia
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy nem a profitelv elvetéséért gyűltek össze. „Akkor tudunk adni, ha nem nonprofit alapon működünk" - hangsúlyozta Varga Mihály, a Magyar Telekom Nyrt. kommunikációs igazgatója. „Pénzbe kerül a társadalmi felelősségvállalás. Csődbe ment cég nem tud segíteni a világon" - helyeselt Takács János, az Electrolux kelet-közép-európai vezérigazgatója. Előadásában hangsúlyozta, hogy akár környezetvédelemről, akár etikáról, akár társadalmi felelősségvállalásról beszélünk, be kell látnunk, hogy ezekben a témákban nincsenek vetélytársak, hiszen összességében mindannyian ugyanazért a célért küzdünk. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és médiaigazgatója szerint „egy vállalat etikussága nem lehet esetleges, azt szabályozott irányelvek szerint kell gyakorolni", és örök dilemma, hogy hol a határa az üzleti etikának, és hol kezdődik a profitszerzés, de a társadalmi felelősségvállalásnak hasznot kell hoznia a társadalomnak, az alkalmazottaknak és a cégnek egyaránt. Az etikus magatartás nemcsak egy döntés, hanem a mindennapi döntésekbe beépült irányelv.
Nem mindegy azonban, hogyan tesznek szert a vállalatok profitra. Kerekes Sándor tanszékvezető tanár, az Országos Környezetvédelmi Tanács elnöke úgy látta, „a gazdaság és a politika sokáig azt hangsúlyozta, hogy a keletkezett problémákat kell meg oldani. Holott azokat az emberi tevékenységeket kell megváltoztatni, amelyek a krízishelyzetet létrehozták". Az etikusság még inkább fontos lett a gazdasági válságban, amikor csorbult a vállalatokba vetett bizalom, és a tartalékok nélkül vegetáló cégeknél a hosszú távú érdekek helyett a puszta túlélés lett a prioritás.
Az összetett élőrendszerek - az univerzum, a földi bioszféra, a társadalom, az emberi test - fennmaradásukhoz nagy mennyiségű információt, anyagot és energiát igényelnek, ezért a részek állandó kapcsolatban állnak egymással, koherenciára és harmóniára törekedve. Ha valamely elem nem működik együtt a többivel, az egész rendszer életképessége csökken. A testben ekkor keletkezik rák - magyarázta László Ervin professzor, a Budapest Klub és az Üzleti Etikai Díj alapítója, aki nemrég tért vissza az Egyesült Államokból, ahol Új világkép című új könyvét népszerűsítve azt tapasztalta, az üzleti etika témája egyre erősebben él a köztudatban. - „Az olyan gazdaság - szögezte le végül -, amely csak a saját érdekeit nézi, szintén rákos betegséget jelent a bioszférában."
A természet teherbírása véges, s ennek határait mára túlléptük. Aggasztók az adatok: az emberiség lélekszáma hétmilliárdnál tart, ökológiai lábnyomunk túl nagy. Két és fél bolygó kellene, hogy elbírja fogyasztásunkat a természeti egyensúlyok megbomlása nélkül. Jelenlegi fogyasztási szokásaink tehát nap mint nap károsítják a megújuló ökológiai rendszereket. Kürti Sándor, a 2002-ben díjazott Kürt Információbiztonsági Zrt. elnöke ötszintűnek látja az üzleti gondolkodást: döntéshozatalkor a személyes, valamint a családi érdek jön elsőként, majd a vállalat érdeke, amely mára kiegészült a „hazám érdekével". Az ötödik szint a bolygó érdekei.
Helyi hatókör
A „gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan" mottót is idézhette volna Ács Tamás, a Mars Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, aki fontosnak tartotta, hogy a hazai cégek elsősorban a magyar társadalom bajait igyekezzenek orvosolni. A helyi segítségnyújtásban is hathatósabb a közvetlen problémakezelés, mint az adott problémára koncentráló alapítványnak a cég CSR-büdzséjéből adott pénz. Ehhez azonban meg kell ismerni az érintettek problémáit. A kommunikáció elengedhetetlen, egyúttal a munkavállalók iránti felelősségvállalást is segíti: „Beszélgetős kultúrát vezettünk be. Szívünkön viseljük a belső karrierépítést, alkalmazottaink képzését. Az organikus szervezet önmagát gyógyítja" - mondta Kiss Katalin, a Szombathely melletti Vaskeresztesen működő MAM Hungária Kft. vezérigazgatója.
Többször szóba került az oktatás kérdése. Ábrahám László azt tapasztalta, a reálértelmiség elefántcsonttoronyban ül, a tanárokat nem érdekli a találmányok társadalmi hasznossága, és ezt a mentalitást adják át diákjaiknak, ami azonnali korrigálást igényel. Cége, az NI Hungary szoftvereket nyújt mérnökhallgatóknak, hogy diplomamunkájukhoz azzal tervezzék új találmányaikat, és roma diákok egyetemi tanulmányait is támogatja. A Kürt Zrt. többedmagával szintén a cigánykérdésen dolgozik hátrányos helyzetű régiók iskoláinak felemelésével. A nagy cégek ne szégyelljék átadni a fejlesztéseiket a rászorulóknak vagy akár a kis cégeknek - hívta fel a résztvevők figyelmét Szilágyi Bernadette, a Microsoft Korlátlan Lehetőségek programjának a menedzsere, aki elmondta: a cég alkalmazottai önkéntes programjának a keretében hátrányos helyzetű régiókban teszi lehetővé a tudástranszfert, számítástechnikai képzést tart vállalkozásoknak, és közhasznú alapítványoknak nyújt ingyenes szoftvert.
Radikális lépések
„A taylori gépesített munkaszervezés feleslegessé tette az emberiség nyolcvan százalékát. De a termelékenység helyett a foglalkoztatást kellene előtérbe helyezni. Nem kell mindent gépesíteni" - vélte Kerekes Sándor, és nyomdatulajdonos ismerősét említette, aki kiszámolta, hogy egy új gép kapacitása azonos lenne a tizenkét asszonyéval, akik emiatt elvesztenék munkájukat. Úgy döntött, őket választja, nem a gépet. „Ez is etika. Radikális lépésekre van szükséges, amikre senki sem hajlandó" - fogalmazott a tanszékvezető.
A világ egyre szédítőbb sebességgel változik. A gyorsuló átalakulások a káoszelmélet értelmében modellálhatók. „A klímaváltozásban elérkezünk egy bifurkációs ponthoz, ahol minden egy csapásra átalakul, és visszafordíthatatlan folyamatok indulnak be. Ami tegnap előny volt, az ma hátrány lehet, ami régebben hátrány volt, ma előny. Új paradigma szükséges az üzleti világban, amely felel a természeti és társadalmi kihívásokra" - összegezte a helyzetet László Ervin. - „A transznacionális cégek egyetlen társadalomhoz sem kötődnek. A természethez sem." Egyetlen felelősséget ismernek, a részvényesek kielégítését mindenáron. Ez a verseny alapú vadkapitalizmus azonban nem tartható fenn tovább, mert bedönti az egész rendszert, civilizációnkat, és kiszipolyozza bolygónkat. Új konszenzusra van szükség. „A gazdasági fejlődés új értelmezése az lehetne, milyen eredményesen tudjuk csökkenteni ökológiai lábnyomunkat" - vetette fel a másik díjalapító, Demcsák Mária, a Piac & Profit főszerkesztője. László Ervin szerint „az üzleti élet célkitűzéseit a koherencia felé kell irányítani. A „shareholder-filozófiától" el kell jutni a „stakeholder-szemléletig". Ez a fenntartható jövő kulcsa.
Az ünnepi tanácskozás résztvevői felhívást tettek közzé, amely összefoglalja a legsürgetőbb tennivalókat annak elérése érdekében, hogy a felelős, etikus üzleti magatartás ne csak megbeszélések témájává, hanem a mindennapok gyakorlatává váljék.
Kriston László-Dzindzisz Sztefan
A konferencia online tudósításáért kattintson ide, a gálán és a konferencián készült képgalériáért pedig ide.