Adhatom a szokásosat?

Továbbra is exponenciálisan növekszik az elektronikus kereskedelmi értékesítések volumene annak ellenére, hogy a vásárlók többsége még mindig leginkább csak tájékozódik a neten. A sikeres modellek elsősorban a közösségépítésre, a visszatérő ügyfelek megismerésére és személyre szabott kiszolgálására építenek.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Magyarországon szektoronként változóan 3-13 százalékkal, de mindenhol csökken a kiskereskedelmi forgalom a KSH idei augusztusi adatai szerint. Ugyanakkor várhatóan tovább növekszik az elektronikus kereskedelmi értékesítések volumene: megközelítőleg 130-135 milliárd forintnyi termék cserélhet gazdát, szemben a tavalyi 99 milliárddal és a 2008-ban mért 61 milliárddal - derül ki a GKIeNET felméréséből.

Esély mindenkinek

A hazai internetes értékesítés a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom már több mint 1,6 százalékát adja, és változatlanul exponenciálisan növekszik. Ráadásul a forgalom több mint 90 százalékát pordukáló legnagyobb cégek mindegyike magyar tulajdonú - vagy legalábbis az volt, amikor piacvezetővé vált -, és valamennyi néhány millió forintból alapított „garázscégből" nőtte ki magát. Ezek a vállalkozások sikerüket tetemes állami megrendelés vagy bármiféle egyéb beavatkozás nélkül, tiszta versenyfeltételek mellett érték el egy mindenki számára nyitott piacon - hívja fel a figyelmet blogbejegyzésében Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) elnöke. Az e-kereskedelem az elmúlt tíz évben olyan területe volt a gazdaságnak, ahol kis tőkével, nagy szorgalommal, kitartással és tehetséggel bárkinek esélye volt rá, hogy piacvezetővé váljon - jelenti ki a szakember.

Az elektronikus kereskedelem növekedése pillanatnyilag a hagyományos értékesítés rovására történik. Ugyanis van egy eladhatósági limit: egy bizonyos termékből meghatározott mennyiség fölött már nem nagyon lehet értékesíteni egy adott piacon.

Fejlesztési és árverseny

A termékek és szolgáltatások nagy része szabványosnak tekinthető, így másolható is. Ezért az elektronikus kereskedelemben a szakértők szerint elkerülhetetlen az árverseny. Ugyanakkor Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezető igazgatójának meglátása az, hogy nem kell feltétlenül egészen új és egyedi szolgáltatással piacra lépni az elektronikus üzleti világban, hiszen - éppen a másolhatóságnak köszönhetően - a külföldön bevált, sikeres ötletek nagy része remekül adaptálható más piacokra. Különösen igaz ez a nagyon csekély idegennyelv-ismerettel rendelkező magyarok körében, ahol a legsikeresebb külföldi oldalak lefordítása is elég lehet kiinduló ötletnek. Mindezek miatt a különlegességből származó pillanatnyi előnyök gyorsan elolvadhatnak - hangsúlyozta Bőgel György, a CEU tanára a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért éves konferenciáján tartott előadásában.

Jellemzők
■ Az internetes vásárló átlagosan – továbbra is – magasabb iskolai végzettségű, és fiatal.
■ Az alternatív beszerzési helyek rosszabb megközelíthetősége miatt nő a kistelepülésen élők aránya az internetes vásárlók körében.
■ 2012-re a hazai internetes vásárlók fele nő lesz.
■ Az összes tranzakciót figyelembe véve az egy vásárlásra jutó átlagos vásárlási érték körülbelül 11 ezer forint.
■ 2009-ben a legnépszerűbb termékkategóriák az élelmiszerek, a számítástechnikai és telekommunikációs eszközök, a szórakoztató elektronikai termékek és a könyvek voltak.
■ Az egyes kategóriák esetében jelentős eltérés tapasztalható a „karácsonyi” forgalom súlyát illetően: minél magasabb egy on-line áruház látogatóinak napi átlagos száma, annál kisebb az év utolsó két hónapjában elért bevételének a súlya.
■ A kisebb forgalmat lebonyolító és a viszonylag fiatal áruházak számára a karácsonyi időszak jelentheti a felzárkózás, illetve életben maradás lehetőségét.
Forrás: GKIeNet, TVI

Egymás utánzása folyamatos fejlesztéseket is jelent a webes értékesítőhelyek többségénél, hiszen valamilyen módon meg kívánják tartani vevőiket. A csökkenő nyereséghányad és a piaci konszolidáció előnyeit viszont a vevők élvezik, a fejlesztésekből származó érték náluk csapódik le, hiszen jobb szolgáltatást kapnak alacsonyabb áron.

Kis Gergely véleménye szerint az e-piacra lépés tervezésekor fontos, hogy ne a hirdetési bevételekre, hanem a tranzakciókból szerezhető nyereségre építsen az üzlet, bár természetesen ezzel ellentétes sikertörténetekre is van példa. Az sem biztos, hogy az éppen nagyon felkapott oldalak példáját érdemes követni minden esetben. Bár közülük sok hatalmas bevételeket generál, de a „csapból is folyó" Twitter például még mindig nem hoz pénzt a tulajdonosainak. Vagyis az e-kereskedelembe belépéshez az irány kijelölése mellett nagyon fontos már az első pillanatban látni: hol fog profitot termelni az ötlet. A vásárlók többsége az internetes vásárlást az alacsonyabb ár és az egyszerűség reményében választja. Magyarországon viszont majd' háromezer kosaras rendszerben értékesítő on-line üzlet működik, a jó termék és jó ár ezért egyáltalán nem biztos, hogy elég a sikeres üzlethez. Szükség van valamilyen hozzáadott értékre is.

A siker titkai

Az on-line kereskedelemben rejlő egyik legnagyobb lehetőséget Chris Anderson a magyarul is megjelent „Hosszú farok" című könyvében foglalja össze. A „hosszú farok" közgazdaságtani fogalom az internetes kereskedelem árubőségét írja le: a hagyományos áruházak kevés fajtájú, de nagy mennyiségben árusítható tömeg- vagy sikertermékével ellentétben azoknak a kis mennyiségben eladható, de nagyon nagy sokféleségben rendelkezésre álló termékeknek a gyűjtőfogalma, melyeknek nem volt esélyük a piacra jutásra a hagyományos kereskedelem korszakában, mert nem tudták velük elérni a gazdaságos tömegtermelést. Az interneten viszont megtalálják kis számú, szétszórtan élő fogyasztóikat, akár a világ bármely táján.

A sikerességhez a szakemberek szerint valamilyen módon „ragadóssá" kell tenni az on-line üzletet, vagyis magunkhoz kell kötni a vevőt. Ezt a legeredményesebben közösségépítéssel lehet megtenni. A vevő ugyanis értékeli, ha ismerik és megismerik, ha jól célzott, személyre szabott ajánlatokat kap. Ez a bizalmi kapcsolat olyan értéktöbbletet jelent, amely a vásárlót erősen az üzlethez köti. Sikeres technika a vevő bevonása, aktivitásra késztetése is - például, ha maga tervezhet meg valamit, véleményt mondhat -, de amivel az internet biztosan többet tud, az a kereslet és kínálat összekapcsolása. Legyen szó akár információközvetítésről, akár testre szabásról vagy közösségépítésről, az on-line kereskedelem szereplőinek egy jelentős része erre a kapcsolatteremtésre épít.

A sikeres elektronikus piaci szerepléshez figyelembe kell venni az interneten megjelenő új viselkedési formákat és domináns aktivitásokat is. Ezeknek éppúgy szerepet kell játszania a termék vagy szolgáltatás meghatározásában, mint az üzleti modell és az értékesítési felület kialakításában vagy a marketingstratégia tervezésében. Az új üzleti modellek között vannak, amelyek a közösségi média közvetítésére, míg mások a virtuális világokra építenek. Ez a modell sikeresnek tűnik: az Emarketer felmérése szerint már 2008-ban a nagyobb márkák 32 százaléka a Facebookon, 27 százaléka a MySpace-en, 26 százaléka a YouTube-on is megjelent és hirdetett valamilyen módon. 2008-ban 100-ból 59 márka már önállóan is reprezentálta magát a Facebook oldalain. A kereskedőknek tudatosan kell építenie a vásárlóközösséget, mivel a 2010-es Tudatos Vásárlói Index (TVI) felmérés eredményei szerint az érdeklődők többsége egyelőre inkább vásárlás előtti információszerzésre, illetve a legolcsóbb árak megtalálására használja a világhálót.

Védett vevő
A jogszabályok komolyan védik az interneten vásárlókat. A vevő nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a vásárlástól, és a termék visszaküldése után harminc napon belül visszakapja a vételárat. Valamennyi webáruháznak nyilvánossá kell tennie az üzemeltető kilétlét és elérhetőségét – ennek kiderítése egy hagyományos üzlet esetében sokkal bonyolultabb, mint néhány kattintás –, és a vásárlási feltételeket is. Tulajdonképpen a vevőt védik a kialakuló vásárlói közösségek is, ahol megoszthatják egymással tapasztalataikat. A folyamatos információáramlás miatt az üzletek is érdekeltek abban, hogy jó hírükkel további vevőkhöz jussanak, tehát igyekeznek elkerülni a panaszokat. Ezek az előnyök a gyakorlatban szinte kizárólag a hazai internetes boltokban vásárolva védik a magyar fogyasztót, bár a csekély idegennyelv-ismerete miatt a lakosság többsége eleve kizárja magát az EU által is támogatott, úgynevezett „crossboarder” vásárlásokból.
E-kereskedelem és válságadó
A válságadóval sújtott adózók körébe tartozik a törvény szerint a csomagküldő és internetes kereskedelem (TEÁOR 4791) is. Az elfogadott törvény szerint az első adósáv 500 millió forinttól 30 milliárd forintig terjed, itt az adómérték 0,1 százalék. A SzEK.org elnökének becslése szerint a 2700 hazai webáruház közül körülbelül 30 olyan lehet, amelynek az éves árbevétele meghaladja az 500 millió forintot, 20 olyan, akinek az 1 milliárdot, és egynek sem több – vagy nem sokkal – 6 milliárdnál. Ebben a statisztikában olyan vállalkozások is szerepelnek, amelyeknél az e-kereskedelmi forgalom nem azonos az árbevétellel, mivel az ő árbevételük a partnereknek kiszámlázott jutalékból áll. Eszerint tehát nagyjából 10 cég átlagosan 250 ezer, további 18 pedig átlagosan 2,3 millió forint válságadót fog fizetni. A szakember szerint ezek az összegek nem okoznak majd komoly gondot számukra, és várhatóan árakat sem emelnek majd emiatt. De egészen biztosan rosszul fogják érezni magukat attól – olvasható a kiservinegon.hu-n –, hogy miközben ők maguk annak köszönhetik a sikereiket, hogy az informatika eszközeivel minden korábbinál hatékonyabban, takarékosabban és ésszerűbben tudnak működni, az államról, amelynek ezt az adót befizetik, ugyanez a legkevésbé sem mondható el.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo