Régiók pénzei

Az új kormányzati elképzeléseknek megfelelően átalakultak az uniós pénzek felett diszponáló regionális fejlesztési tanácsok, melyek a megkezdett projektek befejezésére, munkahelyteremtésre és az azt elősegítő infrastruktúra létrehozására törekszenek.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

„Zöld házat építünk az integrált szakképző rendszerünknek pályázati pénzből, ebben az egymilliárdos debreceni projektben helyet kap a szélerőműtől kezdve a földhő hasznosításáig a megújuló energia, amit így fognak tanítani a diákoknak" - ismertette az egyik izgalmas elképzelést Pajna Zoltán elnök azok közül, amelyek valóra válhatnak az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács közreműködésével. Az európai uniós pénzből elnyerhető támogatások az ország e keleti térségében sem apadtak el, a programok folytatódnak. Sőt, a válság miatt megrekedt beruházások is zöld utat kaphatnak.

Munkahelyek védelmében

Források
A kormány célja, hogy belátható időn belül hazánk újra a közép-európai gazdasági együttműködés kulcsszereplőjévé váljon – válaszolta minisztériumi szakértő hiányában a tárca sajtóosztálya arra a kérdésre, hogy a megújuló regionális fejlesztési tanácsok „kezelésében” a meglévő uniós források felhasználásának mi lesz a módja. A kormányváltás után átvilágításra és helyzetelemzésre is sor került, a források felülvizsgálatát követően összeállították a teljes forrástérképet. Ennek adatai alapján a 2007–2013 közötti tervezési időszakra Magyarország számára elérhető uniós források értéke összesen 7870,17 milliárd forint, ebből jelenleg 1828,8 milliárd forint szabad forrás áll rendelkezésre, 1480,2 milliárd forintnyi futó pályázat és 4126,5 milliárd forint értékű kötelezettségvállalással már elindított projekt mellett.

Az észak-alföldi szervezet, miként az országban működő további hat is, teljes tisztújításon ment keresztül. Az Európai Unió pénze azonban az átalakulás időszakában is „működött", függetlenül attól, hogy már szerződésekkel lekötötték a forrásokat, vagy az elkövetkezőkben döntenek pályázatokról.

A debreceni „döntnököknek" például sikerült megnyugtatniuk a térség vállalkozásait, önkormányzatait: azért, mert új vezetői és megújuló programjai lettek a tanácsnak, nem kezdenek mindent elölről, ellenkezőleg, átsegítik az akadályokon a válság, a pénzhiány miatt befejezetlenül maradt programokat is. Pajna Zoltán mindezt kommentálva elmondta, hogy az észak-alföldi az uniós régiók rangsorának hátsó traktusában található, ezért a 2007-2013-as uniós tervezési időszakban a felzárkózás elősegítése volt és maradt a célja. Ehhez 274 milliárd forintnyi támogatás illeti meg a három megye - Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok - alkotta régiót. Két időszak akciótervét már maguk mögött tudhatják, jelenleg a 2011-2013-as programot készítik. A 2007-től eltelt időszak alatt már megpályázhattak a térség vállalkozásai, önkormányzatai 202 milliárd forintnyi összeget, melyből 2010 augusztusáig 87 milliárd forint értékű beruházást kötöttek le szerződésekkel, a kifizetett pénz pedig 39 milliárd forintra rúgott. Az elnök a tanács feladatát az ismertetett számsorból vezeti le: a már megítélt támogatásokhoz a szerződéskötéseket, a fejlesztések elindítását fel kell gyorsítani, legyen ott az érintetteknél az a pénz, amely munkahelyeket teremt, illetve segít megtartani.

Azok a mikro-, kis- és közepes vállalkozások, amelyek szerződésben ígérték, hogy bővítik a foglalkoztatottak körét, vagy növelik az adózás előtti eredményüket, pályázati támogatást kaphattak. Rendszerint három-öt évre vállalták a cégek a teljesítéseket. A mostanában sorra kerülő elszámolások tanulsága szerint számos vállalkozás akár négy éven át még túl is teljesített, de az ötödik évben őket is elérte a válság, s például a foglalkoztatottak számát nem tudták növelni, ellenkezőleg. A regionális fejlesztési tanács, mint e vállalkozások szerződő partnere, a támogatás visszafizetésére kénytelen kötelezni a cégeket. Azaz mégsem, Pajna Zoltán szavai szerint arra kísérlik meg rávenni a kormányzatot, hogy például az átlaglétszámot kelljen „csak" elszámolniuk a válságba keveredett cégeknek. 

Pénzt érő tervek

Miközben a debreceni központú regionális tanács a cégek bedőlését igyekszik megakadályozni, gondoskodnia kell a 274 milliárd forintból megmaradt - a kiíráskori árfolyamon számolva - több mint 70 milliárd forintról. Pajna Zoltán információi szerint a Széchenyi-tervhez illeszkedő pályázatokban gondolkodnak: az egészségturizmus, a balneológia, a gyógyszeripar, az orvosiműszer-gyártás, a járműipari, informatikai, energetikai fejlesztések számítanak esélyes területeknek. A turizmuson belül felértékelő elem lehet az attrakciók számának és választékának növelése vagy a szálláskapacitás bővítése. Arra is biztatják a turizmus helyi vállalkozásait, hogy akár klaszterszerűen, együtt lépjenek a piacra, s ne csupán helyi, hanem régiós léptékű programokra alapozzák terveiket.

Uniós források megpályázásával valósulhat meg a regionális nagyvárosok lakosságának utazását, közlekedését komfortosabbá tevő észak-alföldi program is. Az agglomerációs térségek elővárosi járatokat kaphatnak, először Nyíregyháza és a cívisváros közötti 50 kilométeres szakasz alakul át olyanná, hogy mindkét megyeszékhely a saját vonzáskörzetének legyen képes kínálni az „ütemes" utasszállítást. Pajna Zoltán szerint a kistelepülésekre nagyon sok szociális jellegű szolgáltatást kell kivinni a városokból, kivált, ha fantáziát látnak benne a helyiek, és meg is pályázzák a szükséges infrastruktúra kiépítésének, működtetésének finanszírozását. A cél, hogy személyesebb, színvonalasabb ellátást kaphassanak a rászorulók a városokhoz közeli falvakban, ahová munkalehetőséget jelentő szolgáltatásokat lehet így „telepíteni". Az észak-alföldi régió fejlesztési tanácsa - az árfolyamváltozásokkal korrigált - 100 milliárd forintnak a többi között ott látja jó helyét, ahol a pénz segítségével korábban elindított programok befejezést nyernek. Amolyan torzóknak tekinthetik például a regionális forrásokból létrehozott két tannyelvű általános iskolákat, ahonnan a végzős diákok nem tudnak továbblépni. Ezért az uniós támogatás megpályázásával a két tannyelvű középiskolák időszaka jöhet el 2011-2013-ban.

Pest megye kiemelt projektjei

Projekt

Támogatás (Ft)

Bugyi nagyközséget elkerülő út

       1 181 193 137

Csepel-szigeti gerincút M0 és Lórév közötti szakasz

       1 938 299 416

Gödöllő Királyi Kastély: komplex, környezetbarát üzemeltetést lehetővé tevő újjáépítés és családbarát szolgáltatások fejlesztése, I. és II. ütem

       2 357 192 362

Skanzen-örökségprogram

       2 000 000 000

Körös-éri belvíz-főcsatorna mederfejlesztése és rekonstrukciója

          999 458 560

Benta patak meder-rehabilitációja

          737 841 000

Gyáli patak rekonstrukciója

       1 241 028 749

Szúnyogi szivattyútelep rekonstrukciója

          310 374 874

Szembeötlő különbségek

A „projektbefejezés" azon a listán is gyakran olvasható, amelyet a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácsnál készítettek a közelmúltban. A tanácsot - és a Pest Megyei Közgyűlést - vezető dr. Szűcs Lajos számára is az a természetes, hogy a folyamatban lévő projektek befejezésére, illetve ésszerű folytatására alakítanak ki akcióterveket: az ország közepén sem vonnak el uniós forrásokat beruházásoktól azért, mert időközben politikai váltásra került sor.

A régió statisztikájából persze kiderül, hogy az uniós pénzek nagy része már elfogyott, illetve elköteleződött: 2010-ig, a „kiosztható" 430 milliárd forint fejlesztési összeg 85 százalékának már van gazdája. A következő három évre 53 milliárd forint tekinthető tehát szabad forrásnak. A 430 milliárdból 109 milliárdot ténylegesen kifizettek, s - Szűcs Lajos szóhasználatával - az előre felszeletelt torta méretén, a szeletek számán nem lehet változtatni. Az új kormányzat és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) mégis megnézi, és lehetőség szerint át is alakítja az uniós forrásokhoz való hozzájutás rendszerét, feltételeit, s igyekeznek a felesleges beruházások forrásait elvonni, hasznosabb célokra átcsoportosítani.

A hárommillió embernek otthont adó Budapest és Pest megye állítja elő a GDP mintegy 40 százalékát, s itt működik az ország vállalkozásainak egyharmada. Szembeötlően nagyok azonban a régión belüli fejlettségi különbségek, Budaörs, Törökbálint, Biatorbágy helyzete - és jellege - szinte összehasonlíthatatlan például Tatárszentgyörgyével; minél délebbre és északabbra haladunk Pest megyében, annál nagyobb feszültségeket lehet tapasztalni akár a munkanélküliség, akár a hiányos infrastruktúra miatt. A Közép-magyarországi Fejlesztési Tanács elnöke hisz abban, hogy a főváros és az agglomeráció életében olyan korszak jön el, mint amilyen a sajátja Bécsnek, Berlinnek, Londonnak: e világvárosok és vonzáskörzetük kölcsönös előnyökre alapozó programok alapján fejlődnek. A magyarországi politikai változások hozadéka lehet, hogy Budapest és Pest megye is megtalálhatja a közös hangot. A következő költségvetési ciklusra pedig már külön-külön régiót alkothat a főváros és a megye, az előbbi változatlan, az utóbbi több EU-s támogatást élvezve.

Csak tudástőkét

A jelent azonban az az 53 milliárd forint jelenti, amelynek sorsáról - megpályázhatóságáról - mostanában dönt a fejlesztési tanács. Az egyik, kiemelt figyelmet igénylő specialitás az, hogy az itt élő 1,3 millió ember - főleg az agglomerációban - budapesti igényeket fogalmaz meg. Sokan közülük nem akarnak a fővárosban élni, ki is költöztek, de szemléletük, igényük teljesen budapesti. E körülményre célszerű figyelemmel lenniük a vállalkozásoknak, önkormányzatoknak, amikor a lakosságot kiszolgáló fejlesztésekre pályáznak. A megyei elnök interpretálásában: az M0 és a többi út építése például segítse elő azt is, hogy minél több munkalehetőség keletkezzen Pest megyében. Ez azt is jelenti, hogy a budapestivel egyező kondíciók jellemezzék az itteni munkahelyeket, akkor ugyanis kevesebben akarnak majd a fővárosba ingázva dolgozni. Ezáltal felgyorsul az adott település fejlődése, élhetőbbé válásának folyamata.

A régió települései ma már egyébként sem akarnak alvóvárosokként működni. Az észak-budai térségben pedig a helyi önkormányzatok nem akarnak nagy energiaigényű új vállalkozásoknak otthont adni, de nagyon is támogatják a tudástőkét, a nagy hozzáadott értéket képviselő, betelepülni szándékozó vállalkozásokat. Szűcs Lajos ezt a fejlesztési tanács által is felkarolandó programot azzal egészíti ki, hogy az agglomerációban sok helyen ki lehetne tenni a megtelt táblát, azaz újabb lakóparkoknak egyre kevésbé, de igényes termékeket előállító új munkahelyeknek még mindig van hely.

Szívhez szóló támogatás
„A »Főutca«, amely nálunk, a Belvárosban nagy F-fel, egybe és idézőjelek közé rakva írandó, a Kálvin tértől induló és északnak tartó tengely, mintegy ötmilliárd forintot taksál, és a pénz nyolcvan százalékát utólag kifizeti az Európai Unió. A várható végeredmény pedig az lesz, hogy az eddig döntően autók által birtokolt közterületeket alapvetően a gyalogosok kapják meg. Az autós tehát csak helyben teljesítendő célja végett jön majd be járművével, a többieknek pedig nem fogja megérni” – harangozta be a Piac & Profitnak nyilatkozva Puskás András, az V. kerület alpolgármestere 2008-ban a Budapest Szíve nevet viselő beruházás első stációját (lásd Piac & Profit 2008/9. szám). Azóta tudjuk, hogy a projekt e szakaszával végeztek, de azt is, hogy az uniós pénz nagy részének „közvetítője” a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács. Az első ütemhez 1,9 milliárd forintot nyertek el a projekt megvalósítói, a következő ütem támogatása meghaladja a 3,5 milliárd forintot. A kerületi alpolgármester 2008-ban már „el is osztotta” ezt a forrást, hiszen a Főutca-programmal párhuzamosan a Fővárosi Önkormányzat átalakíttatja a Március 15. teret, megváltoztatja a mai forgalmi rendet, miszerint az Irányi utcát kihagyva, közvetlenül fel lehet majd hajtani az Erzsébet hídra. A közeli mellékutcákat szintén tatarozzák, s vélhetően élettel töltik meg a vállalkozók, beruházók. Kevesebb autó, de több gyalogos lesz tehát.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo