Klímakonszenzus előjelekkel

A világ a koppenhágai klímadöntésekre készül, Magyarország pedig saját kapcsolódó jogszabályait fogalmazza meg, bár az ellenzék egyebek között lépéshátrányról érvel. Egy szeptemberi konferencián azonban még az ellenzék is ellenzéket kapott, amennyiben a piacgazdaságot kiiktatva nulla kamatot és kvótapénzt alkalmaznának a radikálisok.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Új, globális, átfogó megállapodás kell, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása ne növekedjék tovább - érvelt Faragó Tibor szakállamtitkár, aki azonnal „beismerte", a fejlett világtól ehhez jóval több hozzájárulás szükséges. (Bővebben lásd cikkünket) A környezetvédelmi tárca szakembere egy szeptemberi konferenciának volt az előadója, amelyet a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács, az MTA Környezettudományi Elnöki Bizottsága, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium és a Magyar Természetvédők Szövetsége szervezett, Éghajlatvédelmi törvény - válasz a környezeti, társadalmi és gazdasági válságra címmel. Ennek jegyében cseréltek eszmét országgyűlési tisztségviselők, képviselők, aktivisták, kutatók, közgazdászok:

ki-ki politikai elkötelezettsége szerint láttatva a világ s Magyarország klímapolitikai teendőit.

A parlamenti felsőházi terem - a konferencia helyszíne - kellő rangot adott a klímapolitikai teendők megvitatásához. Az Országgyűlés nemrég leköszönt, valamint új elnöke - a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács elnöki tisztét a mindenkori házelnök tölti be - egyaránt beszédet mondott. Katona Béla, a Ház első embere az éghajlat ügyében együttműködni hajlandó politikát illette elismeréssel s azt, hogy az éghajlatvédelmi kerettörvény is magán viselheti a hazai pártok közös felelősségét. A fenntartható fejlődésről mint rendszerről már Szili Katalin, a korábbi elnök értekezett, a fenntartható fejlődés tanácsának elindítását, munkája fontosságát pedig azzal is magyarázta, hogy Kioto óta sem sikerült csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását, ellenkezőleg, a világ 40 százalékkal növelte e káros anyagok légtérbe juttatását. A nyár elején az országgyűlés konszenzusos határozatot fogadott el arról, hogy szükség van az éghajlatvédelem kerettörvényének elfogadására, s - Szili Katalin érvelése szerint - nem helytálló az ember alkotta szabályozás elvetése azon az alapon, hogy a természet immunrendszere önmagában is képes a helyreállításra.

Energiahordozók kibocsátási jellemzői (kg CO2-egyenérték/MWth)

Faapríték

Pellet

Földgáz

Fűtőolaj

Villamos fűtés

9

68

228

342

681

Példák a világból

A koppenhágai tanácskozásnak címzett szakállamtitkári üzenet egy vízióra alapozódott, míg Nagy Andor előadásának azon része, amely a világon folyó erdőirtást vázolta fel, a jelen realitásaira. Az ellenzéki politikus olyan európai pénzalap létrehozásának tervét jelentette be, amellyel az erdők visszapótlására képtelen államoknak igyekszik segíteni kontinensünk. A Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács társelnöke a nemzetközi környezet Magyarországra gyakorolt hatásával is magyarázta, hogy nálunk is születőben van a klímatörvény.

A világ számára is egyértelmű a cselekvési kényszer. Maga az Egyesült Államok, amely a kiotói egyezményt sem írta alá, ambiciózus törvénytervezetet terjesztett be a kongresszusnak: a 2050-es években 80 százalékkal kívánják csökkenteni a szén-dioxid, a metán és más üvegházhatású gázok kibocsátását. Ennek a célnak az érdekében állítanának fel egy klímaszolgálatot, mely a helyi önkormányzatokat hivatalból ellátná információkkal, hogy a fejlesztési stratégiák elkészülhessenek. Ahol ezek az alkalmazkodási tervek megszületnek, ott - csak ott - számolhatnak az állam pénzével is.

Az ellenzéki politikus európai példáinak számszaki adataiból szinte már következik pártja itthoni munkahelyteremtő mozgalmának víziója is. A német megújulóenergia-termelés kormányzati programja 2004 és 2006 között a zöld szektorban 300 ezer új munkahelyet hozott létre. A franciák fenntartható fejlődés tárcát szerveztek, illetve a 2009 és 2020 közötti időszakra elindított fejlesztési, finanszírozási program nyomán 600 ezer új munkahellyel gazdagszanak. Sarkozy elnök tervei között szerepel, hogy a szén-dioxid kibocsátását energiaadó bevezetésével fogják szabályozni, ezt az európai CO2-kereskedelmi rendszer alá nem tartozó ágazatokra és a háztartásokra vetik ki. A példákból az is következik, hogy Magyarország számára is számos lehetőség kínálkozik klímatörvénye eredményes megalkotásához.

Bár a VaHaVa (Változás-hatás-válaszadás) nemzeti éghajlat-változási stratégiára egyöntetű igent mondott az országgyűlés, az mégis súlytalanná vált. Az ugyancsak elfogadást nyert 2020-ig szóló energiapolitikai koncepcióból már hiányoznak az előremutató intézkedések, s figyelmen kívül hagyták az energia- és klímapolitikai korlátokat. Ezen túl - érvelt Nagy Andor - az éghajlat-változási stratégia végrehajtása érdekében sem történt semmi, nem fektették le a teendőket és azt sem, hogy a célok megvalósításához milyen finanszírozás szükséges. Kormányzati felelősség, hogy a 2009-re kiírt energiatakarékossági pályázatnál a 24 milliárdos támogatás 5 milliárdos vissza nem térítendő része volt csak kelendő, a többit viszont nem tudták szerződésekkel „lefedni". Bírálat tárgyává tette az ellenzéki politikus a szén-dioxid-kvóta értékesítéséből származó 28 milliárd forint sorsát, mert azt nem zöld beruházásra fordította a kormányzat, hanem befolyatta a költségvetésbe.

Kvótapénzelmélet

Noha Nagy Andor szerint a megalkotott környezetvédelmi jellegű jogszabályok jók, előremutatók, haladók, csak éppen - „hála" az államnak - nem tartjuk be azokat, a konferencián az ő nézetével is ellenkező álláspont is megjelent a hatékony kibocsátáscsökkentés és a gazdaságfejlesztés összekapcsolásának lehetőségei egy magyarországi éghajlatvédelmi törvényben, az input oldali szabályozás indokoltsága és lehetőségei témakörben szervezett kerekasztal-beszélgetésen.

A vitaindító szónok, Gyulai Iván, az Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért igazgatója - mintegy elvetve a kormánypárt és ellenzéke piacgazdasági alapú jogalkotását - azt deklarálta, hogy az erőforrásoknak szűkében lévő világunkban másféle jogi feltételrendszerre van szükség, mégpedig természetierőforrás-kvótára. Szerinte hiába állított elő a világgazdaság mind nagyobb gazdasági eredményt, az újraelosztás nem tudta biztosítani a társadalmi igazságosságot. Azt is látni vélte, hogy a munkával szerzett jövedelmek folyamatosan átcsoportosulnak a pénz tulajdonlása által - munka nélkül - szerzett jövedelmek irányába, melynek oka a kamatos pénz intézménye. A hosszú távú fenntarthatósági célokba való beruházásra a magas kamatozású hitelek révén nincs megfelelő lehetőség, ezért lenne szükség a nulla kamatozású pénz alkalmazására. Az input oldali szabályozással a környezeti problémák egésze kezelhető, s amint az a javaslatból kitetszik, évről évre kevesebb természetierőforrás-felhasználási jogot engednének kiosztani. A felhasználóknak módjuk lenne kereskedni a megtakarításokkal - a tranzakciókat egy kezelő szervezet bonyolítaná -, ennek nyomán keletkezne - pénzhelyettesítőként, avagy forinttal egyenrangú devizaként, második fizetőeszközként - a kvótapénz. E „mellé" a negatív kamatozást azért gondolják fontos feltételnek a modell megfogalmazói, mert - a megtakarítási kényszer révén - elérhető lenne a pénz forgási sebességének a növelése. E belső piacon az ott használatos pénzzel mind az intézmények, mind a lakosság beruházhatna, kölcsönt vehetne fel, amelyért nem fizetne kamatot, a törlesztést pedig a fejlesztéssel elért megtakarítás „hasznából" teljesítené.

A konferencia forgatókönyve szerint a vitaindítót hivatalos reagálások követték - előre meghirdetett prekoncepciók nélkül. Ezt lényegében be is tartották a „vitázók", az első felszólaló így nem előjelet, hanem az alaphangot adatta meg: Bencsik János tatabányai polgármester ugyanis felkérte a hallgatóságot szavazásra. Feltétette azok kezét, akik realitását látják a kvótapénzrendszer bevezetésének. Nem tévedett, hiszen néhány hivatásos kormánypárti és ellenzéki politikust, egy-két tudósembert, közgazdászt leszámítva a konferencia közönsége szinte vágyta is a pénzhelyettesítőként, avagy második fizetőeszközként bevezetendő kvótapénzt és a nulla kamatot...

Álmok helyett

A tanácskozás e csúcsvitáján eléggé egyedül maradt ellenérvei ismertetésével a Corvinus Egyetem docense, Kiss Károly környezetgazdász, hiszen szerinte sokkal kisebb horderejű ügyekben sem képesek a társadalmi csoportok megegyezni: a kvótarendszer hiú ábránd. Mivel ez a megállapodásos rendszer önkéntes alapon nem jön létre, a szabályozáshoz nem marad más, mint az állam, s fel is állna a bürokratákból, hivatalnokokból álló kvótaelosztó intézményrendszer. A radikális környezetvédők egy része a növekedési hajszát okolja, a fejlődés gátjának pedig a kamatot tartja, s nem veszik figyelembe - amint vélhetően a kvótapénz kigondolói sem -, hogy az olyan pénz, amelynek nincs kamata, nem más, mint egy elszámolási egység. Ha egy gazdaságból ki akarják iktatni a kamatot, akkor kiiktatják a profitot, s egyáltalán: kiiktatják magát a piacgazdaságot.

Mivel ismert szabályozó eszközök akár hatékonyan is tudják működtetni a fogyasztást, az energia racionális felhasználását, a környezet emberi károsításának a megfékezését, a kérdés az, hogy e lehetőségek működtetésére hogyan találja meg a jogi normákat Magyarországon az országgyűlés, a nemzetközi porondon pedig a koppenhágai értekezlet.

Azok a tudósok, ellenzéki és kormánypárti politikusok, kutatók, akik ezt a választ keresték egymással is vitázva, abban megállapodtak, hogy a jelenlegi ciklusban elfogadandó és elfogadható az éghajlatvédelmi törvény. Eközben nem sikerült megtagadniuk a piacgazdaságot, nota bene: a felsőházi termet megtöltő környezetvédők ővelük együtt azt is leszavazták...

Hetven év a készülődés jegyében
A környezetvédelmi tárca szakállamtitkára, Faragó Tibor a konferencián felvázolta a nemzetközi szabályozás sok évtizedes folyamatát, vagy inkább előkészületeit. A világnak kellett 50 év, hogy a tudományos probléma feltárásától eljusson a politikai döntéshozás magas szintjéhez, s 10-10 év, hogy megállapodás – alapegyezmény – szülessen, Kyotóban jegyzőkönyv készüljön, illetve kiderüljön, hogy mindez még mindig nem elég. Az ENSZ 1979-es genfi deklarációja a világméretű probléma szintetizálására alapozva mindmáig érvényesen mondta ki a veszélyes folyamat megállításának kötelezvényét, melyet 1988-ban közgyűlési határozatban kormányok szintjére emelt klímapolitikaként fogalmazott meg. Egyfelől kitalálták az éghajlatváltási kormányközi testületet, másfelől 1992-ben jogi keretegyezményt is alkottak, kimondva, az államok egymásra vannak utalva, és közös a felelősségük. A Kyotóban aláírt jegyzőkönyvnek hívei és ellenzői egyformán vannak, de az 1997-ben született dokumentumról tudnivaló, hogy kevés a környezeti probléma megállításához. Tény, hogy 2007-ben egy „nem elég” típusú döntés született, új megállapodás kitalálását és elfogadását kimondva.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo