CSR a válságban

A CSR lehet a vállalati működésnek az a területe, amely akár profitálhat is a világot sújtó gazdasági válságból. Megnőtt ugyanis az átlátható és felelős működés iránti igény, ami kényszerítő erővel hat a CSR-t eddig puszta jótékonykodásként értelmező cégekre, a csökkenő költségkeret pedig segíthet abban, hogy végre a többség is belássa: nem öncélú széplelkűségről, sokkal inkább hosszú távú hasznot jelentő menedzsmentfilozófiáról van szó.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

"Most, hogy recesszió van, végre elfelejthetjük azt a sok értelmetlenséget a CSR-ról, és visszatérhetünk a pénzcsináláshoz" - ezzel a nagy port kavaró kijelentéssel kezdődik Stefan Stern ez év februárjában a Financial Timesban megjelent cikke. Az írás és az általa kiváltott heves ellenreakciók körülbelül le is fektetik az alapvető hadállásokat, amelyek a vállalatok társadalmi felelősségének témája kapcsán kialakultak.

Idearendszer, ami megtérül

Az idézett gondolatmenet figyelmen kívül hagyja, hogy a felelősségvállalás nem PR-fogás vagy egy-egy véletlenszerűen kiválasztott nonprofit ügy támogatása, hanem egy idearendszer beépítése a cégek stratégiájába, mely hosszú távon megtérül - hangsúlyozza kérdésünkre Mosonyi Szilvia, egy londoni cég CSR-elemzője, aki megemlíti: egy tavaly októberben megjelent MORI-kutatás szerint azok a cégek, amelyek szerepelnek a BITC Corporate Responsibility Indexben, 2002 és 2007 között összesített részvényesi haszonban megelőzték a 350 legnagyobb FTSE céget. Az elemző is elismeri viszont, hogy a válság hatására a CSR-szakemberekre egyre növekvő nyomás nehezedik, hogy megmutassák az idea kézzelfogható pénzügyi értékét. Ennek hiányában ugyanis visszaszorulhat a CSR-tevékenység.

Amire kevesebbet kellene költeni, az a CSR rosszul értelmezett válfaja, vagyis a cég profiljától független, pusztán a divathullámoknak engedelmeskedő adakozás. Szeles Péter, a Magyar PR Szövetség elnöke szerint természetes, hogy a vállalkozások igyekeznek csökkenteni a költségeiket, ami CSR-vonatkozásban azt jelenti, hogy nagyságrendekkel kevesebb jut szponzorációra, mecenatúrára. A szakember szerint ennek annyiban pozitív a hatása, hogy a néhány millió forinttal „kipipált" jótékonyság helyett a valódi felelősségre helyeződik át a hangsúly.

A valódi felelősség felismerése elengedhetetlen annak a paradigmaváltásnak a beindulásához, ami megváltoztathatná a mostani, hosszú távon fenntarthatatlan rendszert. Tóth Gergely, a KÖVET Egyesület főtitkára egyenesen az ökonomizmus jelenségét teszi a fő felelőssé a gazdasági világválságért. A gazdaságosságra, versenyképességre és növekedésre való mániákus törekvés, ha az ember szolgálata helyett uralkodni kezd felette, károssá válik. Mint mondja, közhelyszerű a megállapítás, hogy a gazdaság van az emberért, s nem fordítva. S bár ezzel elméletben mindenki tisztában van, mégsem eszerint élünk, főleg nem rendszerszinten.

Nem lesz áldozat

Bedőltek etikája
A válság a CSR bukását is mutathatná abból a szempontból, hogy a bedőlt bankok mindegyike széles körű felelősségvállalási stratégiával rendelkezett: a Northern Rock és a Halifax példamutató volt a helyi közösség támogatásában, a Lloyds Bank pedig szakemberek szerint a világ leginnovatívabb CSR-programját tudhatta magáénak. A filantróp magatartás azonban szürke pénzügyi ügyletekkel társult, ami nem etikus, és így hosszú távon fenntarthatatlan működést jelent.

Pedig épp a rendszert átható felelősség lenne a lényeg, és ezért nem kell aggódni, hogy az egyelőre gyenge lábakon álló CSR a gazdasági válság okozta megszorítások áldozatává válik. A helyzet ugyanis éppen hogy fordított. Lakatos Zsófia, a Hill&Knowlton ügyvezető igazgatója szerint megfelelően működő CSR mellett a válság be sem következett volna. Radácsi László, a B&P CSR management ügyvezető igazgatója szerint is előkelő helyen szerepel a válság kiváltó okai között a vállalatok köz számára átláthatatlan működése, így a felelős működés megerősítése, az átláthatóság elvének kiterjesztése sok más mellett garanciát nyújthat a válságok elkerülésére is. A CSR mint menedzsmentrendszer létjogosultságát éppúgy nem kérdőjelezi meg semmilyen válság, mint ahogy a controlling vagy a HR rendszerét sem.

Annak érdekében, hogy egy vállalat a társadalomba beágyazottan, felelősen működhessen, szükség van a környezet igényeinek, elvárásainak megértésére és ezeknek a vállalati folyamatokba való beépítésére és kommunikálására. A CSR egy menedzsmentrendszer, ami a környezettel interakcióban lévő vállalat filozófiájára épül, ez pedig nem változott a válság hatására. Vagyis a válságot a CSR háttérbe szorításának mentségeként használni a lényeg meg nem értését jelenti.

A válság hatására viszont a sokszor a túlélésért küzdő cégeknek összébb kell húzniuk a nadrágszíjat, vagyis kevesebb ráfordítással kell elérni ugyanazokat a célokat. Vége tehát az ad hoc, érzelemből, egyéni elkötelezettségekből fakadó CSR-nak, hiszen a válság ezen a területen is kikényszeríti a célok lehető leginkább költséghatékony elérését. A kevesebb pénz racionálisabb költést, átgondoltabb CSR-stratégiát hozhat magával, ennek lehetséges irányában azonban nincs egyetértés a szakemberek között.

Hangsúlyeltolódás

Annyi bizonyosnak tűnik, hogy a cégek a találomra kiválasztott, a cég tevékenységével csak laza vagy semmilyen kapcsolatban nem lévő témák támogatása helyett a vállalat üzleti céljaihoz kapcsolódó ügyek felé fordulnak - magyarázza Radácsi László. Szeles Péter nemzetközi kutatásokon alapuló hipotézise szerint a válság a zöld tematika relatív háttérbe szorulását és a szociális kérdésekben való erősebb részvételt hozhatja magával. Véleménye szerint ezen belül is kiemelt szerepet kap majd a CSR belső dimenziója, vagyis a munkavállalók jólléte, az irántuk való felelősség. A munkavállalók megtartása, akár a részfoglalkoztatást választva, a cégnek is érdeke, hiszen a lojális és képzett munkaerő a cég számára is tőkét jelent.

Lakatos Zsófia a környezetvédelem felértékelődését prognosztizálja. Bár véleménye szerint az embereknek a téma iránti érzéketlensége csak akkor változik majd, ha a saját bőrükön érzik a klímaváltozás hatásait, a környezettudatos technológiákra való átállással megtakarítható összegek mégis vonzóvá teszik. A motiváció ugyan más, a végeredmény mégis az, hogy egy lépéssel közelebb kerülünk a fenntartható világhoz. Mint mondja, a klímaváltozást is csak akkor érti majd meg a többség, ha homokvihar lesz Budapesten - a válság is valami efféle, csak nem a természeti, hanem a gazdasági és társadalmi rendszert kavarta meg.

Ugyanakkor Georg Kell, az ENSZ Global Compact programjának igazgatója szerint a gazdasági válság megnövelte az emberek értékek iránti igényét. Bár egyetért azzal, hogy a vállalatok visszafogják a jótékonyságra és szponzorációra fordított kiadásaikat, de véleménye szerint nem korlátozzák azt, ami a jövőben erőssé teheti őket, vagyis a felelős működés költségeit. Kell szerint a sikert ezentúl nem a negyedévi kimutatások mutatják majd, hanem a közép- és hosszú távú értékteremtés. Egy a The Times számára készült kutatás szerint a fogyasztók a válság hatására egyre kevesebbet áldoznak majd az organikus vagy fair trade árukra, vagy éppen a karbonlábnyomuk megfizetésére például repülőút után, tehát fogyasztói oldalról csökken a közvetlen nyomás a cégeken, mégis, a gazdasági válság által kiváltott bizalomvesztés a felelős működés felé terelheti őket.

Rizikót is jelent

A magyar szakemberek is úgy vélik, növekszik a felelős működésre való érzékenység, és a cégek érdekgazdái képesek lehetnek kikényszeríteni a vállalatok felelősebbé válását. A felelőtlen működésből adódó piacvesztés is kényszerítő erővel hat majd a cégekre, ehhez viszont a fogyasztók tudatosabbá válására van szükség és arra, hogy a felelős működés még inkább „divatos" témává váljon. Nálunk pillanatnyilag a napi fogyasztási cikkek szektora fordítja a legnagyobb figyelmet a CSR-kommunikációra. A tudatos működés kommunikációja viszont rizikót is jelent, az ezt vállalókkal szemben a közönség elvárásai még tovább nőnek. A cégek jelentős része viszont nem gondolkodik koherensen a válságról, és az előre kiírt programok betartása mellett más területeken továbbra is felelőtlenül működik.

A kisebb, átláthatóbb rendszert működtető vállalkozások esetében a felelős működés sokszor természetes, csupán tudatosítani kell a vezetőkben, hogy amit tesznek, az maga a CSR. A nagyobb vállalatok egészét felelőssé tenni nehezebb feladat, hiszen minden beletartozik ebbe a körbe, a csökkentett környezetterheléstől addig, hogy az üzletben dolgozó eladó nem ver át a pénztárnál - ezt pedig egy több ezer főt foglalkoztató szervezetben szinte lehetetlen ellenőrizni.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo