Optimizmussal a válság ellen

2008 karácsonya táján sosem látott egységben állt a közvélemény elé a fővárosi közgyűlési minden politikai frakciója. A BOM kezdeményezését támogatták, pályázat benyújtását a budapesti olimpia megrendezésére, s mindent, ami ezzel jár. Lehet, megértették: többről van szó, mint olimpiáról.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Kéne egy ügy, ami összefogná az országot, amit szinte mindenki támogatni tudna. Annak ellenére, hogy vannak neves ellenzői, a budapesti olimpia ügye ilyen lehet. A Fővárosi Közgyűlés 2008. december 18-án egyhangúlag elfogadta Az olimpiatörvény tervezete és A 2020-as budapesti olimpiai nagyprojekt lehetséges helyszínei című előterjesztéseket, és támogatta a parlament elé való benyújtást. A döntést követően Demszky Gábor főpolgármester, Szalay-Berzeviczy Attila, a BOM elnöke, Ikvai-Szabó Imre, Hagyó Miklós és Horváth Csaba főpolgármester-helyettesek, valamint az öt parlamenti párt fővárosi frakcióvezetői közös sajtótájékoztatót tartottak. Az optimisták még azt a megjegyzést is megkockáztatták, hogy ha ez az ügy képes volt Demszky Gábort és Tarlós Istvánt, a Fidesz-frakcióvezetőjét igaz egyetértésben egymás mellé ültetni, hátha a két nagy rivális párt elnökére is hasonlóképpen hathat a budapesti olimpia.

Vetélytársak
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) még idén októberben dönt a 2016-os olimpia helyszínéről. A „rövid listán” négy város maradt: Chicago, Tokio, Rio de Janeiro és Madrid. Ha az utóbbié lesz 2016, akkor Szalay-Berzeviczy Attila, a Bom elnöke szerint a budapesti olimpia lehetséges dátuma 2028-ra vagy 2032-re csúszik, mert 2020-ban Európa nem jöhet szóba. Ennek ugyan nem nagy a valószínűsége – a spanyolok 1992-ben rendeztek olimpiát Barcelonában –, de a döntések soha nem a papírforma szerint születnek. A BOM elnöke úgy véli, számunkra Chicago lenne a legjobb, mert jó, ha a pályázatunk a szuperhatalmakat elkerüli. Oroszország – Szocsi – megkapta a 2014-es téli olimpiát, Ausztrália nemrég, Kína most rendezett nyári játékokat, 2012-ben London következik, így ha Amerika megkapná 2016-ot, akkor 2020-ban nem lenne gigászi versenytársunk, lehet, hogy Prágán kívül „csak” az olasz, német, francia és spanyol fővárosokkal kellene Budapestnek összecsapnia.

A válság nem lehet kifogás

Az, hogy az események idáig fejlődtek, a 2005 novemberében nyilvánosság elé lépett BOM érdeme. A mozgalmat létrehozó Szalay-Berzeviczy Attila - a Budapesti Értéktőzsde volt elnöke - 1992 óta ott volt minden olimpián. Az athéni játékok győzték meg arról, hogy mi is meg tudnánk ezt csinálni, nem csak a nagyok képesek erre. Még Peking után is így gondolja. Szerinte a BOM-hoz csatlakozóknak elegük van abból, hogy az aktuálpolitika megszállta mindennapi életünket, és hogy elhisszük, és úgy is viselkedünk, mintha született vesztesek volnánk. A fővárosban sikerült megnyerniük Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettest és Beleznay Éva főépítészt, akik meglátták a tervben azt, hogy ez valóban jó a fővárosnak, és „belülről" is támogatták ezt az ügyet.

2007 elején a BOM finanszírozásával 2006 végére elkészült megvalósíthatósági tanulmány - a PricewaterhouseCoopers (PwC) aktualizálta korábbi, 2002-es anyagát - opponense, a Kopint-Datorg alapvető feltételnek tartotta a konvergenciaprogram sikeres megvalósítását, az euró bevezetését 2013-ig és évi 3-4 százalékos átlagos éves gazdasági növekedést a következő évtizedben. Az akkori gazdasági helyzet sem volt rózsás, most pedig a gazdasági világválság közepén kellene foglalkozni ezzel a kérdéssel. Jó kifogás, mondja erre a BOM elnöke:

- Ahogy a válságon nem segít a 2020-as budapesti olimpia, a válság sem lehet oka annak, hogy elvessük ezt a gondolatot. Egy krízis mindig jó ok a változásra, a paradigmaváltásra. Ez a válság beindíthat régóta várt döntéseket, van esély erre, igaz, ez még nemigen látszik. Természetesen könnyebb lenne az olimpia ügyét vinni magas GDP-növekedés, magasabb vállalati beruházási kedv mellett. Könnyebb lenne erről dönteni, mint most, amikor a munkanélküliség növekedésének problémáját próbáljuk megoldani.

Az olimpia terve ebben a fázisban nem sportszakmai ügy, hanem gazdasági, országfejlesztési kérdés, állítja Szalay-Berzeviczy Attila. Ha a parlament elé kerül az olimpiatörvény tervezete - amelynek elkészültét szintén a BOM finanszírozta -, és el is fogadják a jogszabályt, akkor föláll a pályázat-előkészítő bizottság, amelynek az lesz a feladata, amit most a BOM csinál: hogy összekösse az érdekeket, és így létrejöjjön egy megvalósítható terv, amelynek alapján elkezdődhetnek a fejlesztések, építkezések.

Az érem két oldala

Persze azt a BOM elnöke sem tagadja, hogy ilyen válságos időkben nehéz elérni, figyeljenek a távoli és bizonytalan olimpiára. Az érem másik oldala viszont az, hogy sokan várják, történjék végre valami pozitív, előremutató dolog a válság ellenében. A fővárosi döntés áttörés volt: komoly politikai erő állt az olimpiai gondolat mellé, a politikai frakciók egyetértése nem mindennap megismétlődő esemény.

Az olimpiatörvénynek - a tervezet jelen formájában a pályázat-előkészítő bizottság létrehozásáról és egy cselekvési terv meghatározásáról rendelkezik - a közeljövőben nincs komoly költségvetési vonzata, a fölállítandó hivatal működését kellene állami pénzből finanszírozni. Az olimpiával kapcsolatos építkezések zömmel 2013 után indulnának meg, így a költségek - meg persze a kedvező hatások is - csak később lennének érzékelhetők. Ám ha igaz, akkor már euróval fizetünk - 2012-2013-ra ez realitás lehet -, ami azt jelentené, hogy megfelelünk a maastrichti követelményeknek, vagyis az ország jobb államháztartási helyzetben menne bele az olimpiai projektbe.

- A hivatalnak addig is lenne forrásszerzési lehetősége, a fundraising: amennyit össze tud gyűjteni a magántőkétől és a lakosságtól, azt vissza is forgathatná - mondja Szalay-Berzeviczy Attila, aki szerint a 2020-as projekt beindulásának egyik érzékeny pontja a törvénytervezet parlamenti elfogadása. - Dönteni kéne, mert az idő múlik, és minden egyes nappal kevesebb marad a felkészülésre, miközben folyik az uniós pénzek felhasználása, a harmadik nemzeti fejlesztési terv és stratégiai előkészítése. Ha a felkészülés jó, és a törvény elfogadásával keretet adunk ennek a projektnek, akkor könnyebben mozdul a magántőke, mert vannak szabályok. Márpedig a siker kulcsa, hogy milyen mértékig tudjuk a magántőkét bevonni. Egyre közeledik a 2011-es pályázati határidő, és látjuk, hogy Prága készül, újra jelentkezni fog a 2016-os jelentkezés elbukása után, 2020-ra is.

Mindenképpen nyertesek

Az eddigi olimpiákkal szemben a budapesti olimpia városon belüli rendezvény lenne, nem kellene elzarándokolni különböző távoli helyszínekre, ami már önmagában is érdekessé teszi. A sporteseményeket, -helyszíneket a Duna fűzné össze, a Hajógyári-szigettől a belvároson át a Csepel-sziget északi csúcsáig terjedően. Az olimpiai tervek tehát fölélesztik a Dunát - nincs még egy nagyváros, amelynek ilyen központi folyója lenne, és ne lenne rajta városi forgalom -, a fejlesztések többségére pedig a városnak olimpia nélkül is nagy szüksége lenne. Erről Beleznay Éva főépítész is beszélt az m1 A szólás szabadsága című műsorában januárban, ahol elmondta: a projekt keretében amúgy is elkerülhetetlen fejlesztéseket kellene megvalósítani, csak feszesebb ütemben.

Az olimpiai projekt természetesen nem csak mentálisan ösztönző, pragmatikus szempontból is támogatásra érdemes. A 2013-tól Budapest - fejlettségi szintje miatt - már nem fog uniós pénzeket kapni, szüksége van tehát egy olyan integrált városmodernizációs programra, amivel pályázhat uniós forrásokra. Az olimpiai projekt alkalmas erre. É ez az ország érdeke is.

Kis kockázattal sokat nyerhetünk tehát. Szalay-Berzeviczy Attila úgy látja, a BOM az olimpia ügyével integrálni tudta a gazdasági versenytársakat és a politikai vetélytársakat is. Ha intézményesíteni tudjuk azt, hogy vannak célok, amelyekért érdemes és lehet együttműködni, akkor is nyertesek leszünk, ha az olimpiát nem is nyerjük meg.

Prága másodszor: 2016 után 2020?
A prágai városi tanács a közvéleményt is meglepő elkötelezettséget tett 2008 decemberében a prágai olimpiai pályázat mellett, miután bejelentette, hogy 2009-ben további 25 millió cseh koronát – 964 ezer eurót, körülbelül 280 millió forintot – áldoz önkormányzati forrásokból a 2020-as nyári játékokon való indulás megalapozásához. A cseh főváros nem először pályázik, de a 2016-os nyári játékokra való jelentkezésekor csalódnia keltett, mert 2008 júniusában nem került be a Nemzetközi Olimpiai Bizottság négy várost tartalmazó úgynevezett rövid listájára: hét város közül a hatodik lett, csupán az azeri fővárost, Bakut előzte meg. A városháza igazgatóhelyettese megerősítette, hogy vizsgálják az újraindulást, mivel még egy város sem futott be az első ajánlattétellel. A mostani támogatást nem minden városházi küldött szavazta meg, többek között az egyik főpolgármester-helyettes is ellenzi Prága olimpiai jelentkezését. A támogatók szerint a 2020-as prágai pályázat kidolgozása a NOB döntésétől és a nyári játékok jövőbeli formátumától is függ, mert ha a nyári olimpia „a pekingi megalomániás irányba halad”, akkor Prága valószínűleg leállítja az erőfeszítéseit. A prágai olimpia közvetlen költségei ugyanis 89 milliárd koronát tennének ki – amint azt a PricewaterhouseCoopers 2007-es független esettanulmánya becsülte – szemben a 2008-as pekingi olimpia 700 milliárd koronát elérő összköltségével.
Prágai források szerint a cseh hivatalosságokat láthatóan nem aggasztja a jelenlegi pénzügyi krízis. A 2012-es londoni olimpia szervezői már kora októberben aggodalmaiknak adtak hangot: bejelentették, hogy mintegy 423 millió dollárnyi hiányt van az olimpiai falu pénzügyi alapjaiban, s a fejlesztő banki forrásokért küzd.
Prága jelentkezésének legfőbb politikai támogatója a főpolgármestere, Pavel Bém, de sem Topolanek miniszterelnök – akinek kabinetje nem adott pénzügyi garanciát a 2016-os prágai jelentkezésre –, sem Klaus államfő – pedig lelkes sportbarát – „nem szeretett bele” az olimpiai projektbe. A Cseh Olimpiai Bizottság egy tagja kijelentette, hogy a politikai konszenzus megteremtése középtávon kulcskövetelmény: „ahhoz, hogy legyen esély, a kormánynak és a nemzeti olimpiai bizottságban egységben kell dolgoznia, és az ellenzéknek is tolerálnia kell az erőfeszítéseket”.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo