Egyenrangúsodó mobil

Egy kis- és középvállalkozás számára a költségek féken tartása kulcsfontosságú, de fontos a minőségi kommunikáció, a mobilitás és a biztonság is. Ezek szerencsére nem mondanak ellent egymásnak. A jól átgondolt és előre megtervezett kommunikációs megoldás nagyban elősegítheti a vállalat működésének, az erőforrások hatékony kihasználásnak javulását, ezáltal jelentős megtakarításokat eredményezhet a cégnek.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Sok vállalat esetében a mobiltelefon és a vezetékes készülék egyenrangú szereplővé válik a cég hatékony működésében, a dolgozók teljesítményének növelésében, a távközlési költségek csökkentésében és az ügyfél-elégedettség fokozásában. Érdemes az elérhető műszaki rendszerek között tallóznia annak, aki a mobiltelefonját a vállalati hangkommunikáció szerves részének tekinti, és folyamatosan mozgásban van. Néhány éve ugyanis hozzáférhetők azok a technológiai megoldások, amelyek segítségével a mobil is egyenrangú vállalati kommunikációs eszköz lehet. A hatékony és modern üzleti kommunikáció alapfeltétele a mobilitás, a könnyű elérhetőség, miközben a költséghatékonyság is jellemzően fontos a cégek számára.

Összeolvadó készülékek

A mobilon mint mellékállomáson is lehet hívást fogadni vagy hívást kezdeményezni a cég alközpontján keresztül, és az úgynevezett „titkárnői" funkciók is elérhetők, azaz a hívás kapcsolható egyik eszközről a másikra vagy éppen várakoztatható. Ez költségszempontból előnyös a cégnek, és jó a munkatársaknak is. Ők ugyanis jobban tudnak gazdálkodni az idejükkel, hiszen megszűnik a visszahívásra várók hosszú listája. Az pedig csak egy beállításon múlik, hogy munkaidő után már ne csörögjön a mobil, ha az irodai vezetékes készüléket hívják.

Sokan, főleg a kisebb cégek azonban nem ismerik a rendelkezésre álló lehetőségeket, mivel egészen egyszerűen csak a hagyományos értelemben vett telefonálásra használják az alközpontokat, derül ki a BellResearch tavalyi infokommunikációs kutatásából, amely szerint a leggyakrabban igénybe vett funkciók közé a hívásátirányítás, a hívástartás, a hívószámkijelzés és a hívásvárakoztatás tartozik. Pedig a megfelelő rendszerrel a mobiltelefon integrációja is megoldható.

Az imént felsorolt kívánalmaknak gyakorlatilag az IP alapú alközpontok, a virtuális mobilalközponti megoldások felelnek meg. A különböző műszaki megoldások között talán tudásban van a legkevesebb különbség, a beruházási költségben és a bővítési lehetőségekben azonban komoly eltérések lehetnek.

Drága magánbeszélgetések

Az alközpontok nem csak gördülékennyé, egységessé és költséghatékonnyá teszik a cégkommunikációt. A folyamatosan bővülő addicionális szolgáltatások közül néhány a havi céges telefonszámla lefaragására vagy optimális szinten tartására is módot ad. Például a dolgozók magánbeszélgetései a céges telefonszámláknak a tetemes részét - a Pannon becslése szerint akár 20-50 százalékát - teszik ki, legyen szó akár vezetékes, akár mobilhívásokról. De a vállalati telefonköltségek visszaszorításának igényén túl egy 2006. évi adózási előírás miatt is fontos, hogy a munkáltató minél pontosabban és egyszerűbben megkülönböztesse a hivatalos és a magán-telefonbeszélgetéseket, illetve behatárolja várható telefonköltségét.

- Korábban a dolgozók havonta, a kézhez kapott telefonszámlán manuálisan jelölték be privát beszélgetéseiket, majd azok árát a pénzügyi osztályon rendezték, esetleg a munkáltató vonta le a fizetésükből. Több lehetőség kínálkozik azonban a probléma hatékony kezelésére: léteznek olyan szolgáltatások, amelyek már a hívás indításakor az előre meghatározott kódok segítségével a hívási adatok között megkülönböztetik a munkatársak munkájához kötődő, illetve a magáncélú telefonbeszélgetéseiket - mondja dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

Ezeket az adatokat a telefonalközpont egy alkalmazás segítségével automatikusan, időzített módon továbbítja, és a későbbi feldolgozhatóság érdekében a rendszer egy adatbázisban rögzíti is. A telefonköltséget nyilvántartó és elszámoló alkalmazás nemritkán web alapú, így az adatok egyszerűen, a böngészőn keresztül elérhetők a számviteli osztály megfelelő jogosultsággal rendelkező dolgozói számára. A hónap végén pedig a jóváhagyott beszélgetési adatokat a rendszer lezárja, összesíti, majd elszámolást készít róluk.

Racionális és tervezhető költségek

A francia NextiraOne kommunikációs szolgáltató további lehetőségként említi például az aktív költségkövetést, amely lehetővé teszi, hogy az adott munkatársra költségkeretet határozzanak meg. Ha a rendszer észleli a beállított limit túllépését, automatikusan értesítheti magát a munkatársat és a felettesét is. A mobilszolgáltatók közül a mobil alközponti szolgáltatással rendelkező Pannon üzleti előfizetési csomagjában is találunk hasonló megoldást.

- Telefonszámok szerint, időintervallum figyelembevételével - munkaidő alatt vagy azon kívül -, de területi besorolások szerint is lehet kategorizálni a mobilhívásokat. Ha költséghatárt állítunk be, azzal nemcsak racionalizálhatóvá, hanem tervezhetővé is válik a vállalat telefonköltsége - mondja a cég sajtó- és információs igazgatója.

A munkához kapcsolódó és a magánhívások automatikus szétválasztásának további előnye, hogy a munkatársak privát beszélgetéseikről külön telefonszámlát kapnak, így a cég pénzügyi osztályának munkája is egyszerűsödik.

Kihasználatlan lehetőségek  

A kis-, közép- és nagyvállalatok jelentős része 2008-ra már kiépítette a telekommunikációjához szükséges alközponti megoldásokat a Magyar Infokommunikációs Jelentés távközlési magánhálózatokat vizsgáló elemzése szerint. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy az alközpontok száma már nem emelkedett jelentősen, a vállalkozások igényei e helyett inkább a minőségi kommunikáció irányába mozdultak el.

Az alközponttal való ellátottság tekintetében a legnagyobb kontraszt a vállalkozások mérete szerint tapasztalható a BellResearch kutatása szerint. Míg a közép- és nagyvállalatok közel 90 százaléka rendelkezik egy vagy több ilyen berendezéssel, addig a mikrovállalati szegmensben ez az arány mindössze 12 százalék. Ez utóbbi, igen alacsony arány az igények hiánya mellett arra is visszavezethető, hogy a mobilszolgáltatók mobilflotta-csomagjaikkal és vezeték nélküli alközponti szolgáltatásukkal mind gyakrabban váltják ki a „hagyományos" alközpontok működését, és tesznek szert az alközponti piaci bevételek egy részére - mutat rá a kutatóintézet. A jelentés 2008-as kiadásának adatai szerint a Magyarországon használatban lévő alközpontok közel 40 százaléka analóg, 57 százalékuk digitális, az IP-alközpontok aránya pedig mindössze 3 százalék.

A távközlési kiadások csökkentésének népszerű eszköze a GSM-adapter, de ez elsősorban a nagyobb vállalatok távközlési eszköztárában jelenik meg. Az alközponttal rendelkező cégek egyharmada - a releváns közép- és nagyvállalatok 63, illetve 81 százaléka - alkalmazza ezt a megoldást. A közvetlen GSM-kapcsolatok már kevésbé számítanak elterjedtnek: az összes, alközponttal rendelkező cég mindössze 6 százaléka él ezzel a költségcsökkentési lehetőséggel.

A VoIP a siker várományosa
Egy közelmúltban készült ausztrál felmérés szerint a gazdálkodószervezetek többsége – 77 százalékuk – ma is inkább a fixvonalas telefóniát részesíti előnyben. Az Ausztráliai Kommunikációs és Média Hatóság (Australian Communications and Media Authority – ACMA) beszámolójában azt is állítja, hogy 2010-re a VoIP technológia válik uralkodóvá a kis- és középvállalatok körében. A Telekommunikáció ma című beszámolóban az olvasható, hogy a kkv-k mindössze 19 százaléka tekinti a mobilt a fő üzleti kommunikációs eszköznek. Az IDC elemzője, Waqas Javed mégis úgy véli, 2010-re már több VoIP megoldás lesz a kisebb cégeknél fellelhető a vállalati kommunikációs technológiák között, mint fixvonalas kapcsolat. A szakértő úgy látja, egyre több kisebb operátor cég próbál piaci részesedést szerezni, és a nagyobb telekommunikációs szolgáltatók is mindinkább megjelennek ajánlatukkal ebben az ágazatban. Az IDC munkatársa szerint az elkövetkező években egyre több triple-play szolgáltatás lesz a piacon elsősorban, a kkv-k igényeihez igazodva.
Hasonló megállapításra jutott egy 2007 márciusában készült hazai minifelmérés is. A Gencom által végzett nem reprezentatív kutatásból az látszik, hogy a budapesti kis- és középvállalkozások döntő többsége mobiltelefonon bonyolítja le hívásait, a fixvonalas előfizetést azonban csupán elenyésző százalékuk tervezi visszamondani, a VoIP technológiára képtelen telefonközpontok pedig gyakorlatilag az eladhatatlan kategóriába kerültek mára.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo