Többször kerültünk munkakapcsolatba az elmúlt években, s azt tapasztaltam, hogy kedves, nyitott, szimpatikus személyisége révén még a legerősebb versenytársaival is baráti kapcsolatba képes kerülni. Nem szokványos az üzleti életben a közvetlen, baráti attitűd a versenytársak között. Ez a viselkedésmód tudatos vagy ösztönös önnél?
- Valószínűleg így szocializálódtam abban a multikulturális üzleti világban, amibe volt szerencsém Németországban hat évig dolgozni és tanulni. Már a Műszaki Egyetem utolsó évét Hollandiában töltöttem, s Tempus-ösztöndíjasként, a design planing és management témában diplomáztam. Németországban a Novellnél dolgoztam, rám bízták a Novell Magyarország létrehozatalát, majd a Compaq közép-európai üzletfejlesztésének vezetőjeként a Compaq magyarországi leányvállalatát, később pedig a Compaq közép-európai üzletfejlesztésének vezetőjeként további 14 országot. Természetes volt számomra, hogy a multinacionális cégek Németországban is angolul kommunikáltak, s a nemzeti leányvállalataik is az egész részeként, integrált rendszerben, egy logó, egy célrendszer égisze alatt működnek egymással. A határokon túl nyúló üzleti, gazdasági és vezetési szemlélet és gondolkodásmód egész más csapatszellemet, csapatmunkát, együttműködési reflexeket és üzleti magatartásmódot eredményez, mint a falak, határok között mozgó, hagyományos hierarchiában szervezett rendszereknél tapasztaltak. Az involválás képessége a siker alapvető feltételeként rögzült nálam.
- Itthon milyen további tanulási folyamat várt önre?
- A Matáv internetes üzletágainak összeolvadását és az ebből kialakuló Axelero Internetet irányítottam. Aktív részese lehettem az internet hajnala minden szépségének, nehézségének, s részt vehettem ezáltal a világ digitális építkezésében. Lehet, hogy ezek fennkölt szavak, de így éreztem akkor is és ma is. Nagy változások indultak akkoriban társadalmi és gazdasági, valamint az infokommunikációs technológiák szintjén, amit a világháló használatának elterjedése generált. Ha jól belegondolok, nélkülözhetetlen motivációs tényező az életemben a nagy, világváltoztató ideákkal való azonosulás és a részvétel a megvalósításban. Csak akkor tudok szívvel-lélekkel dolgozni, ha abban magasabb szintű ideológiát, eszmeiséget fedezek fel. A Graphisoftnál eltöltött három évért is azért vagyok hálás, mert részt vehettem egy magyar termék világszintű értékesítésében és egy új termék bevezetésében, új piacok megszervezésében. Az ott szerzett tudásomra, tapasztalataimra még sokat építhetek.
- A Microsoft esetében megtalálhatta a magas szintű ideákat, eszmeiségeket.
- A cég innovativitása, a szoftverpiacon elfoglalt helye és az ezzel járó felelőssége, megvallom őszintén, nagyon imponál. Bill Gates víziója, akinek személyével egyértelműen azonosítható a Microsoft, miszerint „minden asztalra kerüljön számítógép", megvalósult. Én úgy gondolom, hogy az elmúlt ötven évben az életünkben, a gazdasági és társadalmi változásokban a legnagyobb hatást az informatika fejlődése okozta. És még csak a hajnalán vagyunk annak a digitális világnak, amelynek első generációs „bennszülöttei" most járnak egyetemre.
- Miért esett a választás önre, amikor új vezetőt kerestek a Microsoft Magyarország élére?
- Azt a kiválasztóktól kellene megkérdezni. Én úgy látom, hogy a kiválasztásomkor elsődleges szempontként jöhetett szóba, hogy leader típusú vezetőt kerestek, mivel változtatni akartak a cég vezetési, menedzselési szokásain. Addig a Microsoftnál nagy kultúrával és hagyománnyal rendelkező, menedzser típusú vezetési szemlélet és gyakorlat érvényesült. Ez utóbbiban a vezető dolga olyan szervezetet létrehozni és működtetni, amely a legjobb üzleti eredményt képes kihozni abból. A számszerűsített üzleti eredmények produkálásának feladata mindig fontos volt, s a jövőben is az. A leader típusú vezető, amilyennek én is tartom magam, ugyanakkor nem az üzleti számokra, hanem a csapatépítésre fokuszál, s az üzleti eredményeket, piaci pozíciókat a csapat és az egyes emberi agyakban meglévő innovációk életre keltéséből, a kollektív tudás kiprovokálásából, s annak üzleti lehetőségekre váltásából teljesíti, így biztosítva be a hosszú távú életképességet.
Ha úgy tetszik, ahhoz kell érteni, hogy az emberek megfogalmazzák álmaikat, kihozzák magukból a zsenialitást, s szárnyaljanak gondolataik. Kedvenc mondásom: „Váltsd meg a világot, vagy menj haza! Szerintem az ember legnemesebb éltető ereje a kreativitás, innovativitás.
- Önnek is vannak víziói?
- Nem abban vagyok a legjobb. S szükség is van a szerepek tisztázására, mert összekeveredésükkor az eredmény maradhat el. Az EUGA-programunk (European Grants Advisor) kapcsán például elgondolkodtunk, milyen többlet van még az informatikai fejlődés támogatásában. Provokáltam az ebben gondolkodók, érdekeltek agyát. Megszületett a TITAN-program (Tréning-keretprogram az Információs Társadalom Alkalmazkodóképességének Növelésére) gondolata, amit azután szívós, kitartó „nyomulással" minden lehetséges fórummal, szereplővel közösen elfogadtunk, még azokkal a cégekkel is, amelyek a kezdetekben ellene voltak.
- Hogyan lehet az emberekből kihozni a kreativitást?
- Szeretek sokat beszélni, de rájöttem, hogy inkább hallgatni és kérdezni kell. Ha kellő figyelmet adunk a másik gondolatainak, ha tisztelettel viseltetünk a másik ember másfajta személyisége, gondolkodási képessége iránt, akkor megjön az eredmény. A szakmai alázat is nélkülözhetetlen tényező a sikerhez. A csapatmunkában különböző szerepeket vállalok, attól függően, hogy milyen eredményre van szükség. Csak a moderátor szerepét nem tudom eljátszani, mert képtelen vagyok a kívülállóság megtartására.
- A mindennapokban is meg lehet találni és szem előtt tartani az eszmeiséget, ami az ön esetében erős motivációs tényező?
- Teljes mértékben azonosulni tudok az üggyel, amit a Microsoft világszinten és hazai szinten követ. Hiszem, hogy az emberek életének minőségéhez sokat ad a szélessávú internet, és sok csodát művelünk a szoftvereink segítségével. Csak szívvel és lelkesedéssel tudok dolgozni, másként nem megy. S csapatban szeretek játszani. Ami nem zárja ki, hogy ha egyéni teljesítésre van szükség, azt nem vállalom fel, ott ne tudnék teljesíteni.
- Van-e már új stratégiája a Microsoft Magyarországnak, tekintettel a gazdasági világválságra, a recesszióra?
- Az alapvető irányt még a gazdasági világválság bekövetkezte előtt fogalmaztuk meg. A „Growthbooster" elnevezésű és emblémájú stratégiánkban a folyamatos növekedést céloztuk meg, pontosabban azt, hogy az elkövetkezendőkben, minden évben gyorsabban szeretnénk növekedni, mint az azt megelőzőben. Jelen pillanatban, a válság elmélyülése láttán, előtérbe helyezzük az ügyfelek segítését, a sorsközösség vállalását. Olyan szolgáltatásokkal kívánjuk megcélozni a vállalkozásokat, melyekben a költségoptimalizálás, a hatékonyságnövelés előnyei megtalálhatóak. Ügyfeleinkkel együtt gondolkodva, őket segítve szeretnénk átvészelni a nehéz időket.
- Mit jelent az ön életében a „siker"?
- A siker szóról egy utazás jut eszembe, olyan, amiben soha nem érkezem meg. Szeretek az úton lenni. Számomra egy fontos ügy szolgálata, a csapatban a konszenzus megtalálása siker, a megállás, a kompromisszumkötés pedig kudarc. Ha az üzleti siker indikátora a pénz, ami szerintem egy nagyon objektív megközelítés, akkor elmondható: vagyon dimenziójában nem teljesítek jól. Noha nincsenek megélhetési problémáim, saját vállalkozással rendelkező kortársaim biztosan előttem járnak anyagiakban. Engem soha nem ez hajtott előre, a sikerhez kellenek az ideák.