A kis- és középvállalkozások növekvő közterhekkel és egyre magasabb közüzemi számlákkal kénytelenek szembenézni. Kivétel ugyanakkor itt is akad: a telekommunikáció - különösen, ha okosan választják meg a kiegészítő szolgáltatásokat - évről évre olcsóbbá válik. Pataki Dánielnek, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnökének 2008. október 10-én, az Internet Hungary konferencián tartott előadásából is ez derült ki, hiszen az adatok a távközlési díjak 2004 óta tartó folyamatos csökkenését mutatják. A J. Grendel tanácsadócég azt állítja, hogy a szakszerűen megtervezett rendszerek és eszközpark segítségével akár 20-30 százalékos, esetenként ennél is nagyobb költségmegtakarítás érhető el.
Mindent egy helyen
A beszédalapú kommunikációra fordított kiadások a csökkenő tarifák ellenére is tetemes összeget jelentenek a cégek életében, így óhatatlan igényként fogalmazódik meg - különösen most - ezek optimalizálása. A racionalizálás azonban nem jelentheti a telefonbeszélgetések kiküszöbölését, más csatornákra terelését, hiszen az üzleti élet alapja - az újabb és újabb lehetőségek megjelenése mellett is - a beszéd marad. A vállalatok telefonálási szokásainak felmérése után azonban érdemes tallózni a folyamatosan bővülő, sokszereplős telekommunikációs piac ajánlatai között.
Az utóbbi években lezajlott távközlési konvergenciának köszönhetően például ma már a legtöbb vezetékes és mobilszolgáltató testreszabott, komplex csomagokat kínál a kis- és középvállalatok számára is. A Bell Research 2008 novemberében publikált jelentéséből kiderül, hogy a hazai döntéshozók nagyobb hányada tisztában van ezzel, vagyis hogy akár több szolgáltatást is igényelhet csomagban egyazon szolgáltatótól. A telekommunikációs cégek számára ez a piaci részesedésük megtartásának egyik lehetőségét jelenti, hiszen a fixvonalas piacon elérhető árbevétel évek óta zsugorodik, az utóbbi időben pedig a mobil- és az internetpiacon is csupán az újabb ügyfelek becserkészése ellensúlyozta a szolgáltatók egy ügyfélre eső bevételkiesését, derül ki a kutatásból.
A szinergiák kihasználása tehát jó a szolgáltatóknak, és kedvez az ügyfeleknek. Az egyre élesebb versenyben a bundlingajánlatok általában jelentős díjkedvezményeket is magukba foglalnak, olvasható a Bell Research publikációjában. A cégek számára előnyös lehet például, hogy egy már megvásárolt üzleti tarifacsomaghoz további kötöttségek nélkül rendelhetnek igényeiknek, hívásszokásaiknak megfelelő további szolgáltatásokat, amelyekkel leszoríthatják kiadásaikat. A költségcsökkentő szolgáltatások pedig nemcsak takarékosak, hanem olyan kényelmi megoldásokat is jelenthetnek, mint például a céges és magánhívások szétválasztásának lehetősége.
- A vállalkozások számára előnyös, hogy csak egy szolgáltatóval állnak kapcsolatban, nincs több helyen kötöttségük, és csak egy számlát kapnak - hangsúlyozza Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.
A Bell Research piackutatása szerint a legalább tíz főt foglalkoztató cégek negyede számára ez jelenti az ilyen ajánlatok legfőbb vonzerejét. 2008-ban a legalább egy főt foglalkoztató hazai cégek negyede, a legalább tízfőseknek pedig a 42 százaléka vett igénybe több távközlési szolgáltatást egy csomagban.
Lassan terjedő IP-telefónia
A modern technológiák használata is a direkt költségcsökkentés egyik eszköze lehet. A szélessávú internet terjedésével párhuzamosan született IP-telefónia például a nagyobb, több telephellyel rendelkező vállalatok körében nagyon hamar a belső kommunikáció racionalizálásának eszköze lett, míg a lakosság és a kisebb cégek a nemzetközi hívásaikhoz használták az internetes telefont. Igaz, csak az ingyenesen letölthető szoftverek hódítottak sokáig, és csupán a cégek elenyésző hányadánál vált „hivatalossá" az internetes telefonálás.
A Bell Research 2006-os kutatásából még az derül ki, hogy távközlési szolgáltató az IP-telefónia mögött akkor 100-150 cégnél jelent meg. 2007-ben pedig az összes vállalat mintegy 2 százaléka élt ezzel a lehetőséggel, és szakértők szerint az IP-alapú hangátviteli megoldások egyre markánsabban vannak jelen az üzleti szegmensben. Lévén a megoldás mögött álló technológia olcsóbb, „profi" szolgáltatásként is alacsonyabb díjakat jelent az interneten továbbított hang.
A technológia fejlődésével a kezdetekben csupán a nagyvállalatok számára rentábilis megoldás ma már a kisebb cégeknek is tartogat lehetőségeket. Ráadásul az internet-, telefon-, számítógép-hálózat üzemeltetéséhez elegendő egyetlen eszköz és egyetlen szakember vagy éppen a távközlési szolgáltató. A távmenedzselt internetes telefónia éppen a legkisebbek számára jelenthet költséghatékony és szakszerű megoldást. Egy IP-telefonközponttal pedig az is megoldható, hogy míg a kimenő hívások az olcsó infrastruktúrán keresztül bonyolódnak, a bejövők a korábbi városi vezetékes telefonszámokon.
Kicsiknek is elérhető
Az alközpont-szolgáltatások - számos funkciójuk révén - szintén hatékony eszközei lehetnek a céges telefonköltségek leszorításának. Egy központi szám publikálásával jól kontrollálhatóvá válik például az ügyfél-kommunikáció, és az egyéb érintettek is egyszerűbben érik el a cég alkalmazottait. Ma már a mobilalközpontok használatával is elérhető az összes vezetékes alközponti funkció, sőt a hívástranszfer mellék-mellék viszonylatában egyszerűbb is.
A mobilalközpont előnyeként szokták még emlegetni, hogy a vezetékes alközpontokkal szemben a telefonhálózat újabb mellékkel való bővülése gyorsabb és rugalmasabb.
- Egy mobilalközpont esetében az új szám a központi telefonkönyvrendszerbe való adminisztrálásával akár fél perc alatt elérhetővé válik. Emellett, ha a cégek más irodába vagy telephelyre költöznek, a racionalizálások eredményeképpen a teljes céges telefonhálózat egyszerűen és gyorsan elköltöztethető. Mindössze a központi híváskezelést megvalósító számítógépet és a céges mobiltelefonokat kell az új irodaházba szállítani, és a számítógép bekapcsolása, internetre csatlakoztatása után a rendszer újra működőképes - magyarázza Majorosi Emese, és hozzáteszi: a szolgáltatás akár 10 mobiltelefonnal rendelkező cégek esetében is racionális lehet, mivel nincs beruházási igénye, és csupán a havidíj megfizetésével kell tervezni. A mobilszolgáltatók szerint a nagyobb, akár több száz vagy több ezer mellékkel rendelkező cégek számára is jelentős költségcsökkentés érhető el, ha ezt a szolgáltatást választják.
A virtuális alközpontok esetén a híváskezelést, hívástranszfert megvalósító hardvereszközöket a szolgáltató rendszereibe telepítik, így semmilyen addicionális költséget nem jelentenek az ügyfél számára. Ezért lehetséges, hogy a szolgáltatás havidíja ugyanannyiba is kerülhet 10, 100 és 1000 melléket kiszolgáló alközponti rendszer esetén.