Okosan olcsóbban

Tavaly október óta egyre több szó esik arról, hogy a cégek hogyan tudnak spórolni, racionálisabbá tenni kiadásaik szerkezetét. A vállalatok távközlési büdzséje például egy kis odafigyeléssel és az innovatív technológiák bevezetésével akár 30 százalékkal is csökkenthető átlagosan.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kis- és középvállalkozások növekvő közterhekkel és egyre magasabb közüzemi számlákkal kénytelenek szembenézni. Kivétel ugyanakkor itt is akad: a telekommunikáció - különösen, ha okosan választják meg a kiegészítő szolgáltatásokat - évről évre olcsóbbá válik. Pataki Dánielnek, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnökének 2008. október 10-én, az Internet Hungary konferencián tartott előadásából is ez derült ki, hiszen az adatok a távközlési díjak 2004 óta tartó folyamatos csökkenését mutatják. A J. Grendel tanácsadócég azt állítja, hogy a szakszerűen megtervezett rendszerek és eszközpark segítségével akár 20-30 százalékos, esetenként ennél is nagyobb költségmegtakarítás érhető el.

Mindent egy helyen

A beszédalapú kommunikációra fordított kiadások a csökkenő tarifák ellenére is tetemes összeget jelentenek a cégek életében, így óhatatlan igényként fogalmazódik meg - különösen most - ezek optimalizálása. A racionalizálás azonban nem jelentheti a telefonbeszélgetések kiküszöbölését, más csatornákra terelését, hiszen az üzleti élet alapja - az újabb és újabb lehetőségek megjelenése mellett is - a beszéd marad. A vállalatok telefonálási szokásainak felmérése után azonban érdemes tallózni a folyamatosan bővülő, sokszereplős telekommunikációs piac ajánlatai között.

Az utóbbi években lezajlott távközlési konvergenciának köszönhetően például ma már a legtöbb vezetékes és mobilszolgáltató testreszabott, komplex csomagokat kínál a kis- és középvállalatok számára is. A Bell Research 2008 novemberében publikált jelentéséből kiderül, hogy a hazai döntéshozók nagyobb hányada tisztában van ezzel, vagyis hogy akár több szolgáltatást is igényelhet csomagban egyazon szolgáltatótól. A telekommunikációs cégek számára ez a piaci részesedésük megtartásának egyik lehetőségét jelenti, hiszen a fixvonalas piacon elérhető árbevétel évek óta zsugorodik, az utóbbi időben pedig a mobil- és az internetpiacon is csupán az újabb ügyfelek becserkészése ellensúlyozta a szolgáltatók egy ügyfélre eső bevételkiesését, derül ki a kutatásból.

A szinergiák kihasználása tehát jó a szolgáltatóknak, és kedvez az ügyfeleknek. Az egyre élesebb versenyben a bundlingajánlatok általában jelentős díjkedvezményeket is magukba foglalnak, olvasható a Bell Research publikációjában. A cégek számára előnyös lehet például, hogy egy már megvásárolt üzleti tarifacsomaghoz további kötöttségek nélkül rendelhetnek igényeiknek, hívásszokásaiknak megfelelő további szolgáltatásokat, amelyekkel leszoríthatják kiadásaikat. A költségcsökkentő szolgáltatások pedig nemcsak takarékosak, hanem olyan kényelmi megoldásokat is jelenthetnek, mint például a céges és magánhívások szétválasztásának lehetősége.

- A vállalkozások számára előnyös, hogy csak egy szolgáltatóval állnak kapcsolatban, nincs több helyen kötöttségük, és csak egy számlát kapnak - hangsúlyozza Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

A Bell Research piackutatása szerint a legalább tíz főt foglalkoztató cégek negyede számára ez jelenti az ilyen ajánlatok legfőbb vonzerejét. 2008-ban a legalább egy főt foglalkoztató hazai cégek negyede, a legalább tízfőseknek pedig a 42 százaléka vett igénybe több távközlési szolgáltatást egy csomagban.

Lassan terjedő IP-telefónia

A modern technológiák használata is a direkt költségcsökkentés egyik eszköze lehet. A szélessávú internet terjedésével párhuzamosan született IP-telefónia például a nagyobb, több telephellyel rendelkező vállalatok körében nagyon hamar a belső kommunikáció racionalizálásának eszköze lett, míg a lakosság és a kisebb cégek a nemzetközi hívásaikhoz használták az internetes telefont. Igaz, csak az ingyenesen letölthető szoftverek hódítottak sokáig, és csupán a cégek elenyésző hányadánál vált „hivatalossá" az internetes telefonálás.

A Bell Research 2006-os kutatásából még az derül ki, hogy távközlési szolgáltató az IP-telefónia mögött akkor 100-150 cégnél jelent meg. 2007-ben pedig az összes vállalat mintegy 2 százaléka élt ezzel a lehetőséggel, és szakértők szerint az IP-alapú hangátviteli megoldások egyre markánsabban vannak jelen az üzleti szegmensben. Lévén a megoldás mögött álló technológia olcsóbb, „profi" szolgáltatásként is alacsonyabb díjakat jelent az interneten továbbított hang.

A technológia fejlődésével a kezdetekben csupán a nagyvállalatok számára rentábilis megoldás ma már a kisebb cégeknek is tartogat lehetőségeket. Ráadásul az internet-, telefon-, számítógép-hálózat üzemeltetéséhez elegendő egyetlen eszköz és egyetlen szakember vagy éppen a távközlési szolgáltató. A távmenedzselt internetes telefónia éppen a legkisebbek számára jelenthet költséghatékony és szakszerű megoldást. Egy IP-telefonközponttal pedig az is megoldható, hogy míg a kimenő hívások az olcsó infrastruktúrán keresztül bonyolódnak, a bejövők a korábbi városi vezetékes telefonszámokon.

Kicsiknek is elérhető

Az alközpont-szolgáltatások - számos funkciójuk révén - szintén hatékony eszközei lehetnek a céges telefonköltségek leszorításának. Egy központi szám publikálásával jól kontrollálhatóvá válik például az ügyfél-kommunikáció, és az egyéb érintettek is egyszerűbben érik el a cég alkalmazottait. Ma már a mobilalközpontok használatával is elérhető az összes vezetékes alközponti funkció, sőt a hívástranszfer mellék-mellék viszonylatában egyszerűbb is.

A mobilalközpont előnyeként szokták még emlegetni, hogy a vezetékes alközpontokkal szemben a telefonhálózat újabb mellékkel való bővülése gyorsabb és rugalmasabb.

- Egy mobilalközpont esetében az új szám a központi telefonkönyvrendszerbe való adminisztrálásával akár fél perc alatt elérhetővé válik. Emellett, ha a cégek más irodába vagy telephelyre költöznek, a racionalizálások eredményeképpen a teljes céges telefonhálózat egyszerűen és gyorsan elköltöztethető. Mindössze a központi híváskezelést megvalósító számítógépet és a céges mobiltelefonokat kell az új irodaházba szállítani, és a számítógép bekapcsolása, internetre csatlakoztatása után a rendszer újra működőképes - magyarázza Majorosi Emese, és hozzáteszi: a szolgáltatás akár 10 mobiltelefonnal rendelkező cégek esetében is racionális lehet, mivel nincs beruházási igénye, és csupán a havidíj megfizetésével kell tervezni. A mobilszolgáltatók szerint a nagyobb, akár több száz vagy több ezer mellékkel rendelkező cégek számára is jelentős költségcsökkentés érhető el, ha ezt a szolgáltatást választják.

A virtuális alközpontok esetén a híváskezelést, hívástranszfert megvalósító hardvereszközöket a szolgáltató rendszereibe telepítik, így semmilyen addicionális költséget nem jelentenek az ügyfél számára. Ezért lehetséges, hogy a szolgáltatás havidíja ugyanannyiba is kerülhet 10, 100 és 1000 melléket kiszolgáló alközponti rendszer esetén.

A nagyok az adat-, a kicsik a mobilkommunikációra költenek
A Bell Research minden évben elkészíti a Magyar Infokommunikációs Jelentést, amelynek része a távközlési szolgáltatások piacát keresleti oldalról vizsgáló elemzés. Lapzártánkkor a 2008-as adatok még nem voltak elérhetőek, így a 2007-es időszakra vonatkozó megállapítások között tallóztunk.
A legalább egy főt foglalkoztató hazai társas vállalkozások esetében a piac nagysága 2007-ben 260–280 milliárd forint körül alakult. A számosságukat tekintve a cégek többségét adó mikrovállalatok a becsült forgalom 40 százalékát, a kis és közepes cégek több mint az egyharmadát, míg a nagyok közel az egynegyedét generálták. A mikrovállalati szegmensben megfigyelhető „soho” jelleg miatt azonban a 10 fő alatti cégek távközlési fogyasztásának egy része a nem üzleti típusú előfizetésekhez kapcsolódik. A költések struktúrájára a hangkommunikáció dominanciája jellemző. Évek óta tartó jelenség, hogy a mobilkommunikációs kiadások meghaladják a fixvonalast – 2007-ben már egyharmaddal nagyobb volument képviseltek –: a társas vállalkozások 2007-ben mintegy 5–10 milliárd forinttal költöttek kevesebbet fixtelefon-szolgáltatásra, mint egy évvel korábban, ugyanakkor a mobiltávközlési részpiac mintegy 5–10 milliárd forinttal nőtt. Az adatátviteli szolgáltatásokra fordított kiadások a nagyvállalatoknál a fix- és mobiltelefon-kiadások szintjén mozognak, a mikrovállalatoknál azonban elenyésző. Mobiltelefóniára viszont éppen a legkisebbek költenek többet.
Forrás: Bell Research

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo