Internet, IP- és videotelefon, adathálózat, szerverközpont. Egyre több az olyan - infokommunikációs technológiára (IKT) épülő - rendszer, amelyre egy vállalkozásnak szüksége van, ha mindennapi működését optimalizálni akarja. A cégek követelményeket is állítanak. Ma már nem ritka, hogy a dolgozók hordozható számítógépet kapnak, mert a különböző központi rendszereket - mint például a számlázó vagy a készletnyilvántartó - távoli helyekről kell elérniük. Ezért fontos, hogy ezek minden plaformon hozzáférhetők legyenek. Az adatoknak „up to date"-nek, mindenhol egyszerre frissülőnek s minden alkalmazott számára (jogosultság szerint) elérhetők kell lenniük.
Hang, kép, adat
A szolgáltatócégek próbálnak megfelelni az igényeknek, és egy kalap alatt értékesíteni mindent, amit lehet. Persze amíg a lakossági ügyfeleknek elég a telefon-televízió-internet hármast egy csokorba kötni, addig a cégeknek, jellegükből adódóan, jóval szofisztikáltabb kínálatot kell biztosítaniuk.
A videós tartalmak otthoni és vállalati terjedése például az internet egyik legmarkánsabb tendenciája, legalábbis ezt mutatja a Cisco Magyarország 2008 végén elvégzett (nem reprezentatív) felmérése, amelyben hazai vállalkozások képviselői vettek részt. A videó munkahelyi elterjedését jellemzi, hogy a válaszadók 69 százaléka használ valamilyen videoalkalmazást a munkahelyén, 18 százalékuk pedig rendelkezik webkamerával, és ezt a kollégákkal folytatott videohívásokra is használja. Egynegyedük rendszeresen folytat videokonferenciákat, 13 százalékuk pedig rendszeresen kap videoüzeneteket a cég vezetőségétől.
Az ilyen típusú kommunikáció költségeit csökkenti az IP-telefonrendszer használata, amely a külföldre telefonálást is olcsóvá teszi. A több telephelyű cégeknél ezt a rendszert érdemes bevezetni, mert ingyenes a különböző állomáshelyek közötti telefonálás. A szolgáltatók által ehhez kínált asztali készülék videotelefonként is használható. Gond akkor van az IP-telefonnal, ha lassú az internet, vagy egy ideig egyáltalán nincs. Ma Magyarországon ugyanis még stabilabb a vezetékestelefon-rendszer.
Túlélni a válságot
- A válság kapcsán előtérbe kerültek a túlélési stratégiák, felértékelődtek az informatikai megoldások - jelenti ki Simon Gyula, a Humansoft Kft. projektigazgatója, aki szerint az informatikai beruházás nem egyenlő egy szoftver megvételével. Beruházás előtt fontos az üzleti folyamatok áttekintése, mert nem minden esetben kell „belenyúlni" a már működő rendszerbe. Ha viszont erre szükség van, akkor minél hamarabb lépni kell, főleg most. Ehhez viszont a szükséges információkat be kell szerezni. Ez kis cégnél többnyire az ügyvezető birtokában van, míg egy közepesnél már több ember munkájának „közös gyümölcse". Ekkor szükség van belső egyetértésre, akaratra a döntés meghozatalához. Ehhez el kell fogadni, hogy az integráció nem cél, hanem eszköz.
A hazai kkv-k még mindig a legegyszerűbben közelítik meg az informatikai beruházásokat. Nincs átgondoltság egy-egy váltáskor. Jellemzően ragaszkodnak a kockás füzethez és az azokat kitöltő alkalmazottakhoz. E gát áttörése az IKT-szolgáltatók egyik legnehezebb feladata - állítja Simon Gyula.
A jelenlegi gazdasági helyzetben szükségszerű, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások tulajdonosai minden elkölteni szándékozott forint helyét alaposan átgondolják. A megtakarított összeg ugyanis fejlesztések, beruházások alapját képezheti. Azonban csak a beruházás költségeit nézni egy infokommunikációs technológia bevezetésekor félrevezető lehet, hiszen a működtetés is komoly pénzeket emészthet fel. Ezért is kell az előkészítésre sokkal több időt hagyni.
Elég az olcsóság?
Az integrált rendszerek felértékelődnek, de az erre való igény tudatosítása nehéz helyzet elé állítja a szolgáltatókat. Míg a tévé, internet és telefon egyben szolgáltatás előnye - a három együtt olcsóbb, mint külön-külön - a lakossági ügyfelek körében könnyen tudatosítható, addig vállalkozások esetében már nem ilyen könnyű a váltás célszerűségének demonstrálása. Előbbiek esetében jól átlátható az, hogy eddig ennyit kellett fizetni, most pedig már csak annyit. Utóbbiaknál az olcsóság mellett eredményesebb erőforrás-felhasználást, az információ útjának lerövidülését, automatizálást és egyszerűsödő adatbevitelt is ígérnek a szolgáltatók.
A szolgáltatás minőségének javulását bizonyítani viszont nehéz. Az ügyfélnek ezt el is kell hinnie, ami komoly egyeztetések nélkül nem megy. A döntést kell megkönnyíteni számára, és ezt tiszta és átlátható folyamatokkal lehet elérni. Ez elméletben könnyű, a gyakorlatban azonban nehezen kivitelezhető. Egy cégnek nem az a legfontosabb feladata, hogy döntsön a különböző termékek között, hanem hogy az előnyök és hátrányok feltárása után a váltásról döntsön. (A szakmai szervezeteknek és az illetékes minisztériumoknak ez utóbbit kell segítenie a cégvezetőknek szóló információk átadásával, tanácsadással.)
A standardok árusítása helyett célravezetőbb lehet, ha a vállalkozások számára keretet kínálnak, amelyen belül testre lehet szabni a lehetőségeket. Ezt az ágazati különbségek is megkívánják, de a cégek sokszínűsége is ezt követeli meg.
Új rendszer bevezetése szemléletváltást követel meg a vállalkozásoktól. Ha megtörtént a váltás, akkor azzal a cég rálépett egy kijelölt útra. A sikeres cég viszont nem akkor vált, amikor arra már égető szükség van, hanem korábban, így teremtve versenyelőnyt a saját piacán.
Bérelhető csúcstechnológia
Persze, ha valaki bizonytalan a tudásában, az fél az újtól, a váltástól. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy miért is jó az hosszú távon, ha most többet kell fizetni? Ezen a dilemmán segít például a T-Systems új szolgáltatáscsomagja, amely szélessávú internetet, IP-telefonszolgáltatást, alközponti és számítógépes hálózatüzemeltetést, biztonsági funkciókat és modern irodai készülékeket nyújt kezdeti beruházás nélkül, tervezhető havi díjért. A jól körülhatárolt költségek, a szolgáltatásokkal kapcsolatos adminisztráció csökkenése, valamint a megbízhatóan működő rendszer összességében olyan előnyöket jelent, amelyek Király István, a társaság marketingigazgatója szerint felkelthetik a versenyhelyzetben levő cégek figyelmét.
A vállalaton belüli adatátvitelre további választási lehetőség a Hungaro DigiTel műholdon keresztül működő rendszere. Az ilyen saját hálózat kiépítése a több telephellyel rendelkező és jelentős adatforgalommal dolgozó cégeknek, valamint vezetékes hálózattal nem rendelkező térségek vállalkozásainak jelent megoldást. A műholdon keresztüli adatátvitel a bankkártyás fizetést, az internetelérést, e-mailezési lehetőséget, a központi adatbázis elérését, belső adatforgalom lebonyolítását, a telephelyek közötti elektronikus kommunikációt is lehetővé teszi. Mivel a kiépítéshez szükséges drága eszközökbe a megrendelőnek nem kell beruháznia - a kiépítésért és üzemeltetésért itt is havi bérleti díjat kell fizetni -, átmeneti, illetve középtávú megoldásként lehet használni, ameddig nincs költséghatékonyabb adatátviteli lehetőség. A rendszer lehetővé teszi az elektronikus elérést periférián lévő vállalkozások - például természeti környezetben fekvő panziók és lovardák, oda tréningeket, csapatépítő programokat szervező cégek, termelő és feldolgozó üzemek, zöldmezős beruházásba vágók, egyedi helyszínen fesztivált, termékbemutatót szervező cégek - számára, hogy elektronikus kapcsolatot teremthessenek a világgal.