A Lisszabonban 2000 márciusában részletesen megfogalmazott közösségi szándékok értelmében az Európai Uniónak többek közt növelnie kell az oktatásra-képzésre, a kutatásokra, a tudományra fordított befektetéseit. Ezt a gondolatot Magyarországon, még a csatlakozás előtt, a 2003. évi XC. törvény által bevezetett innovációs járulék volt hivatva támogatni.
Kicsiknek nem kell fizetni
Az eredetileg elfogadott jogszabály szerint a legkisebbek kivételével minden gazdasági társaság fizette a járulékot, mostanra azonban a kisvállalkozások köre kikerült a járulékfizetés terhe alól. A kivetett adó mértéke a 2004. évi bevezetés óta az iparűzési adóalap 0,2 százalékáról 0,3 százalékára nőtt. Az adónem egyébként szakértők szerint az iparűzési adóhoz hasonlóan még kiválthatja a brüsszeli megfigyelők nemtetszését.
Az innovációs járulékot a cégek egy része adó formájában fizeti be az államnak. Ez az összeg a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapba kerül, amelyet maga az állam is támogat saját forrásaiból: az így felhalmozódott keret terhére elsősorban innovációs pályázatokat írnak ki. Más társaságok saját berkeiken belül költik el a kötelezően felhasználandó pénzt, míg a fennmaradó vállalatok innovációs "adójukat" egyetemi kutatóintézeteknek, speciális felhatalmazásokkal rendelkező nonprofit cégeknek utalják át, némi kutatás-fejlesztési tevékenységért cserébe. Ebben az esetben maga a kutatási anyag válik az innovációs járulék ellenszolgáltatásává.
Növekvő vállalati részesedés
Az állam által létrehozott és a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal által működtetett Kutatási és Technológiai Innovációs Alap 2005. évi forrásai összesen 33,9 milliárd forintot tettek ki. Ebből a költségvetés hozzájárulása 12,2 milliárd, a vállalati befizetések nagysága 20,5 milliárd forint volt. A fennmaradó összeg egyéb bevételekből származott: átvett pénzeszközök, visszterhes támogatások törlesztései és egyebek. Az alap forrásainak terhére tavaly 27,8 milliárd forintot fizettek ki.
Az alap 2006. évi bevételi előirányzata közel 8 százalékkal nagyobb, mint a 2005-ben rendelkezésre álló összeg: 36,6 milliárd forint. Ennek forrása a gazdasági társaságok innovációsjárulék-befizetése, amelynek becsült összege 23, 4 milliárd forint, a központi költségvetésből nyújtott támogatás, amelynek mértéke alig változott: 12,3 milliárd forint, valamint az egyéb bevételek. A kiadási előirányzat megegyezik a bevételi előirányzattal.
Harmadik típusú megoldások
Az innovációs járulék házon belüli felhasználása csak a legnagyobb cégekre, valamint azokra volt jellemző, amelyek rendelkeznek kutatórészleggel. A vállalatok többségének egyszerűbb azt adóban befizetni vagy "outsource-olni", kihelyezni a kutatóintézetekhez.
A járulék kiforgatása fogadó felekhez, kutatóközpontokhoz is csak a nagyobbakra jellemző, ahol egy-egy információs anyag, illetve annak felhasználása tényleges beruházást és a hosszú távú fejlesztésekhez nélkülözhetetlen segédletet jelent - magyarázta el Nagy Ádám, az Információs Társadalom és Trendkutató Központ ügyvezető igazgatója.
A kisebb cégek egyelőre csak lassan ébrednek rá az innovációs járulékban rejlő lehetőségekre. Pedig egy félmilliárd forint forgalmú társaság - amennyiben a járulékfizetők körébe tartozik - mintegy 750 ezer forintot kénytelen ilyen címen elkölteni, amiből már kisebb felméréseket, kutatásokat lehet támogatni. Ráadásul a kihelyezés és a kutatási eredmények nemcsak a megbízónak hozhatnak direkt módon hasznot, hosszú távon a kutatói piac is fejlődhet, hisz a több megbízó versenyhelyzetet teremthet a fogadó felek közt.
A cégek és kutatóintézetek közti együttműködésnek több formája is elképzelhető. Egyrészt a vállalatok amúgy is esedékes kutatási munkáikat rábízhatják a kutatóintézetekre, de hosszú, többéves kutatási programot is érdemes lehet elindítani, amelyben a két fél "vegyes csapatai" együttműködnek, s a végeredmény akár komoly eredményt is hozhat a fejlődés vagy épp a hírérték szempontjából a fejlesztőknek.
A kisebb cégek számára a felsővezetők tréningjétől a folyamatos szakértői, kutatási konzultáción, monitoringon keresztül számtalan lehetőség elképzelhető. Mindezt érdemes végiggondolni nemcsak cégszempontokból, hanem a nemzetgazdaságot tekintve is, hiszen a tudásalapú társadalom és a valóban dinamikus gazdaság utópiája csak akkor válhat valóra, ha a gazdaság szereplői hatékonyan képesek együttműködni.
A bejelentéskor hangsúlyozták azt is, hogy a cégek és egyetemek, főiskolák közötti együttműködés a felsőoktatás és a versenyszféra érdekeit egyaránt szolgálja, mert az intézmények korszerű ismeretekkel vértezhetik fel hallgatóikat, megfelelő körülmények között, a vállalatok pedig építhetnek a végzettek hozzáértésére.
Az IBM többek közt azért választotta a támogatást, mert berkein belül egyre nagyobb szerep jut a szellemi tőkének, s az ügyfelek kiszolgálása érdekében jelentős az igény nyelveket beszélő, jól képzett munkaerőre. A diákok, hallgatók, tanárok és oktatók, illetve az élethosszig tanulók képességeinek kibontakoztatása érdekében az Oktatási Minisztérium és az IBM Magyarország megállapodott abban, hogy folyamatos szakértői konzultációt folytatnak az ehhez kapcsolódó területeken.