Közbeszerzés: Bonyolult és túlszabályozott

Miközben a világ más országai azon dolgoznak, hogy a közbeszerzés minél kreatívabbá, életszerűbbé váljon, és hatékonysága elérje az üzleti szféráét, Magyarországot még a túlszabályozott, adminisztratív korlátokkal nehezített folyamatok jellemzik. Ráadásul a hazai eljárások lebonyolítása - mind az ajánlatkérők, mind az ajánlattevők számára - drágább, mint az Európai Unió többi országában. A nemzetközi összehasonlításban is aránytalanul magas jogorvoslati eljárásszámok szintén a közbeszerzési kultúra alacsony szintjét jelzik.

A világ szinte minden országában létezik a közbeszerzés intézménye a közpénzek átlátható elköltése érdekében, jóllehet, szereplői gyakran "szükséges rosszként" élik meg a folyamatot. Az egyes államok gyakorlatában pedig komoly különbségek vannak.

A közbeszerzés hatékonyságát illetően Magyarország, úgy tűnik, nem tartozik az éllovasok közé. Sőt, a Budapesti Corvinus Egyetem tavaly végzett közbeszerzés-kutatásának eredménye rávilágított: jelenlegi formájában komoly gátja az innovációnak. Tény, hogy a közpénzek elköltését objektív és szigorú szabályokhoz kell kötni, a szakértő szerint azonban a hatékonyság növelésének semmiképpen sem lehet eszköze a jelenlegi törvény szigorítása. Sőt!

Gúzsba kötve

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az egyetem közös kutatásában megkérdezett piaci szereplők úgy érzik, a jelenlegi törvény gúzsba köti őket, ezért a szabályozás enyhítését sürgetik. Olyannyira, hogy miközben szinte valamennyien szükségesnek látnák a korrupció elleni szigorúbb fellépést, a visszaélések visszaszorítását semmiképpen nem a törvény szigorításával képzelik el.

Fogyatkozó eljárások
2007 első féléve visszaesést hozott a közbeszerzések terén: az összes esetszám 33 százalékkal, a kiírt összeg 8 százalékkal csökkent a megelőző év hasonló időszakához képest, olvasható a Közbeszerzési Hírbörze szokásos féléves közbeszerzési elemzésében. A csökkenés magyarázható azzal, hogy a közbeszerzéseknek természetes ciklikussága van, de a gyorsjelentés azt sem tagadja, hogy közvetlenül költségvetésfüggők is. Tevékenységek szerint a legtöbb közbeszerzési eljárás (55 százalék) az építőiparban történt. A nagyon koncentrált ajánlatkérői piacon az állami hivatalok és intézmények jelenléte szignifikánsan nőtt, míg az önkormányzati közbeszerzések összege alig a felére esett.

2007 első félévében körülbelül 269 eredménytelen, illetve visszavont eljárás zajlott, ami az összes eljárás 13,7 százaléka. Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke egy a témában tartott idei konferencián elmondta, 2007-ben 3446 közbeszerzési eljárást folytattak le, összesen 1521 milliárd forint értékben. 2453 eljárásban összesen 519 milliárd forintot tett ki a kis- és középvállalatok szerepvállalása, ami mind a volument, mind pedig a darabszámot tekintve elmarad a 2006-os és a 2005-ös szinttől is.

A jogorvoslati eljárások száma továbbra is magas: 751 esetben - 440 alkalommal az önkormányzat, illetve önkormányzati szerv ellen - volt szükség döntőbizottsági határozatra.
- Ma a hazai közbeszerzést számos átgondolatlan vagy idejétmúlt tényező nehezíti. Anélkül, hogy vészharangokat kongatnék, azt gondolom, hogy a jelenleginél jelentősen egyszerűbb és olcsóbb eljárásrendre volna szükség annak érdekében, hogy a közbeszerzés hatékonysága közelíthessen a profitorientált szféráéhoz - hangsúlyozza dr. Tátrai Tünde, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára, és hozzáteszi: a modernizálás szempontjából fontos lépés a 2008. január elsejével hatályba lépett e-közbeszerzést szabályozó kormányrendelet, ám a problémák túlnyomó többségét önmagában nem oldja meg. Mint ahogyan komoly előrelépést jelenthet a nemsokára a parlament elé kerülő új közbeszerzésitörvény-javaslat is (lapzártánkkor még nem tárgyalták), de a hazai közbeszerzés anomáliáira ez sem ad teljes körű választ.

- Kétségtelen, hogy a 2004. május elsején hatályba lépett és azóta többször módosított közbeszerzési törvény az egyik legbonyolultabb hazai jogszabály. Ennél azonban nagyobb probléma, hogy az egyes szabályait többféle módon értelmezik a gyakorlatban, sőt az ügyekben hozott döntőbizottsági határozatok sem egységesek - mondja dr. Littmann Éva hivatalos közbeszerzési tanácsadó.

A piac szereplőinek helyzetét semmiképpen nem könnyíti meg, hogy a törvény mellett több kormányrendelet által szabályozott közbeszerzés bizonyos kérdéseiben még a szakértők állásfoglalása sem egységes. Az elmúlt években pedig számos egyéb területen hozott törvény is érintette a közbeszerzést, nem feltétlenül előnyös módon. A körbetartozás mérséklését célzó és az adózás rendjéről szóló törvények módosítása például éppen ellentétes hatást gyakoroltak a közbeszerzési piac szereplőire.

- A most benyújtásra kerülő törvényjavaslat egyértelműen kísérletet tesz arra, hogy felszámolja az atomizált, olykor feleslegesen túlbonyolított szabályrendszert. Ennek egyik fontos eleme, hogy míg korábban három - európai uniós, nemzeti és egyszerű - eljárásrend volt érvényben, néhol alig pár millió forintos értékhatár-különbséggel, a javaslat két, egymástól jól elkülönülő értékhatárokkal egy kevésbé merev eljárásrend kialakítását ösztönzi. Szintén lényeges pontja a tervezetnek, hogy az eddigi gyakorlattól eltérően az ajánlattevőnek módjában állna a számos, esetenként közjegyző által hitelesített igazolások benyújtása helyett egy nyilatkozatot kitölteni, míg az elektronikus adatbázisok ellenőrzése az ajánlatkérőre hárulna. Azt kellene látni, hogy sem az átláthatóságot nem növeli, sem a korrupció szintjét nem csökkenti, ha mindenáron a közbeszerzés révén akarjuk kifehéríteni a gazdaságot. Ellenben ahogy szigorodik a közbeszerzés, úgy válik egyre drágábbá, bonyolultabbá és átláthatatlanná. A szereplők pedig kockázatkerülő magatartással válaszolnak a bizonytalan jogi helyzetekre. Amúgy pedig a nemzetközi példák tükrében kijelenthető, hogy a közbeszerzés is olyan mértékben fertőzött korrupcióval, mint az adott gazdaság, azaz nem közbeszerzési sajátosságról beszélhetünk - vélekedik a kutatás vezetője.

Bár a szakértők többsége szerint a közbeszerzés viszonylatában a hazai kis- és középvállalatok helyzete egyáltalán nem rosszabb, mint az unió más országaiban - ezt amúgy a nemzeti, illetve egyszerű eljárási rendben folytatott közbeszerzésekről szóló statisztikák is tükrözik -, a jogbizonytalanság, a drága és költséges eljárásrend, valamint a kockázatkerülő magatartás mégis elsősorban a kisebb cégek piaci esélyeit rontja.

Mikor, kinek és hogyan kell?

A piaci szereplők kockázatkerülő magatartásának egyik megjelenési formája, amikor az ajánlatkérő eleve kizárja a hiánypótlás lehetőségét. Ez azonban komoly veszély az ajánlattevők számára. Előfordult például, hogy a 200 millió forintos önkormányzati tenderről egy cég azért kiszorult, mert a pályázatának tartalomjegyzék oldalán nem szerepelt oldalszám. Mivel hiánypótlásra nem volt lehetőség, a pályázatot automatikusan érvénytelenné nyilvánították formai okokból. A cég hiába költött sok millió forintot az ajánlata elkészítésére és a szükséges okmányok beszerzésére, elesett a megrendeléstől. A hiánypótláshoz kötődő bizonytalanságok azonban az ajánlatkérők számára is okozhatnak kellemetlenségeket.

- Három évvel ezelőtt egy önkormányzat SAPARD pályázaton nyert pénzt játszótér építésére. A közbeszerzési hirdetmény szerint a kért bankigazolásnak tartalmaznia kellett a számla nyitásának időpontját is. A nyertes pályázónál azonban ez hiányzott, és miután az ajánlatkérő elmulasztott hiánypótlást kérni, vissza kellett fizetnie a pályázaton nyert forrást, miközben a döntőbizottság a jogsértést ugyan megállapította, de annak csekély súlya miatt nem szabott ki bírságot - teszi hozzá dr. Littmann Éva.

Az uniós pályázatok amúgy életre hívtak egy újabb dilemmát: mikor kell közbeszerzést lefolytatni? Mivel a szabályozás ezen a ponton sem egyértelmű, az utóbbi hónapokban jelentősen megnőtt az állásfoglalást kérő kkv-k száma.

- Az uniós pénzek felhasználásának eddig is voltak közbeszerzési vonzatai, az ez évtől érvényben lévő pályázati rendszerben azonban ez nagyobb hangsúlyt kapott. Ma a vállalkozásoknak a pályázat készítésekor már látniuk kell, hogy a törvény hol írja elő a közbeszerzési kötelezettséget, hiszen ez mind a projekt költségeit, mind pedig a megvalósítás idejét befolyásolja. Ugyanakkor eltérő állásfoglalások születtek abban a kérdésben, hogy a beszerzés értékének meghatározásakor a költségvetés mely tételei adódnak össze, tehát a pályázat hol lépi át a közbeszerezési törvényben meghatározott értékhatárt - hangsúlyozza a tanácsadó.

Közbeszerzés és versenyképesség 2007
Ezzel a címmel folytatott kérdőíves kutatást tavaly a Budapesti Corvinus Egyetem. A kutatás elméleti hátterét az International Research of Public Procurement nemzetközi felmérés adta. A 110 megkérdezett több mint fele az ajánlattevői, közel 22 százaléka a klasszikus ajánlatkérői, 11,8 százaléka a közszolgáltatói, míg 10 százaléka a tanácsadói körből került ki. A vizsgálat eredményei szerint a válaszadók etikai szempontokból közepes fejlettségűnek tartják a hazai közbeszerzési piacot, ám a fejlettebb európai tagállamokban már divatos "zöld közbeszerzés" (amikor a környezetbarát termékek és szolgáltatások vásárlásának szándéka megjelenik a bírálati szempontokban) még egyáltalán nem jellemzi.

A megkérdezettek nagy hányada úgy vélte, hogy a tisztességtelen versenynek kevéssé lehet gátja a szabályozás, miközben a piaci folyamatokat közepes mértékben gátolja a közszolgáltatói szektorban. A válaszadók közül többen bírálták a Közbeszerzési Tanács által vezetett ajánlatkérői listát, illetve kifogásolták, hogy nem érvényesül a kreatív megoldások alkalmazását lehetővé tevő szabályozás. Az intézményrendszerre vonatkozó kérdéseknél a válaszadók elsősorban a hirdetmény-ellenőrzési, valamint a jogorvoslati rendszert bírálták.
Az pedig kifejezetten túlzó előírásnak tűnik, hogy az egy éven belül megkezdett beruházások esetében a második invesztíciónál értékhatártól függetlenül kötelező közbeszereztetni. Vagyis, ha egy önkormányzat például a közbeszerzés értékhatárát elérő épületfelújítás megkezdését követően még ugyanabban az évben egy kisebb, mondjuk ötmillió forintos felújítást is tervez, kénytelen újból lefolytatni a költséges és időigényes procedúrát. A most a parlament előtt lévő törvénytervezet erre nézve is tartalmaz módosítást.

- Bizonyos értékhatár alatt a köz szereplői számára lehetővé kell tenni, hogy könnyebb eljárásrendben szerezhessenek be, illetve nincs értelme túlzottan alacsony értékhatárokat megállapítani. Máskülönben ugyanis torzul a piac: értelmetlenül megnő a beruházás költsége, ráadásul a helyi ipar kisebb szereplői is hátrányba kerülhetnek, hiszen megrendeléstől esnek el - szögezi le Tátrai Tünde.

A nemzeti, valamint az egyszerű eljárásrendbe sorolható vásárlások, beruházások értékhatárát illetően évek óta folynak viták, és bár a kezdeti nagyon alacsony összegek mára emelkedtek - az egyszerű eljárásrendben 8 millió, építési beruházás esetén 15 millió forintra -, a Corvinus Egyetem kutatója úgy véli, a keret tovább tolható.

- A jelenlegi értékhatárokat is komoly vívmánynak tekintjük, de ez még nem elegendő. Az ajánlatkérő nem fog attól jogot sérteni és a korrupció sem nő, ha emeljük az összeghatárt. A közpénzek rossz felhasználását inkább hatékony ellenőrzési rendszerekkel kellene gátolni - hangsúlyozza Tátrai Tünde.

Ma viszont Magyarországon csupán jogi kérdés a közbeszerzés, és így kevésbé kerül előtérbe a szabályozás gazdaságra gyakorolt hatása. Vagyis éppen a közbeszerzés célja, azaz a közpénzek hatékony elköltése szorult háttérbe.

Intézményi beágyazódások

Littmann Éva a jogegységesítő gyakorlatot hiányolja leginkább, míg Tátrai Tünde szerint az eljárás modernizálását illetően a legfontosabb feladat az lenne, hogy változtatni tudjunk az immár több mint egy évtizedes kulturális és intézményi beidegződéseken.

- Az ajánlatkérőnek - eltérően az Európai Unió gyakorlatától - úgy kell hirdetményben közzétennie a felhívást, hogy először hirdetményellenőrzésen esik át. Ez egyrészt nagyon drága, másrészt jelentősen lassítja az eljárást. Az sem "európai" módszer, hogy az ajánlattevőknek jelentős összeget kell fizetniük a felhívás részleteit tartalmazó, sokszor érdektelen és színvonaltalan dokumentációért. Ez a kisebb cégeket eleve kizárja a közbeszerzésből.

Szintén a kis- és középvállalkozásokat sújtja leginkább a szükséges dokumentumok és igazolások - banki kimutatások, APEH-igazolás, hivatali papírok - beszerzésének és hitelesítésének idő- és költségvonzata. A mai elektronikus technológiák mellett ezek teljesen feleslegesnek tűnnek. Az egységes elektronikus közbeszerzés bevezetésében az unió más országai jelentősen előttünk járnak már - hangsúlyozza a Corvinus Egyetem tanára. Szerinte a mostani problémákat a január elsejével hatályba lépett, az elektronikus eljárási cselekményekről, valamint az elektronikus árlejtés szabályozásáról szóló 257/2007 kormányrendelet sem fogja tudni teljes mértékben orvosolni addig, amíg a szükséges adatbázisok nem lesznek nyilvánosak, illetve a hirdetményekért és azok ellenőrzéséért is felelős Közbeszerzések Tanácsa modernizált, 21. századi szerepköre nem alakul ki. Tátrai szerint a tanács feladata elsősorban az érdekképviselet és a kkv-k segítése lenne, ehhez azonban jelentős intézményi átalakításra volna szükség.

A mostani folyamatokat illetően Tátrai Tünde mégis optimista. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium és számos érdekképviselet által közösen kidolgozott koncepció alapján készült törvényjavaslat már ajtót nyit a hatékony, a piaci mechanizmusokat figyelembe vevő közbeszerzési eljárás irányába. A kérdés már csak azért is fontos, mert az Európai Unió célkitűzése szerint a tagállamok GDP-jük egyre nagyobb hányadát kell, hogy közbeszerzések keretében elköltsék, ráadásul az eljárások felét elektronikus támogatással.

Újabb paragrafus
2008. március 1-jén lépett életbe az adózás rendjéről szóló (2003. évi XCII.) törvény 36/A paragrafusa, amely a közbeszerzésekhez kapcsolódó vállalkozási szerződések teljesítésére vonatkozik a közpénzek védelme érdekében. Az új intézkedés szerint a vállalkozók a vertikálisan felépülő alvállalkozói lánc alacsonyabb fokán álló alvállalkozónak csak abban az esetben fizethetnek ki havonta - áfa nélkül számított - 100 ezer forintnál nagyobb összeget, ha az alvállalkozó 15 napnál nem régebbi adóigazolással bizonyítja, hogy nincs nyilvántartott köztartozása az állami adóhatóságnál és a vámhatóságnál.

A felelősségi szabály túlmutat a közbeszerzésekről szóló (2003. évi CXXIX.) törvény fogalomrendszerén, és a polgári törvénykönyv szerinti vállalkozókat (alvállalkozókat) is bevonja a rendelkezés személyi hatálya alá, így a felelősség a lánc minden pontján, ahol közpénzből fizetnek, fennáll. A rendelkezés minden kifizetésre vonatkozik2008. március 1-jétől, függetlenül attól, hogy a kapcsolódó szerződést az időpont előtt vagy után kötötték meg.
vA kifizetés minél egyszerűbb lebonyolítása érdekében az igazolás iránti kérelem elektronikus úton is előterjeszthető, a "nullás" igazolás átadása, bemutatása, megküldése hiányában viszont a vállalkozó köteles visszatartani a kifizetést, máskülönben egyetemleges felelősség terheli őt a kifizetés pillanatában az alvállalkozónál nyilvántartott köztartozásért a kifizetés mértékéig. Egyes szakértők szerint félő, hogy az új szabály jelentősen növeli a körbetartozás mértékét.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo