Közbeszerzés: Bonyolult és túlszabályozott

Miközben a világ más országai azon dolgoznak, hogy a közbeszerzés minél kreatívabbá, életszerűbbé váljon, és hatékonysága elérje az üzleti szféráét, Magyarországot még a túlszabályozott, adminisztratív korlátokkal nehezített folyamatok jellemzik. Ráadásul a hazai eljárások lebonyolítása - mind az ajánlatkérők, mind az ajánlattevők számára - drágább, mint az Európai Unió többi országában. A nemzetközi összehasonlításban is aránytalanul magas jogorvoslati eljárásszámok szintén a közbeszerzési kultúra alacsony szintjét jelzik.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A világ szinte minden országában létezik a közbeszerzés intézménye a közpénzek átlátható elköltése érdekében, jóllehet, szereplői gyakran "szükséges rosszként" élik meg a folyamatot. Az egyes államok gyakorlatában pedig komoly különbségek vannak.

A közbeszerzés hatékonyságát illetően Magyarország, úgy tűnik, nem tartozik az éllovasok közé. Sőt, a Budapesti Corvinus Egyetem tavaly végzett közbeszerzés-kutatásának eredménye rávilágított: jelenlegi formájában komoly gátja az innovációnak. Tény, hogy a közpénzek elköltését objektív és szigorú szabályokhoz kell kötni, a szakértő szerint azonban a hatékonyság növelésének semmiképpen sem lehet eszköze a jelenlegi törvény szigorítása. Sőt!

Gúzsba kötve

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az egyetem közös kutatásában megkérdezett piaci szereplők úgy érzik, a jelenlegi törvény gúzsba köti őket, ezért a szabályozás enyhítését sürgetik. Olyannyira, hogy miközben szinte valamennyien szükségesnek látnák a korrupció elleni szigorúbb fellépést, a visszaélések visszaszorítását semmiképpen nem a törvény szigorításával képzelik el.

Fogyatkozó eljárások
2007 első féléve visszaesést hozott a közbeszerzések terén: az összes esetszám 33 százalékkal, a kiírt összeg 8 százalékkal csökkent a megelőző év hasonló időszakához képest, olvasható a Közbeszerzési Hírbörze szokásos féléves közbeszerzési elemzésében. A csökkenés magyarázható azzal, hogy a közbeszerzéseknek természetes ciklikussága van, de a gyorsjelentés azt sem tagadja, hogy közvetlenül költségvetésfüggők is. Tevékenységek szerint a legtöbb közbeszerzési eljárás (55 százalék) az építőiparban történt. A nagyon koncentrált ajánlatkérői piacon az állami hivatalok és intézmények jelenléte szignifikánsan nőtt, míg az önkormányzati közbeszerzések összege alig a felére esett.

2007 első félévében körülbelül 269 eredménytelen, illetve visszavont eljárás zajlott, ami az összes eljárás 13,7 százaléka. Berényi Lajos, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke egy a témában tartott idei konferencián elmondta, 2007-ben 3446 közbeszerzési eljárást folytattak le, összesen 1521 milliárd forint értékben. 2453 eljárásban összesen 519 milliárd forintot tett ki a kis- és középvállalatok szerepvállalása, ami mind a volument, mind pedig a darabszámot tekintve elmarad a 2006-os és a 2005-ös szinttől is.

A jogorvoslati eljárások száma továbbra is magas: 751 esetben - 440 alkalommal az önkormányzat, illetve önkormányzati szerv ellen - volt szükség döntőbizottsági határozatra.
- Ma a hazai közbeszerzést számos átgondolatlan vagy idejétmúlt tényező nehezíti. Anélkül, hogy vészharangokat kongatnék, azt gondolom, hogy a jelenleginél jelentősen egyszerűbb és olcsóbb eljárásrendre volna szükség annak érdekében, hogy a közbeszerzés hatékonysága közelíthessen a profitorientált szféráéhoz - hangsúlyozza dr. Tátrai Tünde, a Budapesti Corvinus Egyetem tanára, és hozzáteszi: a modernizálás szempontjából fontos lépés a 2008. január elsejével hatályba lépett e-közbeszerzést szabályozó kormányrendelet, ám a problémák túlnyomó többségét önmagában nem oldja meg. Mint ahogyan komoly előrelépést jelenthet a nemsokára a parlament elé kerülő új közbeszerzésitörvény-javaslat is (lapzártánkkor még nem tárgyalták), de a hazai közbeszerzés anomáliáira ez sem ad teljes körű választ.

- Kétségtelen, hogy a 2004. május elsején hatályba lépett és azóta többször módosított közbeszerzési törvény az egyik legbonyolultabb hazai jogszabály. Ennél azonban nagyobb probléma, hogy az egyes szabályait többféle módon értelmezik a gyakorlatban, sőt az ügyekben hozott döntőbizottsági határozatok sem egységesek - mondja dr. Littmann Éva hivatalos közbeszerzési tanácsadó.

A piac szereplőinek helyzetét semmiképpen nem könnyíti meg, hogy a törvény mellett több kormányrendelet által szabályozott közbeszerzés bizonyos kérdéseiben még a szakértők állásfoglalása sem egységes. Az elmúlt években pedig számos egyéb területen hozott törvény is érintette a közbeszerzést, nem feltétlenül előnyös módon. A körbetartozás mérséklését célzó és az adózás rendjéről szóló törvények módosítása például éppen ellentétes hatást gyakoroltak a közbeszerzési piac szereplőire.

- A most benyújtásra kerülő törvényjavaslat egyértelműen kísérletet tesz arra, hogy felszámolja az atomizált, olykor feleslegesen túlbonyolított szabályrendszert. Ennek egyik fontos eleme, hogy míg korábban három - európai uniós, nemzeti és egyszerű - eljárásrend volt érvényben, néhol alig pár millió forintos értékhatár-különbséggel, a javaslat két, egymástól jól elkülönülő értékhatárokkal egy kevésbé merev eljárásrend kialakítását ösztönzi. Szintén lényeges pontja a tervezetnek, hogy az eddigi gyakorlattól eltérően az ajánlattevőnek módjában állna a számos, esetenként közjegyző által hitelesített igazolások benyújtása helyett egy nyilatkozatot kitölteni, míg az elektronikus adatbázisok ellenőrzése az ajánlatkérőre hárulna. Azt kellene látni, hogy sem az átláthatóságot nem növeli, sem a korrupció szintjét nem csökkenti, ha mindenáron a közbeszerzés révén akarjuk kifehéríteni a gazdaságot. Ellenben ahogy szigorodik a közbeszerzés, úgy válik egyre drágábbá, bonyolultabbá és átláthatatlanná. A szereplők pedig kockázatkerülő magatartással válaszolnak a bizonytalan jogi helyzetekre. Amúgy pedig a nemzetközi példák tükrében kijelenthető, hogy a közbeszerzés is olyan mértékben fertőzött korrupcióval, mint az adott gazdaság, azaz nem közbeszerzési sajátosságról beszélhetünk - vélekedik a kutatás vezetője.

Bár a szakértők többsége szerint a közbeszerzés viszonylatában a hazai kis- és középvállalatok helyzete egyáltalán nem rosszabb, mint az unió más országaiban - ezt amúgy a nemzeti, illetve egyszerű eljárási rendben folytatott közbeszerzésekről szóló statisztikák is tükrözik -, a jogbizonytalanság, a drága és költséges eljárásrend, valamint a kockázatkerülő magatartás mégis elsősorban a kisebb cégek piaci esélyeit rontja.

Mikor, kinek és hogyan kell?

A piaci szereplők kockázatkerülő magatartásának egyik megjelenési formája, amikor az ajánlatkérő eleve kizárja a hiánypótlás lehetőségét. Ez azonban komoly veszély az ajánlattevők számára. Előfordult például, hogy a 200 millió forintos önkormányzati tenderről egy cég azért kiszorult, mert a pályázatának tartalomjegyzék oldalán nem szerepelt oldalszám. Mivel hiánypótlásra nem volt lehetőség, a pályázatot automatikusan érvénytelenné nyilvánították formai okokból. A cég hiába költött sok millió forintot az ajánlata elkészítésére és a szükséges okmányok beszerzésére, elesett a megrendeléstől. A hiánypótláshoz kötődő bizonytalanságok azonban az ajánlatkérők számára is okozhatnak kellemetlenségeket.

- Három évvel ezelőtt egy önkormányzat SAPARD pályázaton nyert pénzt játszótér építésére. A közbeszerzési hirdetmény szerint a kért bankigazolásnak tartalmaznia kellett a számla nyitásának időpontját is. A nyertes pályázónál azonban ez hiányzott, és miután az ajánlatkérő elmulasztott hiánypótlást kérni, vissza kellett fizetnie a pályázaton nyert forrást, miközben a döntőbizottság a jogsértést ugyan megállapította, de annak csekély súlya miatt nem szabott ki bírságot - teszi hozzá dr. Littmann Éva.

Az uniós pályázatok amúgy életre hívtak egy újabb dilemmát: mikor kell közbeszerzést lefolytatni? Mivel a szabályozás ezen a ponton sem egyértelmű, az utóbbi hónapokban jelentősen megnőtt az állásfoglalást kérő kkv-k száma.

- Az uniós pénzek felhasználásának eddig is voltak közbeszerzési vonzatai, az ez évtől érvényben lévő pályázati rendszerben azonban ez nagyobb hangsúlyt kapott. Ma a vállalkozásoknak a pályázat készítésekor már látniuk kell, hogy a törvény hol írja elő a közbeszerzési kötelezettséget, hiszen ez mind a projekt költségeit, mind pedig a megvalósítás idejét befolyásolja. Ugyanakkor eltérő állásfoglalások születtek abban a kérdésben, hogy a beszerzés értékének meghatározásakor a költségvetés mely tételei adódnak össze, tehát a pályázat hol lépi át a közbeszerezési törvényben meghatározott értékhatárt - hangsúlyozza a tanácsadó.

Közbeszerzés és versenyképesség 2007
Ezzel a címmel folytatott kérdőíves kutatást tavaly a Budapesti Corvinus Egyetem. A kutatás elméleti hátterét az International Research of Public Procurement nemzetközi felmérés adta. A 110 megkérdezett több mint fele az ajánlattevői, közel 22 százaléka a klasszikus ajánlatkérői, 11,8 százaléka a közszolgáltatói, míg 10 százaléka a tanácsadói körből került ki. A vizsgálat eredményei szerint a válaszadók etikai szempontokból közepes fejlettségűnek tartják a hazai közbeszerzési piacot, ám a fejlettebb európai tagállamokban már divatos "zöld közbeszerzés" (amikor a környezetbarát termékek és szolgáltatások vásárlásának szándéka megjelenik a bírálati szempontokban) még egyáltalán nem jellemzi.

A megkérdezettek nagy hányada úgy vélte, hogy a tisztességtelen versenynek kevéssé lehet gátja a szabályozás, miközben a piaci folyamatokat közepes mértékben gátolja a közszolgáltatói szektorban. A válaszadók közül többen bírálták a Közbeszerzési Tanács által vezetett ajánlatkérői listát, illetve kifogásolták, hogy nem érvényesül a kreatív megoldások alkalmazását lehetővé tevő szabályozás. Az intézményrendszerre vonatkozó kérdéseknél a válaszadók elsősorban a hirdetmény-ellenőrzési, valamint a jogorvoslati rendszert bírálták.
Az pedig kifejezetten túlzó előírásnak tűnik, hogy az egy éven belül megkezdett beruházások esetében a második invesztíciónál értékhatártól függetlenül kötelező közbeszereztetni. Vagyis, ha egy önkormányzat például a közbeszerzés értékhatárát elérő épületfelújítás megkezdését követően még ugyanabban az évben egy kisebb, mondjuk ötmillió forintos felújítást is tervez, kénytelen újból lefolytatni a költséges és időigényes procedúrát. A most a parlament előtt lévő törvénytervezet erre nézve is tartalmaz módosítást.

- Bizonyos értékhatár alatt a köz szereplői számára lehetővé kell tenni, hogy könnyebb eljárásrendben szerezhessenek be, illetve nincs értelme túlzottan alacsony értékhatárokat megállapítani. Máskülönben ugyanis torzul a piac: értelmetlenül megnő a beruházás költsége, ráadásul a helyi ipar kisebb szereplői is hátrányba kerülhetnek, hiszen megrendeléstől esnek el - szögezi le Tátrai Tünde.

A nemzeti, valamint az egyszerű eljárásrendbe sorolható vásárlások, beruházások értékhatárát illetően évek óta folynak viták, és bár a kezdeti nagyon alacsony összegek mára emelkedtek - az egyszerű eljárásrendben 8 millió, építési beruházás esetén 15 millió forintra -, a Corvinus Egyetem kutatója úgy véli, a keret tovább tolható.

- A jelenlegi értékhatárokat is komoly vívmánynak tekintjük, de ez még nem elegendő. Az ajánlatkérő nem fog attól jogot sérteni és a korrupció sem nő, ha emeljük az összeghatárt. A közpénzek rossz felhasználását inkább hatékony ellenőrzési rendszerekkel kellene gátolni - hangsúlyozza Tátrai Tünde.

Ma viszont Magyarországon csupán jogi kérdés a közbeszerzés, és így kevésbé kerül előtérbe a szabályozás gazdaságra gyakorolt hatása. Vagyis éppen a közbeszerzés célja, azaz a közpénzek hatékony elköltése szorult háttérbe.

Intézményi beágyazódások

Littmann Éva a jogegységesítő gyakorlatot hiányolja leginkább, míg Tátrai Tünde szerint az eljárás modernizálását illetően a legfontosabb feladat az lenne, hogy változtatni tudjunk az immár több mint egy évtizedes kulturális és intézményi beidegződéseken.

- Az ajánlatkérőnek - eltérően az Európai Unió gyakorlatától - úgy kell hirdetményben közzétennie a felhívást, hogy először hirdetményellenőrzésen esik át. Ez egyrészt nagyon drága, másrészt jelentősen lassítja az eljárást. Az sem "európai" módszer, hogy az ajánlattevőknek jelentős összeget kell fizetniük a felhívás részleteit tartalmazó, sokszor érdektelen és színvonaltalan dokumentációért. Ez a kisebb cégeket eleve kizárja a közbeszerzésből.

Szintén a kis- és középvállalkozásokat sújtja leginkább a szükséges dokumentumok és igazolások - banki kimutatások, APEH-igazolás, hivatali papírok - beszerzésének és hitelesítésének idő- és költségvonzata. A mai elektronikus technológiák mellett ezek teljesen feleslegesnek tűnnek. Az egységes elektronikus közbeszerzés bevezetésében az unió más országai jelentősen előttünk járnak már - hangsúlyozza a Corvinus Egyetem tanára. Szerinte a mostani problémákat a január elsejével hatályba lépett, az elektronikus eljárási cselekményekről, valamint az elektronikus árlejtés szabályozásáról szóló 257/2007 kormányrendelet sem fogja tudni teljes mértékben orvosolni addig, amíg a szükséges adatbázisok nem lesznek nyilvánosak, illetve a hirdetményekért és azok ellenőrzéséért is felelős Közbeszerzések Tanácsa modernizált, 21. századi szerepköre nem alakul ki. Tátrai szerint a tanács feladata elsősorban az érdekképviselet és a kkv-k segítése lenne, ehhez azonban jelentős intézményi átalakításra volna szükség.

A mostani folyamatokat illetően Tátrai Tünde mégis optimista. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium és számos érdekképviselet által közösen kidolgozott koncepció alapján készült törvényjavaslat már ajtót nyit a hatékony, a piaci mechanizmusokat figyelembe vevő közbeszerzési eljárás irányába. A kérdés már csak azért is fontos, mert az Európai Unió célkitűzése szerint a tagállamok GDP-jük egyre nagyobb hányadát kell, hogy közbeszerzések keretében elköltsék, ráadásul az eljárások felét elektronikus támogatással.

Újabb paragrafus
2008. március 1-jén lépett életbe az adózás rendjéről szóló (2003. évi XCII.) törvény 36/A paragrafusa, amely a közbeszerzésekhez kapcsolódó vállalkozási szerződések teljesítésére vonatkozik a közpénzek védelme érdekében. Az új intézkedés szerint a vállalkozók a vertikálisan felépülő alvállalkozói lánc alacsonyabb fokán álló alvállalkozónak csak abban az esetben fizethetnek ki havonta - áfa nélkül számított - 100 ezer forintnál nagyobb összeget, ha az alvállalkozó 15 napnál nem régebbi adóigazolással bizonyítja, hogy nincs nyilvántartott köztartozása az állami adóhatóságnál és a vámhatóságnál.

A felelősségi szabály túlmutat a közbeszerzésekről szóló (2003. évi CXXIX.) törvény fogalomrendszerén, és a polgári törvénykönyv szerinti vállalkozókat (alvállalkozókat) is bevonja a rendelkezés személyi hatálya alá, így a felelősség a lánc minden pontján, ahol közpénzből fizetnek, fennáll. A rendelkezés minden kifizetésre vonatkozik2008. március 1-jétől, függetlenül attól, hogy a kapcsolódó szerződést az időpont előtt vagy után kötötték meg.
vA kifizetés minél egyszerűbb lebonyolítása érdekében az igazolás iránti kérelem elektronikus úton is előterjeszthető, a "nullás" igazolás átadása, bemutatása, megküldése hiányában viszont a vállalkozó köteles visszatartani a kifizetést, máskülönben egyetemleges felelősség terheli őt a kifizetés pillanatában az alvállalkozónál nyilvántartott köztartozásért a kifizetés mértékéig. Egyes szakértők szerint félő, hogy az új szabály jelentősen növeli a körbetartozás mértékét.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo