Takarékosság, beruházás, fejlesztés. Az elmúlt egy évben a korábbinál jóval gyakrabban hallható kifejezések ezek. Nem véletlen, hogy a krach beütésekor a kormány egyik első válságkezelő lépése a beruházási hitelek elérhetőségének javítása volt, aztán a technológiafejlesztési pályázatokon is enyhült a belépési korlát, s a mikrohitelezési programban is növelték a felvehető maximális keretet és a futamidőt. E szemlélet térnyerése előtérbe helyezett több olyan megoldást is, amelyekkel a kis- és középvállalkozások fejleszthetnek oly módon, hogy egyúttal megtakarítást érhetnek el.
Virtuális alközpontok
Egy vállalkozás telefonálási gyakorlatának racionalizálása komoly pénzmegtakarítást hozhat a cégnek, hiszen a telekommunikációra fordított költségek tetemes összegeket emészthetnek fel. Az IP-telefónia megfelelő válasz a 21. század kihívásaira, nem véletlen tehát, hogy egyre több megoldás érkezik, amely a VoIP-ra (Voice over IP, vagyis internetprotokoll feletti hangátvitel) épít.
A virtuális alközpontok is ilyenek. Előnyük - amellett, hogy a cég igényeinek megfelelően testre szabhatók -, hogy a fejlesztés beruházási költség nélkül elindítható, hiszen bérléskor a nem kell költséges eszközbeszerzéssel számolni, alközpont vásárlása nélkül nyílik mód a hangkapcsolat-teremtésre, s nem kell saját szakembert sem foglalkoztatni a működtetés során. Egy IP-alközpont ára 500 ezer forinttól több millióig terjedhet, ehhez jön még az üzemeltető, karbantartó szakember munkabérének költsége. Virtuális alközpont bérlésekor a szoftver frissítésével, bővítésével járó költségekkel sem kell számolni, hiszen ezek is a szolgáltatás részei.
Az országban szétszórt telephelyek vagy a különböző távmunka-helyszínek sem akadályai annak, hogy a hangátvitel egy rendszer segítségével bonyolódjon. Erre kínál megoldást az IP-Centrex virtuális telefonalközpont, amely a költséghatékonyság mellett kiemelt üzembiztonságot is garantál. Lényege, hogy az alközpontot a szolgáltató a saját telephelyén bocsátja rendelkezésre, s gondoskodik annak teljes körű üzemeltetéséről, így az a nap 24 órájában szakmai felügyelet alatt áll. Azonban stabil internetkapcsolat kell a megfelelő minőségű hangátvitel elérése miatt. A vállalkozásnak telefonkészülékeket sem kell vásárolnia, elég azokat bérelnie.
Hatékonyság, versenyelőny
A vállalkozások a földrajzilag különböző helyen található végpontokat szívesen integrálják egy rendszerbe, amelyben a cégen belüli hívások ingyenesek, és rövid hívószámmal lehet azokat kezdeményezni. Interneten elérhető a menedzsmentfelület, amely lehetővé teszi a bérlőnek, hogy az egyéni igényeihez illeszkedő beállításokat egyszerűen és biztonságosan elvégezze. A rugalmasan bővíthető rendszer könnyen szűkíthető is, ez napjainkban külön versenyelőnyt jelenthet. A szolgáltatók által meghatározott IP-Centrex díjszabás függ a megrendelő meglévő infrastruktúrájától. Egy jól felépített IP-hálózat, ahol kevesebbet kell konfigurálni, olcsóbb, de a telefonok száma is befolyásolja a bérleti díjat.
A nagy outsourcingszolgáltatók már különböző megoldásokat kínálnak arra a vállalkozói igényre, hogy egyes irodai alkalmazásokat virtuális térben érjenek el. Sok más mellett virtuális asszisztenst is kínálnak, aki igény szerint e-mailen, telefonon, faxon állandóan elérhető, s akinek csak a tényleges munkájáért fizet a megbízó, munkaadói járulékok nélkül. Bár a virtualizáció leggyakrabban hangoztatott előnye a költséghatékonyság, a Microsoft szerint, ha hatékonyan alkalmazzák, olyan informatikai rendszerek létrehozását teszi lehetővé, amelyek a munka- és költséghatékonyság mellett kellően intelligensek ahhoz, hogy automatikusan és azonnal alkalmazkodjanak a megváltozott üzleti körülményekhez.