Kibillent világ

Nemcsak a hőmérő higanyszálának 40 fok fölé kúszása vagy új, soha nem hallott betegségek felbukkanása sokkolhat bennünket, de a gazdasági életben is számtalan meghökkentően új jelenséggel szembesülünk. A napjainkban zajló változások többsége a formálódó információgazdaság és a - nem kis részben ennek köszönhető - globalizáció zabolátlan erejének a megnyilvánulása. Az információs technológia futótűzszerű elterjedése nélkül a globalizáció is sokkal lassabban haladt volna előre, és nem élezte volna ki annyira végletesen a nemzetek versenyét. Az okos gépek révén a digitalizált információk válnak az egész gazdasági élet legfőbb mozgatóerejévé, energiaforrásává.

Az ezredforduló körüli évtizedek az egész világon a meglepetések és a sokkok évtizedei. Nincs ember, aki újságot olvasva, vagy csak jártában-keltében, ne ütközött volna olyan jelenségbe, amellyel korábban nem találkozott, sőt talán el sem tudott volna képzelni húsz vagy harminc évvel ezelőtt.

Falak nélküli laboratórium

Nemcsak a hőmérő higanyszálának 40 fok fölé kúszása vagy új, soha nem hallott betegségek felbukkanása sokkolhat bennünket, de a gazdasági életben is számtalan meghökkentően új jelenséggel szembesülünk.

A Procter & Gamble-nél például rájöttek arra, hogy pusztán a cégen belüli innovációra támaszkodni maga a vég a vállalat számára. Ehelyett mintegy 1,5 millió(!) akadémiai ember és más kutató alkotóerejére számítanak szerte a világban. Ennyi ugyanis hozzávetőleg azoknak a száma, akik a cég szempontjából releváns tudás, illetve ötletek birtokosai. Ezeket az embereket a világcég ma úgy fogja fel, mint a saját kutatóhálózatát. (Ez az úgynevezett falak nélküli laboratórium.) A cég 40 "technológiai vállalkozót" foglalkoztat, akik szabadalmi leírásokat és kutatási eredményeket tartalmazó oldalak milliárdjait pásztázzák át a világhálón, hogy kibányásszák a vállalat számára használható ötleteket. A Procter & Gamble emellett csatlakozott három tudományos hálózathoz, amelyek közül a NineSigma.com mintegy félmillió(!) kutatót fog össze. Ha a vállalatnak valamilyen technikai problémája akad, ezeken a hálózatokon keresztül postázza, és a világ legkülönbözőbb pontjairól kap ötleteket a probléma megoldására.

Nehéz lett volna 20-30 évvel ezelőtt elképzelni azt a jelenséget is, amit "az emberek részvényesítésének" nevezhetnénk. A szórakoztatóipar egyik ismert neve, David Bowie részvényeket bocsátott ki jövőbeli keresetére. Egy fiatal, tehetséges sztáraspiráns angol színésznő, Caroline Ilana bekerült az újságokba azzal, hogy önmagára szóló részvényeket kínált fel a publikumnak. A dolog sikere messze meghaladta a várakozásait. Azok között, akik vásároltak e furcsa részvényekből, olyan hírességek találhatók, mint Andrew Lloyd Webber.

Minden a cégé?

Vannak azonban kevésbé vidám meglepetések is. Miközben az ezredforduló körül - 1995 és 2002 között - több mint 22 millió (!) álláshely, az állások 11 százaléka tűnt el az USA gyáriparában, s többen már a "munka végéről" értekeznek, az átlagamerikai 2 héttel többet dolgozik, mint húsz évvel ezelőtt. Világszerte nő a munkaintenzitás, visszaszorulnak a "biztos munkahelyek", erősödik a pszichés nyomás azokra, akik állásban vannak. Régebben, ha egy cégről azt hallották, hogy nagyszabású leépítési programot hajt végre, a részvényeinek ára azonnal zuhanni kezdett, ma éppen ellenkezőleg: az "egészséges karcsúsítást" a tőzsde árfolyam-emelkedéssel jutalmazza.

Valószínűleg nem sokan lesznek boldogok attól a transznacionális társaságok körében terjedő trendtől sem, amelyet "az alkalmazottak magánkapcsolatainak bevonása a cég hatékonyságának növelése érdekében" kifejezéssel írhatunk körül. A tapasztalatok szerint egy 1000 fős cég alkalmazottain keresztül átlagosan 5 millió másik ember érhető el, közvetlenül vagy közvetve, több lépcsőben. A cégek azonban korábban nem használták ki ezt a hatalmas kapcsolati tőkét. Nem így a Boston Consulting Groupnál, ahol a 90-es évek közepén olyan rendszert fejlesztettek ki, amelynek a révén elérhetővé vált az információ: a vállalat összes dolgozója közül "kinek a lába van már benn az ajtóban" a cég számára fontos ügyfélnél, vagy potenciális ügyfélnél. A kapcsolatkereső szoftverek az internetes keresőkhöz hasonlóan pásztázzák át a vállalatnál meglévő adatokat - beleértve a vállalati gépeken lévő e-mailekben fellelhetőket -, és indexeket kreálnak a kereséshez. E szoftverek hatékonyságáról annyit, hogy amikor hagyományos módon láttak hozzá a partnerkereséshez, átlagosan mindössze 5 potenciális partner jött szóba. Ez a szám azonban nem kevesebb, mint 100-ra nőtt, amikor a kapcsolatkereső szoftvert vetették be. Egy, a LexisNexis Interface-t, vagyis speciális kapcsolatkereső szoftvert működtető vállalatnál öt ügyletben egyenként 25-50 millió dollár közötti nyereséget könyvelhettek el, amelyet szignifikánsan össze lehetett kötni a kapcsolatkereső szoftverrel.

A kikerülhetetlen komputer

Mi a közös az említett nagyon különböző, ma még talán kuriozitásnak tűnő, de gyorsan terjedő jelenségekben? Az összekötő kapocs egy szóval: az információtechnológia.

Az egyes emberek külön-külön érzékelik az IT-forradalom hatásait, valójában e hatások - a pozitív és a negatív következmények egyaránt - szorosan összefüggnek. Ha nem is mindig vagyunk tudatában: a számítógép változtatta meg radikálisan a munkánkat és az életstílusunkat. Nemcsak azokét, akik használják, netán fejlesztik ezt az új technológiát, hanem mindenkiét, legyen bár amerikai óvodás vagy tuareg pásztor. Kibillentve a világot korábbi gazdasági, politikai és hadászati egyensúlyából, az információs technológia forradalma azoknak az embereknek az életére is kihatással volt, akiknek talán már sohasem lesz internet-hozzáférésük.

A hétköznapokban sem menekülhetünk el a számítógépek generálta világtól. A számítástechnikától és az internettől ódzkodó embertársainkban sokszor nem is tudatosul, hogy amikor sorszámot tépnek a bankban, megállnak a piros lámpánál a nagyvárosi dugóban, fizetnek a szupermarketben, telefonon hívnak valakit, esetleg kivetetik a mandulájukat, minden esetben a digitális technológiák eredményeit használják. Még a show-műsorokban is interneten olvasott viccekkel szórakoztatják őket, és kedvenc lapjukat is digitalizált módon állítják elő.

Sok olyan ember munkáját is alapjaiban rendezte át a számítástechnika, illetve informatika, akinek semmi köze sincs a számítógépiparhoz. A filozófus ugyanúgy másképp dolgozik a gépnek köszönhetően, mint az ortopédián rendelő orvos vagy a vasúti pénztáros.

Az internet révén vált a gazdaság valóban globálissá, annak minden ellentmondásos következményével együtt.

A napjainkban zajló változások többsége a formálódó információgazdaság és a - nem kis részben ennek köszönhető - globalizáció zabolátlan erejének a megnyilvánulásai. Az információs technológia futótűzszerű elterjedése és a számítógép-hálózatok vágtázó növekedése vezetett a vállalatok soklépcsős hierarchiájának a leépítéséhez - az úgynevezett lapos szervezethez -, a munkahelyek megszüntetéséhez és a jóléti állam sokak számra fájdalmas megrendüléséhez egyaránt.#page#

Ha a gépnek köszönhetően nem állandósultak volna technológiai újítások, ha az internet révén nem támadnának versenytársaink a világ akár legtávolabbi zugában is, akkor még mindig olyan stabilak lennének a munkahelyek, mint 30-40 évvel ezelőtt voltak. Valószínű, hogy a globalizáció is sokkal lassabban haladt volna előre az információtechnológiák nélkül, és nem élezte volna ki annyira végletesen a nemzetek versenyét. Akkor még ma is nyugodtan harcolhatnának a franciák a 35 órás munkahét további rövidítéséért, s nem kellene rettegnie Európának a verhetetlenül alacsony áron dolgozó kínai és indiai munkaerőtől.

De érdekes példák helyett, tekintsük át módszeresen a változások leglényegesebb mozzanatait! Látni fogjuk, hogy ezek valóban nem függetlenek egymástól, egy erős lánc szemeiként kapcsolódnak össze.

A kulcs: információk digitalizálása

A legfontosabb változások magában a számítógépben és az információtechnológiában mentek végbe az elmúlt évtizedekben.

Hatvan évvel ezelőtt "20 szó elektronikus tárolása volt az okos gépek tudásának a felső határa. Elképesztő, hogy ma már nem olyan nagy ügy a mesterséges intelligencia, és közbeszéd témája a virtuális valóság. Ma egy Ford Taunus gépkocsiban is erősebb számítógép van, mint az Apolló űrprogramban használt több millió dolláros számítógép... Jó megközelítés a technikai változás ütemének a mérésére az új technológia költségcsökkentő hatásának mértéke. Az eltelt három évtizedben a számítógép reálára évente átlagosan 35 százalékkal csökkent". (Stewart)

Az okos gépek révén a digitalizált információk válnak az egész gazdasági élet legfőbb mozgatóerejévé, energiaforrásává. Hangsúlyoznunk kell a "digitalizált" jelző fontosságát, ma ugyanis nem egyszerűen az információk határozzák meg a gazdasági folyamatokat, hanem a digitalizált információk. A digitalizálás, amint a szó is jelzi, a legkülönbözőbb információk "átírása", leegyszerűsítése 1-esek és 0-ák sorozatára - számítógépekkel való feldolgozhatóságuk érdekében. Egy mozifilmet éppúgy lehet digitalizálni, mint a forgácsológép működési utasításait vagy a repülőgép-vezetéshez szükséges információkat.

A 20. század utolsó és a 21. század első évtizedében a legtöbb tevékenység eszközei a számítógép meghosszabbításaként működnek, legyen szó akár az iparról, akár a kereskedelemről, a tudományról vagy a médiáról. A vállalatok különösen a K+F területén alkalmazzák kiterjedten az infokommunikációs technológiákat (IKT-t). Bár a tudás "magasabb rendű" kategória, mint az információ, az információk digitalizálása nélkül a ma rendelkezésre álló tudás töredéke sem jöhetett volna létre. Nemcsak egész iparágak, hanem egész tudományágak (a kombinatorikus kémia, bioinformatika és a többi) sem léteznének, ha nem digitalizálnák az információkat.

A kulcs tehát az információk digitalizálása. Manapság már a termelési rendszereket és gyártósorokat szoftverek integrálják, csakúgy, mint a nagy beruházások kivitelezését, a vevőszolgálatokat, az egyetemek működtetését vagy a kutatási projekteket. A gazdaságban egymással korábban fizikai kölcsönhatások révén összehangolódó rendszerek alkotóelemeit most a számítástechnika hangolja össze, jelentősen meggyorsítva és olcsóbbá téve a folyamatokat.

A gazdaság új forrása: a virtuális termék

A technológia viharos és az egész gazdaságot érintő változása természetesen alapvetően változtatja meg az e technológiával termelt termékeket. A gazdagság forrásai manapság nem csupán a termékek és szolgáltatások, mellettük harmadikként számításba kell venni a mindkét előzőtől elütő virtuális (digitalizált) termékeket is. A brit exportban például ma a legnagyobb súlyú az úgynevezett kreatív ipar, amely jórészt digitalizált vagy digitalizálható termékeket forgalmaz - a szoftverektől a szabadalmakon keresztül a zeneművekig.

Ráadásul a GDP e három forrása mindinkább összemosódik. Egy autó fizikai termék, de a modellek fejlesztésének 90 százaléka ma mégis szoftverfejlesztés. A termékeket "utószolgáltatásokkal" körítik, terjed a termékgondozás, vagyis a gyártó a termék teljes életciklusában gondoskodik a termékről egészen addig, amíg az a szemétégetőben nem végzi, sőt esetleg még akkor is.#page#

Hasonlóképpen fejlődik a teleszerviz. Jó példa erre a légkondicionáló berendezések javítására kialakított My appliance.com. A program segítségével a légkondicionáló berendezések hibakódot és egyéb vészjeleket küldenek a gyártónak. Rendelkezésükre állnak mobiltelefonok, e-mail vagy fax, hogy az adatok a javítást ténylegesen végző technikusokhoz eljussanak. Ez az együttműködés segíti a cégeket abban, hogy csökkentsék a javítás átfutási idejét. Emellett az az alapvető hiba is elkerülhető, hogy a hibásnak vélt, de jó részeket is feleslegesen megjavítsák. A cégek az információk gyűjtésével, azok felhasználásával a jövőben felmerülő problémákat képesek előre jelezni, illetve számolnak azokkal. (Vijayan, 2001) A termékek virtualizálódása és szolgáltatásjellegűvé válása ugyanúgy fontos trend, mint a szolgáltatások "keményedése", termékhátterük erősödése. Gondoljuk csak meg, mekkora fizikai apparátust, termék- és géptömeget használ egy mai klinikus, szemben a jó öreg doktor bácsi sztetoszkópjával vagy akár röntgengépével!

Testre szabva

Másik jelentős és egyértelműen az információtechnológiának köszönhető változás a termékek világában a testre szabás. A 20. század első kétharmadában jellemző tömegáruk ellenpontjaiként az utóbbi egy-két évtizedben terjednek, és mind nagyobb súlyra tesznek szert a testreszabott termékek. A számítógép segítségével, a modularitás elve alapján - a viszonylag egyszerű modulokat különbözőképpen összerakva - a gyártók elképzelhetetlenül nagy számú egymástól eltérő terméket állíthatnak elő, és szinte az egyénig lemenően testre szabhatják produktumaikat. Az éllovasok: a számítógépipar, az autóipar és a ruházati ipar, de felzárkóznak hozzájuk a bútoripar bizonyos szegmensei - az irodabútoroktól a konyhabútorok testre szabásáig - vagy a festékgyártás is. Ma már Magyarországon is úgy veszünk festéket, hogy nincs előre megadva a szín, hanem kérésre számítógép segítségével kikeverik a kívánt árnyalatot (ezt nagyon sok festékboltban ma így csinálják).

Az Airbusnak azzal sikerült leköröznie a régi vetélytársat, a Boinget, hogy figyelembe vette a megrendelők igényeit - "testreszabott" választási lehetőségek sorát kínálva fel nekik. "A Virginia Atlantic extravagáns tulajdonos-elnöke például fitnesztermet, bárt, kaszinót és franciaágyakat kíván elhelyezni a gépen, hogy - miként ő fogalmazott - az utasok többféleképpen is jól érezzék magukat."(Gyévai) E példából kiindulva arra a következtetésre juthatnánk, hogy a testre szabás a gazdagok költséges luxusa, inkább játék, mint robusztus gazdasági trend.

Kétségkívül találhatunk erre jelenségeket. Mégsem ez a lényeg! Ezt azonnal beláthatjuk, ha meggondoljuk, hogy a testre szabást nemcsak a kozmetikumok kikeverésére vagy autócsodák extrákkal való feldíszítésére alkalmazzák, hanem egyre kiterjedtebben használják a gyógyszeriparban is. "A genomikus medicína genetikai ismereteken nyugvó, előrelátáson alapuló, egyénre szabott megelőzést és gyógyítást jelent. Minden túlzás nélkül állítható, hogy az orvosi informatika és a bioinformatika összeolvadásából létrejövő új tudományág: a biomedicinális informatika alapjaiban változtatja meg az orvoslást, és az orvosi gyakorlatot... Ennek tengelyében az egyénhez igazodó szolgáltatás és gyógyszerezés, az egyéni életmódnak az ezekhez az információkhoz történő igazítása, röviden: a személyre szabás áll." (Deutsch-Gergely)#page#

Vevő és eladó megváltozott viszonya

A személyre szabás alapvetően változtatja meg a vevő és eladó viszonyát, amely talán a legfontosabb kapcsolat a gazdaságban. Annak idején a tömegtermelési modellben az eladó kialakította a termékét, majd marketingmódszerekkel rávette a vevőt a megvásárlására. Ha ez sikerült, a folyamat véget is ért. Manapság a vevő nem a folyamat végén áll, hanem ő indítja a folyamatot a megrendelésével, amelyet a legfejlettebb rendszerekben már egyenest a gyártósorra továbbítanak. Részt vesz a termék kialakításában - hiszen a megrendelés tartalmazza a modulokat, amelyből a termékeket majd össze kell állítani -, és egyébként is sokkal aktívabb, mint az ötven évvel ezelőtti tehetetlen és elszigetelt vevők voltak. A vevő és az eladó (szolgáltató) funkciói összecsúsznak.

A termékek alakításába való beleszólását a vevő jórészt az internetnek köszönheti. A vevők a világhálón hatékonyan figyelmeztetik potenciális sorstársaikat a Citrom-díjas termékek elkerülésére. Ez a mechanizmus szűk körben mindig is működött, azonban a vevők elszigeteltsége, atomizáltsága és az információk lassú terjedése miatt nem okozhatott érzékelhető károkat a "bűnös" vállalatoknak. Az újdonság most az, hogy az internet révén ma egy-egy rosszul sikerült terméktől napok alatt vevők millióit lehet elriasztani. Akciók sora szerveződik a hálón a "nem megfelelően viselkedő" termelők, szolgáltatók és kereskedők kigolyózására. Magyarországon is ízelítőt kaptunk erről egy speciális területen: az egészségügyben, a botrányt kavaró www.halapenz. hu internetes oldalon. De a vevők megváltozott szerepére általánosabb érvényű példákkal szolgálnak más fórumok is, ahol a vevők mobiltelefonokról, sulinetes termékekről és más árukról folytatnak rendszeresen tapasztalatcserét.

Változó és új piacok

A piac a vevők és eladók találkozása, logikus tehát hogy nemcsak az eladó-vevő kapcsolat, hanem maga a piac is változik. Az internetnek köszönhetően a tranzakciók "sehol és mindenhol" zajlanak. Új piactípusok bukkannak fel: például a mókás cukorkagyűjtők ötletéből kialakult eBay nevű elektronikus piactér, amelyen évente 1,3 milliárdnál (!) több aukciót bonyolítanak le, s egyiken-másikon több mint 1 millió ember vesz részt.

Az aukciókból már következik, hogy a vevők nem pusztán árelfogadók, mint a régi időkben voltak. A licitálással és más, úgynevezett dinamikus ármechanizmusok révén a vevők (a fogyasztók) is alakítják, sokszor a padlóig nyomják le az árakat.(Láthattuk ezt például a repülőjegyeknél, de másutt is.) Egyre inkább a múlté lesz a hagyományos statikus árazás, amikor a monopolhelyzetben lévő cég vagy az oligopolista - jókora profitot hozzácsapva a költségekhez - diktálta az árat. (Ez volt a költség + ár.) Az információgazdaság dinamikus, változékony jellegének az ezt felváltó dinamikus árazás felel meg a legjobban, amely gyakran igen nagy számú (millió) vevő és eladó döntéseinek eredőjeként alakul ki.

Mindennek ellenére sincs szó azonban tiszta versenyről, amelyben az árakat addig nyomják le, amíg eltűnik a rendszerből a profit. A ma már évente milliárdszámra (!) lebonyolított elektronikus árverések ellenére a nagyvállalatok rátalálnak azokra a megoldásokra, amelyekkel újraszegmentálhatják a piacokat, mérsékelhetik áttekinthetőségüket, és ezáltal lehetővé teszik a profitok "optimalizálását". Ilyen lehetőség az árak személyre szabása és az úgynevezett hozammenedzsment. Az árazásban - akárcsak a termékeknél - is megnyilvánul a régi gazdaság elveinek (oligopóliumok, piacszegmentálás és a többi) és az új gazdaság elveinek a keveredése.

Vállalati paradigmaváltás

Az előző pontokban tárgyalt folyamatok hatására a vállalatokban is nagy horderejű változások zajlanak, paradigmaváltásnak vagyunk tanúi.

Míg az ipari korban a vállalatot irányítói mechanikai szerkezetnek tekintették, addig mai működésük inkább "élőlénynek" mutatja őket. A társaságok ma önállóan ténykedő munkacsoportok, projektek szerves és gyorsan változó rendszereként működnek. Az új szervezeti felépítés lényege, hogy egy kis létszámú vállalati csúcsvezetés operatív egységek, leányvállalatok, különböző rendű-rangú függő vállalkozók százait (néha ezreit) is ellenőrzi.

Az ABB-nél például Percy Bernavik és a felsővezetők csoportja több mint 1000 vállalatot irányított több mint 100 országban, nem több mint 100 emberrel (!). Ellentétben az ipari kapitalizmussal, ahol a cég "központi meghajtású", s transzmissziós szíjak bonyolult rendszerén keresztül hozzák működésbe a vállalat "agyát", ma sok kis lokális központ próbál meg - korántsem optimális, inkább csak kielégítő, nem megtervezett, hanem sok vonatkozásban "próba-szerencse alapon" nyugvó - választ adni az éppen időszerű kihívásokra. A kísérletezés és a különféle megoldások közötti "természetes szelekció" a legdinamikusabb szektorokban a vállalatok működtetésének alapelve lett. A mutációk eltűrése, sőt ösztönzése, természetes kiválasztódásuk nyilván csak a számítógépek korszakában merülhet fel.

A nagyvállalatok, a globális vállalati hálózatok körében is leépülőben van tehát a "parancsgazdaság", a túlcentralizált, központilag tervezett rendszer. A csúcsmenedzsment szerepe a hosszú távú stratégia meghatározására, a feltételek megteremtésére, az "élőhely" kialakítására és a koordinációra korlátozódik. Nem is lehet ez másképp egy ilyen fokban innovatív, hektikus és komplex környezetben, mint amilyen a vállalaté.

Új munkaszervezés

A rugalmas, önszervező rendszerként működő vállalat nem fér össze a munkaerő bebetonozásával. A koncentrált gyári munka időbeli és térbeli "szétszervezésének", dekompozíciójának a jelentősége a gyárrendszer megjelenéséhez mérhető.

Az IT logikájának megfelelően a termékeket, folyamatokat alkotó modulok csakúgy, mint a szervezetek sejtjei, önállósulnak, végtelen kombinációs lehetőséget nyitva meg. Ennek hatására a szilárd, kötött formák bizonytalanná válnak a munka világában is. A tudásgazdaságban a "nomád munkavállalók" a "csizmájuk talpán" viszik a tudást egyik projekttől, országból, régióból a másikig.

Mindeközben a régi társadalmi ellentétek elhalványulnak, ugyanakkor új szakadékok választják el a társadalom különböző csoportjait. A tudástőke birtokosainak az új munkaviszonyok új esélyeket kínálnak, az érem másik oldala azonban az, hogy a munkavállalók - az alapvető kompetenciákat hordozó kulcsembereken kívül - kicserélhetők, eldobhatók, visszahívhatók, egy szóval labilisak lesznek.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo