Éves szinten elérheti az évi 235 ezer embert a képzésben, felkészítésben, oktatásban részt vevők száma - közölte a meglepő adatot dr. Tilesch György, a TITAN néven elindított, európai uniós szellemi és anyagi forrásokra alapozott program főigazgatója. A szakember, aki a Microsoft Magyarországot képviseli a programban, a Piac & Profitnak nyilatkozva fontosnak tartotta hangsúlyozni: noha a legtöbb erőforrást a munkáltatója viszi be a nagyszabású akcióba, az teljes mértékben nyitott szellemi vállalkozás, s éppen ezért helye van, helye lesz benne az IT-szakma minden autentikus szereplőjének. A cél ugyanis közös, a digitális tudás színvonalának gyors és hatékony javítása.
Versenyképesség és foglalkoztatási esély
A főigazgató szavaiból kitűnik persze, hogy ezt az igényt már hosszabb ideje megfogalmazták a hazai informatikai vállalkozások, de érdemi változáshoz az vezetett, hogy az Európai Unióban is döntöttek a hasonló célok programmá tételéről, finanszírozásáról s a széles körű összefogás szükségességéről, hogy a lisszaboni ideát végre meg lehessen valósítani.
Az Európai Unió Fejlesztési Igazgatótanácsának idén megalapított magyar nonprofit szervezete, a Magyar EU Fejlesztési Igazgatótanács (MEFIT) tehát arra törekszik, hogy nálunk is érdemben csökkenjen a digitális szakadék - a 30 évesek korosztályától fölfelé sokaknak komoly hátrányt jelent az informatikai ismeretek hiánya -, a kis- és közepes vállalkozások pedig ne szenvedjenek versenyhátrányt amiatt, hogy hiányos az informatikai szellemi infrastruktúrájuk.
Természetesen az IT-szektorban is elengedhetetlen, hogy lépést tartsanak a szakterület fejlődésével, így az IT-szakember-képzés is célja a három pillérre épülő programnak. Dr. Tilesch György azzal is érvelt: kitüntetett szerepe lehet a foglalkoztatási esélyek javításában annak, hogy valóban sokan szerezhetnek a munkaerőpiacon értékelhető informatikai ismereteket. Bár ez sem magyarországi sajátosság, Brüsszel általános érvénnyel szorgalmazza az informatikai képzettségek fejlesztését, mivel azáltal bizonyíthatóan elősegíthető a munkahelyteremtés is.
Testreszabott képzés
A MEFIT által tömörített szervezetek céljaikat a TITAN nevű program keretén belül valósítják meg, s reményeik szerint a jövő évben el is indítják az első oktatási programokat. A feltételek ekkorra teremtődnek meg, az uniós büdzséből ekkor utalnak pénzt először az informatikai ismeretek oktatására. A pénzügyi támogatással szinte azonos rangú feltétel, hogy itt - a magánfinanszírozású állami beruházások, a PPP-k módjára - a kormányzati, szakmai és oktatási, valamint a civil szervezetek szerveződnek össze és állnak közösen a program mögé.
Dr. Tilesch György utalt rá, hogy már javában folynak a kkv-szektort segítő képzések előkészületei. Alapfeltétel, hogy a cégek vezetői idejekorán megismerjék, milyen kínálattal várják őket, munkatársaikat, dolgozóikat a TITAN programban. Ezért a közeljövőben a vállalkozói érdekképviseletek, szervezetek orientációs roadshow keretében tájékozódhatnak arról, milyen tanfolyamok lehetnek alkalmasak az ő cégük hosszabb távú fejlődésének elősegítésére, költséggazdálkodásuk javítására, alkalmazottaik tudásának versenyképessé formálására.
Ugyancsak a vállalkozások érdekeit szolgálja, hogy a kormányzat segítségével hamarosan felállhat egy országos tanácsadói hálózat. Pontosan tudják a TITAN-t elindítók, hogy a kkv-k messze nem homogén cégeket jelentenek, így mind a roadshow-kon, mind a kommunikáció más csatornáin a képzés, felkészítés más-más szintjét, minőségét mutatják majd be, a lényeg az, hogy minden érdeklődő találjon olyan területet és tudást, amilyeneket ő maga, avagy az ő cége, az ő vállalkozásának alkalmazottai tudnak jó hozadékkal hasznosítani.
A MEFIT által elindított program - a tervek szerint - egyszerű és gyors adminisztrációt igényel csak a résztvevőktől, mind a képzést kínáló intézményektől, mind a képzést igénybe vevő cégektől és magánszemélyektől. A 2009-től már elérhető uniós támogatás azonban nem pusztán a pénzforrás miatt fontos, hanem mert ezáltal megteremtődik a sokkal célirányosabb, ha tetszik, testreszabott képzés feltétele is. Ez azért fontos, mert eddig nem nagyon találkozott a formális képzés után a munkaerőpiacra, a vállalatokhoz került munkavállalók tudásának jellege, minősége azzal, amire a vállalkozásoknak szükségük volt jól felfogott üzleti érdekeik, hosszabb távú terveik miatt.
Út a távmunkához
A TITAN program főigazgatója szerint nem csak azok a hagyományos - például a Számalk, a KFKI kebelében működő - iskolák jutnak szerephez, amelyek a nemzetközi mezőnyben megkövetelt ismereteket kínáltak eddig is, illetve e tudásnak megfelelő oklevelet, bizonyítványt adtak ki. További oktatási vállalkozások és nonprofit továbbképző intézmények, az e-learning különböző területein szerepet vállaló szervezetek bekapcsolódására is szükség lesz, de a TITAN azt is megköveteli, hogy a valós munkaerő-piaci keresletet kielégítő képzést kapjanak az "utcáról betérő", munkahelyük megtartása érdekében vagy a munkához jutás reményében tanuló felnőtt korosztályok is.
Az oktatással is, de az informatikai infrastruktúra működtetésével is összefüggő cél, hogy a távmunka lehetőségei végre kiszélesedjenek, olyannyira, hogy az EU-ban elvárt számban és minőségben lehessen otthonról dolgozni, munkához jutni. Brüsszel kiemelt figyelmet szentel annak, hogy a foglalkoztatást mind jobb hatásfokkal tudja javítani az informatikai kultúra színvonalának javulása. A TITAN hazai elindítói e tekintetben az uniós legjobbak közé sorolódhattak, az EU kapcsolódó intézményeinek értékítélete szerint a magyarországi program által teremtett precedenstől okkal várják, hogy foglalkoztatáspolitikai mintát kínáljon a kontinens más országai számára.
A 2009-ben kaput nyitó "iskolákhoz" a "diákok" toborzását már most, ősszel elkezdi a TITAN program szervezőgárdája. De nem pusztán azzal, hogy megismertetik a majdani "étlapot", a roadshow-k ugyanis a finanszírozás hátteréről is szólnak: a kkv-k ugyanis szintén a programon keresztül kaphatnak majd támogatást a költségek fedezetéhez. Ez az
"ösztöndíj" is egyfajta biankó ígérvény ahhoz, hogy ne legyenek üres tantermek az IT- vagy inkább IKT-szektor iskoláiban, sőt ne a fantazmagória kategóriájába tartozzék, hanem realitás legyen az évi 235 ezer "nagydiák", akihez - dr. Tilesch György szerint - valóban eljuthatnak az informatika alap- s persze a magasabb szintű ismeretei.