Hungarikumok védelme

Herendi porcelán, Pick szalámi, halasi csipke, Pető-módszer - hungarikumok. De a titulust, hogy hungarikum, egyre több és kevésbé nívós termékre is gyakran rámondják, így a hungarikum minősítés eszmei értéke az utóbbi néhány évben jelentősen devalválódott. Az országgyűlés júniusi határozata ezen is szeretne változtatni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Közösségi marketing
Azokban az uniós tagállamokban, ahol az agrárgazdaság fontos szerepet játszik, több évtizede céljaikban azonos, különböző jogi formában működő nonprofit közösségi marketingszervezetek látják el eredményesen a piacépítés, a kereskedelemfejlesztés és a belső piacvédelem feladatait. Magyarországon az agrárágazat versenyképességének javítására, a kedvezőbb piaci pozíció megszerzésére irányuló közösségi marketingtevékenység fejlesztése létszükségletté vált. Erre az is ösztönöz bennünket, hogy a közösségi marketingtevékenység a nemzeti exporttámogatásokat helyettesítő EU-konform (úgynevezett "green box"-os) eszközrendszer.

A közösségi marketingtevékenység a piacgazdaság hatékony eszköze, amely egy ország, (például Magyarország), egy régió (például Észak-Alföld), egy ágazat (például kertészet), egy termék (például magyar alma), egy közösség (például biotermelők) agrár- és élelmiszertermékeinek piacra jutását, piaci sikerét segíti elő. A közösségi marketingnek illeszkednie kell az országimázshoz, az agrárpolitikához, és sajátos eszközeivel az országimázs felépítését, javítását kell céloznia, az agrárpolitika által meghatározott preferenciákat kell támogatnia.
A hazai gazdasági szabályozók mennyiben hozzák előnyösebb helyzetbe a külföldi befektető termelőt a hazaiakkal szemben? Mennyire támogatottak a hungarikumok termelési és kereskedelmi oldalról? A két kérdés, így egymás után, azt a választ sugallja, hogy a külföldi befektetők vonzása érdekében adott komoly adó- és egyéb kedvezmények versenyhátrányba hozzák a kis, egyedi terméket, szolgáltatást nyújtó hazai vállalkozásokat a multinacionális cégekkel szemben.

Klubtagok véleménye

Ebben van is igazság, de a valóságban azért ennél bonyolultabb a helyzet. Hiszen a külföldi befektetőknek korábban adott direkt kedvezményeket az Európai Unió tiltja, így ezek egy részéről nekünk is le kellett mondanunk az uniós csatlakozás után 2004-ben. A tulajdon szerinti megkülönböztetés pedig alkotmányellenes. Ezek ellenére azonban a különböző helyi adókedvezmények nagyságrendje egy adott időpontban 60-70 milliárd forintra tehető, a külföldi befektetők támogatásának elterjedt formája, hogy földet és közművesítést ingyenesen vagy alacsony áron bocsátanak a rendelkezésükre, hátrányt okozva ezzel a hazai kisbefektetőknek.

Az első kérdés után inkább koncentráljunk a másodikra: mennyire támogatottak a hungarikumok? Egyáltalán, mit nevezhetünk hungarikumnak?

A közelmúltban létrehozott Hungarikum Clubnak (HC) a herendi porcelán, a Pick szalámi, a tokaji bor, az Unicum, a halasi csipke és a Pető-módszer az alapító tagja. De a titulust, hogy hungarikum, egyre több és kevésbé nívós termékre is rámondják, így a hungarikum minősítés eszmei értéke az utóbbi néhány évben jelentősen devalválódott.

A HC tagjai szerint ez az elnevezés ma egyértelműen a magyar piacnak szól, és szinte mindenki elsősorban itt remél tőle gazdasági előnyöket, de hogy meg is kapja-e, arról már megoszlanak a vélemények.

Hungarikumok hátrányban?
A Pick Szeged Zrt. elnök-vezérigazgatója, Kovács László szerint az élelmiszeriparban az elmúlt évhez képest a bel- és a külföldi piacokon is fokozódott a verseny. A fogyasztás visszaesése miatt a hazai cégek között is egyre nagyobb a harc a vásárlókért, ráadásul az importtermékek aránya is tovább növekedett. A fogyasztás szerkezete pedig átalakult: az olcsóbb termékek felé tolódott el a kereslet. Mindezekből adódóan romlott a hazai gyártók pozíciója, akik ráadásul versenyhátrányban működnek a külföldi cégekkel szemben. Az uniós szabályozásnál szigorúbb előírásokat tartalmazó Magyar Élelmiszerkönyv mellett a hazai húsipart a környező országokhoz képest lényegesen nagyobb költség terheli a hatósági állatorvosi rendszerből kifolyólag is.

Kovács László a hazai gazdálkodási környezet negatívumának tartja az élelmiszerek áfakulcsát is, amely a legálisan tevékenykedők hátrányára a feketegazdaság szereplőit erősíti. Az árbevételének mintegy 30 százalékát exportból realizáló Pick számára a legnagyobb hátrányt mégis az erős forint okozza, állítja a szakember. A hazai versenyhelyzet erősödése mellett az export növelése jelentene kiutat, ezt viszont az árfolyam alakulása ellehetetleníti. Természetesen nem megkülönböztetett bánásmódot várnának a hazai húsipar szereplői a kormányzattól, ám azt mindenképpen, hogy ne versenyhátrányban kelljen működniük a hazai piacon, ahol a hungarikumok megítélése elsősorban a brand ismertségétől függ.

- Ha a kiváló minőség és a fogyasztók számára vonzó tulajdonságok fennállnak, nem gond a pozicionálás. A kormányzat részéről azonban nem élveznek különösebb támogatást a hungarikumnak számító termékek a külföldi piaci jelenlét elősegítését illetően sem, pedig az ilyen áruk exportjának tudatos marketinggel történő kormányzati támogatása jelentősen hozzájárulhatna az országimázs javításához is - vélekedik Kovács László, és hozzáteszi: - miután külföldön is túlkínálat jellemző az élelmiszeriparban, így még a hungarikumok értékesítéséhez is számottevő marketingráfordítások szükségesek. A termékeket új piacokon bevezetni pedig hosszú és költséges folyamat. A Pick például folyamatosan komoly erőfeszítéseket tesz, jelenleg többek között Angliában próbál utat törni a magyar szaláminak.

Ha már egy magyar termék eljutott a külföldi piacokra, akkor ott zömében jól helytáll, és versenyképes. De éppen a piacra történő bejutása a nehéz, állítja Kovács, hiszen át kell küzdeni a magyar portékát a saját országbeli gyártóikat preferáló külföldi beszerzőkön - nálunk viszont ilyen előnyt a hazai gyártók nem élveznek, sőt! -, akik inkább csak a kiemelt brandekkel hajlandók foglalkozni.
Országgyűlési határozat

Az igazsághoz akkor vagyunk a legközelebb, ha azt állítjuk, hogy a hungarikum elnevezésnek a belföldi piacon ugyan van jelentősége, de sokkal kisebb, mint azt sokan gondolják. Az országgyűlés ezen kíván változtatni az idén júniusban hozott - 77/2008. (VI. 13.) OGY számú - határozatával, amely a hungarikumok védelméről így szól, s a következőképpen fogalmaz.

"A magyar nép méltán lehet büszke a Kárpát-medence egészéhez vagy egy-egy tájegységéhez kötődő, több száz éves történelmi múlttal rendelkező hagyományaira, szokásaira, kultúrájára. A Kárpát-medence magyarlakta vidékein számtalan érték halmozódott fel, melyek szellemi vagy éppen élelmiszer-ipari termékként - mind ez ideig - túlélték a változó világ nehézségeit. Ezen értékek - melyek egyedien és egyedülállóan magyar különlegességek, azaz hungarikumok - számbavétele a mai felgyorsult, globalizálódó életünkben különösen fontossá váltak. A hungarikumnak földrajzi, történelmi, nyelvi, néprajzi arculata van. A hungarikumok olyan sajátos magyar termékek, melyeknek tulajdonságai között lényeges és kiemelkedő a magyar nemzeti jelleg, és amelyek természeti adottságainkkal, őshonos fajtáinkkal, termelési-tenyésztési hagyományainkkal összefüggésben sajátosan magyar ismérvekkel rendelkeznek.

A hungarikumok magyarságra jellemző mivoltukkal, különlegességükkel, minőségükkel jelentősen öregbítik hírnevünket, növelhetik megbecsülésünket az Európai Unióban és szerte a világon. Mindezen szempontok figyelembevételével, annak érdekében, hogy nemzeti kultúránk értékeit, eredményeit megőrizzük, a Magyar Országgyűlés:

1. Kinyilvánítja, hogy a hungarikumok megőrzendő, egyedülálló nemzeti értéket képviselnek.

2. Felkéri a Kormányt, hogy a tudomány, a kormányszervek, a regionális- és vidékfejlesztési intézményrendszer, az ágazati érdekképviseletek és szakirányú civil szervezetek bevonásával dolgozza ki a hungarikumok rendszerezését, valamint megőrzésének és hasznosításának lehetőségeit.

3. Felkéri a Kormányt, hogy vizsgálja meg a hungarikumok körébe tartozó, Hagyományok - Ízek - Régiók program keretében létrejött, a hagyományos mezőgazdasági termékeket és élelmiszereket tartalmazó gyűjtemény bővítésének és hasznosításának, valamint a határon túli magyarlakta területeken való gyűjtőmunkához szakmai segítség nyújtásának lehetőségét.

4. Felkéri a Kormányt, hogy ösztönözze az agrártermékek eredetmegjelölései és földrajzi jelzései közösségi oltalmának megszerzését, valamint a hagyományos különleges tulajdonságú termékek közösségi elismerését.

5. A fentiekről, valamint a hungarikumok fenntarthatóságáról és hasznosíthatóságáról a Kormány kétévente adjon tájékoztatást az Országgyűlésnek, első alkalommal 2009. december 31-ig."

Visszaadni a rangját

A magukat hungarikumok előállítóinak tartók szerint ez a határozat előrelépés, de rendkívül fontos lenne egy olyan állami szervezet felállítása, amely viszonylag jól körülhatárolható szabályok mentén meghatározza, hogy mely termékek, szolgáltatások viselhetik a hungarikum elnevezést.

Ezen országgyűlési határozatig ugyanis a magyar jogszabályok nem határozták meg a hungarikum fogalmát. De a fogalmi pontosítás után mielőbb szükség lenne egy olyan grémiumra is, amely eldönti, hogy valamely termék vagy szolgáltatás, vagy akár egy intézet, egy szellemi munka megfelel-e a lefektetett kritériumoknak. Ezzel végül is egyértelműen csak egy szűk, nívós körben lehetne használni a hungarikum megjelölést, ami ezáltal visszakaphatná az eredetileg neki szánt rangot.

Egyszer volt egy HÍR program
A fejlett nyugat-európai országokban az 1980-as évek végétől egyre élénkebb a fogyasztók érdeklődése a hagyományos és tájjellegű élelmiszerek iránt. Ezt a tendenciát felismerve elsőként Franciaországban hozták létre ezeknek a magas hozzáadott értéket képviselő, különleges élelmiszereknek a leltárát, ráirányítva az emberek figyelmét arra, hogy az ország gazdag kulturális örökségének ezek is a részét képezik. A munkálatokat a francia Kulináris Művészetek Nemzeti Tanácsa (CNAC) irányította, és a francia kormány is támogatta. Itthon a Hagyományok - Ízek - Régiók (HÍR) programot a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az Európai Unió Euroterroirs (Európa Vidékei) kezdeményezéséhez csatlakozva 1998-ban indította el. A program célkitűzése az volt, hogy létrehozza Magyarország hagyományos és tájjellegű mezőgazdasági termékeinek gyűjteményét, és előmozdítsa gazdasági hasznosításukat. A HÍR program gyakorlati kivitelezését az FVM Agrármarketing Centrum Kht. irányította. Az ott működő HÍR titkárság feladata volt a gyűjtőmunka megszervezése, a termékleírások gondozása, a számítógépes adatbázis létrehozása és működtetése, valamint a termékek kiállításokon való bemutatása.

A program Nemzeti Tanácsát 1999-ben hozta létre a minisztérium. A 25 főből álló Nemzeti Tanács tagjai a feladat megoldásában közvetlenül érintett minisztériumok vezetőin kívül a tudományos élet, az oktatás, a kereskedelem, a vendéglátás, az idegenforgalom-turizmus és a média képviselőiből kerültek ki. A Nemzeti Tanács legfontosabb feladatai közé tartozott a gyűjteménybe kerülés követelményrendszerének a jóváhagyása, a terméklisták elfogadása, valamint a kutatómunka során felmerült vitás kérdések eldöntése. A tagok tudományos-szakmai, illetve közéleti tapasztalatai nagyban hozzájárultak az arra érdemes termékek sikeres felkutatásához. A program beindításához 1998-ban a francia kormány a Francia-Magyar Kezdeményezéseken (INFH) keresztül, jelentős támogatást nyújtott. A több mint kétéves gyűjtőmunka eredményeként 300 hagyományos és tájjellegű termék szakmai-történeti leírása készült el, régiónkénti és azon belül ágazati bontásban. A termékleírások gyűjteménye két kötetbe szerkesztve könyv formájában is megjelent.

A HÍR gyűjtemény EU-konform jogszabályi háttere az Európai Bizottság 1992-es, a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek eredetmegjelöléseinek és földrajzi jelzéseinek a védelmével foglalkozó 2081/92/EGK számú és a hagyományosan különleges tulajdonság tanúsítási rendszeréről szóló 2082/92 EGK számú rendeletei. A hazai jogi hátteret az ezekhez az EU-szabályokhoz való jogközelítést szolgáló rendeletek biztosították: a 87/1998. (V. 6.) kormányrendelet a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek földrajzi árujelzőinek oltalmára vonatkozó részletes szabályokról (a védjegyek és földrajzi árujelzők oltalmáról szóló 1997. évi XI. törvény rendelkezése alapján) és az 1/1998. (I. 12.) FM-rendelet a hagyományosan különleges tulajdonság tanúsításáról (az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. tv. rendelkezése alapján).

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo