Hódító kristályok

A folyadékkristályt Friedrich Reinitzer osztrák botanikus fedezte fel 1888-ban a prágai Német Egyetemen, koleszterinkutatásai során. Ekkor még nem sejthette, hogy száztíz évvel később találmánya forradalmasítja majd a kijelzővel rendelkező műszaki cikkek piacát.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A folyadékkristály a 20. század elején egyáltalán nem volt népszerű a kutatók körében, közel 80 évig csupán a tudományos érdekesség szintjén foglalkoztak vele. A '90-es években aztán forradalmasították a felhasználását, és kidolgozták technológiáját. Napjainkban a folyadékkristályos kijelzők (liquid crystal display - LCD) hétköznapi tárgyak, a gyártásukra óriási iparág épült ki, a fogyasztói igény pedig egyre növekszik irántuk.

Növekvő kereslet

A szórakoztató elektronikai szektor lélegzetelállító tempóban változik. Az újabbnál újabb technológiák egyre rövidebb időközönként jelennek meg, folyton alakítva a trendeket és a piacot. Azonban egy termék mindvégig a fejlesztések középpontjában áll: az LCD tévé.

A folyadékkristályos tévék iránti kereslet folyamatosan szárnyal, és egyes előrejelzések szerint idén áttöri a százmilliós határt. Így az LCD tévék a globális tévépiacnak körülbelül a felét teszik ki. Az idei kereslet csak Európában 35 millió készülékre rúg. A folyadékkristályos technológia népszerűségét jól mutatja az is, hogy Nyugat-Európában 90 százalékos a részesedése (GfK 2008).

A német piackutató, a GfK (Gesellschaft für Konsumforschung) szerint azonban továbbra is hatalmas potenciál rejlik az LCD technológiában. A nyugat-európai háztartások 80 százalékában még nincs LCD tévé, és 15 százalékuk tart egy ilyen készüléket, tehát óriási tér áll rendelkezésre a további növekedésre, főként, ha figyelembe vesszük, hogy az európai háztartásokban átlagosan 1,9 tévékészülék volt 2007-ben.

Az egyik legnagyobb európai szórakoztató elektronikai piacnak számító Németországban minden öt eladott tévékészülék közül három LCD tévé, és mindegyik eladott plazmatévére nem kevesebb, mint nyolc folyadékkristályos televízió jut.

A GfK kutatásai szerint Magyarországon 2007-ben 147 ezer lapos képernyőpanelt értékesítettek, az eladások összértéke 24,5 milliárd forintot tett ki. A magyar LCD-piacon 30 százalék körüli részesedéssel a Samsung tévék találhatók az élen, második az LG 20 százalékkal, a harmadik a Sony, de hamarosan kihívójuk akadhat, mert a világviszonylatban a harmadik-negyedik helyet elfoglaló Sharp, amely évek óta Japán első számú LCD tévé gyártója, 2010-re 10 százalékos piaci részesedést szeretne elérni a kelet-közép-európai térségben.

A sport lendíthet az eladáson

A nagy képernyős LCD tévék ára az új trendeknek és technológiáknak köszönhetően folyamatosan csökken. Az árérzékeny vásárlóknak tehát mindenképpen érdemes várniuk néhány hónapot a beszerzéssel, hiszen így jelentős összeget takaríthatnak meg. Október környékén várható a következő áresés, ezzel már a karácsonyi vásárlókat célozzák meg - hívta fel a figyelmet Andrew Abrams, a New York-i székhelyű Avian Securities IT kutatócég ügyvezető igazgatója.

A tévék nagykereskedelmi ára folyamatosan csökken, mert a cégek szeretnének minél előbb megszabadulni a raktáron lévő késztermékeiktől, hogy újabb modelleket gyárthassanak. A szórakoztató elektronikai cikkek viszonteladói úgy vélekednek, hogy egy-egy nagyobb sportesemény, olimpia, eb vagy vb tévévásárlásra ösztönzi a fogyasztókat.

Az idei labdarúgó EB-t megelőző hónapokban a növekedési indexek a teljes LCD-piacon jelentősen elmaradnak a két évvel ezelőttitől. A februári időszakot követően a piac megtorpanni látszott, viszont áprilistól kezdve a kínálatban számos, a lélektani árhatárnak számító 100 ezer forint akciós áron hirdetett készülék jelent meg a 82 centis képátlójú kategóriában, erőteljes árharcot elindítva az egyes márkák között.

Peking nem volt vonzó?

A pekingi olimpia érdekes módon nem növelte számottevően világszerte az LCD-eladásokat. A kínai és a közel-keleti értékesítések persze növekedtek, ám ezek a piacok egyébként is nagy potenciált rejtenek magukban. A nagy képernyős LCD tévék piacán június óta túlkínálat van, ezt a vártnál kisebb kereslet és a nagy raktárkészlet is okozhatja - mutatott rá Sweta Dash, a kaliforniai székhelyű iSuppli kutatóközpont igazgatója.

Az egyesült államokbeli amerikai foci szuperkupája, a Super Bowl, Amerika egyik legnézettebb sporteseménye viszont azon a piacon jelentősen megnövelte a nagy képernyős tévék eladásait. Ám a döntő után, a sajátos amerikai fogyasztóvédelmi szabályoknak köszönhetően, sok vásárló visszavitte tévéjét, mert már nem tartott rá igényt.

Prognózis
Az LCD tévék piacán az utóbbi években világszerte óriási növekedés volt tapasztalható, még azokban az országokban is, ahol az egyéb szórakoztató elektronikai termékek eladásai stagnálnak vagy csökkennek. Az amerikai DisplaySearch piackutató cég felmérése szerint az LCD tévék iránti globális kereslet a 2007. évi 79,3 millióról 2008-ban 104,5 millióra növekszik, 2010-re pedig eléri a 138,2 millió darabot. Az összesen több mint 170 millió európai háztartásban - Oroszországot is számítva - a következő években sokan lecserélik öreg, katódsugárcsöves készüléküket. Európában 2007-ben 29,5 millió LCD tévét adtak el, ebből Kelet-Európában és Oroszországban 4,6 milliót, a 2008-as keresletet pedig 34,8 millióra, illetve 6,9 millió millióra becsülik, ami 2010-re 39,1 millió, illetve 9,5 millió darabra növekszik majd.

Forrás: Sharp, DisplaySearch

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo