A folyadékkristály a 20. század elején egyáltalán nem volt népszerű a kutatók körében, közel 80 évig csupán a tudományos érdekesség szintjén foglalkoztak vele. A '90-es években aztán forradalmasították a felhasználását, és kidolgozták technológiáját. Napjainkban a folyadékkristályos kijelzők (liquid crystal display - LCD) hétköznapi tárgyak, a gyártásukra óriási iparág épült ki, a fogyasztói igény pedig egyre növekszik irántuk.
Növekvő kereslet
A szórakoztató elektronikai szektor lélegzetelállító tempóban változik. Az újabbnál újabb technológiák egyre rövidebb időközönként jelennek meg, folyton alakítva a trendeket és a piacot. Azonban egy termék mindvégig a fejlesztések középpontjában áll: az LCD tévé.
A folyadékkristályos tévék iránti kereslet folyamatosan szárnyal, és egyes előrejelzések szerint idén áttöri a százmilliós határt. Így az LCD tévék a globális tévépiacnak körülbelül a felét teszik ki. Az idei kereslet csak Európában 35 millió készülékre rúg. A folyadékkristályos technológia népszerűségét jól mutatja az is, hogy Nyugat-Európában 90 százalékos a részesedése (GfK 2008).
A német piackutató, a GfK (Gesellschaft für Konsumforschung) szerint azonban továbbra is hatalmas potenciál rejlik az LCD technológiában. A nyugat-európai háztartások 80 százalékában még nincs LCD tévé, és 15 százalékuk tart egy ilyen készüléket, tehát óriási tér áll rendelkezésre a további növekedésre, főként, ha figyelembe vesszük, hogy az európai háztartásokban átlagosan 1,9 tévékészülék volt 2007-ben.
Az egyik legnagyobb európai szórakoztató elektronikai piacnak számító Németországban minden öt eladott tévékészülék közül három LCD tévé, és mindegyik eladott plazmatévére nem kevesebb, mint nyolc folyadékkristályos televízió jut.
A GfK kutatásai szerint Magyarországon 2007-ben 147 ezer lapos képernyőpanelt értékesítettek, az eladások összértéke 24,5 milliárd forintot tett ki. A magyar LCD-piacon 30 százalék körüli részesedéssel a Samsung tévék találhatók az élen, második az LG 20 százalékkal, a harmadik a Sony, de hamarosan kihívójuk akadhat, mert a világviszonylatban a harmadik-negyedik helyet elfoglaló Sharp, amely évek óta Japán első számú LCD tévé gyártója, 2010-re 10 százalékos piaci részesedést szeretne elérni a kelet-közép-európai térségben.
A sport lendíthet az eladáson
A nagy képernyős LCD tévék ára az új trendeknek és technológiáknak köszönhetően folyamatosan csökken. Az árérzékeny vásárlóknak tehát mindenképpen érdemes várniuk néhány hónapot a beszerzéssel, hiszen így jelentős összeget takaríthatnak meg. Október környékén várható a következő áresés, ezzel már a karácsonyi vásárlókat célozzák meg - hívta fel a figyelmet Andrew Abrams, a New York-i székhelyű Avian Securities IT kutatócég ügyvezető igazgatója.
A tévék nagykereskedelmi ára folyamatosan csökken, mert a cégek szeretnének minél előbb megszabadulni a raktáron lévő késztermékeiktől, hogy újabb modelleket gyárthassanak. A szórakoztató elektronikai cikkek viszonteladói úgy vélekednek, hogy egy-egy nagyobb sportesemény, olimpia, eb vagy vb tévévásárlásra ösztönzi a fogyasztókat.
Az idei labdarúgó EB-t megelőző hónapokban a növekedési indexek a teljes LCD-piacon jelentősen elmaradnak a két évvel ezelőttitől. A februári időszakot követően a piac megtorpanni látszott, viszont áprilistól kezdve a kínálatban számos, a lélektani árhatárnak számító 100 ezer forint akciós áron hirdetett készülék jelent meg a 82 centis képátlójú kategóriában, erőteljes árharcot elindítva az egyes márkák között.
Peking nem volt vonzó?
A pekingi olimpia érdekes módon nem növelte számottevően világszerte az LCD-eladásokat. A kínai és a közel-keleti értékesítések persze növekedtek, ám ezek a piacok egyébként is nagy potenciált rejtenek magukban. A nagy képernyős LCD tévék piacán június óta túlkínálat van, ezt a vártnál kisebb kereslet és a nagy raktárkészlet is okozhatja - mutatott rá Sweta Dash, a kaliforniai székhelyű iSuppli kutatóközpont igazgatója.
Az egyesült államokbeli amerikai foci szuperkupája, a Super Bowl, Amerika egyik legnézettebb sporteseménye viszont azon a piacon jelentősen megnövelte a nagy képernyős tévék eladásait. Ám a döntő után, a sajátos amerikai fogyasztóvédelmi szabályoknak köszönhetően, sok vásárló visszavitte tévéjét, mert már nem tartott rá igényt.
Forrás: Sharp, DisplaySearch