Az áruházakban oly lenyűgöző, tűéles képek otthon sokkal rosszabb minőségűvé, szemcséssé váltak. Eddig csupán DVD-nézéskor élvezhettük olykor vadonatúj, lapos képernyős tévénk műszaki színvonalát, hiszen a készülékek tudását kihasználó, nagy felbontású adás nem létezett a hazai szolgáltatók kínálatában. Néhány hete azonban megjelent az első HD-csomag, majd hamarosan a második társaság is piacra lépett kibővült kínálatával, és alig egy hónap múlva várható, hogy újabb ajánl nagy felbontású tévéműsorokat. Igaz, ma még a kínálat tartalmilag és földrajzilag is erősen korlátozott, csupán az ország bizonyos területein lehet előfizetni a HD-csomagra.
Az igény hívta életre
A tökéletes hang és kép tehát már valóság lehet, és tökéletes moziélményt nyújthat a full HD vagy HD Ready plazma- és LCD televíziókészülékkel és surround hangrendszerrel rendelkezők számára.
A full HD tévék aránya pedig ezen belül is viszonylag kicsi, mivel csak 37 colos méret felett kapható, és az ára így elég magas. Vannak olyan készülékek is, amelyekbe a gyártók beépítik a sugárzott digitális adások vételére szolgáló tunert is. Magyarországon azonban még nem dőlt el, hogy milyen tömörítési rendszert vezetnek be a földfelszíni digitális sugárzásban - MPEG-2 vagy MPEG-4 -, így ma még kérdéses, hogy érdemes-e megvenni ezeket a valamilyen szabványú készülékeket.
Mint minden új technológia felbukkanása, a HD TV is egy újabb tényező a szolgáltatók versenyében.
- A T-Kábel elsősorban innovatív imidzsének megőrzése, továbbépítése érdekében vezette be elsőként a HD TV-t. Valamint azért, hogy jelezze a piaci szereplők számára: a műsorelosztói piac készen áll a HD-tartalom kínálatára. A bevezetés mellett annak ellenére elköteleztük magunkat, hogy a szolgáltatás prémiumjellege, továbbá a műsorszolgáltatói és televíziókészülék-gyártói piac jelenleg, rövid távon még akadálya a jelentős előfizetői bázis kiépítésének - magyarázza Antal Gábor, a kábelszolgáltató marketingvezetője, és hozzáteszi: - Várakozásaink szerint 2008 folyamán, a HD-csatornakínálat fejlesztése mellett, mintegy ezer HD-csomagot fogunk tudni értékesíteni annak a prémiumszegmensnek, amely megfelelő tévékészülékkel rendelkezik, és érdeklődést mutat a kínálat iránt.
És hogy a várható előfizetők számától függetlenül is komoly versenytényező lehet a high-end szolgáltatás bevezetése, bizonyíték erre a HelloHD, egy új műsortovábbító társaság május elejére ígért színre lépése.
- A szolgáltatásnyújtás technológiáját illetően nem gondolom, hogy van rés a hazai piacon a piacvezető cégek mellett, a minőségi szolgáltatások kínálatában azonban látok lehetőséget a térnyerésre. Elsősorban a prémiumfogyasztókat, a high-endre érzékenyeket célozzuk meg magas színvonalú, számos hozzáadott értéket tartalmazó, kábelen és műholdon nyújtott szolgáltatásunkkal. A digitális csatornák képminősége viszont attól függ, hogy mekkora sávszélességet tudok biztosítani egy-egy adónak. Mi elsősorban a minőségre koncentrálunk a mennyiség helyett, ezért a kínálatunkban szereplő, HD-minőségben elérhető mozi-, sport- és természetfilm-csatornák mellett a leginkább kedvelt hagyományos tévéadókat is a megszokottnál jobb minőségben szeretnénk eljuttatni előfizetőinkhez - hangsúlyozza Schmideg András, a HelloHD vezérigazgatója, aki szerint az, ami ma high-end, holnap már szokványos, mindenki által keresett termékké vagy szolgáltatássá válik, ahogyan ez már számos más újdonság kapcsán bebizonyosodott.
Induláskor azonban összességében csupán pár ezer háztartásban fogják élvezni a HD előnyeit, szakértők mégis a fogyasztói igény megjelenésével magyarázzák az új szolgáltatás előretörését. Ez már csak azért is érdekes, mert az utóbbi évek műszaki fejlesztéseinél sokkal gyakrabban lehetett tapasztalni ennek az ellenkezőjét.
Lassú átállás a tartalombanAz újdonságok általában lassan hódítják meg a fogyasztókat, ebben az esetben azonban lehet, hogy fordított lesz a képlet, és a kínálat marad el az igénytől, no persze csak egy ideig.
- Az első HD ready készülékek már 2005-ben megjelentek. Az EICTA - a European Information and Communications Technology Industry Association, azaz az Európai Információ- és Kommunikáció-technológiai Ipari Szövetség - 2005. január 19-én hozta nyilvánosságra az ezekre vonatkozó szabványokat és a HD ready logót mint minőségi védjegyet - mondja Kováts Botond, a Samsung Electronics Magyar Zrt. marketingmenedzsere.
Nyugat-Európában már több éve elindultak, és Kelet-Közép-Európa egyes országaiban is elérhetők a HD-adások, jellemzően prémiumtermékként, alapkínálati csomag mellett, fizetős szolgáltatásként, legtöbbször külön csomagban. Bár abban megegyeznek a vélemények, hogy az elkövetkező években a HD-tartalmak lendületes fejlődése várható, ma még mindenki évekig szimultán sugárzást jósol, vagyis hogy ugyanaz a tartalom elérhető az újfajta digitális és hagyományos analóg adásban is. Az átmeneti állapot fenntartását indokolja az is, hogy a digitális és így a HD-adáshoz is nélkülözhetetlen, ma még egyáltalán nem olcsó set top box csak egyetlen tévéhez csatlakoztatható, a háztartások többsége pedig valószínűleg nem fog több ilyen dobozt vásárolni.
Azt azonban senki nem vitatja, hogy előbb-utóbb megtörténik a teljes átállás - hiszen a fekete-fehér műsorokat is kiszorították a színes képek -, ennek időpontjára azonban csak jóslatok léteznek.
A HD technológia a vájtfülűek által várva várt, a mozikban megszokott digitális hangzást is hazahozza. A technológiával lehetővé vált ugyanis, hogy a csatornák Dolby Digital hangrendszerben vetítsék a filmeket, sőt az HBOHD-n például a műsorok túlnyomó többsége eredeti nyelven is elérhető. Egyes adásoknál a hang már 5.1 térhatású, míg a többi anyagnál "csak" kiváló minőségű sztereó lesz.
- A számítógépes műsorkijátszás bevezetése óta a HD-csatorna indítása volt a legnagyobb kihívás, amellyel az HBO mérnökei találkoztak. Ahhoz ugyanis, hogy a nézőhöz eljusson a műsor, a technikai lánc minden elemét fel kellett készíteni a nagy felbontású jel továbbítására. Ma még kétféle anyag készül ugyanazon kazettából: egy normál felbontású a jelenleg is létező HBO-csatornák, és egy nagy felbontású a HD-csatorna számára. Utóbbi anyagok az eddigieknél háromszor nagyobbak, több helyet foglalnak, így a tárterület bővítésére is szükség volt. A szalagos háttértároló kapacitását például 700 terrabájttal növeltük meg az HBOHD-csatorna indulása kapcsán - hangsúlyozta Róvó Gábor, az HBO főmérnöke a cég sajtóközleményében.
A stúdiók sem tudnak minden filmet HD-minőségben a csatornák rendelkezésére bocsátani, ám ahogyan Szűcs László mondja, erre is van átmeneti orvosság.
- Ilyenkor a normál felbontású eredeti műsor úgynevezett felkonvertált változatát sugározzák, de még az ily módon megnövelt képpontokat tartalmazó anyagok is észrevehetően jobb minőségűek, részletgazdagabbak a hagyományos tévéadásoknál.
A jövőben azonban biztos, hogy növekszik a valódi HD-tartalmak aránya, ám ezek nagyobb költségű csatornák lesznek, lévén, hogy mind az előállítás, mind a megsokszorozódott jelet tartalmazó műsorok továbbítása többe kerül, mint eddig. Kérdés, a folyamat mennyire lesz gyors és minden csatornát érintő.
- Valószínűleg a kisebb, tematikus, elsősorban az előfizetésekből és nem pedig reklámbevételekből élő csatornák váltanak először. A reklámpiac ma még ugyanis nem honorálja a jobb műszaki minőséget, és nem fizeti meg az így előállított műsor magasabb költségét - mondja Szűcs László.
A HD terjedését viszont, úgy tűnik, a nézők is befolyásolják azáltal, hogy milyen ütemben cserélik le a tévékészülékeiket. És mivel a történelem már bizonyította, hogy az olimpiai játékok milyen komoly hatással vannak a televíziózás fejlődésére, sokan úgy vélik, ez 2008-ban is lendületet fog adni a televíziós újdonság térnyerésének.
Nem csak a kép szebbA hazai szolgáltatók a mostani induláskor általában három csatornát kínáltak a HD-csomagokban. A T-Kábel 1990 forintos kiegészítő havidíj mellett a FilmboxHD, a HistoryHD és a VoomHD műsorait, míg a UPC az HBOHD-, a National GeographicHD- és az EurosportHD-csatornákat kínálja 1500 forintért a 6000 forintos digitális csomagja mellé. A műsorok fogásához szükséges set top box, vagy ahogyan például a UPC nevezi, médiabox pedig szolgáltatótól függően más és más konstrukcióban kerül a lakásokba: a UPC egy doboz árát az előfizetési díjba építette, a T-Kábel pedig havi 2300 forintot számol érte. Bár a HelloHD kínálatának részletei még nem ismertek, azt lehet tudni, hogy nem az árban kíván versenybe szállni a nagyokkal.
A HD-adás azonban nem csupán a szebb kép előnyeivel kecsegtet, bár konkrétan a HD-hoz mint technológiához külön nem kapcsolódik többletszolgáltatás.
- A nagy felbontású adásokat a digitális technológia részeként vezetjük be, így olyan kiegészítő szolgáltatások, lehetőségek is társulnak hozzá, mint a Near Video on Demand, PVR és EPG - vagyis personal video recorder, illetve elektronikus műsorkalauz - vagy az NVoD és a PVR funkciók, amelyek bevezetését 2008 során tervezzük - mondja a T-Kábel szakembere.
Az elektronikus gyerekzár (ez választ adhat az ORTT által már többször is felvetett problémára, hogy a kiskorúak érdekében bizonyos tartalmakhoz ne lehessen véletlenszerűen hozzáférni) vagy a kényelmes elektronikus műsorújság szintén elérhetővé válik a HD-csomagra előfizetők számára. A technológiára és a dizájnra komoly súlyt fektető HelloHD pedig még ennél is többet kínál.
- A nálunk megvásárolható set top box nem csak nagyon elegáns, okos is. Így például lehetővé válik, hogy kikapcsolt állapotban a készülék képernyőjén megjelenjen egy kellemes háttérkép, miközben a hangulatunknak éppen megfelelő halk zene szól a helyiségben, de az előző nap a doboz winchesterére töltött képeket is megnézhetjük a tévé képernyőjén egyetlen gombnyomással.