HDTV: Új minőségben

Világszerte egymás után kezdik meg a műsorelosztó cégek a legkorszerűbb, nagy felbontású digitális HD-tévéadások továbbítását. Jó okuk van: közeleg az olimpia és a labdarúgó Európa-bajnokság is. A sorból a hazai szolgáltatók sem maradnak ki, igaz, a HD-műsorok kínálata még viszonylag szűk. Az átállás nem megy gyorsan, de abban mindenki egyetért, hogy az újfajta technológia előbb-utóbb kiszorítja a hagyományos műsorokat a piacról.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az áruházakban oly lenyűgöző, tűéles képek otthon sokkal rosszabb minőségűvé, szemcséssé váltak. Eddig csupán DVD-nézéskor élvezhettük olykor vadonatúj, lapos képernyős tévénk műszaki színvonalát, hiszen a készülékek tudását kihasználó, nagy felbontású adás nem létezett a hazai szolgáltatók kínálatában. Néhány hete azonban megjelent az első HD-csomag, majd hamarosan a második társaság is piacra lépett kibővült kínálatával, és alig egy hónap múlva várható, hogy újabb ajánl nagy felbontású tévéműsorokat. Igaz, ma még a kínálat tartalmilag és földrajzilag is erősen korlátozott, csupán az ország bizonyos területein lehet előfizetni a HD-csomagra.

Az igény hívta életre

A tökéletes hang és kép tehát már valóság lehet, és tökéletes moziélményt nyújthat a full HD vagy HD Ready plazma- és LCD televíziókészülékkel és surround hangrendszerrel rendelkezők számára.

HD ready vagy full HD
Az üzletekben lévő tévékészülékeken számos rövidítés található, többek között a HD ready vagy a full HD felirat. A különbség a képfelbontásban van. Míg a HD ready készülékek 1280x720 vagy 1366x768 képpontot tartalmaznak, az újabb full HD tévék már 1920x1080 pixelesek (a hagyományos SD, azaz standard definition tévék 720x576 képpontjával szemben). Becsült adatok szerint idén Magyarországon körülbelül 500 ezer készülék eladására számítanak. Szakértők azonban úgy vélik, ezeknek csak a fele lesz lapos, a másik 50 százalék még mindig CRT (cathod ray tube, vagyis hagyományos katódsugárcsöves képernyő) készülék.
A full HD tévék aránya pedig ezen belül is viszonylag kicsi, mivel csak 37 colos méret felett kapható, és az ára így elég magas. Vannak olyan készülékek is, amelyekbe a gyártók beépítik a sugárzott digitális adások vételére szolgáló tunert is. Magyarországon azonban még nem dőlt el, hogy milyen tömörítési rendszert vezetnek be a földfelszíni digitális sugárzásban - MPEG-2 vagy MPEG-4 -, így ma még kérdéses, hogy érdemes-e megvenni ezeket a valamilyen szabványú készülékeket.
- A világban alapvetően az keltette fel a HD-adások iránti igényt, hogy egyre többen vásárolnak nagy képernyős televíziót. Ezeken a készülékeken ugyanis a kis felbontású képek szemcsésebbnek, pixelesebbnek látszanak, és zavaróak a képernyő szélén, az eltérő képarányok miatt megjelenő csíkok is - indokolja Szűcs László, a március vége óta HD-csomagot is kínáló UPC kommunikációs igazgatója az új szolgáltatás bevezetésének időzítését. - És mivel ma már gyakorlatilag világszerte leálltak a hagyományos televíziók gyártásával - teszi hozzá -, a most még átlagosan a háztartások csak 5-6 százalékában megtalálható lapos képernyős készülékek száma fokozatosan nőni fog.

Mint minden új technológia felbukkanása, a HD TV is egy újabb tényező a szolgáltatók versenyében.

- A T-Kábel elsősorban innovatív imidzsének megőrzése, továbbépítése érdekében vezette be elsőként a HD TV-t. Valamint azért, hogy jelezze a piaci szereplők számára: a műsorelosztói piac készen áll a HD-tartalom kínálatára. A bevezetés mellett annak ellenére elköteleztük magunkat, hogy a szolgáltatás prémiumjellege, továbbá a műsorszolgáltatói és televíziókészülék-gyártói piac jelenleg, rövid távon még akadálya a jelentős előfizetői bázis kiépítésének - magyarázza Antal Gábor, a kábelszolgáltató marketingvezetője, és hozzáteszi: - Várakozásaink szerint 2008 folyamán, a HD-csatornakínálat fejlesztése mellett, mintegy ezer HD-csomagot fogunk tudni értékesíteni annak a prémiumszegmensnek, amely megfelelő tévékészülékkel rendelkezik, és érdeklődést mutat a kínálat iránt.

És hogy a várható előfizetők számától függetlenül is komoly versenytényező lehet a high-end szolgáltatás bevezetése, bizonyíték erre a HelloHD, egy új műsortovábbító társaság május elejére ígért színre lépése.

- A szolgáltatásnyújtás technológiáját illetően nem gondolom, hogy van rés a hazai piacon a piacvezető cégek mellett, a minőségi szolgáltatások kínálatában azonban látok lehetőséget a térnyerésre. Elsősorban a prémiumfogyasztókat, a high-endre érzékenyeket célozzuk meg magas színvonalú, számos hozzáadott értéket tartalmazó, kábelen és műholdon nyújtott szolgáltatásunkkal. A digitális csatornák képminősége viszont attól függ, hogy mekkora sávszélességet tudok biztosítani egy-egy adónak. Mi elsősorban a minőségre koncentrálunk a mennyiség helyett, ezért a kínálatunkban szereplő, HD-minőségben elérhető mozi-, sport- és természetfilm-csatornák mellett a leginkább kedvelt hagyományos tévéadókat is a megszokottnál jobb minőségben szeretnénk eljuttatni előfizetőinkhez - hangsúlyozza Schmideg András, a HelloHD vezérigazgatója, aki szerint az, ami ma high-end, holnap már szokványos, mindenki által keresett termékké vagy szolgáltatássá válik, ahogyan ez már számos más újdonság kapcsán bebizonyosodott.

Induláskor azonban összességében csupán pár ezer háztartásban fogják élvezni a HD előnyeit, szakértők mégis a fogyasztói igény megjelenésével magyarázzák az új szolgáltatás előretörését. Ez már csak azért is érdekes, mert az utóbbi évek műszaki fejlesztéseinél sokkal gyakrabban lehetett tapasztalni ennek az ellenkezőjét.

Lassú átállás a tartalomban

Az újdonságok általában lassan hódítják meg a fogyasztókat, ebben az esetben azonban lehet, hogy fordított lesz a képlet, és a kínálat marad el az igénytől, no persze csak egy ideig.

- Az első HD ready készülékek már 2005-ben megjelentek. Az EICTA - a European Information and Communications Technology Industry Association, azaz az Európai Információ- és Kommunikáció-technológiai Ipari Szövetség - 2005. január 19-én hozta nyilvánosságra az ezekre vonatkozó szabványokat és a HD ready logót mint minőségi védjegyet - mondja Kováts Botond, a Samsung Electronics Magyar Zrt. marketingmenedzsere.

Nyugat-Európában már több éve elindultak, és Kelet-Közép-Európa egyes országaiban is elérhetők a HD-adások, jellemzően prémiumtermékként, alapkínálati csomag mellett, fizetős szolgáltatásként, legtöbbször külön csomagban. Bár abban megegyeznek a vélemények, hogy az elkövetkező években a HD-tartalmak lendületes fejlődése várható, ma még mindenki évekig szimultán sugárzást jósol, vagyis hogy ugyanaz a tartalom elérhető az újfajta digitális és hagyományos analóg adásban is. Az átmeneti állapot fenntartását indokolja az is, hogy a digitális és így a HD-adáshoz is nélkülözhetetlen, ma még egyáltalán nem olcsó set top box csak egyetlen tévéhez csatlakoztatható, a háztartások többsége pedig valószínűleg nem fog több ilyen dobozt vásárolni.

Azt azonban senki nem vitatja, hogy előbb-utóbb megtörténik a teljes átállás - hiszen a fekete-fehér műsorokat is kiszorították a színes képek -, ennek időpontjára azonban csak jóslatok léteznek.

A HD varázsa
Elsősorban a képminőségben, a képélményben és a hangzásban rejlik a nagy felbontású televízióadás (HD TV) előnye. Az új high-tech technológia lényegesen élesebb képet ad, mint a normál felbontású (SD) adás, és szemben az eddigi 4:3-as képaránnyal, ezt már a 16:9-es (szélesvásznú) képarányokkal élvezhetjük. A képfelbontás is változik. A hagyományos műsoroknál megszokott 720x576 képponttal szemben a HD adások többségét - például az eddigi HBO-csatornával majd párhuzamosan futó HBOHD-t - 1080i formátumban sugározzák, ami 1920x1080 képpontos felbontást jelent.
A HD technológia a vájtfülűek által várva várt, a mozikban megszokott digitális hangzást is hazahozza. A technológiával lehetővé vált ugyanis, hogy a csatornák Dolby Digital hangrendszerben vetítsék a filmeket, sőt az HBOHD-n például a műsorok túlnyomó többsége eredeti nyelven is elérhető. Egyes adásoknál a hang már 5.1 térhatású, míg a többi anyagnál "csak" kiváló minőségű sztereó lesz.
Tény, az átállás komoly beruházásokkal járó technikai előkészületeket igényel a stúdióktól, a csatornáktól és a tévészolgáltatóktól egyaránt. Nem véletlen, hogy egyelőre a HD-adások továbbítását megkezdő cégek mindössze átlagosan három, legfeljebb négy csatornát tudnak kínálni nézőiknek. Pedig ez ma már nem technológiai kérdés, csupán gazdasági megfontolások állnak a döntések mögött.

- A számítógépes műsorkijátszás bevezetése óta a HD-csatorna indítása volt a legnagyobb kihívás, amellyel az HBO mérnökei találkoztak. Ahhoz ugyanis, hogy a nézőhöz eljusson a műsor, a technikai lánc minden elemét fel kellett készíteni a nagy felbontású jel továbbítására. Ma még kétféle anyag készül ugyanazon kazettából: egy normál felbontású a jelenleg is létező HBO-csatornák, és egy nagy felbontású a HD-csatorna számára. Utóbbi anyagok az eddigieknél háromszor nagyobbak, több helyet foglalnak, így a tárterület bővítésére is szükség volt. A szalagos háttértároló kapacitását például 700 terrabájttal növeltük meg az HBOHD-csatorna indulása kapcsán - hangsúlyozta Róvó Gábor, az HBO főmérnöke a cég sajtóközleményében.

A stúdiók sem tudnak minden filmet HD-minőségben a csatornák rendelkezésére bocsátani, ám ahogyan Szűcs László mondja, erre is van átmeneti orvosság.

- Ilyenkor a normál felbontású eredeti műsor úgynevezett felkonvertált változatát sugározzák, de még az ily módon megnövelt képpontokat tartalmazó anyagok is észrevehetően jobb minőségűek, részletgazdagabbak a hagyományos tévéadásoknál.

A jövőben azonban biztos, hogy növekszik a valódi HD-tartalmak aránya, ám ezek nagyobb költségű csatornák lesznek, lévén, hogy mind az előállítás, mind a megsokszorozódott jelet tartalmazó műsorok továbbítása többe kerül, mint eddig. Kérdés, a folyamat mennyire lesz gyors és minden csatornát érintő.

- Valószínűleg a kisebb, tematikus, elsősorban az előfizetésekből és nem pedig reklámbevételekből élő csatornák váltanak először. A reklámpiac ma még ugyanis nem honorálja a jobb műszaki minőséget, és nem fizeti meg az így előállított műsor magasabb költségét - mondja Szűcs László.

A HD terjedését viszont, úgy tűnik, a nézők is befolyásolják azáltal, hogy milyen ütemben cserélik le a tévékészülékeiket. És mivel a történelem már bizonyította, hogy az olimpiai játékok milyen komoly hatással vannak a televíziózás fejlődésére, sokan úgy vélik, ez 2008-ban is lendületet fog adni a televíziós újdonság térnyerésének.

Nem csak a kép szebb

A hazai szolgáltatók a mostani induláskor általában három csatornát kínáltak a HD-csomagokban. A T-Kábel 1990 forintos kiegészítő havidíj mellett a FilmboxHD, a HistoryHD és a VoomHD műsorait, míg a UPC az HBOHD-, a National GeographicHD- és az EurosportHD-csatornákat kínálja 1500 forintért a 6000 forintos digitális csomagja mellé. A műsorok fogásához szükséges set top box, vagy ahogyan például a UPC nevezi, médiabox pedig szolgáltatótól függően más és más konstrukcióban kerül a lakásokba: a UPC egy doboz árát az előfizetési díjba építette, a T-Kábel pedig havi 2300 forintot számol érte. Bár a HelloHD kínálatának részletei még nem ismertek, azt lehet tudni, hogy nem az árban kíván versenybe szállni a nagyokkal.

A HD-adás azonban nem csupán a szebb kép előnyeivel kecsegtet, bár konkrétan a HD-hoz mint technológiához külön nem kapcsolódik többletszolgáltatás.

- A nagy felbontású adásokat a digitális technológia részeként vezetjük be, így olyan kiegészítő szolgáltatások, lehetőségek is társulnak hozzá, mint a Near Video on Demand, PVR és EPG - vagyis personal video recorder, illetve elektronikus műsorkalauz - vagy az NVoD és a PVR funkciók, amelyek bevezetését 2008 során tervezzük - mondja a T-Kábel szakembere.

Az elektronikus gyerekzár (ez választ adhat az ORTT által már többször is felvetett problémára, hogy a kiskorúak érdekében bizonyos tartalmakhoz ne lehessen véletlenszerűen hozzáférni) vagy a kényelmes elektronikus műsorújság szintén elérhetővé válik a HD-csomagra előfizetők számára. A technológiára és a dizájnra komoly súlyt fektető HelloHD pedig még ennél is többet kínál.

- A nálunk megvásárolható set top box nem csak nagyon elegáns, okos is. Így például lehetővé válik, hogy kikapcsolt állapotban a készülék képernyőjén megjelenjen egy kellemes háttérkép, miközben a hangulatunknak éppen megfelelő halk zene szól a helyiségben, de az előző nap a doboz winchesterére töltött képeket is megnézhetjük a tévé képernyőjén egyetlen gombnyomással.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo