Hatékony kooperáció

Az Európai Unió egyik legfontosabb célkitűzése az egységes belső piac elmélyítése, amelynek alapvető feltétele a négy szabadságjog megvalósulása: a személyek, a tőke, az áru és a szolgáltatások akadálymentes áramlása. Az elv a gyakorlatban teljes átjárhatóságot feltételez az egyes tagállamok között, ám az élet bebizonyította, ez nem mindig van így. Az Európai Bíróságnál ma is számos állampolgári ügyben folyik eljárás. Holott 2002 óta létezik a Solvit-hálózat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy hazai építőipari cég alvállalkozóként szerződést kötött egy hollandiai munka elvégzésére, ám a helyszínre küldött dolgozója nem tudta a feladatát időben ellátni, mert a hatóságok nem adták meg számára automatikusan a szükséges engedélyeket. Végig kellett járnia az egyéni munkavállalási engedély beszerzésének hosszadalmas és bonyolult procedúráját annak ellenére, hogy az Európai Bizottság irányelve mást mond. A hazai cég a Solvit magyar irodájától kért segítséget. A Külügyminisztérium égisze alatt működő szervezet néhány hét alatt elérte, hogy Hollandia eltörölte az egyéni munkavállalási engedély beszerzésének kötelezettségét a szerződéses teljesítés körében kiküldött munkavállalók számára, arra a munkára és az adott időre vonatkozóan, annak ellenére, hogy a jogszabály-módosítás belpolitikai vitákat kavart.

Hálózat a belső piacért

- A Solvitot az Európa Tanács határozata alapján az Európai Bizottság hozta létre öt évvel ezelőtt, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a belső piac mélyülése egyre több irányelvet szül, és ezeket a tagállamok nem mindig alkalmazzák időben vagy megfelelően. Minden tagállamban, valamint Norvégiában, Liechtensteinben és Izlandon működik Solvit-iroda az adott ország külügy- vagy gazdasági minisztériuma, illetve egyes helyeken a miniszterelnöki hivatal égisze alatt. Magyarországon a csatlakozás óta működik a szervezet, ma a Külügyminisztérium fennhatóságával. A nemzetközi vitarendezési hálózat célja elsősorban az, hogy az egységes belső piac valóban zökkenőmentesen működjön, és az állampolgárok, cégek mozgását ne gátolják adminisztrációs félreértések vagy esetleg a hibásan átvett jogszabályokból fakadó nehézségek - mondja Kátai Anikó, a magyar központ vezetője.

2002-ben már nyilvánvaló volt, hogy az Európai Unió elvei a gyakorlatban nem mindig úgy valósulnak meg, ahogyan azt a döntéshozók elképzelték. Egyre több kötelezettségszegési eljárás indult a tagállamok ellen, és az európai bíróságokon is szaporodtak az állampolgárok, illetve cégek által indított, rendezésre váró vitás ügyek. A bizottság úgy vélte, hogy a közösségi jogszabályoknak nincs megfelelő mértékben érzékelhető hozadékuk sem az állampolgárok, sem pedig a vállalkozások irányában.

A Solvit az egyedi problémák kezelésére jött létre. Az adott országok nemzeti közigazgatási rendszere részeként dolgozó szervezet feladata az, hogy a hosszadalmas bírósági eljárásokat párbeszéden alapuló megegyezés váltsa fel a tagállamok együttműködése révén. Bár egyedi jogvitákba nem tud beleszólni - tehát olyan vitás kérdésekben, mint a cégek közötti nemfizetés vagy a nem megfelelő teljesítés, a szervezet nem kompetens -, a termékek forgalomba hozatala kapcsán felmerülő problémákban vagy a diplomák elismertetésében gyors, hathatós és ingyenes segítséget kínál.

A vállalkozásoknak elsősorban akkor érdemes a szervezethez fordulniuk, ha az általuk forgalmazni kívánt, másik uniós országban már engedélyezett termék értékesítése adminisztratív akadályokba vagy újabb nemzeti követelményekbe ütközik, esetleg áfa-visszatérítéssel kapcsolatban támadnak nehézségeik. Magánszemélyek pedig elsősorban a tartózkodási engedély megszerzése, gépjárművek nyilvántartásba vétele, a munkavállalás, a társadalombiztosítás, a jövedelemadó vagy a szavazati jogok elismerése körüli nehézségek elhárítása érdekében.

Információcsere európai módra

Az elmúlt öt évben összesen több mint 1700 ügyben jártak el, 82 százalékban pozitív végeredménnyel. A 2006-os éves beszámoló adatai szerint a megoldott ügyek aránya továbbra is nagyon magas, miközben az ügyintézés egyre gyorsabb: a 2005-ben tapasztalt átlagos 74 nap helyett 2006-ban már 55 nap is elegendő volt egy-egy ügy rendezéséhez.

Magyarországon a 2007 nyarán készült kimutatás szerint körülbelül 500-600 megkeresés érkezett a Nemzeti Solvit Központba. A szervezet fellépése 80 százalékban eredményes volt.

- Nemzetközi átlagban nézve ez viszonylag alacsony szám, aminek két oka is lehet. Egyrészt, hogy viszonylag szűk körben ismert a tevékenységünk, másrészt, hogy a magyar mobilitás alacsony fokú. A statisztikák egyértelműen azt tükrözik, hogy a vállalkozások ritkán élnek ezzel a lehetőséggel, hiszen ügyfeleink túlnyomó része magánszemély - magyarázza a Külügyminisztériumban működő iroda vezetője.

A hálózat működésének alapja a strukturált információcsere, amelynek hátterét egy a bizottság által erre a célra kifejlesztett szoftver adja. Ha valaki - legyen szó cégről vagy magánszemélyről - azt tapasztalja, hogy egy uniós tagállamban nem tartották be a közösségi jogot, és emiatt ő hátrányba került, a saját országában működő irodához fordulhat segítségért. Ezután a képviselet felveszi a kapcsolatot az érintett országban működő Solvit-irodával, ahol kivizsgálják a kérdést, és intézkednek. Persze függ az adott ügytől, de átlagosan hat-tíz hét alatt pont kerül a vita végére.

- Nemrégiben egy külföldön élő magyar hölgy fordult hozzánk, miután az ottani társadalombiztosítási szervezet nem akarta elismerni az anyasági segélyre való jogosultságát. Ebben az esetben három óra alatt sikerült orvosolni a kérdést. A tapasztalatok azt mutatják, sokszor egyszerű ügyintézési hiba, illetve az adminisztratív apparátus szűkössége áll a probléma mögött. Ilyenkor akár néhány nap is elegendő a kérdés rendezésére. Persze, ha a megoldáshoz jogszabályt kell módosítani - amennyiben egy tagállam hibásan vette át az uniós irányelvet -, tovább tart a megoldás. Annak érdekében, hogy a határon átnyúló ügyintézés minél hatékonyabb legyen, minden évben összegyűlünk, és megvitatjuk a különböző irodák tapasztalatait. Ezenkívül a bizottság fennhatósága alatt is dolgozik egy támogató csoport - hangsúlyozza Kátai Anikó.

Sikertörténetek
1. Amerikai gépkocsit vásárolt egy olasz állampolgár. Az autót holland importőrön keresztül vette, aki Németországban regisztráltatta a járművet. Az olasz helyi hatóságok nem fogadták el a regisztrációhoz szokásosan szükséges okmányokat, és további dokumentumokat kértek. Az olaszországi Solvit-központ az olasz közlekedési minisztériumhoz fordult közbenjárásért. Ez segített meggyőzni a helyi hivatalt, amely így már nem gördített akadályt a regisztráció elé. A megoldás három hét alatt megszületett meg.

2. A máltai vámhatóság felszólított egy norvég ásványvízexportőrt, hogy igazolja, betartja-e a vonatkozó uniós kereskedelmi és egészségügyi előírásokat. Mivel a norvég cég számos más EU-tagországba is szállított vizet, a Solvit megállapította, hogy a máltai követelés ellentétes az uniós szabályokkal. A norvég ásványvízszállítmányok ezután szabadon eljuthattak a máltai fogyasztókhoz. Az ügy hét hét alatt megoldódott.

3. Egy cseh cég Németországból szeretett volna sugártechnológián alapuló porvizsgáló készülékeket importálni. A terméket Németországban gyártották, és a német jogszabályok szerint hozták forgalomba, Csehországban viszont a hasonló működési elven alapuló készülékek árusításához a helyi nukleáris biztonsági hatóságok jóváhagyása is szükséges volt. Miután a cseh hatóságok nem vették automatikusan figyelembe az érvényes német engedélyeket, a Solvit úgy vélte, Csehország megsértette az egységes piac működését. Felszólították az illetékes hatóságokat, hogy illesszék a helyi jogszabályba: amennyiben egy másik EU-országban engedélyezték az adott típus árusítását, az automatikusan forgalomba kerülhet Csehországban is. A problémát tíz hét alatt sikerült hárítani.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo