"A helyi árukkal mozgó bolt kiválthatja a kívülről származó termékeket, s munkához, jövedelemhez juttatja a termelőket. Az is okos terv, hogy a közép-dunántúli gyümölcsfajtáknak legyen génbankja, segítségével megőrizhetjük a mifelénk honos almafajtákat a jövőnek." Hasonló ötletekből szép számban akad még Egly Márk példatárában. A sümegi helyi vidékfejlesztés irodavezetője "beérni" látja a mikrovállalkozások élénkítését is szolgáló, pályáztatási lehetőségeket népszerűsítő munkát. Azt, hogy az uniós hátterű program jóvoltából civil szervezetek, vállalkozások, helyhatóságok álmait megvalósítható projektekké lehet formálni.
Irodák és lehetőségekA vidékfejlesztési irodák hálózatának kiépítése bő egy évvel ezelőtt kezdődött, de nem előzmény nélkül: több hasonló funkciójú szervezetet működtettek már korábban is az országban. A párhuzamos "menedzserhálózatokat" azonban egyesítették. Sümegen pedig még ennél is több sikerült: egy fedél alatt, egy szellemi hátteret alkotva működtetik a vidék-, az agrár- és a gazdaságfejlesztés intézményeit. Egly Márk interpretálásában: a különböző hálózatokat, menedzsereket nemrégiben még a város más-más pontjain lehetett fellelni, most azonban egy helyen dolgoznak, s még a hegybíró, a falugazdász is a közvetlen munkatársuk. Ugyanakkor a mai menedzserek nem azonosak a régiekkel, mivel összeolvadt két - az úgynevezett ÖTM-es és az NFT "Házhoz jön" - hálózat, s lett belőle egy új, az "Új Magyarország Pont" nevű.
- Az "ÚM-pontos" menedzserek az Új Magyarország fejlesztési terv pályázati oldalát képviselik. Az Új Magyarország vidékfejlesztési programnak, az úgynevezett hármas és négyes tengelynek a témáiban tanácsot adó munkatársak pedig a helyi vidékfejlesztési irodákban tevékenykednek - mondja el "tudományosabban" a Sümegen is tetten érhető szellemi menedzserrendszer lényegét Lelkes Petra, a helyi vidékfejlesztési irodák alkotta hálózat térségi irányítója, azaz az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézete közép-dunántúli regionális koordinátora. - A vidékfejlesztési program négy fő irányt jelent: az agrártechnológiait, a környezet minőségének javításáról szólót, a klasszikus vidékfejlesztést és a LEADER-t. Az első kettő tipikusan az agrárium szakmai feladataira összpontosít. A harmadik és a negyedik - a kistérségekben lévő, a sümegihez hasonló helyi vidékfejlesztési irodák segítségével - pedig a vidék lakossága életminőségének javításához, a munkahelyteremtéshez köthető feladatokat látja el.
Ősszel indította el az agrártárca a vidék lakossága életminőségének javítását segítő programot. Azt a pályázati lehetőséget, amely támogatást kínál a mikrovállalkozások fejlesztésére, a turisztikai tevékenységek ösztönzésére, a falumegújításra és -fejlesztésre, a vidéki örökségek megőrzésére. De vajon honnan tudja meg egy helyi polgár, vállalkozó, polgármester, hogy most éppen neki - falujának, cégének - kínálnak pénzt is jelentő segítséget?
- Például tőlem: ott vagyok az információkkal megannyi fórumon, akkor kiváltképp, amikor helyi egyesületek, közösségek szerveződnek a vidékfejlesztés érdekében - érvel Egly Márk, beszámolva arról, hogy mostanság sem áll másból egy átlagos hétköznapja, mint a pályázati hírek "házhoz szállításából", a tanácsadásból, a lehetőségek feltárásából. - Vállalkozóként saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy a cégnek fontos információ akkor érkezett, amikor az már késő volt, s véletlenszerűen értesültem a pályázatokról is. Most, hogy az irodát vezetem, az információk gyors célba juttatására koncentrálok, kivált, ha tudom, miről álmodik az adott település önkormányzata.
A sümegi térségben is kialakultak azok a közösségek, amelyek meghányták-vetették, hová, merre fejlődjenek, elemezték a helyi adottságokat, s azt, hol tart a környék gazdasága, hol fenyeget leginkább a munkanélküliség növekedése, hol, hogyan lehet munkahelyteremtő fejlesztésekkel operálni. Most pedig, hogy elindult a mikrovállalkozások fejlesztésére, a turisztikai tevékenységek ösztönzésére, a falumegújításra, a vidéki örökségek megőrzésére kitalált országos program, Sümegen felállították a helyi feladatrangsort. Egly Márk abban biztos, hogy falumegújításra, örökségóvásra sokkal több pályázat készül el, mint a másik két "témára", ugyanakkor a mikrovállalkozások és a turizmus fejlesztése talán előbbre való, mivel égető szükség van új munkahelyekre. Az idegenforgalom komoly kitörési pont Sümeg térségében, de mind a helyi vállalkozók, mind a falusi turizmusból élők nagyon nem érnek rá pályázatokat tanulmányozni.
- Megyer egy egészen kicsi zsákfalu a térségben, mégis megtalálta a módját annak, hogyan lehet megállítani az elnéptelenedést, miként lehet olcsóbban, gazdaságosabban működtetni magát a települést egyebek között az alternatív energia segítségével - magyarázza Egly Márk azt, hogyan képes életet lehelni saját magába egy sokáig nehéz sorsú falu. - Aktív, ötletgazdag polgármesterük önállóan is, az irodánk tanácsai alapján is a megálmodott, megfogalmazott céljaihoz folyamatosan keresi - és meg is találja - a pályázatokat.
Születőben kilencvenhat közösségA helyi irodák hálózata is csak akkor tud "megélni" ha a vidékfejlesztés alanyai maguk is akarják azt, hogy egyről a kettőre jussanak, például a földművelési tárcánál októberben meghirdetett mikrovállalkozás-fejlesztő, turisztikai tevékenységet ösztönző, falumegújító, vidékiörökség-megőrző programokra szánt 140-150 milliárd forint megpályázásával. Az irányító hatóság "kistérségi lábára" - a 173 helyi irodára - a kormányzat 2013-ig bizton számít, még akkor is, ha nem elosztói a jókora pénzeknek, hanem "csak" menedzselői azoknak a folyamatoknak, amelyek katalizálják, összekapcsolják a helyi fejlődési programokat, a támogatási rendszereket. A földművelési és vidékfejlesztési tárca szakállamtitkárától, Forgács Barnabástól a Piac & Profit megtudta, a sümegi kistérséggel és a többi 172-vel az első év tapasztalatai alapján együttműködési megállapodást is kötöttek már. A szakállamtitkár bemutatott egy új intézménytípust is: a helyi vidékfejlesztési stratégiák végrehajtását 96 közösség fogja egyengetni. A 173 kistérségi helyi iroda "kiegészül" a 96 közösségből álló "rendszerrel", amelyben együttesen több száz munkaszervezeti alkalmazott dolgozik majd.
- E munkatársaknak az lesz a feladatuk - részletezte Forgács Barnabás -, hogy az adott térségre vonatkozó helyi vidékfejlesztési stratégiát, LEADER-tervet megvalósítsák. Segítséget nyújtanak majd e stratégiákhoz kapcsolódó támogatási kérelmek összeállításához, benyújtásához, s részt vesznek a döntések meghozatalában.
A 96 jogi személyiség egyenként négy-öt alkalmazottal működik majd, s a vidék mozgatórugói azáltal lehetnek, hogy a térségek fejlesztési stratégiáit hajtják végre. Kérdésünkre - ez a grémium ül-e a pénzesládán - Forgács Barnabás ugyan nemmel válaszolt, de azt is kijelentette: a kilencvenhat közösség diszponál majd a forrás felett.
- A lényeg, hogy helyben dől el, mennyi forrás allokálódjék például a mikrovállalkozásokra a helyi vidékfejlesztési stratégiák alapján - rajzolja tovább a pénzügyi jövőképet a szakállamtitkár. - Ez tehát nagy lehetőség, de igen nagy felelősség is: valóban a helyi döntéseken múlik az adott térség fejlődésének iránya, tempója. A szisztéma teljes egészében uniós gyakorlaton alapszik, a brüsszeli forrásokról a döntéseket az EU-ban szokásos módon mi is alulra delegáljuk.
A kilencvenhat közösség egyike már november első napján megszületett, mégpedig a keleti végeken, jelesül Szatmárban. Ott már kézzelfogható valóságként mutatják be az új "intézményrendszert": a vidékfejlesztési irodák segítették a közösség megalakulását egyebek között azzal, hogy feltérképezték, kik, mely partnerek szeretnének csatlakozni. Szatmárban tehát egymás mellett létezik a helyi vidékfejlesztési iroda (HVI), a helyi vidékfejlesztési közösség (HVK) - hivatalosabban: LEADER helyi akciócsoport -, s létezik az ottani 75 település szatmári kistérségi projektje, amelynek megalkotásában a HVI-k segítségét élvezve a születő HVK vett részt.
Már látják a pénzt
- Érdemes az "elméleti" oldalt is megvizsgálni - igyekszik a tisztábban látáshoz hozzásegíteni Katona Ágnes, a Szatmári Helyi Közösség, a szakállamtitkár beharangozta kilencvenhat "mozgatórugó" intézmény egyikének munkaszervezeti vezetője. - Közösségünk alulról építette fel magát, körülbelül háromszáz vállalkozó, önkormányzat és civil szervezet vett, vesz részt benne. Ez a közösség választotta meg a tervezést koordináló csoportját, s ugyancsak a közösség hozta létre gyakorlatilag saját magából egyesületét, a Szatmári LEADER-t.
Katona Ágnestől is megkérdeztük, az állami pénz hol lesz, a támogatásokért a HVI-t, a HVK-t, a Szatmári LEADER-t fogják-e megsüvegelni?
A keretet, mely fölött "helyben" diszponálnak, a közösségre bízzák, s a 75 településről, vagyis az akcióterületről pályázhatnak a jogosultak. De ez nem minden, ahhoz, hogy a projektben megfogalmazottak megvalósuljanak, a Szatmári LEADER-nek munkaszervezetet kellett létrehoznia egyebek között azzal a céllal, hogy az egyesület elnökségének döntéseit előkészítse.
Katona Ágnest, akit Tiszacsécsén kellett volna megtalálnunk, Mátészalkán értük utol, az ott épült inkubátorház az otthona a helyi kistérségi irodának. Innen, ebből a mátészalkai irodából - az almafákkal és különböző folyók holtágaival övezett, sokadrendű országutakon - a 600 lelkes Pátyodra kellett eljutni ahhoz, hogy a már tető alá hozott közösségi irodát is megtaláljuk. Szemben az Antall József nevét viselő iskolával, művészeti központtal, alkotóházzal, szomszédságban a csengeri kistérségi elnök - egyben pátyodi polgármester - irodájával a csupasz falak között is gyakorta bekövetkeztek értekezletek: az új közösségi alkalmazottakat munkára fogta a munkaszervezeti vezető. Nem volt túl nehéz dolga, hiszen a helyi irodák hálózatában már szerephez jutottak régi-új kollégái, akik eddig is "mozgalmári" lendülettel kötötték össze a kistérségi terveket, ötleteket, illetve a pályázatokat.
- Ezután nem lebonyolítunk, hanem bábáskodunk - nevesíti a jövendő aprómunkát Katona Ágnes -, de ehhez az kell, hogy már túl legyünk a tervezésen, s megkapjuk az irányító hatóságtól a zöld jelzést.
Ez azt jelenti, hogy a Szatmári Helyi Közösség segítségével megszülethetnek az egyesületi elnökség döntései, például annak a több millió eurónak a sorsáról, amelyért - a szintén helyben született ötletek és stratégiák alapján - pályáznak a vállalkozók, civil szervezetek, helyhatóságok. Egy, már létező, közös akcióvá nemesült céljuk az, hogy a Szatmári Kosárnak keresztelt nagy ívű programjuk minden tekintetben "életre keljen". Ebben minden helyi specialitást - terméket, szolgáltatást, turisztikai lehetőséget - "elhelyeznek", s úgy fejlesztenek, hogy megélhetés, jövedelem, munkahely legyen belőlük, miközben a produktumok fogyasztóra, vásárlóra, közönségre találnak.
Átvándorló munkaerő- Az ország legnagyobb LEADER-csoportjaként 3,4 milliárd forinttal rendelkezhetünk, ezt az összeget kell jól elköltenünk - számolja át pénzbe többévnyi közös tervezésüket a Szatmári LEADER "mögötti" elnökség tagja, Pethő András pátyodi polgármester. - Mind a három kistérségünk sajnos belefér az ország leghátrányosabb helyzetben lévő 33 kistérségének táborába, ezért is roppant fontos, hogy minden támogatási pénz és pályázati forint hatékonyan működjön: ne legyen egyetlen párhuzamos fejlesztés sem, hanem egymásra épüljenek a projektek. A térség vízügyesei a folyók töltéseinek turisztikai kerékpárúttá építését pályázták meg, ezért mi az idegenforgalom további projektjeit tervezzük meg, adjuk hozzá.
Az ukrán és a román határ közelsége a munkanélküliségnek is "szervezője" volt és maradt a legutolsó időkig. Sőt, most már akadálytalanul át lehet menni a Romániához tartozó közeli városokba, mind többen ott találnak munkát, tovább fogyatkozik a szakképzettek aránya "ideát". A Szatmári LEADER elnökségi tagja szerint most már arra is terelgetniük kell a munkahelyteremtésre ösztönző pályázókat, hogy célirányosabb szakemberképzés induljon el a térségben. Maholnap házakat sem tudnak építeni a helybéliek, mert nem lesz ács, vízvezeték-szerelő, kőműves.
A polgármester biztos benne, hogy folytatódik az "ötletroham", hiszen kezdik látni a helyi vállalkozók, polgármesterek, a 75 település lakossága, hogy az álmodozásból végre lehet valóság is. Például a Szamost, a Krasznát, a Tiszát eddig "elfelejtették" felfedezni, s szerencsére tönkretenni. Pethő András szerint Szatmárt igazi idegenforgalmi értékké lehet tenni úgy, hogy megőrzik a természeti kincseket is.
Az agyak valóban "dolgoznak". Amikor pedig Somlai Tibor, a Szatmári Helyi Közösség menedzsere a vadászatot nevezi meg fejleszthető vállalkozásnak, munkahelyteremtésnek, akkor nem puskáról, vadászházról és lelőtt fácánról, vadkacsáról beszél, hanem "hegyvidéki jellegű lapos vidékről", melyből nincs több a világon. A november elseje előtt még köztisztviselő, géberjéni illetőségű Máténé Vincze Andrea szintén pátyodi "közösségi irodistaként" ugyancsak tud olyan, támogatást is elnyerő fejlesztést, melyet faluja idegenforgalmi vonzerőként jegyez: két ősrégi kúriájuk is védett műemlék. Ha nincs falumegújító, örökségmegőrző pályázat, akkor az építészeti értékek romhalmazként vendégriogatóvá válnának.
A kulcsszó tehát a pályázat. És a mersz, a kockázatvállalás. Manapság sem sokan mernek belevágni "önmentő" akcióba, például olyanba, mint amilyenről most már büszkén beszél Szászi Bertalanné. Vagyis inkább őróla beszélnek büszkén...
Az asszony falujában, Penyigén a háza, az udvara, a csűr volt az "eszköz" és a tét is ahhoz, hogy támogatásért pályázva, 50 évesen, életében először vállalkozóvá váljon. Olyan lekvárfőző üzemet épített fel, amelynek joga bárhová szállítani, értékesíteni, s dicsősége bioprogramokban érvényesülni.
Négyszáz fás jelkép
- Jóval több Szásziék penyigei lekvárja, mint egy lekvár a sok közül, az ő termékük jelkép is - "adja el" az amúgy magáért beszélő kuriózumot a vállalkozóvá vált család portájához érve Katona Ágnes.
Az élelmiszerszabványoknak - így a HCCP-előírásnak - megfelelő "üzem" technológiai közepe a gyümölcstisztító egységekből és a rézüstökből áll, mindez a parasztház hátsó traktusaiban elhelyezve. A technológia "eleje" pedig az a 400 szilvafa, melynek idei termésével elégedett a házaspár, de nem titkolják, a tavalyi gyümölcsszüretben nem volt köszönet. Szászi Bertalannét azért becsülik különösen mind a helyi vidékfejlesztési irodában, mind a közösség frissiben felállt intézményében, mert amikor a könyvelő szakmájú asszony - és növényvédő ura - munkanélkülivé kezdett válni, három pályázatot is megírt: maradék erejével a házaspár megpróbált váltani, házát, vagyonkáját kockáztatni, a 400 fa termésére alapozva "ipart" építeni.
- Szárított gyümölcsökkel, a szilva mellett csipkebogyóból, almából, birsből, barackból főzött lekvárral egyaránt foglalkozunk, újabban postai utánvéttel is rendelik készítményeinket - sűríti egyetlen mondatba cége fejlődését Szászi Bertalanné. - Az idei nehezén már túl vagyunk, nincs a fán a gyümölcs, az aszalásnak van itt az ideje.
Az udvaron, a szabadban jelenleg is űzik az ipart, ügyes kéziszerszámokkal az alma csutkáját "nyerik ki". De most, amikor már-már tél van, a ház asszonya többször is megszakíthatja a mind fagyosabb munkát, hogy elmenjen gyógyvizes fürdőt venni kezére, lábára, derekára, mert jövőre is bírni akarja. Ilyenkor a cseppember ura is ráérősebb, akkurátusabban pippanthat rá - teszi is -, és még sétálhat is egyet a pitvarban.
- Azért vontak le - mutat egy ajtórészt az üzemen Szásziné Katona Ágnesnek. - Kevesebbet kaptunk...
Hiába mondta a házat műhellyé átalakító kivitelezőnek az abszolút kezdő vállalkozó, hogy mindent úgy építsen be, ahogy a pályázatban van. Az iparos mégis változtatott, a lekvárfőzéshez értő, a kivitelezéshez nem értő, mindenét egy lapra feltevő asszony pedig a revizoroktól talán még a sandaság vádját, továbbá - segítség helyett - a támogatáslevonást is megkapta. De ezzel együtt is a pályázatok, uniós támogatási rendszerek helyi jelképévé válhatott a lekvárfőző asszony és férje. A soklépcsős, kicsit kiismerhetetlen, az uniós normákra alapozott, hellyel-közzel bürokratikus modell ugyanis ott is működőképes. Sőt Sümegtől Szatmárig - keresztbe kasul az országban - még hisznek is benne.