Eszmél a világ?

Az országgyűlésben is zöld utat kap a környezetvédelmi tárca éghajlat-változási stratégiája, melyhez a civil társadalom érvelését is várja a tárcavezető Fodor Gábor.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Indul a kampány, mondhatni közkívánatra - jelentette ki Fodor Gábor környezetvédelmi és vízügyi miniszter a Piac és Profitnak nyilatkozva. Tette ezt pár perccel azután, hogy expozéját követően befejeződött az első napi parlamenti vita a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégiáról. A tömény politika és a kőkemény egymásnak feszülés időszakát élő Ház a tárcavezető beterjesztette témát szokatlan módon, szinte hozsannázva fogadta - eggyel több okot kínálva számunkra is, hogy a liberális politikustól kért interjú alkalmával éljünk a gyanúperrel, mégsem teljesen reménytelen vállalkozás az éghajlatváltozás veszélyeinek mérséklése.

A fa már biztos
Ritkán látott egységet tükröz, hogy az öt parlamenti párt képviselői faültetéssel nyitották meg azt az ülésnapot, amelyet a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégiának szenteltek március 4-én a Parlamentben. Az Országház előtt került sor a "kertészkedő" aktusra, mellyel a honatyák a Magyar Tudományos Akadémia VAHAVA kutatási programjára hívták fel a figyelmet. A parlamenti vita sem folytatódott más hangulatban, a miniszteri expozé után az éghajlat-változási, illetve részben az energiastratégiát - szokásaikkal ellentétben - nem szétszedték a, hanem építették, gyarapították, javaslataikkal gazdagították.
- Az éghajlat-változási stratégiát a kormány elfogadta, mi a következő lépéssor?

- A kabinet a stratégiáról valóban döntött, s az országgyűlésre vár, hogy elfogadja az előterjesztést. Az a különleges helyzet állt elő, hogy hosszú évek óta nem volt a kormánynak olyan előterjesztése, amire a parlament ennyire egységesen reagált. Az éghajlat-változási stratégia azért különösen fontos, mert az emberiség legfontosabb politikai kérdésére ad választ. Azt tapasztalom, hogy a világban mind több helyen első számú belpolitikai kérdésként izgatja a lakosságot, a parlamenteket a környezet megóvásának ügye, s lám, Magyarország sem kivétel ez alól: ezért született meg az éghajlatváltozás stratégiája. Ez a dokumentum tartalmazza és részletezi a felkészülést a klímaváltozáshoz való alkalmazkodásra, illetve javaslatokat tartalmaz arra, hogy miképp járulhatunk hozzá a változás mértékének csökkentéséhez, hogyan segítsük tudatosítani a hatásokat. Ha majd a parlament elfogadja a stratégiát, hozzá kell látni a programok megvalósításához, melyeknek feltételeiről egyaránt gondoskodik az Európai Unió büdzséje, illetve a magyar költségvetés. Következésképp gőzerővel növelni kell a megújuló energiák részarányát a hazai energiafelhasználásban - legyen szó a szél-, a nap-, a bioenergiáról -, s ugyancsak el kell indítani azokat a lakossági programokat, amelyek az energiafelhasználást mérséklik, a lakossági energiatakarékosságot adókedvezményekkel ösztönözik, és előmozdítják például a nagy fogyasztású, régi, rossz hatásfokkal működő gépkocsik takarékos, modern közlekedési eszközökre való cseréjét.

- Nehéz a laikus emberrel láttatni, hogyan lehet a nálunk az átlagosnál kétszerte nagyobb, 1,5-2 Celsius-fok hőmérséklet-emelkedés ellen szabályozásokkal fellépni. Mivel évelnek a stratégia megfogalmazói?

- Most tartunk ott, hogy 1950 óta körülbelül egy fokkal emelkedett az átlaghőmérséklet, s valóságos veszély, hogy gyorsabb lesz a folytatás. Ez pedig azzal fenyeget, hogy állat- és növényfajok pusztulhatnak ki, s megsokasodhatnak a természeti katasztrófák. Valóban meg kell állítani a csak látszólag kis mértékű hőmérséklet-változást. A lehetséges szabályozásokkal akkor tudjuk lassíttatni, alkalmasint megállítani a folyamatot, ha a káros anyagoknak - a szén-dioxidnak, a különféle gázoknak - a kibocsátását megfékezzük. Az unió elvárásainak megfelelően 2020-ig Magyarország ezért csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest 18 százalékkal, s ezért növeljük a megújuló energia arányát a jelenlegi 4,5 százalékról az összes energiafelhasználásunkban legalább 13 százalékra.

- Mikorra mondatik ki, hogy a kormányzatnak, a gazdasági szférának, a lakosságnak milyen határidővel, milyen pénzből és mit kell tennie?

- A határidők tekintetében a kiotói egyezmény a meghatározó számunkra is, ebben 2012-ig szabályozzák a káros anyagok kibocsátási mértékeinek csökkentési szintjeit. Magyarország már most teljesítette ebbéli kötelezettségeit. Meg kell jegyezni persze, nemcsak az aktivitásunknak volt köszönhető a légtérbe bocsátott szennyező anyagok előírt szintre való csökkentése, hanem annak is, hogy egyszerűen megszűnt számos szén-dioxidot, üvegházhatású gázokat is "termelő" iparvállalat. Az Európai Uniónak természetesen ugyancsak van olyan programja, amelyben határidőket is meghatározva szabályozza a folyamatot. Brüsszel tehát megalkotta 2013-ig a pénzügyi, finanszírozási tervet, Budapest pedig - az uniós normák alapján - 2025-ig felvázolta cselekvéseinek lépéssorát, módját. A környezeti és energetikai operatív program az uniós pénzek felhasználását foglalja magában, az itt szerepeltetett 110 milliárd forint valójában 440 milliárd forint beruházást tartalmaz.

- Ami elősegítheti egy új iparág megerősödését is.

- A Nemzeti Éghajlat-változási Stratégiát előterjesztő parlamenti expozémban külön is hangsúlyoztam, hogy a világ e legfontosabbnak számító ügyéhez azért is kell csatlakoznia Magyarországnak, mert egyszerűen nemzeti érdekünkről van szó. A gazdasági fejlődés érdekei nem ellentétesek a környezetvédelem érdekeivel: a környezettudatos élet üzletté válik, s a fejlett országokban hatalmas iparág jön létre, melynek az alfája az alternatív technológia, illetve a környezettudatos gondolkodás technológiájának a megjelenítése. Tudósok százezrei számos kutatóműhelyben foglalkoznak ezzel az új dimenzióval. Ha Magyarország képes csatlakozni ehhez a folyamathoz, akkor jót tesz magával, a felnövekvő generációkkal.

- Meglehet, az éghajlat-változással összefüggő szabályozásnál nem csupán az új törvények bevezetéséről érdemes hatástanulmányokat készíteni, s a közvélemény elé tárni, hanem arról is, hogy az elmaradó szabályozásnak mi is a valós hatása. Van-e ilyen "előrejelzése" a tárcának?

- Jól tudjuk, mire jutunk, ha nem állítjuk meg a környezeti károkat okozó folyamatokat. Valóban komoly következményekkel jár, hogy térségünkben az átlagosnál nagyobb mértékben, akár 1,5-2 fokkal is emelkedhet a hőmérséklet, már ennyi is elég állat- és növényfajok kipusztulásához, szélsőséges időjárás gyakori kialakulásához, szélviharokhoz vagy például egyre pusztítóbb árvizekhez. Az ország mintegy harmada számít árvízzel fenyegetett területnek, itt, e térségekben termelik a GDP 30 százalékát. Az ökológiai katasztrófákon túl súlyos társadalmi problémákkal is számolni kell, például azzal, hogy emberek százezrei kényszerülhetnek elvándorolni kontinensünkön is lakhelyükről a kialakuló szélsőséges időjárási viszonyok miatt.

- A klímát érintő jogi normák elkészítése térben és időben is másmilyennek tűnik, mint például a csak itthon ható, nekünk, magunknak szóló nagy elosztó rendszerek reformjainak paragrafusokba foglalása és parlamenti elfogadtatása. Sürgethető-e ennek ellenére is az éghajlat-változási tárcaközi egyeztetés és a Ház döntése?

- A parlamenti vita arról győzött meg, hogy politikai akadályok nélkül tárgyalják meg a pártok a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégiát. Attól, hogy valaki konzervatív, liberális vagy szocialista, az éghajlat-változásról, a negatív folyamatok elleni védekezés programjáról egyféleképpen gondolkodik, van mondanivalója, mindenki kész hozzátenni javaslatait. Ehhez igyekszünk megteremteni a feltételeket, bízva abban, hogy mind több érdemi javaslat fogalmazódik meg, s a politikusok valóban képesek gyermekeink, unokáink érdekében politikai szimpátiától függetlenül részt vállalni a környezet védelmét jelentő stratégia kialakításában.

- A zöld beruházási rendszerrel, a tárca gondozásában működő új programmal, a meglévő épületek, objektumok energiapazarlását igyekeznek megszüntettetni - eddig milyen hozadékkal?

- Ezzel a rendszerrel a világ élvonalába kerültünk. Azokat a forrásokat, amelyekhez egyebek között azért jutottunk hozzá, mert csökkentettük a káros anyagok kibocsátásának mértékét, visszaforgatjuk környezetvédelmi programok megvalósításába. A fel nem használt kibocsátási kvóták értékesítéséből származó évi több mint hétmilliárd forintból egyebek között a meglévő épületek energiahatékonyságának növelését elősegítő beruházások költségeit fedezzük. Bizonyos, hogy a civil szférából mind több értékes indítvány érkezik, e javaslatok pedig arra is rámutatnak, hogy mit is tehet az egyes ember. A nemzeti éghajlat-változási program valóban kicsit olyan, mint a közlekedés szabályozása, látszólag mindenki ért hozzá. Ezért is fontos, hogy a stratégia felölelhessen minden szakmai és civil környezetből érkező tervezetet. De a lényeg is ez, hiszen a modern, hatékony környezetvédelem az az ügy, amelyikben mindannyiunknak van felelőssége, s mindannyian szerepet vállalhatunk benne. Abban, hogy nem megyünk mindenhová autóval, ahová korábban, hanem csak oda, ahová az feltétlenül szükséges. S abban is, hogy az elkövetkező időkben komoly erőfeszítéseket teszünk vízkészleteink megóvása érdekében, s megelőzzük a víz hiányából fakadó veszélyeket. Magyarországon regionális operatív programok révén több tízmilliárd forintnyi ilyen beruházás valósulhat meg. Jó tudni, hogy komoly a veszély, a világon a felmelegedés miatt mintegy kétmilliárd embert fenyegethet a vízhiány.

- Az ENSZ Éghajlat-változási Kormányközi Testület miről kíván tanácskozni Budapesten?

- Ez az a szövetség, amelyik az amerikai politikussal, Al Gore-ral megosztva kapott béke Nobel-díjat a múlt évben. Az elismerés oka, hogy az Éghajlat-változási Kormányközi Testület, az IPCC a globális felmelegedés elleni küzdelemben egyre több eredményt tud felmutatni. A szövetség áprilisban Budapesten tanácskozva azokra a magyarországi parlamenti, kormányzati és civil kezdeményezésekre akarja felhívni a világ figyelmét, amelyeket a környezeti változásokra való felkészülés és az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklése érdekében tettünk. A nemzetközi szervezet az éghajlatváltozást kiváltó folyamatokat, a globális változás várható következményeit elemzi, s keresi azokat a lehetséges beavatkozásokat, amelyekkel elejét lehet venni a földi éghajlat drámai összeomlásának.

Hatástalanításra várva
A környezetügy középtávú stratégiájának vitaanyagában szereplő feladatok leírása utal arra is, hogy milyen "időzített bombákon" ülünk, és milyen veszélyek leselkednek ránk, ha nem hatástalanítjuk a "pokolgépeket". A szaktárca e dokumentumából idézünk: "Magyarország számára kiemelt fontosságú, hogy a nyilvántartásban szereplő közel 15 ezer szennyezett és potenciálisan szennyezett terület minél nagyobb arányban részesedjen a rendelkezésre álló közösségi forrásokból, és ezzel csökkenjen a szennyezett területek okozta egészségügyi és környezeti kockázat, növekedjen a földterületek újrahasznosíthatóságának aránya. Ehhez kapcsolódik az országos környezeti kármentesítési program általános és országos feladatainak folytatása, a nagy - sok esetben EU-forrásból finanszírozott - projektek megvalósítása, illetve felügyelete. A felszámolási és csődeljárások következtében állami felelősségi körbe kerülő szennyezett területek számának csökkentése érdekében szabályozási módosító javaslatokat kell előkészíteni. Az emberi egészséget és a környezetet súlyosan károsító váratlan események száma világszerte emelkedik. A kémiai eredetű váratlan események következményeinek felismerésére, diagnosztizálására, megoldására a kémiai biztonságért felelős szervezeteknek fel kell készülniük. A kémiai eredetű váratlan események nemcsak az esemény színhelyén (gyár, raktár, közút, vasút stb.) fejthetik ki az emberi élet elleni hatásukat, hanem súlyosan veszélyeztetik a környezetet, és jelentős anyagi károkat is okoznak.

Magyarországon ez idáig elsősorban természeti csapásokkal (árvíz, földrengés) lehetett számolni, de mindinkább szembe kell néznünk más eredetű rendkívüli eseményekkel is. Ezek közé sorolhatjuk a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleseteket; az országba belépő folyóink szennyezését; az országba illegális kereskedelem, esetleg terrorcselekmény révén jutó különlegesen veszélyes kémiai tényezők (betiltott vegyi anyagok, harci anyagok) okozta egészség- és környezetkárosító hatásokat. Figyelemre méltó továbbá a nagy fogyasztói létszámot egyidejűleg fenyegető élelmiszermérgezések gyakori előfordulása is. A vegyi anyagok gyártásával, forgalomba hozatalával kapcsolatban a hazai felelős intézmény az Országos Kémiai Biztonsági Intézet, a hatósági feladatokat az ÁNTSZ látja el. A KvVM a közösségi szintű döntéseknél a környezeti vonatkozások tekintetében - a vegyi anyagok környezeti sorsának, hatásainak értékelésével - lát el feladatot, a Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség pedig szakhatósági feladatokkal rendelkezik. A kémiai biztonság intézményrendszere azonban túlságosan szerteágazó, hatékonysága nehezen megítélhető. Célszerűnek látszik átláthatóságát, egyszerűsítését, egységes irányítását, gazdaságosságát, hatékonyságát hatástanulmányok segítségével értékelni és fejleszteni."

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo