E-szignó mindenkinek

Az előző ciklusban viszonylag jelentős mennyiségű uniós forrás érkezett Magyarországra, mégsem idézett elő éles változásokat, nem alakított át intenzíven társadalmi folyamatokat. Most a kormányzat az új irányítási struktúra bevezetésével szeretné elérni, hogy a megvalósuló fejlesztések tényleg új pályára állítsák a hazai gazdaságot. Dr. Baja Ferencet, a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület államreformprogramért felelős tagját az új intézményrendszerről és a közszolgáltatások területén tervezett fejlesztésekről kérdeztük.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az előző ciklusban a Nemzeti Fejlesztési Program intézményrendszerében az ágazatok tervezték, irányították a programokat, írták ki a pályázatokat. Ma az ország működésében alig érzékelhető az Európai Unióból bejött pénzek hatása, pedig éltanulóként jelentős részben lehívtuk és felhasználtuk a rendelkezésre álló forrásokat.

- A hibát a folyamatok szétaprózottságában kell keresni: a sok kicsi pályázat kevés koncepcionális területen tudott változást elérni - mondja dr. Baja Ferenc, a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület (FIT) államreformprogramért felelős tagja. - Nemzetközi tapasztalatok szerint az országok akkor profitálnak a pluszpénzekből a legtöbbet, ha meghatározott, össztársadalmi érdekeket szolgáló folyamatok átalakításának katalizálására fordították. Ezek képesek meglódítani a gazdaságot: további fejlesztéseket indukálnak, innovációs mozdonyokká válnak. A mostani fejlesztéspolitikai koncepció kialakításakor megnéztük, milyen kihívások állnak Magyarország előtt, ehhez kötődően mik a legfontosabb feladatok, és ezek megvalósításához szükséges intézményrendszert alakítottunk ki.

- Az eddigiekben minden egyes tárca maga dolgozta ki a stratégiát, tervezte meg a programokat, kiírta a pályázatokat, és alájuk tartoztak az irányító hatóságok. Miben más az új modell?

- Az irányító hatóságokat egy intézményrendszerbe integráltuk; egy menedzsment szolgálja ki a program egészét: ez a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, az NFÜ menedzsmentje. Nem az a kérdés, hogy mennyi pénz jut az egyes tárcáknak, hanem az, hogy a program érdekében mi a leghatékonyabb felosztás. Az NFÜ garantálja a közös és koherens tervezést és végrehajtást. Nem feladata azonban a stratégiakészítés, ez továbbra is a minisztériumoknál marad. A tárcák az NFÜ menedzsmentjéhez eljuttatják célkitűzéseiket, és ott a különböző stratégiai igényeket koherens, nagy programokba foglalják. Minden egyes programnak - szám szerint hatnak - van irányító hatósága.

- A programok megszülettek. Mik a következő évek fejlesztési prioritásai?

- A két legfontosabb cél: a foglalkoztatás és a fenntartható növekedés biztosítása. A foglalkoztatás nem egyszerűen munkahelyteremtést jelent. Általa meg kell tudni oldani azt a problémát, hogy az ellátásoknak - mivel egyre kevesebben fizetnek járulékot - előbb-utóbb nem lesz fedezete. Vagyis a bejövő fejlesztési forrásoknak foglalkoztatást is kell generálniuk. Emellett a programrendszernek növekedéspártinak is kell lennie azért, hogy utolérjük az uniót. Mindezek tükrében a gazdaságfejlesztés, a közlekedésfejlesztés, a társadalom megújítása, a környezet- és energiafejlesztés, a területfejlesztés, valamint az államreformprogramok koncentrálják azokat a beavatkozásokat, amelyek segítségével Magyarország új növekedési pályára lendíthető.

- Mi garantálja, hogy az ágazatok képesek lesznek a közös gondolkodásra és közös végrehajtásra?

- A jól működő piaci szervezeteknél nem a menedzsment vitázik a komplex, stratégiai kérdésekben, erre találták ki az igazgatótanácsokat. Ezek a testületek nem avatkoznak bele konkrét napi ügyekbe, csak figyelik a piacot, a versenytársakat, a rendszer működését. Kizárólag a stratégiai problémáknál lépnek közbe. A mi intézményi rendszerünkben a civilekből és szakemberekből álló monitoringbizottságok töltik be az igazgatótanács szerepét, élükön a FIT tagjaival, akik nem vesznek részt a hétköznapi operatív munkában, csak a stratégiaalkotásban. Társadalmasítjuk a monitoringbizottság félpiaci működését. Ez a modell alkalmas arra, hogy a szakmai, társadalmi, politikai álláspontokat harmonizálva előkészítse a fejlesztéspolitikai kormányzati döntéseket. A FIT az ütközőzóna a szakmai és közpolitikai stratégiai döntéshozatali mechanizmusban.#page#

- Ön FIT-tagként az államreformok területén megvalósuló programokat felügyeli. Milyen nagyságú fejlesztési forrásra lehet számítani a következő ciklusban?

- Az államreformprogramnak két operatív programja van, igazodva a hazai célokhoz és az Európai Unió finanszírozási szabályaihoz. A nemzetközi tapasztalatok szerint egy rendszer átalakításának költségstruktúrájában 60-40 százalékos az eszköz- és a humánráfordítások aránya. Az Európai Szociális Alapból finanszírozzuk az államreform operatív programot; ennek körülbelül 40 milliárd forintos a büdzséje. Az elektronikus közigazgatás operatív programra pedig 100 milliárd forint körüli forrás áll rendelkezésre az Európai Regionális Fejlesztési Alapból. De persze a csatlakozó területeken - gazdaságfejlesztés, oktatás, egészségügy - is vannak jelentős informatikai fejlesztésre vonatkozó pályázati programok.

- Milyen fejlesztéseket jelent a két operatív program?

- Az államreform-bizottsággal közösen szeretnénk leegyszerűsíteni a bürokratikus utakat, és olyan, a modern kornak megfelelő szabályozási rendszert kialakítani, amely a foglalkoztatás, a versenyképesség, a hatékony gazdálkodás követelményeit is teljesíti. A jogszabályok leegyszerűsítése után következhet az informatizálás és az elérési mechanizmusok kiszélesítése. A hatékonyság alapfeltétele, hogy mindenhol biztosítsuk az elektronikus közműhöz a hozzáférést: az elektronikus kormányzati gerinchálót elvisszük az összes településre, és megvalósítjuk az állampolgári közművet. Ez azt jelenti, hogy lehetővé tesszük az állampolgár elektronikusaláírás-szintű azonosítását. Az elektronikus ügyintézéskor ugyanis tudni kell, hogy ki az, aki a dokumentumot benyújtja, illetve szükséges, hogy hitelesen aláírja. Miután az életben szinte mindenki több szerepben - állampolgárként, betegként, orvosként, vállalkozóként, diákként - jelenik meg, azonosítani kell azt is. Tehát lesz olyan eszköz, például csipkártya, amelyen nem egy, hanem kettő, adott esetben három e-aláírás fog szerepelni. Az állampolgári közműből mindenki azt a szolgáltatást veszi ki, amelyet az élethelyzete megkövetel. Ezek lényegében nem új célok, a program az Elektronikuskormányzat-központ elért eredményeire épül: folytatjuk a kormányzati gerincháló kiépítését, illetve az eddig ügyfélkapus állampolgári ügyintézést automatizáljuk.

- Ezek nagyon komoly célok, de eszközök nélkül megvalósíthatatlanok.

- Ezért készült az államreform operatív program, amely az unió megfelelő alapjából számíthat fejlesztési forrásokra. Az állampolgári közmű valószínűleg TAJ-szám alapú csipkártyára épül majd, ezt születésekor mindenki megkapja, és nem feltétlenül fényképes. A kártya mellé egységes elfogadórendszert kell telepíteni, tehát Magyarország összes intézményében - az orvosi rendelőkben, a gyógyszertárakban, az iskolákban, a művelődési házakban és más helyeken is - lesz kártyaolvasó, amelyen keresztül dokumentálható az e-ügyintézés. Az állampolgári közműnek van egy belső "lába", a jogosultságkezelő rendszer. Nem jogosultságtár - ez adatvédelmi szempontból lényeges -, hanem egy olyan on-line ellenőrzési rendszer, amely képes automatikusan, a kártyatulajdonos azonosításán túl jelezni az érdeklődőnek, hogy a kártya mögött milyen jogosultság létezik.

- Az on-line rendszer megteremtése hogyan növeli az államigazgatás hatékonyságát?

- Az államháztartás nagy elosztórendszereinek szinte minden eleméről lesznek jelen idejű adataink. Tudni fogjuk, hogy mennyi a jogosultak száma, vagy mennyire kihasznált egy rendszer. A jövőben nem fordulhat elő, hogy nem tudjuk pontosan, például hány diák van Magyarországon. Szintén nagyon lényeges, hogy a jogosultság léte azonnal bizonyíthatóvá válik a jogosultságkezelő és a jogosító közötti ellenőrzési szituációban. A buszon például az ellenőr ellenőrizheti, hogy a diákbérlettel utazó állampolgár tényleg valamely intézmény tanulója-e, vagy sem; elég a diák kártyáját bedugni a mobilolvasóba. De azonnal kideríthető az is, hogy az építkezésen dolgozó munkásokat ki foglalkoztatja.

- Mennyi idő kell a rendszer felépítéséhez?

- Elvileg az alapszolgáltatások az első három évben elindulhatnak. Idén le kell zárni a most folyó társadalmi vitákat, és ütemezés szerint 2007 első negyedévében születnek meg a kedvezményezettek kijelöléséről szóló döntések. A jövő év második felében már konkrét fejlesztésekről szeretnék beszámolni.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo