Dél-Korea

A május vége óta javában tartó labdarúgó-világbajnokság kapcsán érdemes a gazdasági kérdések iránt nem különösebben érdeklődők számára is közelebb hozni azt a távol-keleti országot, amely megmutatta, hogyan válhat egy kis ország világgazdasági nagyhatalommá. Dél-Koreának sikerült a válságból való kilábalás.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyarországnyi területen közel 48 millió lakost számláló Dél-Korea először az 1988. évi nyári olimpiai játékok megrendezésével hívta fel magára a laikus közvélemény figyelmét. Majd az 1997–98-as úgynevezett ázsiai válság idején járták be a világsajtót és a tévéhíradókat azok a felvételek, amelyeken hosszú, tömött sorban álló koreaiakat láthattunk, akik arra vártak, hogy beszolgáltathassák családi ékszereiket. Bajban van az ország, megcsappant a kincstár tartalékállománya, nosza segítsünk! A miniszterelnök segélykérő felhívása – tehát nem előírás vagy parancs – eredményeképpen mintegy három és fél millió család 227 tonna aranyat szolgáltatott be, amelynek révén 2,2 milliárd dollárral növelték az ország tartalékállományát.
És sikerült a kilábalás. Az 1998. évi 6,7 százalékos visszaesést követően 1999-ben már – az elmúlt három évtizedre jellemző évi átlag 8,6 százalékosnál is gyorsabban – 10,9 százalékkal bővült a GDP, és 2000-ben is 9,3 százalékos volt a növekedési üteme.

A világgazdaság 2001. évi megtorpanása, különösen az észak-amerikai import növekedési ütemének radikális csökkenése a dél-koreai gazdaságra is hatott; a GDP mindössze 3,3 százalékkal bővült, s ismét felsejlett a válság rémképe. A másik három, úgynevezett kistigris-országban, Szingapúrban, Tajvanon és Hongkongban visszaesés következett be. Az eddigi adatok azt bizonyítják, hogy Dél-Koreának sikerült ezt elkerülnie, a mélyponton már túljutott a ciklus. 2002 első félévében 5, éves szinten 8 százalék körüli gazdasági növekedéssel számolnak.

Egy kis történelem

Dél-Korea gazdasági sikerének titka mindig is az előremenekülés stratégiájában, az állam, a vállalatok és a lakosság együttműködésében, szoros összefonódásában rejlett. Az országnak hosszú utat kellett megtennie ahhoz, hogy a világ 11. legnagyobb kereskedelmi hatalma, ötödik legfontosabb gépjárműgyártója, első számú hajó- és acélszerkezet-gyártója, valamint az elektronikai termékek, alkatrészek és komponensek egyik legjelentősebb előállítója legyen.

Dél-Korea iparosítása a munkaigényes könnyűipari ágazatok exportorientált fejlesztésével kezdődött, amit a nehézipari bázis megteremtése követett. Ez kezdetben a hazai igények kielégítését szolgálta; a textil-, a konfekció-, a bőr- és cipőipar, a sportszer- és játékgyártás gépeinek előállítására, az ezekhez szükséges alapanyagok termelésére koncentrált. A belső piac hamarosan szűkösnek bizonyult, s beindult a kivitel a könnyűipar fejlesztésének ugyancsak prioritást adó környező országokba. Hasonlóképpen alakult a vegyipar és a vegyipari gépgyártás kifejlesztése is.

Mindez a sajátos koreai vállalatok – a cheabolok – keretében valósult meg. Valamennyi, ma már világcégnek számító koreai nagyvállalat kis, könnyűipari műhelyként indult az ötvenes–hatvanas években, amely külön üzemegységeket hozott létre a neki szükséges gépek, szerszámok, alapanyagok előállítására, majd nyereségét fejlesztésre fordítva – nem csekély állami támogatás mellett – kiépítette a maga vegyipari vertikumát, s ezt követően szórakoztató elektronikai termékek, háztartási gépek, majd gépjárművek és hajók, később IT-termékek, biotechnológiai készítmények gyártásába fogott. Dél-Koreában a termeléshez szükséges inputok és gépek hazai előállítására is nagy súlyt helyeztek, ám a termelés legfőbb célja mindig is az export volt.

Ugyancsak dél-koreai sajátosság, hogy saját márkák létrehozására törekedtek. Termékeik tartósan jó minősége és versenyképes ára megtette a hatását. Ma már a japán, az amerikai és a nyugat-európai márkákéhoz hasonló elismertséget élveznek a fogyasztók körében a Daewoo, a Samsung, az LG, a KIA, a Hyundai és a többi cheabol gépkocsijai, háztartási gépei, szórakoztató elektronikai termékei, számítástechnikai eszközei stb.

Tőkekivitel és leányvállalatok

A dél-koreai cégek legfőbb jellegzetessége a terjeszkedés. A még jelenleg is folyamatban lévő átszervezésükig a legnagyobbak a szó szoros értelmében szinte mindent gyártottak. Mindegyikük egy-egy kis állam volt az államban – klasszikus értelemben vett állami funkciót töltöttek be a dolgozóikról való gondoskodás terén –, sok-sok üzemmel, kisegítő létesítménnyel, K+F laboratóriummal, szállítmányozó részlegekkel, bankokkal, biztosítókkal. Nem csak a külkereskedelem révén kapcsolódtak be a nemzetközi munkamegosztásba; már a hetvenes évek végén megkezdték a működőtőke-kivitelt. Ma már Ázsiában, Európában, Észak- és Dél-Amerikában egyaránt megtalálhatók a dél-koreai cégek összeszerelő üzemei, értékesítési leányvállalatai.
A fejlődő világ országaiba szolgáltatásexportjuk növelésével segítik kivitelük bővítését. Számos nagyberuházás dél-koreai cégek fővállalkozásában valósul meg a Közel-Kelet gazdag országaiban, valamint a nemzetközi pénzintézetek által támogatott ázsiai és afrikai országokban.

Az exportoffenzívát intenzíven segíti a mindenkori kormányzat. Példaértékű az a kollektív marketingtevékenység, amelyet a Koreai Nagykövetség Kereskedelmi Kirendeltsége (KOTRA), az egyes szakminisztériumok és a magas rangú állami vezetők világszerte kifejtenek az ország imázsának fejlesztése, a koreai termékek és vállalatok ismertségének növelése terén.

Mi okozta a válságot?

Miért érte utol mégis Dél-Koreát az ázsiai válság néven elhíresült folyamat?
Három dolognak volt döntő súlya. Az egyik, hogy a „külvilág” is ki kívánta venni részesedését a tartósan gyors növekedés eredményeiből; míg a térség többi országában inkább a tőzsde mértéktelen szárnyalása, Dél-Koreában a vállalatok eladósodása okozott gondot. A másik alapprobléma az volt, hogy bár a koreai bankok a lehető legmodernebb felszerelésekkel, képzett szakembergárdával dolgoztak, a pénzmozgások törvényi szabályozása legalább húsz évvel elmaradt a tényleges igényektől; ráadásul a cheabolok általában saját alapítású bankjaiknál vezették számláikat, onnan, illetve azok révén külföldről vettek fel hiteleket, „családon belül” pedig a mindenkori szükségletek szerint osztogatták a pénzeket.

A harmadik tényező a nemzeti valuta dollárhoz rögzített árfolyamának fenntartásához való ragaszkodás volt. Amikor már akkora nyomás nehezedett az évek óta felülértékelt valutára, hogy a kormány kényszerűen felszabadította az árfolyamot, a szó szoros értelmében elszabadult a pokol. Vállalatok, családok milliói váltak egyik napról a másikra fizetésképtelenné, hiszen a tartozásaik fejében az előre tervezettnél jóval több nemzeti valutát lettek (volna) kénytelenek leperkálni.

Abban, hogy Dél-Koreának sikerült gyorsan kilábalnia a válságból, a lakosság megértése, együttműködése mellett az IMF gyorssegélye, valamint a pénzügyi és vállalati hierarchia radikális átszervezése játszott döntő szerepet. Kedvezett a világpiaci helyzet is, mivel az általuk importált nyersanyagok ára nyomott volt, miközben a 2000. év körüli hisztéria következtében ugrásszerűen megnőtt az IT-termékek iránti kereslet. Az export mellett fontos volt a belföldi, főleg az állami beruházások által ösztönzött kereslet élénkülése is. A nagy teljesítményű IT-infrastruktúra kiépítése, az elektronikus kormányzásra való áttérés olyan mértékű keresletet indukált, amely átsegítette az országot az utóbbi hónapok világgazdasági sokkal fenyegető időszakán is.

Bogóné Jehoda Rozália

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo