Dagadó adósság

Az elmúlt másfél évben 236 önkormányzat bocsátott ki hozzávetőleg 240 milliárdnak megfelelő, többnyire svájci frank alapú kötvényt, és ezzel közel 700 milliárd forintra ugrott a helyhatóságok hitelállománya. Míg sokan emiatt vészharangokat kongatnak, a bankok egyáltalán nem aggódnak, sőt. Az önkormányzati szektort stabil, kiszámítható és jelentős piacnak tartják, így szívesen kínálnak számukra különböző szolgáltatásokat. Vajon ki jár jó úton? A hitelezők vagy a hitelfeltételek szigorítását sürgetők?

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az elmúlt két évben kétségtelenül jelentősen, 344 milliárd forintról több mint a duplájára bővült az önkormányzatok hitelállománya, így az összes adósságállomány elérte az önkormányzati költségvetés 21 százalékát, ám ennél az adatnál talán beszédesebb a hitelállomány GDP-hez viszonyított aránya. Ez a mutató 2006-ban 1,8 százalék volt, ma pedig 2,2 százalék. Sokáig megnyugtatóan hatott, hogy a hitelfelvétel meglódulásával párhuzamosan bővül a szektor betétállománya is, az utóbbi időkben azonban az olló szűkülése tapasztalható.

Bővülő piac

Bár mostanában sokan egy lehetséges csődhelyzet bekövetkezésétől tartanak, a bankok nem aggódnak. Sőt, óriási a verseny a szegmens képviselőiért. Ahogyan Keményné Koncz Ildikó, a szolgáltatási részpiac második legnagyobb szereplője, a Raiffeisen Bank önkormányzati üzletágának vezetője fogalmazott lapunknak, a helyhatóságok kifejezetten kiszámítható, átlátható ügyfélkört jelentenek. Az elkövetkező években, az uniós beruházások elindulásával pedig bizonyára tovább bővül a piac, igaz, korántsem ilyen ütemben.

Az önkormányzatok finanszírozási lehetőségére világít rá dr. Kovács Róbert kutató, a Helyi Obszervatórium ügyvezetője is. - A fejlesztésfinanszírozási üzletág piaci potenciálját európai uniós támogatásai alapján becsüljük. Az Új Magyarország fejlesztési terv elfogadott változata szerint az önkormányzatok számára 1,675 milliárd forint jut: a Regionális Operatív Programok 864 milliárdot tartalmaznak, más programokban pedig mintegy 760-800 milliárd forint szerepel. Ez a fizikai infrastruktúra-fejlesztésekre fordítható pénz. Átlagosan 15 százalékos önrésszel számolva és 90 százalékos abszorpciós rátát feltételezve az önrész összesen 251 milliárd forintot tesz ki. Ezt elosztva egy nyolcéves - vagyis a 2008-2015 közötti - időszakra, évi 31,3 milliárd forintos átlag finanszírozási igény rajzolódik ki, míg az előfinanszírozásban évi 200-210 milliárdos - nem egyenletesen jelentkező - igénnyel számolhatunk - magyarázza a szakértő lapunknak.

A piaci lehetőség tehát valóban jelentős, és nem csupán az uniós források miatt. Lévén az önkormányzat jelentős foglalkoztató, a pénzintézet a retail - lakossági - üzletágának bővülését is remélheti a helyhatóság finanszírozása esetén.

Az önkormányzati piacon egyre élesebb tehát a bankok versenye, és ilyenkor hamar felmerül a hitelbírálati szempontok lazulásának és végeredményben a települések túlzott eladósodásának eshetősége. Ráadásul az önkormányzatok többségénél hiányzik az optimális adósságtervezéshez szükséges pénzügyi szakértelem.

A bankok felelőssége

A kutató szerint a bankoknak komoly a felelőségük ebben a helyzetben. Miközben a kínált szolgáltatáscsomagnak biztosítania kell az ügyfelek EU-forrásabszorpcióját a bank által vállalt kockázat minimalizálásával együtt, a banknak a megfelelő piaci szegmentációt is el kell végeznie.

- Az önkormányzati hitelezésnek vannak törvényi gátjai. Létezik a hitelfelvételi korlát, amely a korrigált saját bevétel legfeljebb hetven százalékában állapítja meg az adósságszolgálati rátát. A cash flow szemléletű költségvetés miatt azonban számos kötelezettségvállalás nem jelenik meg az önkormányzati költségvetésben, tehát előfordulhat, hogy a vizsgált adósságszolgálati ráta nem tükrözi a város tényleges anyagi helyzetét - magyarázza Kovács Róbert.

Koncz Ildikó viszont úgy véli, a verseny hatására egyáltalában nem lazult a hitelbírálat rendszere, sokkal inkább az árazásnál és a testreszabott csomagokban érezhető az éles küzdelem. Azt azonban ő is elismeri, hogy a szektor biztonságos működése érdekében a bankoknak egyfajta prudens pénzügyi tanácsadóként is meg kell jelenniük.

- A hitelminősítésnél főleg azt vizsgáljuk, hogy milyen az önkormányzat adósságszolgálati helyzete, vagyis hogyan tudja a tőke- és kamatterheket teljesíteni, a hitelcél ismerete viszont nagyon fontos az optimális forrásösszetétel kidolgozásához - mondja a Raiffeisen Bank önkormányzati üzletágának vezetője. - Volt olyan önkormányzati ügyfelünk, amelyet inkább lebeszéltünk a tervezett nagyobb összegű kötvénykibocsátásról, hiszen a forrásból tervezett beruházások egy részéhez sokkal kedvezőbb feltételű, államilag támogatott MFB-hiteleket tudtunk ajánlani. Az is előfordulhat, hogy uniós támogatásokhoz célszerűbb az Európai Beruházási Bank finanszírozását választani. Ilyenkor sem tanácsoljuk a látszólag egyszerűbb, ám költségesebb kötvénykibocsátást. Én részemről nagyon szerencsés konstrukciónak tartom a PPP formában megvalósuló beruházásokat, és a bankunk igyekszik is ehhez minden hátteret megadni. A különböző operatív programokhoz pedig testreszabott kötvényfinanszírozással tudunk csatlakozni. Azt azonban semmiképpen nem támogatjuk, hogy egy önkormányzat csupán azért bocsásson ki kötvényt, mert a szomszéd is azt tette. Ez nem lenne hosszú távon felelős magatartás.

Önerő az uniós pénzekhez Az utóbbi másfél évben tapasztalt kötvénykibocsátási boom elsősorban a kapuban álló uniós forrásokhoz szükséges önerő biztosítására szolgál, legalábbis ezt tükrözi a betétállomány alakulása.

- Az önkormányzati betétek állománya 2007-ben az előző évhez képest ötven százalékkal növekedett. Ez a kötvénykibocsátáshoz kapcsolódó szabad források befektetéséből adódott - állítja Nehéz Bea, az Erste Bank önkormányzati üzletágának vezetője.

Szerinte egy ekkora volumenű kötvénykibocsátás a szférán belül akkor járhat veszéllyel az önkormányzatokra nézve, ha ezek a kibocsátások nem fejlesztési, beruházási jelleggel történnek - vagyis nem járulnak hozzá az önkormányzat jövedelemtermelő képességének növekedéséhez -, hanem a működési kiadásokat finanszírozzák. Ha ez utóbbi kiadásokat kötvénykibocsátással finanszírozzák, az egyben azt is jelenti, hogy időben eltoltan - tekintettel a kötvénykötelezettség hosszú futamidejére - jelentkezhetnek az önkormányzati rendszer működésiforrás-hiányának hatásai, illetve az esetleges önkormányzati fizetésképtelenségek.

Tény, nem mindenki "tartalékol", van önkormányzat, ahol ténylegesen a működtetéshez hiányzó forrásokat kell hitelből fedezni. A mérleg másik serpenyőjében azonban a feladatellátás szükségszerűsége áll, és a csökkenő központi források.   - A hitelfelvétel nem új, csak a kötvénypiac élénkülése miatt most a figyelem középpontjába került. Míg korábban jóval nagyobb összegű kormányzati forrás szolgált a hiányok kiegyenlítésére, ma az önkormányzatok a működésük fenntartása érdekében felvesznek likvid hiteleket - hangsúlyozza Koncz Ildikó, aki szerint ennek ellenére sincs alapja annak, hogy 2008-at bárki az önkormányzati csődök évének hirdesse meg.

Kovács Róbert szerint sem lehet akkora baj, hiszen az eddigi tapasztalatok egyáltalán nem kedvezőtlenek: az önkormányzatok 17 éves működése során mindössze 24, általában kisebb település helyhatósága ellen indult csődeljárás, és ezek egyike sem tartozik a jelentős hitelfelvevők igen szűk köréhez. Kötvényt mindössze az önkormányzatok 8 százaléka, a teljes összeg egyharmadát pedig mindössze 15 helyhatóság bocsátotta ki. Abban azonban mind az elméleti, mind a banki szakértők egyetértenek, hogy a kialakult helyzetet nem szabad félvállról kezelni, ám a problémát nem feltétlenül a hitelezésben kell keresni.

Szűk önkormányzati mozgástér

A kormányzati megszorítások legnagyobb veszteseinek kétségtelenül az önkormányzatok tűnnek, azonban azon is érdemes elgondolkodni, hogy vajon fenntartható-e a jelenlegi finanszírozási rendszer. Valószínű, hogy a csupán központi költségvetésre támaszkodó helyhatósági modell finanszírozhatatlan, és nem is feltétlenül kellene ehhez ragaszkodnunk. Az is évek óta tartó dilemma, hogy szükséges-e Magyarországon 3200 önkormányzat, mi legyen a megyékkel, és hogyan működjenek a régiók. Az önkormányzati törvény legtöbb pontjának módosításához azonban kétharmados többségre lenne szükség, ám ez sem mostanáig semmikor, sem az aktuális politikai helyzetben nem látszik kivitelezhetőnek. Ezért fordulhat elő az, hogy az 1989-ben meghozott törvény szinte változatlan formában fennáll, miközben a világ egyre gyorsabban robog előre.

- Komoly tartalékok rejlenek például a lakossági helyi adókban, még akkor is, ha ezek népszerűtlenek. A tényleges gond a kisebb önkormányzatoknál van. Itt ugyanis a feladatellátás vált kétségessé. Az államilag is támogatott többcélú kistérségi társulások, valamint a körjegyzőségek azonban elkezdtek működni, és egyre több példát találhatunk a közös feladatellátásra. Ez a modell számos finanszírozási kérdésre megoldást nyújthat, miközben javul a szolgáltatás minősége is - vélekedik Kovács Róbert, és említ egy példát magyarázatképpen: a mezőkövesdi kistérségben a települések felosztották egymás között a feladatokat. A társulás irányítására létrejött szervezet pedig felszívta például az iskolabezárások után munkanélkülivé vált pedagógusok jelentős részét, csökkentve a településekre nehezedő pénzügyi és erkölcsi nyomást.

A lehetőség kiaknázásához azonban megint csak jogszabályváltozásra lenne szükség.

- A bankok számára a jelenlegi szabályozás mellett szinte megoldhatatlan a kistérségek finanszírozása, tekintve, hogy a jogalkotó nem projektszemléletű, hanem az összes tag készfizető kezességén alapuló finanszírozást szabályozott. Ez pedig, ha a kistérségeket alkotó önkormányzatok közül egyetlen is hitelképtelen, lehetetlenné teszi a jogszabályoknak való megfelelőség mellett a banki finanszírozást - hangsúlyozza Nehéz Bea.

Új kockázatok

A közműberuházásokat finanszírozó állami támogatási rendszer sem működik tökéletesen. Az ÁSZ vizsgálatát követően ugyanis számos településnek vissza kellett fizetnie az összeget, ami pedig még egy nagyobb önkormányzatot is könnyedén a csőd szélre sodorhat. Az utóbbi években számos új kockázati tényező is megjelent.

- 2006 őszén például a megyék kénytelenek voltak több feladatot átvenni az önkormányzatoktól, miután az önkormányzati törvény feladatátvételi kötelezettséget ír elő számukra. Ám forrást sem a működtetéshez, sem a felújításhoz nem kaptak. Az áfa-visszaigénylés szabályának módosulása is kedvezőtlenül hatott: számos közmű kikerült az önkormányzati vagyonból, miközben ma uniós támogatás kizárólag a helyhatóság tulajdonában lévő intézmény fejlesztésére pályázható. Ahhoz azonban, hogy az önkormányzat "visszavásárolja" például a csatornát, be kellene fizesse az áfát - sorolja a további anomáliákat Koncz Ildikó.

Az 1989-ben elfogadott szabályrendszer él ma, holott a világ halad. Mindezeket látva a bankok mélyreható kockázatelemzést végeznek egy-egy hitelnyújtás előtt. Az önkormányzatok mozgástere azonban csak akkor bővülhet a szakértők hangsúlyozott véleménye szerint, ha a gazdaság élénkül, a GDP nő, és helyben megtermelődnek a helyi adóbevételek.

Lehet-e az önkormányzat jó gazda?
Számos önkormányzat azért megy ma a hitelpiacra, hogy jövőbeli beruházásaihoz vegyen fel hitelt. Addig azonban ez a pénz valamilyen formában megtakarításként jelenik meg; kérdés, milyen befektetések állnak összhangban az önkormányzati működéssel. Vajon milyen veszélyeket rejthet magában, ha az amúgy viszonylag kevés pénzügyi ismerettel rendelkező helyhatóság egyszer csak megjelenik a kötvény- vagy részvénypiacokon? Ráadásul ezek a piacok roppant gyors reagálást követelnek, ami köztudottan nem jellemző az önkormányzatok döntéshozatali mechanizmusára. Ebben az esetben elméletileg akár az is előfordulhat, hogy egy rossz pénzügyi befektetés következményeként elmarad a beruházás. Egy másik szcenárió, hogy - az előzőt elkerülendő - az önkormányzat külső cégre bízza a feladatot. Ily módon azonban a befektetési döntések kikerülnek a testület hatásköréből, ami szintén komoly kockázatokat jelentene. Olyanokat, amelyek összeegyeztethetetlenek az önkormányzatisággal.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo