Európai uniós meghatározás szerint a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) olyan koncepció, amelynek keretében a vállalatok önkéntesen szociális és környezeti szempontokat integrálnak üzleti működésükbe, és ilyen elvek szerint alakítják kapcsolataikat mindazokkal, akiket tevékenységük érint, illetve akik hatással vannak az üzletmenetre. Az EU megbízásából az Emberi Jogi Ligák Nemzetközi Szövetsége (FIDH) 2006 nyarán a CSR általános összefüggéseit vizsgálta Magyarországon és a régióban. A felmérés célja az volt, hogy növelje a társadalmi felelősségvállalás ismertségét, és segítse a civil szervezeteket és a szakszervezeteket e téren tudásuk és eszközkészletük bővítésében. A kutatás rögzítette és elemezte a hazai és a multinacionális vállalatok CSR-tevékenységét Magyarországon, és azt is vizsgálta, hogy az intézményes keret - ha van ilyen - milyen szerepet játszik, és milyen a különböző érintettek szerepe a CSR-folyamatokban. A kormányzati és nemzetközi szervezetekkel, multinacionális és hazai vállalatokkal, szakszervezetekkel, valamint az emberi jogokkal, tudatos fogyasztással és környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezetekkel készített CSR-interjúk jelentésként és egy régiós felmérés részeként jelentek meg tavaly szeptemberben.
A CSR magyarul
· Auchan
· Autonóm Szakszervezetek Szövetsége
· EMLA Környezeti Management és Jog Egyesület
· Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
· Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület
· Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége
· Magyar Telekom
· Mol
· Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO)
· OTP
· Szociális és Munkaügyi Minisztérium
· Társaság a Szabadságjogokért
· Tesco
· Tudatos Vásárlók Egyesülete
· United Way Emberi Erőforrás Alapítvány
A CSR fogalma Magyarországon is új és kevéssé ismert még annak ellenére, hogy a kormányzat és különböző üzleti szereplők számos CSR-t ismertető anyagot adtak ki. A CSR szakszavait azonban nem fordították le magyarra, a fogalom emiatt sem tud beépülni a közbeszédbe. A "corporate citizenship" kifejezés - vagyis hogy a vállalat ugyanúgy a társadalom része, mint az állampolgár - pedig teljesen ismeretlen az üzleti nyelvben. Bár sokan körülírják, megfelelő megnevezés híján nehéz pontosan felmérni, hogy ki miről beszél.
A CSR-irányelveket egyezményesen a fenntartható fejlődés fogalomkörébe sorolják, gazdasági, társadalmi, környezetvédelmi ügyeket értenek alatta, és természetesen jótékonykodást is. Ám a cégvezetők hajlamosak azt is a CSR-tevékenységek közé sorolni, ha betartják a törvényeket, és nem okoznak környezetszennyezést.
Habár bőséges információ áll rendelkezésre a vállalatok CSR-irányelveiről, a pontos definíció hiánya és a fogalom helytelen használata megnehezíti, hogy meggyőződjünk ezek hatékonyságáról. Sok munkát kíván még az is, amíg a CSR-irányelveket a valóságos magyar helyzetnek megfelelően fogalmazzák meg: a vállalatokkal készült interjúkból kiderült, hogy inkább az anyavállalat CSR-kódexét követik, és nem igazán változatnak azon. A magyar üzleti vezetők a CSR csak egy kis részével foglalkoznak, és csak lassan fejlesztik ki a stratégiájukat, szélesítik az eszköztárukat.
#page#
Civilek a pálya szélén
Azok a cégek, amelyek beépítették a működésükbe a CSR irányelveit, főleg a hírnevükkel és imázsukkal foglalkoznak, mert a vásárlók, a fogyasztók, a befektetők szemében társadalmilag felelős vállalatként kívánnak megjelenni. Ez ad magyarázatot arra is, hogy a legtöbb CSR-osztály, -munkatárs miért a vállat kommunikációs részlegéhez tartozik.
A vállalati transzparencia is problémás terület: csak néhány olyan esetet találtak, ahol nyilvánosságra hoztak munkajogi, illetve diszkriminációs ügyeket, és a romafoglalkoztatás még mindig tabu a magyar vállalatok számára.
Az érdeklődés és a valódi megmozdulások hiányából következőn a civil szervezetek marginális szerepet játszanak a CSR-folyamatban. Így a CSR-t a vállalatok alapvetően önkéntes tevékenységként értelmezik, és még az ellenőrzését is maguk végzik. Ráadásul ezt az önszabályozó folyamatot nem kíséri olyan kormányzati tevékenység, ami erősítené a CSR-szemléletet.
A CSR-rel foglalkozó civil szervezetek fonák helyzetben vannak, mert a vállalatok a jelenlétüket - azt, hogy informálják a társadalom többi tagját - elméleti szinten fontosnak tartják, amikor viszont arról kérdezték őket, hogy kit sorolnak a tevékenységeik érintettjei közé, a civil szervezetekkel gyakran nem is számoltak.
A CSR szabályozása
A magyarországi szervezetek nem támogatják a CSR-szabályozások bevezetését, különösen a vállalatok nem, amelyek úgy vélik, a CSR-nek önszabályozó tevékenységnek kell lennie. A szervezetek ehelyett azt igényelnék, hogy a jó gyakorlatokat és a fogalmakat minél szélesebb körben népszerűsítsék. Ezenkívül az alapvető emberi jogok értelmezése is sokat segítene a jó munkahelyi gyakorlatok kialakításában.
A vállalatok még csak most kezdik felismerni, hogy számos eszköz létezik a CSR ismertté tételére, például kiterjeszthetik az irányelveket a beszállítóikra is. Fontos volna az is, hogy odafigyeljenek a hirdetéseikre, ne tévesszék meg a fogyasztókat, minden évben azonos mérőszámok szerint jelentessék meg CSR-riportjukat, és a közbeszerzési eljárásoknál nyilatkozzanak meg a társadalmi felelősségükről is.
A szereplők leginkább a tényleges állami megnyilvánulást hiányolják, és ez is az egyik oka annak, hogy a CSR kérdését súlytalannak tekintik. Pedig az államnak számos eszköz állna rendelkezésére: adót vezethetne be, vagy más ösztönző formát találhatna ki arra, hogy népszerűsítse a CSR-t, és rávegye a vállalatokat, hogy adaptálják, és tartsák tiszteletben a CSR-irányelveket.
Az állami szerepvállalás tisztázása az EU napirendjén is ott van, és fontolgatják, hogy az új tagállamok CSR-tevékenységeiből adatbázist hozzanak létre.
#page#
Vélemények a FIDH-felmérés kapcsán
Az Emberi Jogi Ligák Nemzetközi Szövetségének (FIDH) a kelet-közép-európai régióban a CSR általános összefüggéseit vizsgáló felméréséről egy magyar, egy lengyel és egy cseh szakember: Kapusy Pál, a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (Követ) ügyvezető igazgatója, Grzegorz Piskalski, a Centrum CSR igazgatója, illetve Jiri Nezhyba, a GRADE (Felelősség, Méltányosság és Demokrácia Világszövetsége) CSR-jogi szakértője mondta el észrevételeit.
- A CSR fogalma a hazai kis- és középvállalatok körében tapasztalatunk szerint jóformán teljesen ismeretlen - állítja Kapusy Pál. - Ez egyfelől érthető, hiszen egészen más problémákkal küzdenek, mint a nagyvállalatok, azonban rendkívül fontos lenne, hogy ők is kihasználják azokat a lehetőségeket, amelyek a környezetileg és társadalmilag felelős vállalatirányításban rejlenek. Ami a multinacionális vállalatokat illeti, sok esetben az anyavállalat felől érkezik a nyomás, hogy lépjenek a felelősségvállalás terén. Ekkor rengeteg múlik a döntéshozókon, vezetőkön és szakembereken, hogy ebből a felülről induló kezdeményezésből mennyi válik valóra. A kutatásnak azt a megállapítását, amely szerint a "CSR-irányelveket a fenntartható fejlődés fogalomkörébe sorolják, és gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi ügyeket értenek alatta", vitatnám. Tapasztalatunk szerint a fenntartható fejlődés fogalmával szinte csak a környezetvédelmi vonalon dolgozók vannak tisztában, a szervezet más területeinek csak téves vagy hiányos ismeretei vannak. Ebből kifolyólag a CSR-t az adományozással, jótékonykodással tekintik azonosnak, innen pedig már csak egy lépés, hogy kommunikációs kérdésként kezeljék. Azzal, hogy a vállalatok a CSR-t "önkéntes" alapon művelik, nagyjából egyet tudunk érteni. Hazánkban nem csak az a tudatos vásárlói réteg hiányzik, amely a "felelőtlen" vállalatokat "büntetné". Civil oldalról sem érkezik elég kritika, illetve elismerés a vállalatok felé. Amire még nagy szükség lenne a CSR hazai terjedéséhez, azt talán úgy lehetne nevezni, hogy felelős verseny. Vagyis olyan környezet, amely a felelőtlen működést bünteti, a pozitívat pedig jutalmazza. Például azok a cégek, amelyek a korrupciós spirálból kiszállnak, rövid távon se szenvedjenek jelentős versenyhátrányt.
- Hasonlóan Magyarországhoz, Lengyelországban is - most hogy már stabil a gazdasági helyzet - a vállalatoknak lehetőségük lenne arra, hogy még többet tegyenek a CSR területén - mondja Grzegorz Piskalski. - A CSR tevékenységekben itt is leginkább a multinacionális nagyvállalatok érdekeltek. A lengyel kormányzatnak sincsenek erős CSR-irányelvei, és problémát jelent, hogy a kormányzati adminisztráción belül senki sem foglalkozik ezzel a kérdéssel.
A szakszervezetek sem aktívak a CSR területén Lengyelországban. Éppen ezért április végén egy szakszervezeteknek szóló konferenciát a CSR témakörében szerveztek, ahol a magyar MSZOSZ képviselője is részt vett. A tudatos fogyasztói mozgalmak sem erősek, a vásárlóknak nincs lehetőségük arra, hogy különféle szempontok alapján döntsenek vásárláskor, mert a termékeken nem tüntetnek fel semmit. Azért vannak jó kezdeményezések is, például a népszerű Fair Play, aminek a keretében települések, közösségek versenyeznek egymással különféle befektetési lehetőségekért, a fair play szabályai szerint. A résztvevőket többféle szempont szerint pontozzák - problémamegoldási lehetőségek, nyitottság, infrastruktúra fejlesztése és a többi -, és egy adott pontszám felett teljesítők megkapják a minősített település címet. A díjnak van egy üzleti megfelelője is: itt a cégeket pontozzák, amelyek a minősített etikus üzleti magatartás mellett médianyilvánosságot is kapnak.
- Csehországban is probléma, hogy csak "zöldre festésre", azaz saját magunk jobb színben való feltüntetésére használják sokszor a vállalatok a társadalmi felelősségvállalás fogalmát - mondja Jiri Nezhyba. A cseh szakértő elismeri, hogy a CSR bevezetését a multinacionális vállalatok kezdeményezték, de sokszor ők állnak annak hátterében is, hogy nem terjedt el a fogalom széles körben, mivel nem fordítottak figyelmet arra, hogy a társadalom tagjai megismerjék a CSR-tevékenységüket. A CSR-irányelvek általában csak eredeti nyelven érhetők el a weboldalukon keresztül, és nem fordítják le őket az ország nyelvére, és nem terjesztik azokat - jó példaként - széles körben.
Előfordul, hogy a vállalatok nyilatkozataikban követnek bizonyos irányelveket, ám amikor gyakorlatra kerül sor, nem konzultálnak a környezetvédelmi hatóságokkal, nem tartanak be bizonyos előírásokat, és jelentős károkat okoznak környezetükben. Ezek után hiába dolgoznak ki bármilyen CSR-irányelveket, az általuk okozott kár sokkal jelentősebb.
A cseh példa is jól mutatja, hiába van egy vállalatnak remek, az anyavállalat által megalkotott CSR-stratégiája, ha a leányvállalat csak részben vagy egyáltalán nem alkalmazza azokat, és nem szán időt arra, hogy a saját menedzsmentje is elsajátítsa az elveket, és az alapvető üzleti működésébe sem vezeti be. A vállalatok Csehországban sem folytatnak párbeszédet a civil szervezetekkel, és nem keresik az együttműködési lehetőségeket. Mindezek miatt csökkent a CSR jelentősége annyira, hogy a vállalatok csupán a hírnevük öregbítésére használják a társadalmi felelősségvállalás fogalmát. Néhány cseh civil szervezet, köztük a GRADE a CSR fogalmának jobb megismertetése érdekében folyamatosan tréningeket és előadásokat szervez a szakszervezetek és más civil szervezetek számára.
Sánta Edina-Sőregi Viktória
A jelentés angol nyelven elérhető a www.fidh.org honlapon.