Britek Magyarországon

Az utóbbi időben megnövekedett a brit tőke szerepe Magyarországon, amit elsősorban nem is a statisztikákban lehet nyomon követni, hanem a brit cégek által behozott üzleti kultúra terjedésével. Nem utolsósorban ők adnak mintát a felelős magatartás szakaszainak tanulási folyamatában.

Mit jelent 2008-ban a brit tőke Magyarországon? Vajon az angol cégek jelenléte az egyes szektorokban mennyiben járul hozzá az adott terület és ezen keresztül a teljes magyar gazdaság, a magyar társadalom fejlődéséhez?

Egységes régió?

A korszerű technológia, az újszerű vezetési ismeretek és üzleti kultúra behozatala már-már közhely, és ahhoz, hogy tartalmat kapjon, egy-egy konkrét projekt kapcsán érdemes hosszabban beszélni róla. De általánosságban is elmondható, hogy a magyarországi brit jelenlétnek látványos jelei vannak. S miközben napjainkban az USA-ból kiindulva Európába is átterjedt az ingatlanpiacról kiindult általános hitelválság - ami alapvetően átrendezheti a tőkekivitelt is -, egyelőre Magyarországon ugyanazok az intézményi befektetők dominálnak a piacon, mint korábban. Vagyis még mindig elsősorban amerikai, német, osztrák és brit tőke érkezik ide. Ezen belül valamelyest megnövekedett a brit tőke szerepe az utóbbi időben, s ez többek között az otthoni piaci lehetőségek romlásával magyarázható. Ugyanakkor a nemzetközi elemzők szerint az is igaz, hogy az ideérkező tőke többsége Magyarországot, Csehországot, Lengyelországot és Szlovákiát egy piacként kezeli.

Mit tehetünk mégis, hogy a már itt lévő befektetőket megtartsuk, az újak szemében pedig ezen a messziről nézve egységes régión belül megkülönböztessük magunkat?

Mielőtt azonban erre válaszolnánk, röviden tekintsük át a jelenlegi helyzetet! Persze elfogadva azt, hogy így, az év legelején a múlt évre szóló adatok még nem állnak rendelkezésre, az év során végbement jelentős változásokat ismerve pedig a korábbi, egész éves adatok inkább félrevezetők. 2006-ban ugyanis brit részről jelentősen csökkent a magyarországi üzleti lehetőségek iránti érdeklődés. Az év folyamán mégis sikerült 10 millió euró értékben pozitív befektetői döntést elérni. Akkor a legnagyobb a 110 munkahelyet teremtő Hi-Lex Cable System volt, amely Rétságon autóipari bowdenkábelek szerelésére hozott létre üzemet.

Ösztönzők nélkül

"A brit tőke magyarországi jelenlétének tulajdonképpen nincsenek hagyományai - olvasható a gazdasági tárca tanulmányában -, hiszen ez a régió nem tartozott az angol cégek érdekszférájába. A brit FDI (foreign direct investment, közvetlen működőtőke-beruházás) 65 százaléka eleve anglofon országokba kerül. Az angol cégek az ezredforduló évében 255 milliárd dollárnyi tőkét helyeztek ki külföldre. Egy évre rá azonban ez az összeg 39,5 milliárd dollárra zsugorodott, összefüggésben a globális recesszióval. Ezek alapján nem meglepő, hogy az utóbbi években a brit befektetői érdeklődés Magyarország iránt a kilencvenes években tapasztaltakhoz képest enyhén szólva szerény volt.

A kedvezőtlen világgazdasági helyzeten túl ennek okait az ITDH londoni képviseletének szakértői egyebek között azzal magyarázták, hogy a világon létrejött brit tőkekihelyezések 90 százaléka vállalatfelvásárlás formájában valósul meg, és zöldmezős beruházásokra brit részről igen ritkán kerül sor. Az olcsóbb munkaerőt keresők Közép-Európából a Távol-Keletre húzódnak, ugyanakkor a brit feldolgozóipar jelentősen leépült, a megmaradt termelő vállalatok alapvetően bérmunka jellegű gyártáskihelyezésben és fix beszállítók szerződtetésében érdekeltek. Nem hagyható számításon kívül az sem, hogy a magyar ösztönzőrendszer bonyolultabb, kevésbé átlátható, így kevésbé vonzó a brit cégek számára, mint például Csehországé."

Mindehhez tegyük hozzá, hogy a brit kormány a tőkekivitel ösztönzésére nem alkalmaz ösztönzőket. Ám a brit kereskedelempolitikában súlyponti területként szereplő régiók között ott van Kelet-Közép-Európa, de mellette Dél-Amerika és a Távol-Kelet is. A kiemelt szektorok: járműipar, elektronika, élelmiszer-feldolgozás, környezetvédelem. És ezek esetében a külképviseletek, illetve a UK Trade & Investment szervezetén keresztül a brit cégek számára támogatott promóciós rendezvényeket, szemináriumokat, üzleti fórumokat szerveznek. Részben úgy, hogy Angliába hívják a partnereket, részben ők maguk utaznak a kiszemelt területekre. A cél természetesen az, hogy a brit vállalatok külföldi befektetéseik segítségével is javítsák a saját versenyképességüket, és bővítsék exportlehetőségeiket.

Ami a befektetőt vonzza

A britek a magyar gazdaságot kicsi, de a régióban fejlett és alkalmazkodni képes piacnak tartják. Ezért az első és legfontosabb természetesen az, hogy a már itt lévő brit vállalatok jól érezzék magukat, és biztassák a befektetési célpontokat kereső honfitársaikat. Ebből a szempontból az például, hogy három éve az angol Imperial Tobacco Group tulajdonában lévő Reemtsma bezárta a debreceni dohánygyárát, természetesen nem tett jót, de a háttérben akkor inkább a dohányárak emelkedése és a piaci visszaesés állt, és nem a magyar gazdasági-társadalmi környezet.

Ami a tőkét vonzza és itt tartja, az nem más, mint a stabil makrogazdasági háttér, beleértve a gazdaság teljesítőképességét, a belső piacot, a nemzetközi kereskedelmet, a foglalkoztatási lehetőségeket, a képzett munkaerőt, a makroszintű pénzügyi stabilitást. Továbbá a kiszámítható és hatékony kormányzati működés: megfelelő költségvetési és adópolitika, a közigazgatás hatékony működése, az üzleti szféra jogi háttere, a biztos társadalmi és politikai helyzet. Az egészséges vállalati szektor, ami alatt az üzleti mikroszféra hatékonyságát, termelékenységét, a munkaerő képzettségének alakulását, a pénzpiac, a finanszírozás, a tőke, a vállalkozói gyakorlat minőségét értjük.

Természetesen nagyon fontos a jól működő, fejlett infrastruktúra: a közlekedés, a közművek, az infokommunikációs, tudományos, valamint egészségügyi infrastruktúra, a környezeti feltételek, az oktatás. És korántsem elhanyagolható a társadalmi tőke kielégítő állapota, hogy a befektető a tárgyalópartnereiben érezze a bizalom, a hit, az optimizmus, a bátorság, a vállalkozói kedv meglétét, és a versenyben és az együttműködésben a szabályok tiszteletét, a szolidaritást, az összetartást.

Apróságnak tűnik, de egy-egy konkrét üzlet esetében mégis azon is állhat vagy bukhat a döntés, hogy miként viselkedünk. Bár az utóbbi időben a tárgyalások jóval oldottabbak lettek, néhány brit konvenció továbbra is makacsul tartja magát, és ezekre illik felkészülni. Például, hogy a névjegyváltás nem a bemutatkozásnál, hanem a beszélgetés végén történik. Hogy kötelező mértéktartóan öltözködni, férfiaknak öltöny, hölgyeknek kosztüm, kerülve az élénk színeket. S mert a briteknél gyakoriak a hosszú üzleti ebédek, ezeken illik türelmesen kitartani, és koccintani is a meghívókkal.

Akik már itt vannak
A legtöbb magyarországi brit befektető - mint az a gazdasági tárca elemzéséből kiderül - a szolgáltatói szektorban található. Ilyen például a Diageo budapesti pénzügyi központja vagy az idegenforgalomban tevékenykedő CP Holdings, amely a Danubius Hotels szállodalánc többségi tulajdonosa. De brit hátterű a Tesco áruházi lánc, amely tíz év alatt több mint 30 áruházat létesített országszerte, és piaci részesedése idén eléri a 15 százalékot. A Dixon's a szórakoztató elektronikai piacon játszik számottevő szerepet Electroworld áruházaival.

Nem hagyható ki a felsorolásból a Vodafone mobilszolgáltató, amely egyedül több mint 700 millió eurót fektetett be Magyarországon. Említést érdemel a londoni MCI Invest cég 20 milliárd forintos ingatlanfejlesztési projektje Balatonfűzfőn. Az Avis Europe regionális ügyfélszolgálati és pénzügyi központot nyitott decemberben Budapesten. És mindenkitől elnézést kérünk, aki kimaradt e rövid felsorolásból, de terjedelmi korlátok miatt már csak egyet említenénk meg: a British American Tobacco (BAT) 1992-ben jelent meg Magyarországon az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező magyar vállalat, a Pécsi Dohánygyár megvásárlásával. És nemcsak tőkét hozott, munkahelyeket teremtett, hanem - több más angol vállalattal együtt, de talán a legeredményesebben - fő terjesztőjévé vált a társadalmi felelősségvállalás (CSR) kultúrájának.

Ma Magyarországon a felelős magatartás tanulásának szakaszait éljük, természetesen a vele járó gyerekbetegségekkel együtt. Odáig már eljutottunk, hogy létezik vállalati felelősség, angolul corporate social responsibility, rövidítve CSR.

Most már a CSR dimenzióira, a felelős magatartás önértékelésére fokuszálunk: hol tartunk, hova szeretnénk eljutni? "Beszéljünk egy nyelvet! Társadalmi Párbeszéd - egy sokak által ellentmondásosnak tartott iparágban" - mondta nemrégiben egy konferencián Balatonyi Kata, a BAT Hungary társadalmi felelősségvállalással és belső kommunikációval foglalkozó vezetője. A témával a Piac és Profitban többször is foglalkoztunk. A brit kezdeményezés lényege, hogy a cégek nyilvánosan is kötelezettséget vállaljanak a felelős és etikus működés elveit és gyakorlatát illetően. Ennek érdekében időről időre, a Társadalmi Párbeszéd keretében felmérik, hogy mit várnak el tőlük az emberek - a BAT hazai és nemzetközi szinten 2001-ben indította el a rendszeres dialógust a működése által érintett társadalmi csoportokkal -, majd szakértőik választ adnak azokra a kérdésekre, amelyeket a működésükkel kapcsolatban a közvélemény megfogalmaz.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo