Az on-line vásárlás a fogyasztónak kényelemesebb és gyakran olcsóbb beszerzési lehetőséget jelent. Az internet hatalmas előnye az is, hogy fáradság nélkül egyszerre számos üzlet kínálatát lehet áttekinteni, akár egyénre szabott ajánlatokat kérni.
Határok nélkül
A tudatos vásárló, mint minden más esetben, a világhálón is tájékozódással kezdi a vadászatot. Magyar nyelven is működik több olyan ár-összehasonlító oldal, amely rangsorolja az üzleteket a szerint, hol mennyiért érhető el a keresett termék. A könnyű összehasonlíthatóság által generált fokozott verseny hatással van a kínálati árakra és a szolgáltatások megbízhatóságára is.
Szinte minden árucikkre igaz az is, hogy első lépésként a kiskereskedők helyett a gyártó honlapján érdemes tájékozódni, ahol minden bizonnyal megbízható és részletes leírás található a termékről. Tulajdonképpeni feketelisták is léteznek, amelyeket maguk a fogyasztók működtetnek, emellett a megfelelő fórumok is tájékoztatnak a sorstársak adott áruval vagy kereskedővel kapcsolatos tapasztalatairól. Ezzel a módszerrel nemcsak a termékről, hanem a kereskedőről is könnyen lehet megbízható információkat szerezni, és így sok esetben mások kárán tanulva elkerülni a tisztességtelen árusokat.
Az internetes vásárlás további hatalmas előnye a fogyasztó számára, hogy olyan termékekhez is könnyedén hozzáférhet, amelyeket nemhogy a lakhelyén, de akár az adott országban sem forgalmaznak. Igaz, ennek gátat vet, ha - ahogy a jelenlegi tapasztalatok mutatják - bizonyos termékeket és szolgáltatásokat elérhetetlenné vagy drágábbá tesz más tagállamok megrendelőinek egy multinacionálisan működő, de másik tagállamban fenntartott honlap. Herczog Edit magyar EP-képviselő e diszkriminációt firtató kérdésére Charlie McCreevy belső piaci biztos válaszában hangsúlyozta: az Európai Bizottság mindent megtesz a belső piacon a fogyasztókat megillető jogok teljes mértékű érvényesüléséért. A szolgáltatási irányelv 20. cikkének (2) bekezdése arra kötelezi a tagállamokat, hogy vessenek véget annak a gyakorlatnak, amely szerint a szolgáltatók a szolgáltatás igénybe vevőjének állampolgársága vagy lakhelye szerint hátrányos megkülönböztetést tesznek.
Miután az irányelv rendelkezéseit a tagállamok 2009 végéig átültetik nemzeti jogukba, ez kulcsszerepet játszhat a kiskereskedelmi szolgáltatások valóban páneurópai piacának kialakításában.
Bizalomnövelés uniós támogatássalA vásárlás és döntés megkönnyítését jelentő technológia elterjedésének egyik kulcsa a bizalom növelése, az elektronikus kereskedelmet szabályozó jogszabályok és irányok is mind a biztonság és a fogyasztói bizalom növelését célozzák. Az Európai Bizottság október elején hozta nyilvánosságra új direktívatervezetét, melynek legfontosabb céljai a biztonság növelése és a határokon átnyúló internetes kereskedelem bővítése.
A Meglena Kuneva uniós fogyasztóvédelmi biztos által bemutatott tervezet bizonyos pontjai már szerepelnek a magyar jogszabályokban. Az eladók eszerint kötelesek részletes információkat adni a termékről, valamint annak áráról és a kapcsolódó szállítási és egyéb díjakról - ahogy ez hazánkban már régóta elvárt. Jogszabály rendelkezik itthon arról is, hogy fel kell tüntetni az eladó nevét és az eladási hely pontos címét is, ami most az EU-s direktívába is bekerült. A jogszabály azt is meghatározza, hogy harminc naptári napon belül kötelező a terméket leszállítani, és az eladó viseli a felelősséget a megrongálódott vagy elveszett termékért is. A távértékesítés útján, tehát például interneten rendelt termékek esetében a fogyasztónak joga van meggondolnia magát a vásárlással kapcsolatban. Ilyen döntés esetén a kereskedőnek harminc nap áll rendelkezésére, hogy a vételárat visszatérítse, ezt az új szabály nyolc napra rövidítené, tehát hamarabb jut a pénzéhez a terméket saját költségén visszaküldő fogyasztó. Hosszabb idő jutna viszont arra, hogy kipróbálja a terméket, hiszen az eddigi nyolc nap helyett két hétig is semmissé teheti a vásárlást. A bemutatást követően a direktíva az Európai Parlament elé kerül, és a tagállamok döntése után válhat törvényerejűvé.
Az uniós tervezettel harmonizáló hazai jogszabályok ellenére a valós helyzet még mindig számos problémát rejt. A szabályok alól való kibújás, a vásárlók félretájékoztatása és megtévesztése morális jellegű probléma, melyen a tervezett feketelista segítene.
Kétkedő magyarokAz internetes vásárlás magyarországi elterjedésének legfontosabb gátja egyelőre az alacsony penetráció és a fogyasztói bizalom hiánya.
A viszonylag szűk körű digitális írástudás eleve bizalmatlanná teszi a felhasználók többségét a számukra ismeretlen rendszerrel szemben, emiatt pedig nemhogy a vásárlásig nem jutnak el, de sokszor addig sem, hogy a világhálót használják a termékek keresésére. Ha mégis, a magyar fogyasztó alapvető tapasztalatai miatt ódzkodik attól, hogy előre fizessen olyasmiért, ami valójában nemhogy nincs a kezében, de csak képen látta. Ez lehet az oka annak, hogy a magyar fogyasztók túlnyomó többsége még mindig az utánvétes fizetési módot választja az interneten beszerzett javak árának kiegyenlítésére, a nemzetközi szinten elterjedt bankkártyás fizetés aránya mindössze néhány százalékos.
Léteznek olyan felmérések, amelyek szerint évente több tízmillió eurós kár származik a nem biztonságos internetes vásárlásból, és a Symantec nemrég publikált felméréséből kiderül, hogy az on-line bűnözés már rég nem vírusok elterjesztéséről, sokkal inkább a hitelkártya-információk ellopásáról, illetve az ezekkel való visszaélésről szól. Ennek ellenére a bankkártyás fizetés világszerte a legelterjedtebb az internetes tranzakciók esetében. A hangsúly ugyanis nem a rendszer alkalmatlanságán van, hanem azon, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni azt.
Szükséges önvédelemA fogyasztó figyelme sokat számít saját biztonságának garantálásában. Olyan alapvető apróságokkal védheti magát, mint hogy minden esetben meggyőződik róla, valóban titkosított az a weboldal, ahol megadja a tényleges adatait. Ez a legkönnyebben a címsorban ellenőrizhető, ahol a megszokott http:// a titkosítást jelezve https://-re változik. Bizonyos, a gépre telepíthető programok is segítenek a megbízhatatlan webhelyek és titkosítatlan oldalak kiszűrésében.
A biztonságos fizetést emellett segíti, ha a szükséges összeget nem a folyószámláról utalja át a vevő, hanem egy alszámlára csoportosít éppen annyi pénzt, amennyi fedezi az adott tranzakció költségeit. Az ehhez tartozó bankkártya természetesen az internetes vásárláson kívül is használható, sokan például utazáskor is a kontrollálható összeggel feltöltött kártyát használják. A legtöbb bank úgynevezett virtuális bankkártyát kínál erre a célra, hasonló lehetőségekkel.
Lassan, de biztosan azonban mindezen fizetési módok helyett az e-bankok szolgáltatásai veszik át a főszerepet. A világszerte legismertebb PayPal vagy a hozzá hasonló Neteller és Moneybookers olyan elektronikus számlarendszert működtet, amely az interneten vásárlók még nagyobb biztonságát garantálja. Ezek a szolgáltatók összekötőként működnek eladó és vevő között. A szerződés megkötése után a vevő az e-bank számára utalja át a vételárat, amelyet az továbbít az eladónak, így a vevő minden adata titkos marad. A szolgáltatás a vásárló számára ingyenes, mindössze arra van szükség, hogy egy bankkártyát (vagy újabban akár kártya nélküli számlát) regisztráltasson a szolgáltatónál.
A PayPal-hez hasonló e-bankok ügyfeleik biztonsága érdekében rangsorolják a velük kapcsolatban álló kereskedőket tranzakcióik száma, a kapcsolat hossza és a rájuk érkező panaszok száma alapján. Amellett, hogy ez újabb megbízható adatot jelent a kereskedőről, az e-bankok a megbízhatónak ítélt árusokra garanciát is vállalnak bizonyos összeghatárig. Vagyis, ha a korábban tisztességesnek tűnő kereskedő mégis átveri a vevőt, a pénzvisszatérítésről a bank gondoskodik. Külföldön több bankkártyacég is vállal hasonló garanciát, de Magyarországon egyelőre nem elterjedt ez a rendszer.