Húsz éve alapította cégét Molnár Dánielné - Ilcsi néni - és fia, Molnár Ferenc. Ám Ilcsi néni már 1958-tól dolgozik a kozmetikusszakmában, és vált országosan ismert emberré, nem csak a szépülni vágyó hölgyek körében. A hetvenedik életévén túl is igen aktív. S bár ideje nagy részében a szakirodalomba és laboratóriumi kutatásaiba merül bele, időről időre feltűnik valamilyen szépségipari bemutatón vagy az egészséges életmódot és a természetes bőrápolókat népszerűsítő rendezvényeken. Az Ilcsi Szépítő Füvek Biokozmetikai Kft. vezetését azonban teljes egészében Molnár Ferenc végzi.
Kisüzem korszerű gépekkelA ház, ahol jelenleg a családi vállalkozás üzemel, Budapest és Budakeszi határán, gyönyörű természeti környezetben található. Nemsokára azonban végképp kiköltöznek a fővárosból - árulja el a cégvezető -, ha sikerül megvalósítani tervüket, hogy a késztermékek gyártása és az alapanyagul szolgáló kövirózsa-, aloé- és egyéb fontos gyógynövényültetvényeik egy helyen legyenek. A terület már megvan, de még mindenféle hatósági engedélyeket kell beszerezniük.
Visszakanyarodva a jelenhez: az "üzem" három fontosabb helyiségből áll. Az egyik a raktár, ahol a termesztett, illetve begyűjtött növényeket készítik elő a feldolgozásra. A színek és illatok kellemesek, szinte arra ösztönzik a látogatót, hogy belekóstoljon az öt-tíz literes befőttesüvegek vagy az akár egy hektoliteres tartályok valamelyikébe. Hatvan-hetvenféle gyógynövény és mintegy harmincféle zöldség és gyümölcs az Ilcsi kozmetikumok alapanyaga.
A másik helyiségben folyik a kozmetikumok előállítása, mindössze egy-két emberrel. Az elmúlt másfél évben ugyanis három igen korszerű, Dumek típusú, olasz keverőgépet vásároltak, részben saját erőből, részben a kisvállalkozóknak szóló Széchenyi-pályázaton elnyert támogatásból. A két kisebb gép százliteres, és tizenötmillió forint volt, a nagyobb háromszáz literes, és harmincmillió forintot ér.
Molnár Ferenc hangsúlyozza: ehhez hasonló, informatikai vezérlésű berendezéseket a gyógyszeriparban használnak, és tudomása szerint egész Kelet-Közép-Európában nincs több belőlük. A hűtés, a fűtés, a keverési sebesség ideje, a vákuum és az emulgeáló turbófej sebessége és ideje állítható be rajtuk automatikusan, ami az itt készülő krémek, testápolók, pakolások, tonikok és radírok korszerű előállítását teszi lehetővé.
A harmadik helyiségben flakonokba és tégelyekbe töltik a kész keverékeket. A csomagolás nem különösebben díszes, szaknyelven "kabinetkiszerelés".
Csak kozmetikusoknak ajánljákAz Ilcsi kozmetikumok ugyanis nem az illatszerosztályok polcaira, hanem a kozmetikusok szekrényeibe kerülnek. A Magyarországon bejegyzett mintegy hatezerötszáz kozmetikusból több mint ötezer használja őket. Közülük több mint kétszázhúsz kozmetikus tagja az Ilcsi referenciahálózatnak: kizárólag e termékekkel dolgoznak.
Azért nem értékesítik a termékeket közvetlenül a felhasználóknak, mert a mintegy százhúszféle készítményből személyre szabottan, a bőrtípus és a bőrproblémák alapos megismerése és diagnosztizálása után kell összeállítani a kezelést, amire egy laikus nem képes.
Ők nem krémeket adnak el, hanem szakismeretet, tudást is adnak hozzá - magyarázza a cégvezető. Hozzátéve: a kozmetikai piac mintegy kilencvenhét százalékát fedik le a kiskereskedelemben kapható, nagyszériás cikkek; az Ilcsi füvekhez hasonló, úgynevezett professzionális kozmetikumok tehát a fennmaradó három százalékért versenyeznek, és ebben a szegmensben az Ilcsi Magyarországon piacvezető.
A belföldi értékesítésen túl néhány éve már exportálnak is: Szlovákiába, Romániába, Szlovéniába, Írországba, Kanadába, az Egyesült Államokba, Japánba, az Egyesült Arab Emirátusokba, Szaúd-Arábiába és Szíriába. A mintegy négyszázmillió forintos éves forgalom egyharmada származik ebből. A természetesség eszméjére igen fogékony országokban ugyanis az exkluzív szalonokban kínálják e magyar termékeket, méregdrágán és hatalmas sikerrel.
Nem adják el magukatA kisüzemi jelleg, a korszerű technológia és a manufaktúra egymás mellettisége s a kisszéria abból fakad tehát, hogy ezeket a csak természetes, növényi alapanyagokból készült, különleges termékeket sajátosan kell felhasználni, és - szemben más kozmetikumok két-három éves szavatossági idejével - maximum kilenc hónapig lehet tárolni. Nagyüzemi sorozatgyártásra ezért Molnár Ferenc szerint nem is igazán alkalmasak. Ami persze nem mond ellent annak, hogy szeretnék, ha e téren fejlődnének.
Az Ilcsi Kft. a kilencvenes évek óta rendszeresen kap ajánlatokat multinacionális befektetőktől a cég felvásárlására, ők azonban nem akarják eladni. A magyar növények beltartalma, a bennük lévő vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok mennyisége, a többszöröse is lehet az akár a szomszédos országokban termeszthető vagy begyűjthető növényekének - magyarázza Molnár Ferenc, mint az egyik fő okot, amiért ragaszkodnak a családi vállalkozáshoz, a magyar növények felhasználásához.
Amit pedig nem mond ki, de vélhetően gondol: ha önállóan jutottak túl az igazi nehézségeken - hiszen a forgalmazásból származó első millió csak 1989-ben, öt évvel a gyártás elkezdése után jött össze, s hét évig minden bevételt visszaforgattak a fejlesztésekbe, mialatt megélhetésüket egyéb munkáikból finanszírozták -, akkor miért adnák el a jövőjüket éppen most, amikor már a külföldi vevők is maguktól jönnek, és még csak nemzetközi kiállításokra se kell elébük menniük?! Miért osztoznának mással a Cidesco, a kozmetikai világszövetség elismerésén vagy a most kapott Superbrand oklevélen, amit a márkaépítésért kaptak, tizenegyezer cég közül kiválasztva, és így bejutva a különböző kategóriákban összesen díjazott négyszáz legjobb közé.
Laboratórium és miniarborétum
Amikor megalakultak, 1983-ban, még nem voltak ennyire előtérben a természetes anyagok, a biogondolkodás. Ma azonban igen, mert egyre többen ismerik fel az előnyeit. Az Ilcsi Kft. vezetője eddig sem zárkózott el a hitelfelvételtől - az első berendezésekre felvett hétmillió forintos világbanki fejlesztési hitelt öt évig törlesztették; másodjára harmincmilliós japán Start-hitelt vettek fel, ebből termelőeszközöket vásároltak, és felépítették Ilcsi néni alkotóműhelyét; a harmadik nagyobb hitelt 2003-ban a keverőgépekre és marketingkampányra fordították -, és ha szükséges, ezután sem zárkózik el.
A már említett, 1500 négyzetméter alapterületű új központban a mainál nagyobb és modernebb laboratórium és raktár mellett egy oktatási célokat szolgáló miniarborétum is helyet kap majd. A tervek szerint a növekvő igények miatt több hektáron termelik majd a két évtizede alkalmazott gyűjtögetéses módszerrel egyre nehezebben összeszedhető gyógynövényeket. És mire e cikk megjelenik, elkészül professzionális weboldaluk, amelyen egyrészt a nagyközönségnek bőrápolási ötleteket és a gyógynövényekről szakismereteket kínálnak szórakoztató formában; másrészt a kozmetikus szakemberek kóddal belépve szakmai információkat érhetnek el a világ bármely pontjáról.