Betakarított agrárbéke

A szakembert látják és süvegelik meg szerte az országban, bármennyire is miniszter. Aki pedig e tisztségében rekorder is - a rendszerváltás óta ő ül leghosszabb ideje az agrártárca bársonyszékében. Igaz, földijei, a Baranyában élő párttársai egy másikban ültetnék át. Gráf József a folyamatokat érti, ám köszöni szépen, nem kéri a kormányfői tisztséget. De vajon van-e az agrárminiszternek receptje arra, hogyan lehet megfertőzni a gazdaság többi területét is egy "nyugodt reformpolitika" vírusával?

Akkor, amikor egyes kimutatások szerint 80 százalékos élelmiszer-áremelkedést és súlyos élelmiszerhiányt tudhat maga mögött a világ, az egykoron mezőgazdasági nagyvállalkozó agrárminiszter szemüvegén át nézve látni lehet-e a hazai gazdaságok számára új üzleti perspektívát? - többek között ezt kérdeztük Gráf József mezőgazdasági minisztertől.

- Az élelmiszer világpiaci drágulásának előzménye az, hogy legalább tizenöt éve nem nőttek az inflációt meghaladóan az árak. Hosszú évekig piaci egyensúllyal találkoztunk, s az európai agráriumnak például a komoly túlkínálat volt a sajátja. Most azonban valóban új helyzet alakult ki, nem kis részben azért, mert a milliárdon felüli lakosságú országokban növekszik az életszínvonal. A legnagyobb arányú drágulásra Kínában és Indiában a rizsnél került sor, egy év alatt több mint száz százalékkal ment fel az ára ennek az élelmiszernek.

- Nemcsak megesszük, hanem járműveink motorjaiban elégetjük az agrárium produktumait. Milyen tempóban szorítja ki a bioüzemanyag az élelemtermelést?

- Valóban felgyorsult a másodlagos üzemanyag előállítása, de nem Európában, és nem nálunk borultak fel az arányok, hanem leginkább az Egyesült Államokban. Ott a teljes kukoricafeleslegből etanolt állítanak elő, s a legnagyobb kukoricaexportőr ilyenformán kivonult a takarmánypiacról, komoly hiányt gerjesztve. Magyarország a bioüzemanyagok előállítása tekintetében még Európában is a sor végén kullog. Egyelőre csak Szabadegyházán valósult meg komolyabb fejlesztés ennek érdekében. Más beruházók többnyire megtorpantak, éppen az alapanyagárak megduplázódása miatt. Maximum két-három etanolüzem elkészülését tartom valószínűnek, s ezek nem több mint egymillió tonna kukorica felhasználását jelentik. Miközben egy normál évben legalább négymillió tonna az a mennyiség, ami exportra, nem itthoni felhasználásra megy. Ha tehát elkészülnek az üzemanyagot előállító gyárak, akkor sem okoznának megrázkódtatást, s a belföldi piaci árakra sem gyakorolna hatást a járműipar kiszolgálása. Ne feledjük, hogy az Európai Unió nem változtatta meg doktrínáját, s él az eredeti előírás: 2020-ra tíz százalék másodlagos energiahordozó bekeverését kell elérni. Amelyik ország ezt nem teljesíti, komoly büntetést kaphat.

- Magyarországon hagyományos oka is volt a relatív gabonahiánynak, az agrártermékek drágulásának.

- Valóban, az időjárás miatt tényleg szélsőséges terméseredményekkel voltunk kénytelenek számolni. Háromévnyi kiváló gabonatermés után tavaly katasztrofálisan alacsony betakarításra került sor. A kukoricának a fele termett meg, s gyümölcsből is rendkívül kevés került a piacokra.

- Az Európai Uniónak nem kellene életszerűbben reagálnia?

- A 2003-as közös agrárpolitikának és reformnak a szemlélete még az élelmiszer-felesleggel "megáldott" világot tükrözi vissza Brüsszelben. Az unió nem az a szervezet, amelyik képes gyorsan reagálni. Talán éppen mi voltunk a változásokat elsőként sürgető ország, de most már számosan álltak mellénk.

- Uniós vetületű hazai változás az is, hogy egy éven belül be kell vezetnünk az összevont, területalapú támogatási rendszert. Ezt a reformot az ágazat képes békés körülmények között végrehajtani?

- Ezt a támogatási rendszert szakmailag lehet és kell bevezetni, megvalósítani. Ha politikai üggyé teszik, akkor nagyon nehéz lesz egyről a kettőre jutni. Túl vagyunk már nagyon sok egyeztetésen, s szerintem ma már az agrárgazdálkodók zöme érti, mi fog történni jövőre. A régi uniós tagországok már áttértek erre az összevont, területalapú támogatási rendszerre, sőt két új tagország is bevezette már. A lényeg, hogy az Európai Unió a legtöbb terméknél elválasztja a termeléstől a támogatásokat. A tejnél például úgy, hogy a 100 ezer literes kvótával rendelkező gazdának, aki a hagyományos gyakorlatban 9,20 forint támogatást kap, az EU felajánlja, hogy 2013-ig akkor is minden évben megkapja ezt a pénzt, ha nem állít elő tejet. Valóban idegenkednek ettől a logikától a magyar gazdák, hiszen eddig nem arra szocializáltak bennünket, hogy pénzt azért kapjunk, hogy ne termeljünk. Egyébként az unió nem azt mondja, hogy ne folytassa az a bizonyos gazda a tej előállítását, hanem azt, hogy a meglévő kapacitásokkal olyan termékeket készítsen, amelyek önmagukban is piacképesek. Abbahagyni azt célszerű, amit csak támogatással tud megtermelni a farmnak. Az uniós szisztéma szerint úgynevezett éves történelmi bázisú dotációt fognak kapni a gazdaságok, illetve módot arra, hogy megkeressék a piaci viszonyoknak megfelelő, versenyképes termelést.

- A nagygazdaságok meg is találhatják a számításaikat. És a kisebbek?

- Azok is. A kistermelőnek is az a fontos, hogy legyen a támogatások kiszámításához szükséges bázisa. Magyarországon itt szoktak belekeverni politikát a vitákba. Megérteni sem tudom, miért szorgalmazzák bizonyos politikai erők, hogy a földek tulajdonosai kapják a támogatást. A világon, s természetesen az egész EU-ban, a használónak jár a pénz, az kapja a dotációt, aki a vállalkozás kockázatát is vállalja. Az, aki bérbe adja a földjét, megkapja a bérleti díjat, a támogatást pedig az, aki termel rajta, aki megműveli. A családi gazdálkodók esetében is pontosan így van, kivált, mert a nagy többségük ugyancsak bérel földet. Ők is elveszítenék a támogatást, ha a hazai politika hangadói szerint a földek tulajdonosainak jutna az új rendszerű uniós pénz. A támogatásnak az a lényege, hogy kiegészítse a vállalkozó jövedelmét. Nem a tulajdonosét, a vállalkozóét.

- Az idei új szabályok egyike szerint a 0,3 hektárnyi területekre már érvényes bejelentési kötelezettség dukál. Ugyanakkor a családi gazdaságok intézményes támogatását is képviseli a tárca, s így ez a formáció is megőrzi a Fidesz-időkből származó helyzetét. Vajon tényleg méret- és politikasemleges szabályozásnak lehetünk tanúi?

- "Csupán" arról van szó, hogy az Európai Unióban az, aki bármilyen támogatást igényel, regisztrált gazdálkodónak, azaz láthatónak kell lennie. Az a rendszer, amelyik Magyarországon igen hosszú ideig működött, s az őstermelői rétegnek roppant komoly engedményeket tett - lehetséges volt meghatározott összeghatárig mellőzni számlát, adót, a társadalombiztosítást -, megváltozott. De ezzel párhuzamosan növekszenek az uniós támogatások, mostani árfolyamkurzusokkal számolva 2012-ig meg fog duplázódni a földalapú támogatási rendszeren keresztül érkező pénz összege. Érdemes lesz regisztrált, látható gazdálkodást folytatni.

- Valamikor a zöldhitel volt a közismert és népszerű forrás, néhány hete azonban megjelent egy újdonság is, az agráriumban eddig nem nagyon használt forgóeszközhitel. Most viszont programot indított az agrártárca - milyen fogadtatással?

- Arra a következtetésre jutottunk, hogy különösen az állattenyésztő ágazatban a megemelkedett takarmányárak és az azokhoz messze nem közelítő állatátvételi árak miatt az állattenyésztésbe beruházók lehetetlen helyzetbe kerülhetnek. Forgóeszközre, pótlólagos forrásra van szükségük, hogy vásárlásaikat tudják finanszírozni, illetve ne legyenek nehézségeik a hitellel. Az átmeneti, nehéz pár évet csak segítséggel tudják menedzselni ezek az agrárvállalkozások, ezért bevezettük a forgóeszközhitel-programot, amely ötéves konstrukció, maximum kétéves türelmi idő mellett vehető igénybe a napi bevásárlásokhoz. Fontos szempont, hogy az ilyen hitel az unió szempontjából nem minősül közvetlen támogatásnak, s ezért más ügyleteknél nem éri hátrány a gazdálkodókat. Az egy- és kétszáz millió forint között felvehető forgóeszközhitel, mely olcsóbb a normál banki finanszírozásnál, azon vállalkozások számára érhető el, amelyek már belevágtak beruházásba, s a friss pénzt nem a beruházásra költik. A minisztériumhoz visszaérkezett banki információk szerint óriási az érdeklődés a program iránt.

- Az elmúlt év májusában már mögöttünk volt az igen súlyos fagykár, de még előtte voltunk a rendhagyóan nagy veszteségeket okozó szárazságnak. Az idén e dolgok felét megúsztuk már, s minden jel szerint a csapadékkal sem állunk hadilábon.

Gráf József
1946 októberében született a Baranya megyei Mecsekszabolcson. 1964-ben érettségizett Pécsett. A körmendi Felsőfokú Mezőgazdasági Technikum mezőgazdasági gépészeti szakán szerzett diplomát 1968-ban. Ezután 1975-ig a szabadszentkirályi Béke Mgtsz-ben dolgozott gyakornoki, műhelyvezetői, végül főmérnöki beosztásokban. 1975-1984 között az MSZMP Pécsi Járási és Baranya Megyei Bizottságának munkatársa, 1984-1986-ig a szigetvári pártbizottság titkára, majd 1989-ig első titkára. 1985-től 1989-ig a városi tanács vb-tagja volt.

1982-1984 között posztgraduális tanulmányokat folytatott a Moszkvai Társadalomtudományi Akadémián. 1989-től ismét a szabadszentkirályi termelőszövetkezetben dolgozott termelésirányítóként, 1990-től elnökként, az átalakulás óta pedig a szövetkezet (később részvénytársaság) elnök-vezérigazgatója. 1996-tól a Dél-dunántúli Gabona Rt., 1997-től az IKR Bábolna igazgatósági tagja.

Az 1990. évi országgyűlési választásokon MSZP-képviselőjelölt, 1994 óta a párt országgyűlési képviselője. 2002. május közepétől a mezőgazdasági, júliustól a számvevőszéki állandó bizottságokban dolgozik. 2002 októberében mandátumot szerzett a szigetvári és a Baranya megyei önkormányzatban. 2003 októberétől a nemzeti lovasprogramot előkészítő eseti bizottság tagja.

2005. május 1-jétől földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter.
- Valóban kedvezőbbek a kilátások, a talaj vízháztartása, telítettsége is jónak mondható. Tavaly már télen egy súlyos aszállyal "indultunk", s a vízhiány miatt katasztrofális helyzet alakult ki májusra, júniusra. Most viszont, ha májusban még két húsz-ötven milliméter közötti esőt kapunk, akkor egyáltalán nem lesz gondunk a nyári betakarításnál.

- Tanultak-e a tavalyi fagykárból azok a gazdák, akik nem jeleskedtek sem adófizetői, sem biztosítotti minőségükben, ám az államtól elvárták a kárenyhítést?

- Az idén azt érzékeltük, hogy az emberek közül sokan rájöttek, bizony kicsit önmaguknak is törni kell a fejüket, mivel nekik is van felelősségük. Az, ami a régi rendszerben volt - az állam mindenért és kizárólagosan felel, jótáll -, a mai, modern világban nem működik sehol. A világon mindenütt úgy van, hogy azokon, akik önmagukon sem akarnak segíteni, az állam is nagyon kis mértékben segít. A tavalyi fagykár után talán valóban megértették, hogy együtt meg lehet oldani a katasztrofális problémákat is. Világossá tettük, a jövőben abban következetesek leszünk, hogy csak azok részesülnek a kárenyhítésből, akik tagjai a közös kockázatvállalás rendszerének.

- Vélhetően nem csupán az időjárás kegyességének köszönhető, hanem az agrárpolitikának is, hogy a vidék csöndesebb, nyugodtabb ma már, s talán még a saját gyarapodását, fejlődését is kész észrevenni. Van-e Gráf Józsefnek receptje arra, hogyan lehet megfertőzni a gazdaság többi területét is egy "nyugodt reformpolitika" vírusával?

- Az alaphelyzet egyik eleme talán az, hogy a rendszerváltás óta a leghosszabb ideje funkcióban lévő agrárminiszter vagyok. Hetente négy-öt napot - rendszerint délután és este - vidéken vagyok, s soha, sehol semmilyen támadás nem ért, nem szenvedtem el gusztustalan bekiabálásokat, szidalmazásokat ott sem, ahol váratlanul jelentem meg. Pedig a mai világban sajnos roppant nagy indulatok dolgoznak a társadalomban. Azt mondtam és mondom, ha egyszer félnem kell azoktól, akiket irányítok, akikkel együtt dolgozom, akkor abba kell hagyni.

- Azaz tavaly, éppen a fagykárzendülésre érkezve sem félt?

- Nem, pedig Horvátországból, a történtek részleteiről semmit sem tudva, egyenesen a tüntetőkhöz, Szabolcsba érkeztem. Legnagyobb meglepetésre, amikor kiszálltam az autóból, tapsolva és azzal fogadtak, hogy megjött a mi miniszterünk... Persze az agrárium, a vidék egy kicsit más. Harmincöt éve a mezőgazdaságban dolgozom, ismerem az emberek gondolkodását, közöttük nőttem fel, s akik megtanítottak a szakmára, tisztességes középparaszt emberek voltak. Amikor gyakornokként közéjük kerültem, bölcsességet, igazságot, élettapasztalatot tanultam tőlük. Ez segít nekem most is, az őszinteség, a nyíltság. Az agrártárcánál szerintem az nem lehet, hogy az ember ne értsen az alapdolgokhoz. Máshol, nem vitatom, lehet politikus a miniszter, de itt nem.

- E beszélgetésünkre épp a kisebbségi kormányzás megkezdésekor került sor. Az agrártárca vezetőjének, ha olyan törvényeket terjesztenek majd be a Háznak, amely a mezőgazdasággal függ össze, mennyiben lesz más a teendője, mint eddig?

- Minden törvényünknél két szervezeti struktúra készítette elő a szabályozást. Az egyik a szakmai szervezeteké volt, Tejtermék Tanács, Cukorrépa Termékpálya, Baromfi Terméktanács és a többi. Ezekkel a körökkel igyekeztünk szakmai egyetértésre jutni, majd pedig a társadalmi szervezetekkel, érdekképviseletekkel folytattuk az előkészületeket. Akkor léptünk tovább, amikor e két grémiumtól jelentős többségű támogatást kaptunk. Olyan törvényt persze roppant nehéz előkészíteni, meghozni, amelyikkel százszázalékos egyetértésre lehet jutni. A kisebbségi kormányzásnál pedig olyan tervezetet nem lesz érdemes a Ház elé vinni, amely mondjuk csak 51:49 százalékos támogatást kapott a szakmai, társadalmi szervezeteknél. Ha 70:30, vagy még inkább 80:20 százalékos az elfogadottság, akkor már van esély arra is, hogy a szakmai kérdésekben a politikai erők is "megfelelő" megosztottsággal zöld utat adjanak a törvénynek. Normális esetben a jövőben is működhet így a törvényhozás, de a kisebbségi kormányzásnál azzal is kénytelenek leszünk számolni, hogy a szakmai érvek ellenében a frakciók pártfegyelme mindent "felülüt". Magyarországon még nem volt kisebbségi kormányzás, nem ismerjük a technikáját, taktikáját, de az biztos, hogy sokkal nagyobb, sokkal intenzívebb párbeszédekre lesz szükség.

- Egy pécsi illetőségű MSZP-politikus az agrárminisztert nem egyszerűen megdicsérte kompromisszum- és egyezségkereső, béketeremtő képességeiért, hanem közölte, megtennék kormányfőnek is. Ebben a párton belüli, nyíltan vállalt nézetben és talán szándékban is ideológiák, gazdaságfilozófiák tükröződnek-e, s a szűkebb pátriájából érkezett pozitív kritikára mi a válasza?

- Minden ember úgy van vele, hogy jólesik neki, ha valamilyen tulajdonságát megdicsérik, elismerik. De hatvankét éves koromra reálisan tudom értékelni a saját munkámat, személyiségemet. Amellett nincs összehasonlítási alap arra, hogy a jó agrárminiszter jó miniszterelnök lenne. A szakmai életemből mindenesetre olyan példákat tudok, hogy akik kiváló termelésirányítók voltak, s később vezérigazgatók lettek, nem tudták megoldani a feladatokat. Mintha kicserélték volna őket, amikor a csúcsra kerültek. Fikció az, hogy milyen lenne a teljesítményem kormányfőként. De az nem fikció, hogy én egész életemben az agrárium területén voltam, s most is itt érzem jól magam. Azt pedig végképp nem szabad elfelejteni, hogy a miniszterelnökség politikai funkció, s a politikai erők adott szövetségéből fogan. A mai, mostanra kialakult helyzetben ráadásul éppen nem azon kell törnünk a fejünket, hogy kinek milyen ambíciói vannak. Most arra kell koncentrálnunk, hogy megoldjuk a kisebbségi kormányzást. Ha különböző dolgok miatt ez nem megy, akkor kell majd gondolkodnunk azon, hogy változtatásokat - szervezetieket, szövetségesieket, személyieket - végrehajtsunk-e. De az nem megy, hogy még meg sem próbáltuk az új körülmények közötti munkát, már azon törjük a fejünket, hogy mit kellene másként csinálni. Most minden miniszternek az a dolga, arra kell minden erejét fordítania, hogy működjön a kisebbségi kormányzás.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo