A tartósan nyereséges cégek között is jelentős azoknak a száma, amelyeknél a munkavállalók átlagkeresete nem, vagy alig haladja meg a minimálbért. A kisvállalkozások körében minden három munkavállalóból kettőnek ezt a legalacsonyabb kötelező javadalmazást fizetik, és az egyéni vállalkozók nagytöbbsége ugyancsak így jelentette be magát. Így 2004-ben annak ellenére még mindig 670 ezren vallottak be minimálbért a személyi jövedelemadójukban, hogy számuk és arányuk jelentősen csökkent. Hiszen 2003-ban még 920 ezren voltak. Vagyis az összes jövedelmet bevallók 45 százalékáról tavaly 33-ra mérséklődött az arányuk. A kedvező tendencia ellenére azonban ez az egyharmad még mindig olyan magas hányad, hogy a minimálbérekkel kapcsolatban nem hozható gazdaságpolitikai döntés az okok elemzése nélkül.
A rendszerváltás vesztesei
A kilencvenes évek elején végbement rendszerváltás politikai vonatkozásait most hagyjuk!
Ha azonban tisztán gazdasági, az egyének szintjén megélhetési szempontból nézzük, akkor a mintegy 7-7,5 millió munkából, bérből és nyugdíjból élő, illetve a mintegy 2,5-3 millió vállalkozó, részvényes vesztesnek érzi magát. Miközben van egy szűk, ám egyes becslések szerint akár százezres réteg, amelyik az átalakulás nyertese. Ami persze szükségszerű velejárója is lehetne a szocializmus lebontásának és a kapitalizmus kibontakozásának. De az mégsem az, hogy távolodva időben a rendszerváltástól, az akkor kialakult vagyoni és jövedelmi különbségek nem mérséklődnek, hanem egyre nőnek. Ha úgy tetszik, egyre nagyobb a szakadék a minimálbéren - vagy még akkora jövedelemmel se rendelkezők - és a "gazdagok" között. Ez utóbbiakhoz sorolva talán már azokat, akiknek a jövedelme több mint a minimálbér hat-hétszerese.
Az idén a múlt évi keresetek után ugyanis a bevallást adók 5,5 százaléka, vagyis mintegy 111 ezer fő vallott be éves szinten 4 millió forint feletti jövedelmet. Ők mintegy 860 milliárd forintot kerestek, ami az összes jövedelemtömegnek mintegy a harmada. De még inkább gazdagnak tekinthető az a magyar állampolgár, aki 2004-ben a 100-as toplista első helyére került, a közel 3,1 milliárd forint összevont éves jövedelmével.
A gazdasági szerkezetváltás - amelynek volt egy első, majd második és harmadik hulláma - számos munkahely megszüntetésével járt. Az ország egy-egy régiójában egyszerre százezrek kerültek bizonytalan helyzetbe, az országban millióan, elesve a korábban alkalmazottként kapott, talán nem túl magas, de biztos jövedelemtől. Egy részük munkanélküli lett. Hogy tartósan hányan nem voltak képesek később se munkát találni, azt azért sem lehet megmondani, mert a magyar munkanélküliségi adatok gyanúsan alábecsültek. Illetve, mert mást ért a munkanélküliségen a köznyelv és mást a statisztika. Így a munkanélküliségi ráta statisztikai csökkenése korántsem jelenti azt, hogy a privatizáció, illetve a megszűnt munkahelyek miatt állás nélkül maradtak többsége új munkahelyet talált volna. Ahogy arról a másik nagy csoportról se lehet pontosan tudni, hogy végül hogyan alakult a sorsuk, akik vállalkozók, illetve nagy részük kényszervállalkozó lett.
A Központi Statisztikai Hivatal munkaerő-felmérése szerint tíz évvel a rendszerváltás után, 2001-ben 491 ezren tartoztak az úgynevezett önfoglalkoztatók közé Magyarországon. Azóta ez a szám mérsékelten csökken. Ezt azonban megint csak fogadjuk fenntartással, mert csupán az egyéni vállalkozókat és a nem jogi személyiségű társaságok tagjait, illetve a segítő családtagokat sorolja a statisztika ebbe a körbe. De hányan vannak például a családi kft.-k tulajdonos-alkalmazottai és mások? Akik attól mindenképpen különböznek az egyéni vállalkozóktól, hogy nem csak önmagukat foglalkoztatják, hanem 7-8, esetenként 20-25 alkalmazottal működnek. Abban azonban hasonlóak a problémáik, hogy forráshiánnyal indultak, és a bevételük évről évre csak a legfontosabb fejlesztésekre elegendő. És hogy a minimálbér után fizessék meg a közterheket. Nem azért nem fizetnek többet, mert kényelmes lenne számukra a munkaügyi ellenőrökkel vívott "szigorítok-kibújok" című játszma, hanem azért, mert ha megtennék, az akár a vállalkozás csődjéhez vezetne.
Bár az okok összetettek, mégis beszédes számok: egyéni vállalkozói igazolványt (a hatósági eljárás díján kívül) bárki, egyetlen fillér nélkül kiválthat, ahogy a betéti társaság (bt.) alapításához sincs szükség igazi tőkére. Ennek következtében a bt.-k mintegy 90 százalékának egymillió forint alatti a törzstőkéje. És miközben egy nem frekventált helyen lévő, kétszobás lakás ára meghaladja a tízmillió forintot, a kft.-k háromnegyedének a törzstőkéje 5 millió forint vagy annál kevesebb.
Na és az agrárium!
Van a minimálbérből élőknek az előbbieken túl még egy nagy tömege: a mezőgazdasági őstermelőké. Az agráriumban foglalkoztatottaknak ugyanis a 27 százaléka dolgozik minimálbérért. Az ágazat privatizációja minden volt szocialista országban hamarabb ment végbe, mint a többié. Ez önmagában nem is lett volna baj - állítják az elemzők -, ha nem olyan kedvezőtlen politikai légkörben zajlott volna, amilyen volt. A kárpótlás a maga elhibázott politikai és gazdasági stratégiájával, a szövetkezetek szétverése, a mezőgazdasági termelés korlátozására tett központi kísérletek mély válságot idéztek elő, amire a kilábalási stratégia máig késik.
Meglepő ugyanakkor, hogy 2001-2002-ben, amikor az akkori kormány egyoldalúan döntött a minimálbér drasztikus felemeléséről - 25 ezer 500 forintról előbb 40, majd 50 ezer forintra -, éppen a mezőgazdaság volt az a kivétel, ahol a munkáltatók inkább vállalták a többletterhek kigazdálkodását, és más ágazatokhoz képest csak kevesük hozott a munkavállalókra hátrányos döntéseket. Ezzel szemben a napjainkra szinte megszűnt textil- és ruhaiparban például ez is egy okot szolgáltatott a burkolt normarendezésekre, majd az elbocsátásokra. Másutt pedig - persze meglehetősen egyoldalúan - kényszervállalkozások alapításáról és részmunkaidős foglalkoztatásról állapodtak meg a munkáltatók a dolgozóikkal. Ezek mellett a bevezetett magasabb minimálbér akkor számos cégnél okozott belső bérfeszültséget, hiszen az átlagkeresetek alig bizonyultak a megemelt legkisebb kötelező bérnél magasabbnak. Egy felmérés szerint: míg 2001-ben a cégek 43 százalékánál, 2002-ben már a 62 százalékánál érintett majdnem mindenkit a minimálbér-emelés.
Európában kicsit más
Az európai országok a minimálbér - átlagkeresethez viszonyított - nagysága szempontjából három csoportba sorolhatók. Míg Kelet-Közép-Európában és Spanyolországban 29-38 százaléka, Szlovákiában, Bulgáriában és Angliában 40-44 százaléka, a régi uniós tagállamokban a fele az átlagos bérnek. Magyarországon 36 százalék, ha a jelenleg érvényben lévő 57 ezer forint minimálbért a bruttó átlagkeresetekkel vetjük össze, ami az idén az első félévben 156 ezer 900 forint volt. Ám ha a nettó összegeket nézzük, sokkal kedvezőbb az arány, hiszen a minimálbérből kézhez kapott összeg 49 ezer 305 forint, a nettó átlagkereset pedig 102 ezer 400 forint volt január-júniusban. Ez a különbség a minimálbéreknek már a jelenlegi kormány által, 2003-ban történő adómentessé tételéből származik.
Egy másik felmérésből az derül ki, hogy a kelet-közép-európai országok közül csak Szlovéniában magasabb a minimálbér euróra átszámított összege, mint hazánkban, igaz, itt több mint kétszeres a különbség. Csehországban körülbelül annyi, mint nálunk. Romániában és Bulgáriában azonban harmada-negyede. Ugyanakkor hazánkban az átlag bérszínvonal alacsonyabb, mint Szlovéniában, Csehországban vagy Lengyelországban.
A régi EU-tagországok közül a mediterrán államokban a szlovéniai szintet alig meghaladó értékek a jellemzők a minimálbérre, míg az északi országokban ezer euró felett van a legalacsonyabb kereset. Az elmúlt egy évtized fejlődését nézve kiderül, hogy mind Kelet-, mind Nyugat-Európában jelentősen emelkedett a minimálbér értéke. A legnagyobb növekedés értelemszerűen térségünkben ment végbe, hiszen itt volt a legalacsonyabb a bázis. Magyarországon például 1995 és 1998 között 60, 1998 és 2001 között 105, majd 2001 és 2004 között további 33 százalékkal nőtt az érdekegyeztetésen kialkudott országos minimálbér.
A megoldás?
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az elmúlt hónapokban egy sor olyan tervezett kormányzati lépést jelentett be, amelyek alapvetően érintik a minimálbér-problémát. Ezek egyike a jövőre tervezett differenciált minimálbéremelés. A másik azonban a fontosabb adóváltozások, ezen belül a munkabéreket terhelő adókat és járulékokat érintő csomag. Ma minden három forint bérből több mint kettő az államé. Vagyis, ha valóban mérséklődnek a munkabéreket terhelő járulékos költségek, akkor ugyanabból az összegből magasabb nettó bért adhat a munkáltató. Ha 2006 novemberében valóban megszűnik a tételes egészségügyi hozzájárulás - ami a kormány szándéka -, és már most, 2005 novemberében a mai 3450 forintos összege 1950-re csökken, akkor ez egy kis, de fontos lépés lehet a minimálbér-probléma rendezése útján.