Az adathegyen túl

A világ az adatmennyiség egyre gyorsuló növekedése irányába tart. Az ügyfeleket kiszolgáló cégeknek és az állampolgárok számára szolgáltatást nyújtó államigazgatásnak egyaránt olyan rendszerekre van szüksége, amelyek a rendelkezésükre álló adatokból releváns és rendszerezett információt tudnak előállítani, hogy a vezetők megalapozott döntéseket hozhassanak. Az üzleti intelligencia használata különösen fontos a napjainkra jellemző gyorsan változó és kiszámíthatatlan környezetben.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A világ egyik legtekintélyesebb gazdasági kutatóintézete, az Economist Intelligence Unit 2007 novemberében arról kérdezte a világ minden táján 114 különböző iparágban tevékenykedő és különböző méretű vállalat vezetőjét, hogy mennyire használják (ki) az üzleti intelligencia (business intelligence - BI) lehetőségeit. A menedzserek túlnyomó többsége (80 százalék) úgy vélte, hogy a BI-stratégia jelentősen javítja a vállalat reagálóképességét a piac változására, és hasonlóan kiváló eszköz az ügyfelek kiszolgálásának javítására. A felismerés ellenére csak minden hatodik vezető vallotta azt, hogy adoptálta a legjobb iparági megoldást annak érdekében, hogy a cége működése során keletkező adatokat megfelelően kezeljék.

Intelligencia és hírszerzés
A Business Intelligence angol kifejezést magyarul üzleti intelligenciának fordítjuk, pedig az angol kifejezés "hírszerzést" is jelent. A két értelem együttesen fedi a technológiai megoldás használatának a lényegét: a cég (vagy szervezet) működése során összegyűlt és a környezetében fellelhető adatokat gyűjti be, rendszerezi és szűri, egyúttal utal arra a végső folyamatra is, amelynek során az adathalmazból releváns és értékelhető adatok jutnak el a vezetőkhöz. Napjainkban olyan volumenű adatmennyiség gyűlik össze egy-egy cégnél, hogy azt az emberi agy képtelen átlátni és kezelni. A BI pontosan ezt a munkát végzi el: a nyers adatokból naprakész és könnyen értékelhető információt ad a döntéshozók kezébe.
Felismert igények

A magyar piacon továbbra is a multinacionális vállalatok által képviselt kereslet dominál - jellemzi a helyzetet Radnai Szabolcs, az Oracle Hungary üzleti intelligencia és adattárházak üzletágának vezetője. A szakember szerint ugyanakkor erőteljes igény tapasztalható a BI iránt az államigazgatási intézmények részéről, de kisebb mértékben és csak bizonyos iparágakban a hazai középvállalatoknál is nő az érdeklődés.

Nem véletlenül vélik egyre többen, hogy az adathalmazaikban való eligazodáshoz az üzleti intelligenciát kell segítségül hívniuk. Radnai Szabolcs szerint az államigazgatásban az intézmények közötti együttműködés és az ésszerű központosítás a mozgatórugó, míg az építőipar, a pénzügyi szektor, az élelmiszeripar bizonyos középvállalatainál a cégmérettel összefüggő komplexitásnövekedés generál keresletet.

Havas Levente, a Microsoft Magyarország BI-specialistája szerint a cégvezetők nagy része már tudatában van annak, hogy döntéseiket konzisztens statisztikákra, elemzésekre kell alapozniuk. A költségvetés tervezése, az ügyfelek viselkedésének elemzése, az ERP/CRM-rendszerek kiteljesedéséből fakadó információigény, a heterogén gazdasági rendszerek adatainak adattárházba gyűjtése és kiaknázása, a menedzsment tájékoztatása mind-mind a BI használatát követelik meg a Microsoft szakértője szerint.

Rendszeres rendszerek

Biztosan állítható, hogy adatokból a jövőben sem lesz kevesebb, sőt az (internetes) technológia további terjedésével, az egyre kifinomultabb adatgyűjtéssel minden szervezet és cég egyre bővülő adatmennyiséggel lesz kénytelen foglalkozni. A cégvezetők, még a kis- és középvállalati szektor képviselői is, rendszeres és alapos jelentéseket kapnak a vállalat és környezete működéséről. Az Oracle Hungary szakértője szerint azt kell vizsgálniuk, hogy mennyibe kerül nekik a jelenlegi jelentések előállítása, illetve, ami ennél is fontosabb, a jelentések "elő nem állítása". Dr. Horváthné Tábori Katalin, a Nextent marketingmenedzsere pedig arra mutat rá, hogy a BI-megoldások az információk professzionális megjelenítését, a döntéshozóval való megértetését és az ebből következő döntés támogatását jelentik.

Az IT-alkalmazások szerepe a vállalat működésében
Vállalti szintű döntéshozatali és stratégiai irányítási folyamatok

IT-alkalmazások
Üzleti intelligencia (BI)
Beszállítói lánc kezelése (SCM)
Operatív vállalkozásirányítás (ERP)
Ügyfélkapcsolatok kezelése (CRM)
A vállalat operatív (termelő-szolgáltató) folyamatai

Forrás: Krauth Péter: Üzleti intelligencia
Ezekhez viszont a kkv-nak rendelkeznie kell legalább egy olyan alaprendszerrel (könyvelés, termelésirányítás), amely támogatja a jelenlegi üzleti folyamatait és amelyből információ nyerhető ki. Ez esetben az üzleti folyamatokból származó adatok a BI korszerű megjelenítési és elemzési eszköztáraival kezelhetők. Az ebből származó újszerű ötletek, gondolatok mellett a napi üzletvitel nyomon követése lényegesen egyszerűbbé válik, mint a könyvelővel való konzultáció vagy táblázatok böngészése.

Ezzel Havas Levente is egyetért, szerinte akkor érdemes bevezetni a BI-alkalmazást, ha megvannak azok a kérdések, amelyekre a meglévő eszközök tartalmazzák a megfelelő adatokat, és azokat nem azonnal vagy sok munka árán lehet előállítani. A Microsoft munkatársa szerint a BI bevezetésének megtérülése területenként változik, és nem mindig lehet számszerűsíteni: vannak esetek, ahol az forintban kifejezhető (kampányok, keresztértékesítési elemzések), és van, ahol a megtérülés megtakarított időben (költségvetés-tervezés, beszámolás) jelentkezik. Radnai Szabolcs szerint, ha a becslések évi néhány millió forintos megtakarítási vagy bevételnövekedési lehetőséget jeleznek, akkor érdemes a szállítók integrált, kkv-szektor számára kifejlesztett BI-csomagjai bevezetésén elgondolkodni.

Új területek

A vállalati szektor mellett a nagy ügyfélszámmal és bonyolult, állandóan növekvő adatbázisokkal rendelkező közszolgáltatások nyújtói lépnek be a BI használói közé. A Microsoft Magyarország specialistájának tapasztalata szerint az államigazgatási szektor már most is alkalmaz bizonyos BI-megoldásokat, és a közeljövőben további rendszereket vezetnek be a beszámolás, a kötelező adatszolgáltatás és az abból fakadó elemzések elvégzésére.

Radnai Szabolcs is a BI nagyobb elterjedését várja az államigazgatásban, hiszen sok helyen nagy apparátusokat foglalkoztatnak jelentések készítésére és elemzésre. Máshol a tevékenységek monitorozása csak nagyléptékű. Ráadásul az állampolgár közvetett előnye az olcsóbb állami működés lehet, és az az átláthatóság, amely a közpénzek megfelelő célokra költését garantálhatja. Havas Levente egy jól működő BI-rendszert említ: a Microsoft esetében a "legimpozánsabb felhasználó" maga a Központi Statisztikai Hivatal, hiszen általában a BI elsődleges igénylői és felhasználói a statisztikai és gazdálkodási osztályok.

A következő időszakban olyan megoldások készülnek, amelyek iparág-specifikus üzleti tudást hordoznak, használatuk és üzembe állításuk ugyanakkor jóval egyszerűbb, mint a korábbi generációs BI-megoldásoké. Radnai Szabolcs szerint a BI-eszközök által előállított információk beépülnek a vállalati folyamatokba, a speciális tudást igénylő BI-eszközök használatát pedig átveszi az alkalmazásokba ágyazott, folyamatot támogató információterítés, illetve a folyamatot automatikusan vezérlő dinamikus, BI-alapú szabályrendszer alkalmazása. Dr. Horváthné Tábori Katalin a piacok változására hívná fel inkább a figyelmet: szerinte a gyorsan változó környezetben való tervezést ma a cégekben működő bázis alapú tervezési metódusok nem vagy csak korlátozottan támogatják. A vállalkozások vezetőinek ezért a jövőben olyan tervezési módszereket és rendszereket kell alkalmazniuk, amelyek támogatják az úgynevezett "zéróalapú" tervezést.

A klímaváltozás ellen is hasznos
A Cisco Systems a SAS szoftverplatformját használja a fenntartható fejlődés érdekében tett kezdeményezéseinek támogatásához. "A SAS partnerségének köszönhetően és a vállalat fenntarthatósági menedzsmenteszközét használva a Cisco jobban tudja rangsorolni a feladatokat és a forrásokat. Mindez pozitív hatással van a környezetre, és kedvező feltételeket teremt a részvényeseknek, valamint az alkalmazottaknak. A SAS fejlesztésével modellezni tudjuk ökológiai lábnyomunkat, az üvegházhatást okozó gázkibocsátást, a hulladékcsökkentési terveket és egyéb célkitűzéseket, így kiszámíthatóvá és irányíthatóvá válik működésünk környezetre kifejtett hatása" - nyilatkozta a rendszer bevezetéséről Laura Ipsen, a Cisco EcoBoard társelnöke, a cég nemzetközi politikai és kormányzati ügyeiért felelős elnökhelyettese.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo