Egy kis történelem
A XVIII. kerület Szent László utcai terület eredetileg a Tüzép, vagyis Tüzelő- és Építőanyag-kereskedelmi Vállalat tulajdonában volt. A nyolcvanas évek végéig a fűtőanyagként használt pakura ki- és betárolását végezték itt, s ez a környezetet - elsősorban a felszín alatti vizet - szénhidrogén-származékokkal szennyezte. A Tüzép privatizációját követően mintegy 3500 köbméternyi pakura maradt a telepen, szigeteletlen gödrökben. Az 1998-ban elkészült felmérés kilenc ilyen medencét tárt fel, és a talaj szennyezettsége esetenként a kilogrammonkénti 50 ezer milligrammos értéket is meghaladta, noha a maximális megengedett szint 3000 milligramm/kilogramm. 2002-ben újabb tanulmány készült, amely újabb szennyeződéseket is kimutatott - például, hogy a terület egy részének feltöltésére építési törmeléket, gumi- és kommunális hulladékot használtak -, illetve egy betemetett tizedik pakuratároló medencét is felderítettek.
Lehetőség és feladat
Az önkormányzat a saját költségvetéséből nem tudta volna megvalósítani a kármentesítést, ezért 2001-ben a terület értékesítése mellett döntött. Az Auchan jó lehetőséget látott a fontos főútvonalak mellett, a Ferihegyi repülőtér közelében fekvő, jelentős fejlődés előtt álló környékben, megvásárolta a telket, s ezzel magára vállalta a kármentesítési feladatokat, s azok minden költségét.
Tavaly májusban a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Felügyelet elfogadta a XVIII. kerületi Önkormányzat és az Auchan Magyarország Kft. közös műszaki beavatkozási tervét, amelynek értelmében 2006. december 31-i határidővel az Auchan kötelezte magát a terület kármentesítésére. A mintegy 20 hektáros terület negyedén, négy és fél hektáron mutattak ki az előzetes tanulmányok az intézkedési határértéket jelentősen meghaladó mértékű szennyeződést, amely egyes helyeken elérte ennek több tízszeresét is. A vizsgált talajvízminták egy részében szintén jelentősen meghaladta a szénhidrogén-koncentráció a kármentesítési határértéket (1700 mikrogarmm/l).
A másfélmilliárd forint értéket kitevő kármentesítési munkálatok keretében a szigeteletlen medencékben lévő pakurát az úgynevezett lefölözéses módszerrel - egy magyar fejlesztésű berendezés segítségével - eltávolították, majd egy hulladékkezelő telepen ártalmatlanították, s ugyanígy jártak el a határértéket meghaladó szennyeződést tartalmazó talajréteggel is. A környezetvédelmi szempontok az elszállítás folyamán is kiemelt fontosságot kaptak: a ponyvával letakart konténereket szállító teherautók kerekeit gondosan lemosták kilépés előtt, így mozgásuk nem jelenthetett környezeti terhelést.
A szennyezett terület izolálására résfalat építettek ki, amely meggátolja az általa elhatárolt területről a szennyeződések továbbterjedését. A kármentesítési munkálatok a résfalon belüli - négy és fél hektáros - területet érintették. A kármentesítési munkálatok lezárása után - a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően - tizennégy monitoringkutat építettek ki. Ezek segítségével hosszabb távon is ellenőrizhető a résfal megfelelő vízzáró képessége.
2006 első félévében megindultak a munkálatok: a kármentesítési mukálatok keretében közel 500 kamionnyi, több mint 13 ezer tonnányi szennyezett földet, fenékiszapot szállítottak el a területről.
Területrendezés a térség jövőjéért
A rehabilitációs folyamat eredményeként a 20 hektáros, eddig rendezetlen, környezetre veszélyes anyagokkal terhelt területen új, kulturált, korszerű szolgáltatói bázist és közösségi életteret alakítanak ki. Ennek keretében a területen korábban álló építményekbe, utakba beépített anyagokat kibontották, majd - megfelelő feldolgozási folyamatokat követően - újrahasznosították, ily módon is csökkentve a környezet terhelését. A beruházás vonzataként mintegy 5 milliárd forint értékben olyan útvonalak épülnek ki, bővülnek vagy újulnak meg, amelyek e nélkül a kezdeményezés nélkül nagy valószínűséggel nem vagy csak lényegesen később készülhettek volna el.
Az Auchan filozófiájának a kezdetek óta egyik meghatározó alapelve a tudatos társadalmi szerepvállalás, így a Szemere-telep kármentesítése és rehabilitációja teljes mértékben megfelel a vállalat ilyen irányú célkitűzéseinek. A projekt első számú nyertesei a XVIII. kerületben és környékén élők: a társaság minőségi életteret hoz létre számukra a vásárlóerejük, életminőségük javítása érdekében.
Az elkötelezettség alappillérei
"Vállalatunk szótárában a társadalmi felelősség azt jelenti - áll az Auchan CSR-alapelveiben -, hogy összhangot kell teremtenünk társadalmunk és saját üzleti céljaink közt. Üzleti tevékenységeinket, bevételeink növekedését úgy alakítjuk, hogy azok jól szolgálják a munkavállalóink, vásárlóink, beszállítóink, természeti környezetünk, helyi közösségünk és a széles társadalom fejlődését. Vállalatunk a társadalomtól kapta működési jogát. Mi ezt a jogot bizalomnak tekintjük, és minden tevékenységünket, üzleti lépésünket ennek a bizalomnak a megtartása, ápolása érdekében tesszük.
Az Auchan társadalmi felelősségének fontos része a szponzoráció, de ugyanolyan fontos számunkra, hogy természeti környezetünkkel, munkavállalóinkkal, vásárlóinkkal, helyi közösségünkkel és mindazokkal, akikkel üzleti tevékenységeink során kapcsolatba kerülünk, szervezetten felelős, lelkiismeretes és tisztességes módon bánjunk.
Alapküldetésünk, hogy egyre több minőségi terméket, a legalacsonyabb áron adjunk el egyre több vásárlónak, igényeiknek megfelelő választékban, vonzó és páratlan kereskedelmi dinamizmussal. Felelős, szakképzett és lelkes munkatársaink közreműködésével arra törekszünk, hogy napról napra legtöbb vásárlónk vásárlóerejének javításához járuljunk hozzá."
Elismerés
A Magyar Adományozói Fórum - egy államtól és pártoktól független egyesület - idén első alkalommal állította össze a vállalatok adományozói listáját, és osztott ki több kategóriában díjakat. Az Auchan Magyarország Kft. - amely tavaly összesen ötvenötmillió forintot fordított adományokra - szerepel a tíz legtöbb adományt nyújtó vállalat között. Az adományozói lista összeállításának és a díjak átadásának célja a felelős és átlátható vállalati adományozás, ezáltal a vállalatok társadalmi felelősségvállalása nyilvánosságának erősítése, valamint az erre legnagyobb hangsúlyt fektető vállalatok tevékenységének elismerése, példaként való bemutatása Magyarországon.