Állami (zöld)áram

Nyakló nélkül nem bővíthető a villamos áramot az országos hálózatnak termelő, főleg szélerőmű-kapacitás, az állam támogatása nélkül pedig amúgy is összeomolna az alternatív energiahordozók hasznosítási mozgalma.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Igaznak látszik, hogy ha az összes áramot felajánlanák a szolgáltatóknak a szélerőművekkel, napelemekkel, biogázüzemekkel, esetleg vízerőművekkel rendelkező vállalkozások, akkor az állam nem lenne képes nyélbe ütni az "üzletet". Az alternatív energia fontosságát ugyan senki nem kérdőjelezi meg, ám még maga az állam is fékezni kénytelen olykor a szélnek, a napnak, a víznek ilyetén hasznosítását. De ha ez így van, akkor vajon mi okból tudta megteremteni Németország vagy Ausztria azt, hogy a lakosság közvetlenül érdekelt legyen lakóhelyének mind nagyobb arányú napkollektorral, újabban hőszivattyús rendszerrel való ellátásában, s ezáltal abban, hogy a természet segítségével melegítse fel a fűtőtestekben cirkuláló vizet?

Nagyságrenddel drágábban

Vizet a tengerbe!
A megújuló energiahordozók nemcsak környezetkímélő források, hanem - emelte ki egy előadást tartva a Magyar Energia Hivatal elnöke, Horváth J. Ferenc - mérsékelhetik is Magyarország energiafüggését. Nálunk a primer energiaforrásokon belül 4 százalékot képvisel a megújuló energiahordozók mennyisége. Egyetlen év alatt, 2004-ről 2005-re 90 százalékos növekedést ért el az "alternatívok" hasznosítása hazánkban. Az állam viszonylag nagy összeggel, 2005-ben 14 milliárd forinttal, 2006-ban 22 milliárddal járult hozzá a megújulóenergia-bázisú villamosenergia-termeléshez.
A nap- és szélenergia esetében az átvételi ár minden zónaidőben meghaladja a 23 forintot, melyhez az idén az első félévben kilowattóránként 13 forintos támogatás is társult. Az is igaz, hogy a szélerőművek bizonytalan termelése miatt a villamosenergia-rendszerben szükség van úgynevezett forgótartalékok fenntartására, aminek jelentősek a többletköltségei. Ez azt is jelenti, hogy kényszerexportra kerül sor, az áramot mélyen áron aluli értékesítik, valahogy úgy, mintha vizet szállítanának a tengerbe. A forgótartalékokat ráadásul fosszilis energiaforrások felhasználásával lehet előállítani.

Az előző kormányzati ciklusban országgyűlési képviselőként megújuló energiával foglalkozó kormánybiztos, jelenleg a mezőgazdaságért felelős államtitkár, s mint ilyen, az agrárium energiatermelő képességének bővítését szorgalmazó politikus nem fogadja el azt a felvetésünket, hogy a takarékosságra való hatékony ösztönzés csak a gazdag államoknak lenne a sajátja. Gőgös Zoltán a Piac és Profitnak ki is fejtette: a következő évek kormányzati energiapolitikai elképzelései alapján éppen az ellenkező következtetésre lehet jutni. Dacára annak, hogy kezdve a bioüzemanyagoktól egészen a szélerőművekkel előállított áramig egyelőre nagyságrenddel drágábban lehet energiát termelni, mint a hagyományos módszerekkel. Pedig nálunk az nemigen jellemző - Ausztriában viszont széles körben tetten érhető közösségi tudat -, hogy a lakosságot nem foglalkoztatja az akár 20-30 százalékkal drágább villamos áram, ha azt például szélerőművekkel állítják elő. Magyarországon egy ilyen hátterű drágulás úgymond kiverné a biztosítékot. Az államtitkár információi szerint ma is eléri a 100 milliárd forintot az a "pótlék", amelyet az állam hozzátesz a megújuló energiát termelő berendezések üzemeltetéséhez.

A képlet tehát látszólag egyszerű, napkollektort venni is akkor éri meg, ha ad hozzá az állam 50 százalékos támogatást. S jelenleg azt látni, hogy Magyarországon még a gazdagok sem veszik, mert elégséges dotáció nélkül nem kifizetődő. Három-négy évvel ezelőtt adott az állam nagyobb támogatást, s az idén is volt egy pénzkeret, amely a kollektorok elterjesztését volt hivatott szolgálni, de Gőgös Zoltán nem nagyon tud másmilyen hasznosításról, mint olyanról, hogy medencéket fűtenek a nap hőjét hasznosító eszközzel. A sokáig kormánybiztos mai államtitkár ezért is tartja célszerűbbnek, hogy az állam ma még inkább a házak szigetelésére, az ablakok cseréjére összpontosítsa a pénzeket, mert nem az átlagember érdekeltségét javítja egyelőre a fűtésre, vízmelegítésre alkalmas napkollektorok német vagy osztrák mintájú támogatása.

Rázós adatok

Az igazi konfliktus nem itt, a jó piaci lehetőségeket kínáló bioüzemanyag előállításánál és értékesítésénél keletkezik, hanem a valamelyest hagyományosabb megújuló energetikai ágazatokban. Ott, ahol a villamos áramot termelni és az országos hálózatnak eladni akaró szél- és vízerőműveket építő, napelemeket felállító vállalkozók működnek. A történésekre hivatalból rálátó szakminisztériumban, a gazdaságiban pontosan egy embert találtunk is, aki precízen ismeri a nemzetközi trendeket, a feszültségeket kiváltó hazai okokat, s még abban is szakavatott, hogy mely jogszabályoknak és hogyan kell megváltozniuk ahhoz, hogy az alternatív energia a mainál jobb szolgálatot tehessen a magyar gazdaságban. Akinek világos jelen- és jövőképe van a megújuló energia hasznosításáról, az maga Kóka János miniszter, aki legutóbb például a Magyar Szélenergia Társaság szakmai konferenciáján vázolta fel a hazai és nemzetközi trendeket.

Azt a miniszter sem tagadja, hogy a motivációk nem egyformák, hiszen van, ahol a környezetvédelmi szempontok, van, ahol a fenntartható fejlődés, s van, ahol egyszerűen csak a politika érdekei jelennek meg domináns módon. S nem mellékesen lehetnek üzleti, anyagi érdekek is, amelyek fontos hajtóerőnek számítanak. Magyarországon egyelőre a legfőbb energiapolitikai stratégiai cél azonban a takarékosság, elvégre döntően egy vezetéken érkezik hozzánk a gázellátás 80 százalékát kitevő orosz szénhidrogén úgy, hogy egységnyi GDP előállításához másfélszer annyit használunk fel belőle, mint amennyi az Európai Unió átlaga.

#page#

Valóságos program a megújuló energia hasznosítása is persze, amelyet a gazdasági tárca vezetője, úgymond, nem sajátít ki ágazatának, ellenkezőleg, tekintettel a biomassza, biogáz, bioetanol viszonylag bő "meglétére", agrárgazdasági kérdésnek is tekinti e terület fejlődését. Nem mellőzve a mezőgazdaság teremtette lehetőségeket, Európában általában mégis az alternatív energiahordozóknak a villamos áram előállításában vállalt szerepét nézik árgus szemmel. Kóka János ezt egy jellegzetes adattal világítja meg, azzal, hogy 22,1 százalékkal kell növelni a megújulóenergia-bázisú villamos áram termelésének részarányát az Európai Unióban, s értelemszerűen kötelező e tárgyú nemzeti célelőirányzatokat kidolgozni. Magyarország esetében 2010-re 3,6 százalékos a zöldáram részaránya, ám ezt már sikerült 2005-ben túllépni.

A biogáz ugyancsak egyfajta "sikerágazat" lehet az alternatív energiahordozók hazai hasznosításánál, s a geotermia is magyarországi specialitás. Elvileg tízszeresére növelhető az így nyert energia, ha orvosoljuk a kapcsolódó környezetvédelmi problémákat. A miniszter elismerte, hogy hazánk ugyan jó terep a napenergia hasznosításához, ám a gazdaságossági mutatók egyelőre nem bátorítanak az áram ilyetén előállítására és hálózatba kapcsolására, viszont a helyi igények kielégítésére jó lehetőségek kínálkoznak. Kóka János kifejtette, hogy főleg innovációs kérdés az, mikor éri el a zöldáram gazdaságossága a hagyományos, fosszilis energiahordozókkal előállított villamos áram gazdaságosságát. Vagyis ma kizárólag állami támogatással lehet fenntartani a zöldáram termelését, s ezáltal úgymond donorfüggő marad ennek az energiaformának a felhasználhatósága.

Miniszteri igen a nemre

A beavatkozás képlete
Akár a negyvenet is elérheti majd a bioüzemanyagokat előállító üzemek száma Magyarországon, s e vállalkozások alapvetően jó szolgálatot tesznek a termésfelesleggel évről évre megküzdő, kevéssé jövedelmezően termelő gazdaságoknak. Ennél a szektornál nem is fordulhat elő, hogy a fosszilis energiahordozók termelésébe és értékesítésébe sok milliárd forintot befektető cégek - miként a villamos áram klasszikus vállalatai a saját területükön - érvényt szerezzenek ellenérdekeltségüknek, amikor mások szántóföldi növényekből készülő üzemanyaggal akarnak megjelenni a piacon.
Gőgös Zoltán mezőgazdaságért felelős államtitkár az állami beavatkozás egyszerű "képletét" ismerteti, azt, hogy 2007. június 1-jétől elemi érdekévé teszik a Molnak, hogy bekeverje a benzinbe a 4,4 százalék alkoholt. Ellenkező esetben literenként 10 forint büntető adót fizetne a vállalat. A próbaüzemre egyébként is módja van már a magyar cégnek, sőt metilalkohol helyett etilalkoholt használ már most is az adalékokhoz.
Januártól pedig működnek direkt alkoholt értékesítő "benzinkutak" is, ahol a jövedéki szabályok megváltoztatása révén az európai szabvány szerinti E85-öst - 85 százalék alkoholtartalmú üzemanyagot - tankolhatnak a kocsik. Egyelőre csak azok a típusok, amelyeket "mindenevő" motorokkal látnak el.
A szélkerekek többnyire szimbolikus látványosságai is egyes országok gazdasági fejlődésének. Ennek ellenére Magyarországon, bármennyire is meghaladja az engedélykérelmekben megfogalmazott igény az 1000 megawatt összteljesítményt, a műszaki, technikai és gazdaságossági korlátok miatt a Magyar Energia Hivatal mindössze 300 megawatt kapacitáshoz ad engedélyt. Ezzel a korlátozással a gazdasági tárca vezetője egyetért, az okokról pedig elmondta, hogy azok a hazai villamosenergia-rendszer összetételében keresendők. A legnagyobb hazai erőműnek, a paksinak a szabályozása lényegében nem teszi lehetővé a mennyiségi igényekhez való pró és kontra gyors alkalmazkodást, s egyelőre korlátozott a nemzetközi piacról való beszerzés technológiája is. A miniszter elismeri, hogy nem a legjobb szabályozási módszert találta meg a politika akkor, amikor a kötelező áramátvételi feltételeket foglalta törvénybe. Ha ma ismét érvelni lehetne, akkor a politikának azt a célt fogalmazná meg Kóka János, hogy aukciós módszerrel biztosítsák az átlátható versenyt a villamos áramot termelők között.A kiegyensúlyozó kapacitások hiánya tehát változásért kiált. A 8500 megawatt kapacitással bíró magyar villamosenergia-rendszerben ma úgy kell szabályozni, hogy a 2500 és a 6000 megawatt között változó igényeket sikerüljön kielégíteni. Éjjelenként vissza kell szabályozni 2500 megawattra a termelést, hiszen csak ennyire van szüksége az országnak. De az alaperőművek kapacitása 3000 megawatt, a szabályozható, "menetrendtartó" erőművek kapacitása pedig 2600 megawatt. Ha ezek után az ország több szélerőművet akar, akkor előtte meg kell oldania a szabályozható erőművek kapacitásának a növelését. Kóka János mielőbbi teendőnek gondolja annak megvizsgálását, hogyan lehet az e feladatra alkalmas erőművek számát növelni. Legalább ennyire fontos, hogyan lehet a nemzetközi hálózatokkal való összekapcsolást megteremteni, különös tekintettel az orosz-magyar, a román-magyar és az ukrán-magyar energetikai lehetőségekre. Közvetett módon, de idetartozik, hogy megállapodásra készül a román és a magyar kormányzat azért, hogy összekapcsolható legyen a két ország energiahálózata. A határkeresztező kapacitások fejlesztéséhez állami, kormányzati szerepvállalás mindenképpen szükséges, de Kóka János szerint az új kapacitások felépítéséhez már a magánszektor érdekeltségének lesz lényeges szerepe.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo