Miként a tőkeszegény magyar cégek többsége, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. is csak akkor fejleszt, ha már megvan a piac - mondja Balogh Levente, a cég ügyvezető igazgatója, majd hozzáteszi: - Pont fordítva, mint a multik, amelyek a fejlesztéseik révén szereznek új piacokat.
Sorsfordító kiállításAz 1993 óta létező Szentkirályi Ásványvíz részesedése a hazai ásványvíz-forgalomból 2003-ban körülbelül 0,2 százalék volt; ez mintegy 2,5 millió palack értékesítését jelenti, s ebből a bevétel 600 millió forint. Az évről évre csak veszteséget termelő tevékenységet a jövedelmezőbbek bevételeiből fedezte a gyártó cég, a Vitapress Kft. A Duna-Tisza közén működő családi vállalkozás, az anyacég, 2003-ban átszervezéssel hozta létre a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-t.
A profiltisztítás után azt fontolgatták, hogy ha nem tudják felfuttatni az ágazatot, szüneteltetik a kitermelést, ami után bányajáradékot fizetnek az államnak. Bármennyire bíznak is a termékben, s hiába tartják az egyik legkitűnőbbnek a kiváló vizekben amúgy bővelkedő Magyarországon, ha a piac ezt nem jelzi vissza, nincs mit tenni.
Az idei párizsi ásványvíz-világkiállítás, a Második Párizs Aqua Expo 2004 aztán megoldotta ezt a nem könnyű dilemmát. A Szentkirályi Ásványvíz mint a legkedvezőbb ásványianyag-tartalmú és legfinomabb ízű termék 150 induló közül a külföldi szénsavmentes kategóriában első helyezést ért el a versenyen, ahol szinte minden világmárka képviseltette magát. S az EUSCAR-díjat valóban a maga természetességével érte el: a legnehezebb, és éppen ezért a legelőkelőbbnek tartott, szénsavmentes kategóriában. Itt ugyanis az esetleges mellékízt a szénsav nem fedi el.
A szentkirályi ásványvíz-üzletág megmenekült: az értékesítés megugrásával a piaci hányad néhány hónap alatt elérte a 3 százalékot, s Balogh Levente reményei szerint 2005-ben már a 10 százalékot is meghaladhatja.
Piac után fejlesztés
A meglepő mértékű termelésbővítést a meglévő, de eddig kihasználatlan kapacitásokkal és kölcsöngépekkel oldották meg. A szűk keresztmetszetet ugyanis csak a palackozás jelenthette volna, mert a rendkívül tiszta - egy a föld alatt 206 méter mélyen lévő, 17 Celsius-fokos forrásfolyóból érkező - ásványvíz kútjának kapacitása évi 600 millió liter, tehát bőségesen elegendő a jelenleginél jóval nagyobb kibocsátásra is.
A párizsi siker felkeltette a konkurensek érdeklődését, közülük nem egy fel is kereste a céget, vásárlási szándékkal. De sem a szentkirályi kút, sem a Szentkirályi Ásványvíz Kft. nem eladó. Pontosabban szívesen vennének friss tőkét, de a többségi tulajdont mindenképpen meg akarják tartani a család kezében, hazánknak.
Saját erőből megindult a fejlesztés - most már megvan a piac -, az 1,5 millió euró banki hitellel megvalósuló beruházás a befejezéséhez közeledik. A most már saját gyártású palackok május óta korszerű, napi 150 ezer darab kapacitású automata gépsorról futnak le, s csak néhány, a csomagolással, raktározással kapcsolatos kiegészítő berendezés beállítása van hátra. A kölcsöngép is lassan visszakerül tulajdonosához.
A kft. - amely jelenleg száz embernek ad munkát - pályázatot nyújtott be munkahely-teremtésre a regionális fejlesztési operatív program keretében, de a termelés további felfuttatását elsősorban a gyártás automatizálásával kívánják megoldani. Balogh Levente hangsúlyozza, hogy a zökkenőmentes bővítésben óriási szerepük van a gépsorokat kezelő és karbantartó munkásoknak, akik hosszú évek óta a cégnél dolgoznak, s kiváló, megbízható szakemberek.
A megszaporodott feladatmennyiséggel a menedzsment is megbirkózik, amit lehet, kiszerveznek a cégből, hogy a főtevékenységre tudjanak koncentrálni.
Merész exporttervek
Termelési, szervezeti oldalról tehát nincs akadálya azoknak a nagyívű elképzeléseknek, amelyek szerint jövőre 150-200 millió palackot külföldön értékesítenek. Jelenleg a termelés alig 2 százalékát exportálják, jövőre azonban a megnövekedett termelés 60 százalékát szánják külpiacra.
A díj ugyanis a határokon túl is áttörést hozott a cég számára. Jelenleg 38 országgal folytatnak tárgyalásokat, Kanadától Írországon át Hongkongig. Igaz, korábban is voltak e téren kisebb sikereik, ezek közé tartozik, hogy a Lufthansa járatain már évek óta Szentkirályi Ásványvizet szolgálnak fel, de most már kapható például Horvátországban vagy Londonban, s szeptembertől nagy mennyiségben szállítanak a Közel-Keletre is.
Arról, hogy Magyarország uniós csatlakozása milyen hatással lehet a cég életére, Balogh Leventének határozott véleménye van:
- Ha van jó márka, nincsenek határok. Ez eddig is így volt, a világmárkáknak semmi sem jelentett akadályt.
Szerinte egyébként a magyar gazdaságot a magyar vállalkozások támogatásával kellene erősíteni, hiszen amelyik közülük túlélte az elmúlt másfél évtizedet, az már igazán bizonyított. Ne kelljen multinak lenni ahhoz, hogy kellemes legyen egy vállalkozás számára a gazdasági környezet - mondja -, hiszen nem egy óriáscég nem is a saját, hanem a mi régi márkáinkkal hódít a hazai piacon. Az újabb magyar márkák viszont hátrányban vannak, és emiatt is örül a párizsi díjnak, mert most igazi magyar márka, egy hungarikum kapott nemzetközi elismerést.
Magyarok díjaBalogh Levente szerint ez a díj nemcsak a szentkirályi terméknek jó, hanem az egész ország számára hasznos, hiszen hírverést jelent minden magyar ásványvíznek, de más magyar termékeknek is.
Az ügyvezető úgy vélekedik, a multik öröme már nem lehet felhőtlen, mert az ő stratégiájuk az, hogy az általuk palackozott helyi vizeket csak az adott országban reklámozzák, és forgalmazzák. Nem véletlen - mondja -, hogy a párizsi megmérettetésen nem indult olyan magyar ásványvíz, amelyet világcég forgalmaz. Pedig van ilyen, nem is egy, a magyar piacon, s párat rögtön sorol is, amelyek svájci, amerikai, német, horvát, lengyel, illetve osztrák kézben vannak.
A Szentkirályi Ásványvíz e termékek komoly konkurensévé lépett elő, mivel a párizsi kitüntető cím elnyerése óta az egyik versenytárs folyamatosan bejelentéseket tesz a versenyhivatalnál, és elmarasztalásukat kéri. S hogy van néhány nagy áruházlánc, amely - ahogyan az ügyvezető fogalmaz - szóba sem áll velük, ugyancsak valamelyik nagyobb konkurens közbenjárásának következménye lehet.
Balogh Levente azonban nemhiába volt válogatott sportoló - méghozzá küzdősportban, cselgáncsban versenyzett -, nem olyan fából faragták, hogy egy kis nehézségtől visszarettenne.
Lelkes fogadtatásA hazai vásárlók a cég várakozásait meghaladóan lelkesek, amit nemcsak a forgalom bővülése, hanem az is mutat, hogy a párizsi siker óta nap mint nap érkeznek a telefonok, a gratulációk, jókívánságok, de azt is reklamálják, hogy sok helyen hiába keresik a polcokon a cég vizeit. Ráadásul a Szentkirályi Ásványvíz kedvéért még a fogyasztási szokásaikon is változtatnak a magyarok. Nálunk ugyanis a szénsavval dúsított ásványvizek a kedveltek, a fogyasztáson belüli arányuk 70 százalék. A Szentkirályi esetében megfordul ez az arány: az értékesített mennyiség 60 százaléka szénsavmentes.
Az alföldi község neve igen rövid idő alatt, úgy tűnik, valóban márkanévvé vált - még akkor is, ha külföldön, a könnyebbség kedvéért a St.Kiraly felirat szerepel a palackokon, hiszen azért csak Szentkirályról van szó -, ami komoly eredmény. Különösen akkor, ha tudjuk, hogy a korábbi nem nagy mennyiségű értékesítésnek is a nagy részét nem Szentkirályi név alatt adták el: elsősorban nagy áruházláncok saját márkatermékeként került forgalomba, mondhatnák, "álruhás királyként".
A pezsgés nem szűnik Szentkirályon. Zöldmezős beruházásként nemsokára megkezdik egy új üzem építését.
Az anyacég
A Szentkirályi Ásványvíz 1993 óta létezik, amikor az üdítőgyártással foglalkozó Vitapress Kft. kutat fúratott, mert a termeléséhez nem volt elegendő a falubéli víz. A Szentkirályi Ásványvíz Kft.-t 2003-ban hozta létre 3 millió forint törzstőkével a tavaly 3,5 milliárd forint árbevételt elért és 140 millió forint nyereséget elkönyvelő Vitapress. Az 1989 óta működő családi vállalkozást az új kft. ügyvezetőjének, Balogh Leventének az édesapja alapította. Balogh Sándor ismert és elismert név a bor- és üdítőital-szakmában: e témában jelenleg is előadó a műszaki egyetemen, több szabadalma van, részt vett többek között a Márka, a Top Joy üdítő fejlesztésében, és évekig az Olympos-leveket gyártó cég igazgatóhelyettese volt. Az újrakezdési támogatásból elindított, az élelmiszeripar többféle ágában tevékenykedő családi vállalkozást tavaly holdingszerűen átalakították. A cég bérgyártással indult, majd a Marina üdítőitalokkal és ásványvízzel jelent meg. Jelenleg is Szentkirályon készülnek a Marina italaromák, szörpök, rostos és szűrt gyümölcslevek, a Warner Bros.- és a Mattel-licenc alapján előállított gyermekpezsgők. 1995-ben kezdte meg a Virgin ételízesítők, levesporok, ételalapok, fűszerek gyártását, amely 1998-ban a zöldmezős beruházással létrehozott dunaharaszti gyáregységben folyik. Érdekeltségi körébe tartozik a felvásárolt hazai borokat palackozó, évente 3 millió palackot értékesítő Budafok-Vin Kft., a teafeldolgozást folytató St. Clair Kft. és a Borbási Faiskola Kft., amely főprofilja mellett beltermesztést végez a Vitapress Kft. számára, alapanyagot biztosítva a fűszer- és egyéb élelmiszer-termékeik előállítására. A 300 főnek munkát adó, 28 országba exportáló vállalatcsoport a reklám- és marketingtevékenységének ellátására önálló irodát hozott létre Magic Land Kft. néven.
Szentkirály
Szentkirály a Duna-Tisza köze egyik legősibb települése, Kecskemét és Lakitelek között. A községnek gazdag a régészeti hagyatéka. Számos lelet bizonyítja, hogy a környék már a bronzkorban is lakott volt. A régészek szerint öt Árpád-kori falu is lehetett ezen a vidéken, közülük háromnak temploma is volt. Magyarország térképe, melyet bizonyos Lázár diák 1514 körül készített, kiemelt módon mutatja be Szentkirályt. A falu a középkori templom melletti dombra épült, utcás, soros település volt. 1940-ben, az eddigi a legmagasabb lélekszámmal 3850-en lakták. 1952-ben önálló község alakítását rendelte el a Belügyminisztérium Lászlófalva néven. A település lélekszáma az 1990-es népszámláláskor már a kétezret sem érte el.
Forrás: www.petofinepe.hu
Ásványok az ásványvízben
Magyarország jelentős föld alatti vízkészlettel rendelkezik, 90 kútból és forrásból fakad hivatalosan elismert természetes ásványvíz - ezek közül harmincnak a vizét palackozzák -, vagyis olyan, amely szennyeződéstől védett vízadó rétegből származik, összetétele viszonylag állandó, mikrobiológiailag tiszta, kezelésben nem részesül (kivéve a levegőztetést). Az elismert ásványvizet a forgalomba hozatalhoz a víznyerő helyen kell palackozni. Az emberi szervezet naponta mintegy 15-20 gramm ásványi anyagot választ ki, amelyet folyamatosan pótolni kell. Ennek egyik módja lehet, ha rendszeresen ásványvizet iszunk. A hazai ásványvizek viszonylag sok ásványi anyagot tartalmaznak, így nem árt tisztában lenni azzal, hogy miből mennyire van szükségünk, mert az sem jó, ha túlzott mennyiség kerül a szervezetbe. Igaz, Magyarországon rendelet határozza meg nemcsak a minimális összes ásványianyag-tartalom mennyiségét, hanem az egyes összetevők maximálisan megengedett határértékét is (500-6000 milligramm literenként). A tervek szerint nemsokára már nemcsak az ásványianyag-tartalmat tüntetik fel a címkéken, hanem azt is, hogy milyen mennyiség fogyasztása javallott. Az ásványvizekben leggyakrabban előforduló anyagok: a fluor - a csontozat és a fogak építőeleme -, a kalcium - amelyre ugyancsak a csontozatnak van szüksége, és az idegrendszer működését is segíti -, a klorid - a gyomorsav alkotója, az emésztés elősegítője -, a magnézium és a nátrium - az anyagcsere, a szív és az érrendszer, illetve a bőr és az izmok megfelelő működését szolgálják - és a vas, amely véralkotó, növeli a szervezet ellenálló képességét. A Szentkirályi Ásványvíz nitrit- és nitrátmentes, alacsony a nátrium-klorid tartalma, van benne kalcium, nátrium, magnézium és hidrogén-karbonát, összes ásványianyag-tartalma 520 milligramm.