A vállalatok lelkiismerete

Hazánkban még mindig nem eléggé egyértelmű a gazdasági szereplők többsége számára, hogy gyakorlati tevékenységük milyen összefüggésben van a föld élhetőségének megtartásával. Sokat kell beszélnünk tehát arról, összehangolható-e és hogyan a fenntartható fejlődés elmélete a vállalatok gyakorlati működésével. Akkor is, ha ez már nem szabad, hogy kérdés legyen. A cselekvések időszakában vagyunk.

"Ha majd minden vizet megmérgeztetek, és minden növényt és állatot elpusztítottatok, akkor fogtok rájönni, hogy a pénz nem ehető" - jósolta egy indián törzsfőnök. Reméljük, nem lesz igaza. Az elmúlt negyven évben világszerte az érdeklődés homlokterébe kerültek az iparosodás globálisan ható káros következményei, amit éppen a vállalatok mértéktelen profitszerzése és a határ nélküli gazdasági növekedésben való hit eredményezett. S ezeket szenvedi most egész bolygónk: az olajbotrányokat, a szmogot, az üvegházhatást, a globális felmelegedést, az esőerdők irtását, a folyóvizek szennyezettségét.

A vállalatok "bűneit" számos cikk, könyv és film leplezte már le. Legutóbb pedig a The Corporation című dokumentumfilm tette fel a kérdést, hogyan lehetséges, hogy egyes óriáshatalmú vállalatok minden jog felett állva zsigerelik ki emberi és természeti környezetüket a termékelőnyök és a minél több profit céljából. S vajon mindazt, ami egyes vállalatok és az ökoszisztémára fittyet hányó gazdasági növekedés lelkiismeretén szárad, most, hogy már a rombolás eredményeit érzékeljük, helyrehozhatják-e, megjavíthatják-e éppen a vállalatok és a fogyasztói társadalmak, és elindulhatnak-e egy másik úton?

Nyilvánvalóvá vált, hogy ha nem változtatunk drasztikusan a jelenlegi gazdasági növekedés mértékén és módján, és ezt nem kísérik társadalmi, politikai változások, illetve nem lesz globális együttműködés a fölhalmozódott problémák mérséklésére, akkor néhány évtizeden belül, a jövő generációi számára élhetetlené, vagy legalábbis nagyon mostohává válik a föld.

A fenntarthatóság és a felelősség

Maga a fenntartható fejlődés fogalma új keletű, elsőként 1987-ben az úgynevezett Bruntland Egyezményben deklarálták mint irányelvet. A fenntarthatóság alatt alapvetően a természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodást értjük, vagyis azt, hogy a gazdaság azokat az erőforrásokat használja, amelyeket a társadalom és a környezet állít elő, és termel újra. A megoldások minden iparágra külön-külön jellemzőek, például hogy az ásványvíz-palackozó és -forgalmazó cégek törekednek a természetes erőforrások és az energiafelhasználás csökkentésére, és a környezetkímélő gyártási eljárások alkalmazására. De törekednek az életminőség megőrzésére, fejlesztésére is, amely a szociális jólét elérésével párosul, és ennek alapja az esélyegyenlőség, a demokratikus jogok és a mindenki számára elérhető oktatás.

A fenntartható fejlődés olyan országban lehet igazán eredményes, ahol ehhez létezik egy átfogó, a céloknak alárendelten működő intézményrendszer: azaz mind a kormányzat, mind a forprofit, gazdasági és nonprofit szféra kiépíti hátterét. Ezenkívül elengedhetetlen a fenntarthatóság szélesebb körben való elfogadtatása, terjesztése, tehát az oktatási és szemléletformáló-kommunikációs tevékenységek folytatása. Ezt Magyarországon is felismerték, legalábbis a II. Nemzeti Fejlesztési Tervben erre kitérnek.

A fenntarthatóságot jelenleg főként a nyugat-európai országok kezelik kiemelten, ezek közül is leginkább Anglia, amely úttörőként 2000 márciusában külön minisztériumot hozott létre a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kormányzati kezelésére. A tárca azokat az üzleti törekvéseket támogatja, amelyek gazdasági, társadalmi és környezeti haszonnal járnak. Emellett több olyan rangsor is létezik, amely a társaságokat ilyen irányú tevékenységük alapján értékeli. A két legjelentősebb a FTSE4 Good Indices és a Community Corporate Responsibility Index.

A fenntartható fejlődés alakulását jelző mutatók célja, hogy egy adott ország, térség, vállalat számára egyértelműen megmutassa a fenntarthatóság felé haladás mértékét, mérje az eredményeket, és lehetővé tegye az összehasonlítást a különböző időszakok, illetve nemzetközi szinten az országok, térségek között. Egy másik megközelítésű mutatószám az úgynevezett "ökológiai láblenyomat". Ez azt mutatja meg, hogy egy adott ország, település a földrajzi kiterjedése hányszorosának megfelelő területet vesz igénybe ahhoz, hogy élelmiszer-, víz-, ruházkodási, energia-, szállítás-, lakóhely-, alapanyag- stb. szükségleteit kielégítse, illetve "megtermelt" hulladékát elhelyezze (forrás: www.unesco.hu, www.ff3.hu).

Kifizetődő-e "fenntarthatónak" lenni?

A CSR "kifizetődőségét" konkrét tanulmányok is kimutatták. Nagy-Britanniában komoly hagyománya van a téma feldolgozásának. A brit Üzleti Etikai Intézet (Institute of Business Ethics) Megéri-e üzletileg etikusnak lenni? című tanulmánya már 2003-ban megállapította, hogy a brit nagyvállalatok esetében kimutatható kapcsolat áll fenn a társadalmi felelősségvállalás és a jelentős mértékű profitnövekedés között.

Emellett a cégvezetők is egyre inkább felismerik a CSR üzleti hasznát. A londoni Economist Intelligence Unit (EIU) 2004. februárban publikált tanulmányában 23 ország négyezer vezérigazgatója körében végzett felmérést, és megállapította: öt vezetőből négy hisz abban, hogy 2010-ig jelentősen emelkedik a cég brandjének értéke a CSR-nek köszönhetően. Mindehhez azonban elengedhetetlen, hogy a szkeptikus vásárlókat is sikerüljön meggyőzni az eszköz tisztaságáról.

A CSR - a közvélekedéssel ellentétben - nem egyenlő az adományozással, nem PR-eszköz. Tehát el kell érni, hogy a fogyasztók belássák: az az ő érdekeiket is szolgálja. A változást pedig ők maguk kényszeríthetik ki azáltal, hogy a szimpatikus cég áruit teszik kosarukba, a "nemtörődöm" társaság termékein pedig átnéznek.

Etikus magyar vállalatok

Magyarországon még csak most kezdték el vizsgálni, hogy milyen mértékben van jelen a társadalmi felelősségvállalás az egyes cégeknél, és azok vezetői hogyan viszonyulnak a kérdéshez. Az azonban jól látszik, hogy még gyerekcipőben jár a vállalatoknál a társadalmi felelősségvállalás és fenntarthatóság gyakorlata, de néhány pozitív példát azért találunk. Persze az továbbra is nagy kérdés, hogy az olyan vállalatok, amelyek működése eleve káros az egészségre és a környezetre, hogyan teljesíthetik ellentmondások nélkül a társadalmi felelősségvállalásukat. Mindenesetre a fenntarthatóság irányelve nyitott minden vállalat számára, és egyre több CSR-szervezethez, kezdeményezéshez csatlakozhatnak Magyarországon is (lásd Global Compact).

Ahhoz, hogy hazánkban is erőteljesebben beinduljon a vállalatok tudatosodásának folyamata, kormányzati szándék is szükségeltetik. Nagy-Britanniához hasonlóan, egy minisztérium vagy kormányzati szervezet nagyon sokat segíthetne a fenntartható fejlődéssel szinkronban működni kívánó cégeknek. A változást azonban nem lehet csak felülről kikényszeríteni. Komoly eredmény Magyarországon is csak akkor várható, ha a CSR nem mint kívülről rájuk aggatott nyűg tűnik fel a cégek szemében, hanem a vállalati kultúra természetes részévé válik, és a döntéseknél meghatározó szerepet játszik.

Sánta Edina-Sőregi Viktória

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo