A túlsúly ellen

Kormányzati terv: 2020-ra legyen 15 százalék az összes energián belül a megújuló energiahordozók részaránya, s haladja meg a 186 petajoule-t a biomasszából előállított fűtőérték. Vajon ennyi "átállás" kellő alternatívája a mai hagyományos energiaellátásnak?

Békeidőben alkotta meg az ország energetikai programját a parlament? Éppen egy éve annak, hogy bár már túl voltunk az első csapelzárás okozta megrázkódtatáson, s még folyt - befejezés előtt állt - a földgáztározók nagyarányú bővítése, nem szenvedtünk hiányt sem fosszilis energiából, sem villamos áramból. Ezért érdemes megvizsgálni, hogy a múlt évi országgyűlési határozatot az energiapolitikáról vajon felülírta-e a 2009-es újabb orosz-ukrán gázvita. S ha igen, akkor az ellátás biztonságosabbá tételét is jelentő megújuló energiaforrások hasznosítására vonatkozó kormányzati elképzelések valóra váltását fel kell-e, fel lehet-e gyorsítani?

- Az új energiapolitikai határozataiban taglalta az országgyűlés, hogy milyen energiahatékonysági cselekvési tervet tart szükségesnek, és azt is, hogy milyen stratégia alapján folytatódjék a megújuló energiahordozók alkalmazásának programja - részletezte a Piac & Profitnak a napjainkra is érvényes koncepciókat dr. Szerdahelyi György, az energetikai tárca főosztályvezetője. - Az alternatív energiahordozók növekvő arányú használatáról döntve azt is kimondta a kormány, hogy az Európai Unió elvárásainál ambiciózusabb program megvalósítására van szükség Magyarországon.

Biomasszától a szélig

A szakember a mértékekről is számot adott: 2020-ra 15 százalék legyen az összes energián belül a megújuló energiahordozók részaránya, sőt az úgynevezett zöldáram az összes villamosáram-felhasználáson belül haladja meg a 20 százalékot. A szakmai kormányzat azt is papírra vetette, hogy mely "ágazatoktól" lehet elvárni a növekedést. Első helyen a biomassza áll, a tárca adatai szerint ugyanis legalább egymillió hektárnyi az a szabad terület, ahol energiaerdőt, -nádat, -füvet lehet termeszteni. A minisztériumi matematika szerint a 2007. évi 56 petajoule-ról 2020-ra 186 petajoule-ra lehet növelni az előállított fűtőértéket. A bioüzemanyag-részarány is 10 százalékra növekedhet az országban.

- A szélerőmű-kapacitást is szeretnénk bővíteni, 2020-ig 900 megawatt fölé is mehet az így előállított energia, de ehhez a mai szabályozási feltételeken és a 330 megawattos korlátozáson változtatni kell - mondja a főosztályvezető. - Alapvetően arra lenne szükség, hogy azok a kapacitások, amelyek akkor is termelik az áramot, amikor nincs rá szükség, lekapcsolhatók legyenek. Ha erre nincs mód, akkor csak úgynevezett szabályozó kapacitással lehet beavatkozni a folyamatokba. Vagyis roppant drága nagyberuházással, például a hajdanán már "kitalált", de mellőzött prédikálószéki tározós csúcserőmű megépítésével. Hasonlóan drága "vonzata" szerencsére nincs annak a megújuló energiahordozó-hasznosításnak, melynek Magyarországon eleve jók az előfeltételei. A geotermia felhasználását a mainak legalább a tizenötszörösére lehet növelni. Igaz, egyelőre akadálynak számít az a környezetvédelmi szabályozás, amelyik a kutakból nyert víz hasznosítás utáni visszasajtolását írja elő - hazánkban jóval merevebben, mint az Európai Unióban. Az energetikai tárcánál úgy gondolják, hogy nem bírálhatják felül a Környezetvédelmi Minisztérium megfogalmazott normáit, de azt azért lehetségesnek gondolják, hogy a hőjétől "megszabadított" víz visszajuttatásáról konkrét vizsgálatok alapján döntsenek.

- A biogáz is olyan energiaforrás, amellyel jól el vagyunk látva - folytatja a minisztériumi tisztségviselő. - A jelenlegi adatok szerint mintegy ötszáz olyan állattartó telep van, ahol lehetőség kínálkozik biogáz termelésére. Sőt, ugyancsak legalább ötszáz olyan települést is számon tartunk, ahol a szennyvízproblémákat lehet és kell úgy megoldani, hogy az ott keletkező metánt is hasznosítják végre.

Csak törpékkel

Noha az energetikával foglalkozó szakemberek számára egyértelmű, hogy a Duna magyar szakaszán is értelme lenne vízerőműveknek, a megújuló energiaforrások hasznosításáról intézkedő kormányzati tervekből mégsem hiányolják az ilyen beruházásokat. Igaz, nem szakmai, hanem politikai okokból. Csupán azt tudjuk meg a tárcánál, hogy az országba bejövő vizek energiatartalmának 5 százalékát hasznosítjuk, miközben a nemzetközi statisztika arról tanúskodik, hogy más államokban legalább 50 százaléknyit kinyernek. Jelenleg 5-10 megawatt közötti törpe vízerőművek telepítéséről gondolkodnak a hazai szakértők, ugyanis több hazai patakot és folyót így mégis munkára lehet fogni, be lehet kapcsolni a "megújulók" programjába. Két e tárgyú pályázatról mindenesetre mostanában döntenek az illetékes szaktárcáknál. A napenergia hasznosításának - a kollektoroknak és az áramtermeléshez szükséges, manapság még elég drága napelemeknek - a lehetősége átvezet ahhoz az alapkérdéshez, hogyan teremti meg, miként javítja az érdekeltségi rendszereket a kormányzat. Tíz-húsz kilowattos "tételekben" mintegy 270 kilowattnyi fotovillamos panel van már az országban, de a kötelező áramátvételi ár szintje még nem megfelelő a beruházók szempontjából, akik kénytelenek azzal számolni, hogy a megtérülés ideje túlzottan nagy. Az energetikai tárcánál is inkább a kollektorok száma bővülésének a hívei: erre a támogatásokat többen tudják igénybe venni, s most már jó minőségű termékválasztékkal és telepítőkapacitással is kalkulálni lehet.

- A kiírt pályázatokkal valamennyi megújuló energiahordozó hasznosítását elő lehet segíteni ma már - tér át a támogatási rendszerek jellemzőinek ismertetésére Szerdahelyi György. - A nemzeti energiatakarékossági program, a NEP a lakosság céljait szolgálja, s 30 százaléknyi támogatást, illetve maximum 1,2 millió forintot vehet igénybe a pályázó. A múlt évi adatok arról tanúskodnak, hogy a lakosság éppen a napkollektorokra és a hőszivattyús rendszerek vásárlására fordította a legtöbb állami forrást. Újszerű igény és szerencsés megoldás, hogy a panelházak energetikai felújítását sokan összekapcsolják a napenergiát hasznosító rendszerek felszereltetésével. A lakosságon túl az önkormányzatoknak és a vállalkozásoknak is módot kínál az állam ilyen és hasonló célú beruházások finanszírozására. A KEOP keretei között 500 millió forintos felső határig kérhetők a támogatások, 100 millióig a kedvezményes hitelek. Ez utóbbi összeg megduplázhatóságát igyekszik elérni a szaktárca.

- A mai gazdasági viszonyok mellett is népszerű lehet az energiatakarékossági hitelalap, mivel olyan kedvezmény, amely nem számít állami támogatásnak, ezért a tervezett beruházásokat jóval könnyebben finanszírozhatják az önkormányzatok, vállalkozások - érvel a minisztériumi szakember. - A legutóbbi időkig a magánemberek, önkormányzatok, vállalkozások talán kevéssé ismerték a megújuló energia eszközeit, s csak mostanában vetődik fel bennük, hogy akár új beruházások alkalmával, akár épületek, lakások felújítása során mérsékelni lehet a földgáztól való függést. Éppen ezért fontos, hogy mind az energiahatékonysági tervet, mind a megújuló energiahordozók hasznosításának stratégiáját a tanácsadó hálózatok szinte házhoz viszik, az Energia Kht. pedig oktatásokat szervez. Így az egész országban lesznek olyan szakmai tanácsadók, akik a helyi környezethez legjobban illeszkedő energetikai lehetőségeket tudják ajánlani, menedzselni.

Ha bekopogtat a vállalkozó...

A gyakorlat persze az, hogy ott indulhatnak el fejlesztések, oda telepítenek hőcserélő rendszereket, napkollektorokat, ahol vállalkozók kopogtatnak be ajánlataikkal akár a helyhatóságokhoz, akár a lakossághoz, s számításokkal igazolják az elérhető energiamegtakarítást, illetve ismertetni tudják a különböző pályázatokat. Újabban a geotermikus energia hasznosításának lett ilyen konjunktúrája, szinte sorakoznak az önkormányzatok azért, hogy támogatásokhoz juthassanak.

- Az országot lefedi a kistérségi megbízottak hálózata, tőlük várható, hogy segítenek felkelteni, megfogalmazni, majd megvalósítani azokat az igényeket, amelyek a közösségek számára teremtik meg a fosszilis energia kiváltásának lehetőségeit - szögezi le Szerdahelyi György. - Az a cél, hogy minden kistérségi megbízott íróasztalán ott álljanak a leírások területük energetikai fejlesztési lehetőségeiről, a vidék adottságairól, s ha a települések belefognak ilyen projektekbe, akkor milyen aktuális pályázatokkal lehet nekik segíteni. Ma még több megújuló energetikai rendszernek, eszköznek meg kell "küzdenie" azért, hogy polgárjogot nyerjen. A szaktárca sem tehet mást, mint igyekszik előmozdítani azokat a tudományos igényű kutatásokat, amelyek megoldhatják a technológiák olcsóbbá, versenyképesebbé válását, például azt, hogy bizonyos megújuló energiatípusokat használó berendezések mellé ne kelljen felépíteni tartaléknak a hagyományos fűtőrendszereket is. Az új energiapolitika - és benne a kormány megújulóenergia-stratégiája - arra mindenképpen jó, hogy felgyorsuljon az új lehetőségek bevezetése, de a realitás egyelőre az, hogy a magyar települések 90,2 százalékát, a lakások 80,5 százalékát a földgáz látja el energiával. A váltás, a csere, az átállás elkezdődött, a januári mizéria talán új lendületet is adott, de illúziókat táplálni a mégoly hatékony kormányzati programok ismeretében sem nagyon szabad.

Akár sürgős is
A megújuló energiahordozók közül a geotermikus energia területén alakultak ki mielőbb megoldandó kormányzati, szabályozási jellegű tennivalók - tudtuk meg Reiniger Róberttől, a Deloitte Zrt. környezetvédelmi szolgáltatások üzletágának igazgatójától, aki részletezte is, hogy a visszasajtolás ügyében kellene mielőbb egyről a kettőre jutni, hogy a hasznosítás gazdaságosabb legyen. A jelenlegi előírások azt mondják ki, hogy a kinyert teljes vízmennyiséget vissza kell sajtolni, amit nem minden esetben indokolnak a természeti körülmények. Vagyis jó lenne mielőbb megalkotni egy olyan szabályozást, amely a környezet terhelését változatlanul megakadályozza, de a jelenleginél jobban segíti, hogy a geotermikus energiát nagyobb hatásfokkal és gazdaságosabban lehessen kitermelni. A biomasszák esetében pedig el kellene érni, hogy ne az élelmiszeranyagokból legyen tüzelőanyag, hanem "csak" az élelmiszeranyag-hulladékokból. Ezt az Európai Unió is mostanában kezdte el sokkal komolyabban venni, s nekünk sem árt megszüntetni azokat a társadalmi feszültségeket, amelyeket az energetikai célokra felhasznált élelmiszerekkel okozni lehet. Nálunk egyébként is vizsgálat tárgya, hogy ha már ki kell vonni a mezőgazdasági művelésből területeket, akkor azokon hol és milyen feltételekkel lehet gazdaságosan energetikai célú növényeket termelni. Ugyancsak rövid távon érdemes megoldást keresni arra, hogy feloldják a rendszerirányítás jelenlegi korlátozását, s a 330 megawattnyinál több áramot állíthassanak elő a szélerőművek. Közép- és hosszú távon pedig a második generációs energiatermelési lehetőségek kutatása és alkalmazása a feladat. Ilyen cél az, hogy például ne a kukoricából, hanem annak szárából sikerüljön gazdaságosan bioüzemanyagot előállítani.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo