A legfontosabb célcsoport

A kis- és középvállalatok számára önmaguk jelentik a legfontosabb piacot, sőt a nagyvállalatoknak is egyre fontosabb vevői. Magyarországon csakúgy, mint az Európai Unió egészében. Nekik kínálnak sajátos igényeikhez igazított szoftvereket az informatikai cégek, bérelhető irodákat, megvásárolható telkeket az ingatlanosok, kedvezményes hiteleket a pénzintézetek. Amikor tehát abból indulunk ki, hogy a kis- és középvállalkozásokon múlik a gazdaság versenyképessége, nem csak arra gondolunk, hogy a foglalkoztatottak mintegy 70 százaléka náluk talál munkát, és hogy ők hozzák létre a GDP közel 60 százalékát. Hanem arra is, hogy a kkv nagyon fontos célcsoport!

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A kis- és középvállalkozásokon (kkv) múlik Magyarország versenyképessége csakúgy, mint Európa egészének. Versenyképességünk azonban romlott az elmúlt években, és a lausanne-i székhelyű Institut für Management-Entwicklung felmérése szerint Magyarország a 34. helyről a 42.-re esett a hatvan országot rangsoroló listán. Levonható-e azonban ebből az a következetés, hogy a hazai kkv nem kapja meg a szükséges figyelmet és támogatást? Valószínűleg igen, de még inkább erre a következtetésre juthatunk, ha a politikai pártok választási programjában leírtakat összehasonlítjuk azzal, amit hatalomra kerülésük után a kormányok ténylegesen tesznek a kisvállalkozások érdekében.

Túlságosan leegyszerűsítő lenne persze kijelenteni, hogy a gazdaságirányításnak a kisvállalkozások sorsa csak a következő választások idején jut ismét eszébe, és ez így nem is igaz. A kkv-nak meghirdetett pályázatok, a kedvezményes forráslehetőségek vagy - egy közelmúltbéli konkrét példa - a kisvállalkozói technológiai és munkaerő-fejlesztések esetén igénybe vehető adókedvezmények kiterjesztése a középvállalatokra valóban segítséget jelentenek e vállalati kör versenyképességének a javulásában. De aligha eleget!

Kicsik és még kisebbek

Hogy mit is értünk egyáltalán kkv-n, azt többen többféle módon értelmezik. A leggyakoribb a foglalkoztatottak száma alapján való megkülönböztetés - ezt teszik a statisztikai elemzők -, vagyis a 9 vagy annál kevesebb embert foglalkoztatók a mikrovállalkozások, ezen belül külön kategória a családtagot alkalmazó, illetve az önfoglalkoztató vállalkozás -; 10-49 fő között beszélünk kisvállalkozásról, és 50-249 főig középvállalkozásról.

Az Európai Bizottság ajánlása szerint egy kisvállalkozás éves árbevétele kevesebb, mint 40 millió euró, éves mérlege pedig nem haladja meg a 27 millió eurót. A magyar kisvállalkozási törvény azonban ennél jóval lentebb húzta meg a határt: 4 millió, illetve 2700 millió forintnál. Ez az a kör tehát, amelyiknek meg kell találnia a multinacionális vállalatok által hagyott piaci réseket, és amelyiknek úgy kell az ingadozó piaci igényekhez alkalmazkodnia, hogy fejlődjön, és ne a megszűnés fenyegesse. S egy egészen más megközelítésben: ez az a vállalkozói kör, amelynek tagjai egymás, sőt a nagyvállalatok számára is egyre fontosabb vevői, megrendelői célcsoportot jelentenek. Amelynek az informatikai cégek, az ingatlanosok, a pénzintézetek eladni akarnak, és ma már lehetőleg nem "kicsiben", "lebutítva" ugyanazt, mint korábban a nagyvállalatoknak, hanem a kkv sajátos igényeire szabott szolgáltatásokat.

Amikor tehát abból indulunk ki, hogy a kis- és középvállalkozásokon múlik Magyarország versenyképessége, nem csak arra gondolhatunk, hogy a foglalkoztatottak mintegy 70 százaléka náluk talál munkát, és hogy ők hozzák létre a GDP közel 60 százalékát. Hanem arra is, hogy ha fejlődnek, komoly belső piacot jelenthetnek, ám ha nem képesek túljutni a saját piacot kereső és forráshiányos szakaszon, senki nem építheti rájuk üzleti terveit.

Sikeres és kevésbé sikeres ágazatokban

A cégbíróságon bejegyzett mintegy 850 ezer kkv-nak csak a fele tevékenykedik ténylegesen. Jobb ez az arány az országos átlagnál a fővárosban, ahol 370 ezer regisztrált vállalkozás van, és annak 66 százaléka működik. A KSH adataiból kiderül: Pest megyében és Budapesten jobban is nőtt az országos átlagnál a vállalkozások száma. Ami azok összetételét illeti: a 9 főnél kisebb létszámú mikrovállalkozások adják a 96 százalékot, és a 49 főt meghaladó cégek aránya az egy százalékot sem éri el. Országosan létszám-kategóriák szerint 2004 második negyedévének végén a működő vállalkozások 23,2 százaléka foglalkoztatottak nélkül vagy ismeretlen számú foglalkoztatottal tevékenykedett, a legjelentősebb arányt pedig az 1-9 fős vállalkozások képviselték (72,8 százalék). A vállalkozások 3,3 százaléka 10-49 fő közötti foglalkoztatottal, 0,6 százaléka 50-249 fő közötti foglalkoztatottal működött, ennél nagyobb tevékenységi létszámmal alig több mint 0,1 százalékuk rendelkezett.

Bár az idők során egyre nagyobb - a kilencvenes évek óta pedig különösen megnőtt - a kis- és középvállalkozások szerepe a foglalkoztatásban, mégsem fejtenek ki olyan stabilizáló hatást a munkaerőpiacon, mint az korábban sokan várták - derül ki többek között a GKI Rt. felméréséből. A mikrovállalkozások körében igen nagy a fluktuáció, nagy részük viszonylag hamar tönkremegy, s kevés példa akad arra, amikor a kicsi középvállalkozássá növi ki magát.

Érdemes lenne elemezni, hogy vajon mely ágazatokban a legsikeresebbek a kisvállalkozások, de a statisztikai adatokból inkább csak az olvasható ki, hogy mely ágazatokban vannak jelen, illetve melyekben nőtt a számuk. A legfontosabb a feldolgozóipar, a kereskedelem és a gazdasági szolgáltatások. Ezekben összesen a kisvállalkozásokban foglalkoztatottak kétharmada dolgozik. A középvállalkozásokban dolgozók 41 százaléka szintén a feldolgozóiparból, míg 14-14 százalékuk a kereskedelemből és a mezőgazdaságból él meg.

Ha nem létszámarányosan, hanem az árbevétel oldaláról közelítünk: bővült az elmúlt években az ingatlanügyletek és a gazdasági szolgáltatások területén a kkv-k részaránya, csökkent viszont az iparban és a kereskedelemben.

A kudarc összetett okai

Érdekes lehet az is, hogy az elmúlt években mely ágazatokban ment a legtöbb cég csődbe. A Felszámolók Országos Egyesülete adataiból kiderül, hogy napjainkra lezárult a felszámolásoknak az a szakasza, amikor a korábbi nagyvállalatok, illetve azok maradványai szűntek meg. A piacváltással, a szerkezetátalakítással és a privatizáció előrehaladtával, továbbá a kis- és közepes méretű szervezetek térhódításával az egyre kisebb, vagyonnal alig rendelkező cégek jutnak felszámolásra, amelyek döntő többsége kényszervállalkozásként, illetve a jogszabályi hézagok kihasználása érdelében jött létre. A 2000-2001-ben felszámolt (ennél frissebb adatot lapzártánkig nem sikerült megtudni, de ez is tájékoztató jellegű) gazdálkodó 5,4 százaléka a mezőgazdaságban, 22,7 százaléka a feldolgozóiparban, 13,7 százaléka az építőiparban, 12 százaléka az ingatlanügyek-gazdasági szolgáltatások területén működött.

A kudarcos vállalkozás legfőbb okaként az érintettek még ma is - csakúgy, mint a kilencvenes években, a nagy vállalkozási hullám időszakában - a tőkeszegénységet említik. Az elemzők azonban úgy tartják, hogy gyakoribb ok a vállalkozási ismereteknek (még mindig beleértve a marketinget, a számvitelt, a vámügyet stb.) és a nyelv-, illetve informatikai ismereteknek a hiánya, és ezzel összefüggésben az, hogy miközben a kisvállalatok viszonylag sokat költenek az infrastruktúra, a szolgáltatás vagy termelés feltételeinek a megteremtésére, a piacra csak azt követően gondolnak. A kisvállalkozások tulajdonosai és vezetői túlságosan bíznak a saját megérzéseikben, amit semmilyen előzetes piackutatással, illetve üzleti tervvel nem támasztanak alá.

További, jellemző okok a bukáshoz vezető úton: személyes konfliktus a cég tulajdonosai között - gyakori, hogy az üzlet indítása előtt baráti viszonyban álltak, és ez mérgesedett el, amire nem találtak megoldást -; továbbá a nem megbízható alkalmazottak pazarló gazdálkodása. S bizony idesorolható a feketefoglalkoztatás, a zsebbe fizetés is, amelyet a mikro- és kisvállalkozások nagyobb arányban alkalmaznak, mint a kötöttebb pénzmozgású, szigorúbban ellenőrzött közép- és nagyvállalatok. Az így megtakarított munkabéreket terhelő adókat és járulékokat azonban a legritkább esetben tudják pénzügyeik stabilizálására fordítani, ezért amikor a feketemunkást előbb-utóbb legalizálni próbálják, olyan mértékben emelkednek meg a kiadásaik, hogy még mélyebb pénzügyi válságba kerülnek.

A csődök és felszámolások nagy része megelőzéssel, odafigyeléssel, nagyobb szakértelemmel tehát elkerülhető lenne. Az esetek mintegy 10-12 százalékában azonban nem: a hirtelen piaci változásra például nem igazán lehet felkészülni. Bár ennek kockázata is csökkenthető azzal, ha a vállalat nem egy-két nagyobb megrendelőtől függ, illetve a fő tevékenysége mellett mást is tartalékol, azaz "több lábon áll". Ami természetesen nem azonos azzal, ha valakinek túlságosan szerteágazó a tevékenységi köre, mert ez további gyakori csődok, de legalábbis komoly akadálya a termelés bővítésének.

Versenyképességet javító akciók

Ez utóbbiról maguk a vállalkozások egy korábbi GKI Rt.-felmérésben azt állították, hogy a fő akadály a kereslethiány, majd - említési sorrendben - a cég csekély versenyképessége, a tőkehiány, a kiélezett verseny, a tisztességtelen verseny, a vevők késői vagy nem fizetése és az állam kiszámíthatatlansága.

Ugyanebből a vizsgálatból az is kiderül, hogy a cégek milyen lépéseket tettek a versenyképességük javítása érdekében. A vállalkozás mérete szerint némileg másként viselkedtek, de összességében a többség (59 százalék) gép- és műszerberuházással próbált javítani a helyzetén, és meglepő módon inkább a kisebbek (49 százalék), mint a nagyobbak (28 százalék) állították azt, hogy intenzív piackutatással. További eszközök: az értékesítési hálózat fejlesztése (átlag 51 százalék), az erőteljes reklám- és PR-tevékenység (31 százalék), és bizony az utolsó helyre került a termék, illetve szolgáltatás fejlesztése (saját K+F 11, külső megbízással 5, licenc- és szabadalomvásárlással 2 százalék). Nem meglepő módon a saját kutatás a kis- és a nagyvállalatoknál gyakoribb, a középvállalkozásoknál a legkevésbé jellemző.

Bár az idők során egyre nagyobb - a kilencvenes évek óta pedig különösen megnőtt - a kis- és középvállalkozások szerepe a foglalkoztatásban, mégsem fejtenek ki olyan stabilizáló hatást a munkaerőpiacon, mint az korábban sokan várták.

A kis- és középvállalkozások elleni csődök és felszámolások nagy része megelőzéssel, odafigyeléssel, nagyobb szakértelemmel elkerülhető lenne. Az egyik legfontosabb ok ugyanis még mindig a vállalkozási ismeretek hiánya.

Kevesebben derűlátók, de nincs baj

A kis- és középvállalatok várakozásait méri havonta az Ecostat konjunktúraindexe, aminek a trendje - az augusztusi kisebb csökkenés ellenére - tartósan emelkedő. Augusztusban a hazai kis- és középvállalati szektor féléves gazdasági várakozásait alapvetően a kivárás jellemezte.

Rövid távon a nemzetgazdaság helyzetének javulásával számol a kis- és középvállalatok 41 százaléka, és ugyanennyi a szinten maradással. Saját vállalkozásuk rövid távú kilátásainak megítélése sok vonatkozásban egyezik a nemzetgazdaság kilátásainak előrejelzésével. A derűlátó várakozások aránya az előző havi 45 százalékról 32 százalékra mérséklődött, a cégek nagy hányada (43 százaléka) pedig hat hónapon belül változatlan működési feltételekkel számol.

Augusztusban jelentősen csökkent (32 százalék) azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek rövid távon teljesítményük bővítésével számoltak. A tevékenységük szinten maradását vélelmező cégek aránya éven belül ekkor kiemelkedően magas, 68 százalék volt. A következő 12 hónapban a cégek 30 százaléka számol működési területén olyan konkurenciahelyzettel, amelyben piaci pozíciói megrendülhetnek, 41 százalék tart új, erős versenytársaktól.

A beszállítói lehetőségek megítélése hosszabb ideje változatlan. Augusztusban a cégek egyharmada reménykedett abban, hogy a nagyvállalatokkal együttműködve részükre beszállítói tevékenységet végezhet.

A hazai kis- és középvállalatok többsége, 55 százaléka a következő fél évben nem számol likviditási helyzetének érdemi változásával. A pénzügyi nehézségekkel küzdő cégek aránya 29 százalék. A cégek átmeneti fizetési nehézségeiket elsősorban fejlesztéseik elhalasztásával, illetve pénzintézeti hitel igénybevételével tervezik megoldani. A műszaki fejlesztés elodázása, a struktúraváltás halasztása azonban az értékesítési lehetőségek további szűküléséhez vezet.
A 2004 első félévi makrogazdasági adatok szerint a termelőszféra beruházási aktivitása fokozatosan erősödik. A kedvező tendencia a kis- és középvállalatok körében is tartósnak ígérkezik. A vállalatok már az európai uniós csatlakozás előkészítő szakaszában felismerték, hogy versenyképességük javítása technológiai fejlesztések nélkül nem oldható meg.
A kis- és középvállalati szektor kapacitáskihasználtsága a cégek többségénél, 61 százalékánál megfelelő, részben felesleges termelési háttér 36 százalékuknál adódhat.
Különösen a csatlakozást követően nehezen tudják előre felmérni a cégek a saját termékeik iránt jelentkező fizetőképes keresletet és az árak ingadozását. Ők maguk pedig 2004. júniusban 2,7 százalékos, júliusban 4,4 százalékos, augusztusban, 2,4 százalékos átlagos áremelést terveznek éves szinten.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo