A la française

Sok európai országgal ellentétben, a francia befektetők nem rohamozták meg Magyarországot a kilencvenes évek elején. Akkor még haboztak, és csak később, akkor is óvatosan kezdtek nyitni. Persze az, hogy akkor a térséget kockázatosnak ítélték, nem jelenti azt, hogy az itteni francia befektetések volumene elmaradna a legnagyobb tőkebefektető országokétól: már 1995-re behozták a lemaradásukat, 1996 óta pedig Franciaország a harmadik legnagyobb befektető a hazai piacon.

A magyarországi francia befektetések értéke 2001-ben már 2,5 milliárd euró, a teljes hazai külföldi befektetések 9,5 százaléka volt. Az itteni mintegy 220 francia leányvállalat 50 ezer főt alkalmazott, közülük mindössze 300 volt francia állampolgár, s legtöbbször a menedzsment is a hazai szellemi kapacitásra épül – hangsúlyozza Faragó Sándor, az ITDH országreferense.

Magas hozzáadott érték

A francia befektetéseket elsősorban a szakképzett, ám nyugat-európai átlagban olcsó munkaerő motiválta, éppen ezért jellemzően a magas hozzáadott értéket termelő ágazatokban jelentek meg. A francia beruházások kétharmad része hat ágazatban – energia, élelmiszeripar, gyógyszeripar, vízgazdálkodás és környezetvédelem, nagykereskedelem, valamint autóalkatrész-gyártás – összpontosul; ezek adják a gall befektetések által generált forgalom 69 százalékát, és foglalkoztatják az alkalmazottak 60 százalékát.

A kilencvenes évek elején a francia tőke először a Bonduelle, aztán – négy cukorgyár felvásárlásával – az Eridania Beghin-Say, majd a Danone révén az élelmiszeriparba kezdett áramlani; a pénzügyi szektorban a Crédit Lyonnais és a Société Générale folytatta a sort. A Sanofi és a Servier gyógyszergyárakat elsősorban a hazai kutatási bázis vonzotta, hogy a Chinoin, illetve az Egis megvásárlásával jelen legyenek ezen a piacon.

Az 1995–96-os energetikai privatizációs hullámban a Gaz de France és az Electricité de France két-két áram-, illetve gázszolgáltatót vásárolt meg, és ezzel a szektorban jelentős piaci pozícióhoz jutottak. Szintén markáns a francia jelenlét a víz- és szennyvízkezelés területén, ahol a Lyonnaise des Eaux és a Vivendi a két legnagyobb befektető. A közműberuházások a befektetés volumenét, illetve a privatizációs tranzakció nagyságát illetően is a legjelentősebbek közé tartoznak.

Stratégia és lobbizás

Az építőiparban három gall cég, míg a bevásárlóközpont-beruházásokban két áruházlánc, a hazai piacon 2001-ben a legnagyobb árbevételt magáénak mondható Auchan – legnagyobb európai áruháza Dunakeszin épült fel –, valamint a Cora van jelen.

Az azonos ágazatban szereplő cégek egymás kiszorítása helyett inkább a piacfelosztás stratégiáját választották; olyannyira, hogy például a magyar piacon eredetileg szintén megjelenni szándékozó Carrefour élelmiszer-áruházlánc inkább lemondott tervéről.

Az építőiparban dolgozó francia vállalatok – a Bouygues, a Transroute, a Colas vagy a Colas csoport tagja, az Alterra – együttes piaci részesedése révén kiváló lobbipozícióba kerülhettek, és így a kilencvenes években már sikerrel harcoltak az autópálya-építési munkák megszerzéséért. Persze a többlépcsős alvállalkozói beszállítások miatt nehéz megmondani, hogy éppen ki kerül a legközelebb a tűzhöz, az azonban biztos, hogy a francia iparági óriásnak, a Bouygues-nak opciós joga van az M5-ös Kecskemét–Szeged közötti szakaszára, és ő az építőipari fővállalkozó a Budapest Sportcsarnok, a Lóversenypálya és – az Auchannal közösen – az Ügető helyére tervezett bevásárlóközpont kivitelezésénél.

A francia cégek a beszállítók kiválasztásánál is jellemzően a hazai kínálatra támaszkodnak. Végigsétálva a bevásárlóközpontok polcai között, elsősorban az itthoni gyártók termékei közül lehet válogatni. Ez kedvez a hazai élelmiszer-ipari termelőknek, viszont nem motiválja a francia kis- és középvállalkozások magyarországi beruházásait.

Telítődő piac

A kezdeti bizalmatlanság ugyan megszűnt, ám 2002 eddig mégsem a francia beruházások éve volt. Faragó Sándor szerint ennek több oka is lehet. A kisebbek még várnak, hiszen a kelet-közép-európai letelepedés eldöntését még mindig nehezíti az információhiány. Ezt talán az unióhoz való csatlakozásunk orvosolni tudja.

A Carrefour viszont az ajtóból fordult vissza, és a francia nagybefektetők által uralt más szektorokban – elsősorban az élelmiszeripar és az energetika területén – is telítődött a piac. Újabb ágazatokban sem számíthatunk további francia invesztícióra. Azt viszont egyértelműen leszögezhetjük: a beruházók hosszú távra tervezték jelenlétüket.

Tavaly Csehország, Szlovákia és Lengyelország – ahol még nem zárult le a privatizáció, s komoly állami szubvenciókkal igyekeznek becsábítani a működő tőkét – is jobban vonzotta a francia befektetőket. Így hiába is versenyzett Magyarország a PSA-Toyota-beruházás letelepítéséért, az autó-összeszerelő üzem Csehországba települt.

A telekommunikáció területén a Vivendi – a Matáv talán legnagyobb riválisaként – a piac egyik jelentős szereplője, ám a vezetékes piacon még lenne hely újabb befektető számára. Mégsem jelezte egyetlen francia szolgáltató sem, hogy itteni befektetést tervezne. A hazai telekommunikáció liberalizációjának helyzetét tekintve, erre valószínűleg még várni kell. Az iparági beruházásokat talán ösztönözheti az esetlegesen újra megnyíló Tetra- vagy a katonai rádiótelefon-tender.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo