A legalább egy főt foglalkoztató és PC-vel rendelkező hazai vállalatok túlnyomó többsége már alkalmaz valamilyen IT-biztonsági megoldást - vírusvédelmet, tűzfalat, spamszűrést, jelszavas azonosítást vagy egyéb módszert a BellResearch piackutató cég idei Magyar Infokommunikációs Jelentésének adatai szerint. A hazai üzleti piacon a legelterjedtebb biztonsági alkalmazásnak a vírusvédelmi megoldások számítanak.
Évi húszszázalékos növekedés
A vizsgált vállalati kör cégeinek közel háromnegyedénél, több mint 100 ezer szervezetnél áll hadrendben egy vagy több gyártó antivírusszoftvere. A rosszindulatú programok elleni védekezés terén az elmúlt években dinamikus fejlődés mutatkozott, évről évre nagyságrendekkel nő a vírusvédelemmel ellátott cégek száma. A legnagyobb mértékű penetrációnövekedés a mikro- és kisvállalati szegmensben volt észlelhető. Az 50 fő feletti cégeknél a védettség - legalábbis mennyiségi értelemben, az alkalmazások elterjedtségét tekintve - 90 százalék feletti; ebben a körben a biztonsági fejlesztések már nem a biztonsági alapinfrastruktúra kiépítését célozzák meg.
Tűzfalmegoldást a PC-vel ellátott hazai vállalatok több mint fele alkalmaz. nemzetközi trendeknek megfelelően, 2010-ig éves szinten több mint 20 százalékkal bővül a magyar informatikai biztonsági piac, a növekedést elsősorban az üzleti és az állami szféra várható nagyobb költése generálja.
A dinamikus növekedés elsősorban annak köszönhető, hogy a nagyszámú mikro- és kisvállalati szegmens cégei - e körbe tartozik a PC-s hazai vállalatok 96 százaléka - is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a biztonsági megoldásokra. A spamszűrők elterjedtsége szintén jelentősen növekedett, ami, sajnos, érthető: a teljes e-mail forgalom 65 százalékát - mint ahogyan az a Symantec által augusztusban készített felméréséből kiderül - még mindig a kéretlen levelek teszik ki.
Egyes előrejelzések szerint, a nemzetközi trendeknek megfelelően, 2010-ig éves szinten több mint 20 százalékkal bővül a magyar informatikai biztonsági piac, a növekedést elsősorban az üzleti és az állami szféra várható nagyobb költése generálja.
Slágertéma a biztonság
Az informatikai biztonság folyamatosan és még az elkövetkező 3-5 évben is minden bizonnyal az egyik slágertéma lesz az infokommunikációs technológiai (IKT) beszerzések terén. Globálisan és az Európai Unióban is dinamikusan fejlődik a biztonsági és ezen belül az infokommunikációs biztonsági iparág, 2006-ban a globális IKT-biztonság szektor 15 milliárd euró körüli összeget képviselt.
- Aktuálisan talán a legnagyobb slágerek a különféle adatbiztonsági megoldások. Irodai gépeknél, kiszolgálóknál és különösen hordozható gépeknél az érzékeny információk, adatok védelme előtérbe kerül - mutat rá Csáki Zoltán, a C.Enter Információ-Technológiai Kft. ügyvezetője, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének volt alelnöke.
Egyes cégek már ujjlenyomat-leolvasóval ellátott noteszgépeket kínálnak, s egyre több gyártó lát fantáziát a pluszvédelemmel rendelkező gépek piacán. Mostanában jelennek meg azok az USB pendrive-ok is, amelyek PIN-kóddal vagy ujjlenyomattal önmagukat védik, esetleg beépített hardveres titkosító algoritmussal tárolnak minden adatot. Hamarosan a mobil eszközöknél, mobiltelefonoknál is megjelennek az ehhez hasonló megoldások, egy okostelefon vagy PDA annyi adatot képes tárolni, hogy lassan ideje ezekre is gondolni - állítja Csáki.#page#
- Nincs igazán különbség a hazai és a nemzetközi infokommunikációs biztonsági szolgáltatások kínálata között. Mindaz itthon is elérhető, ami bárhol a világon. A kereslet, a vevői hozzáállás már más kérdés, bár ott is, úgy látom, követjük a nemzetközi tendenciákat, maximum fél-, egyéves lemaradással, de minden eszköz és alkalmazás begyűrűzik hozzánk is - foglalja össze Csáki.
Piaci trendek
Nagy lemaradásban van a hazai kkv-szektor, ám az utóbbi években a megnövekedett üzleti igény következtében és az uniós pályázati kiírások segítségével fellendülőben van a biztonságos infokommunikációs eszközök beszerzése. A cégek természetesen csak a meglévő műszaki fejlettségi színvonalhoz képest tudnak fejleszteni, s miután a kkv-szektorban sok helyütt még alapvető hiányosságok vannak, így nem a csúcstechnológia a legkeresettebb. Egyébként, ahogyan fejlődnek, nőnek a hazai vállalkozások, úgy követik az IKT-rendszerek is az életciklusukat.
Egyre több magyar kis- és középvállalkozás ismeri fel, hogy az internetes lehetőségek kihasználásával nemcsak olcsóbban, de hatékonyabban valósítható meg a kommunikáció. Az IP technológia lehetővé teszi konvergens hálózatok kiépítését a kkv-k számára is, ahol egy berendezéssel lefedhető a telefóniás és az IT-hálózat is. A konvergens hálózat magában foglalhat az IP készülékek mellett digitális és analóg végberendezéseket is.
- Az a tapasztalat, hogy a kkv-knál is egyre komolyabb igény van a professzionális ügyfélszolgálati megoldásokra, amelyek versenyelőnyt teremtenek számukra a saját piacukon. A nagyvállalatok a távmunkát, a cégen belüli és az azon kívüli mobilitási megoldásokat, a jelenlét-indikációt és a multimédiás ügyfélszolgálati rendszerek fejlesztését, a vállalatirányítási rendszerekkel történő integrációt tartják a legfontosabbnak manapság - summázza Dancsi András, az üzleti kommunikációs alkalmazások, rendszerek és szolgáltatások piacán tevékenykedő Avaya Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója.
A vállalatirányítási (ERP) piac kis- és középvállalati szegmensét a konszolidáció jellemzi. Az elmúlt években - miután a Microsoft és az SAP belépett a hazai kkv-piacra - egyre több cég ismerte fel, hogy erőforrások tekintetében nem tudja felvenni a versenyt a két multinacionális szereplővel. Így az előrelátóbbak csatlakoztak valamelyik nagy forgalmazóhoz, és ügyfeleiket a forgalmazott nemzetközi termékre próbálták meg átállítani, a többiek azonban piacuk fokozatos szűkülésével kénytelenek szembenézni.
A piacot jellemző másik markáns folyamat, hogy egyre több magyar tulajdonú kis- és középvállalat dönt ERP bevezetése mellett. Számukra is egyre inkább fontos - elsősorban a hosszú távú tervezés és a külföldi terjeszkedés miatt -, hogy egy nemzetközi gyártó termékét használják, amelyben egyaránt megoldott a nemzetközi támogatás és a különböző nyelveken működő változatok összekapcsolása.#page#
A kommunikáció kulcsszavai
- Az IKT-iparban csakúgy, mint másutt, a kommunikáció vagy a marketing csak akkor érheti el a célját, ha a vállalat termékei, szolgáltatásai is alátámasztják az üzeneteket, azaz az őszinteségen alapulnak. A megbízhatóság, a biztonság nemcsak a kommunikáció vezényszavai, hanem az IKT-cégek termékeinek kulcsfontosságú jellemzői is. A multimédiás contact centerek, vállalati telefónia, "unified communication" és a tudásbázisokhoz hozzáférő alkalmazások területén elsődleges üzleti igény a biztonság, ami egyszerre jelenti üzletmenet folytonosságának és természetesen, elsősorban az IP-telefóniában, a hívásoknak a biztonságát is - hangsúlyozza Dancsi András.
A legújabb, hangalapú alkalmazási szoftverekben a proaktív távfelügyelet és karbantartás, illetve a beépített önellenőrző vagy önjavító képességek gondoskodnak az üzletmenet folytonosságáról. Például egy több telephelyes rendszerben a céges belső hálózat megszakadása esetén a dolgozók továbbra is úgy kommunikálhatnak egymással, hogy észre sem veszik a hálózat feldarabolódását. A hálózatanalizáló alkalmazások képesek az IP-hálózat állapotának üzemszerű monitorozására, így időben figyelmeztethetnek az esetleges késleltetésekre, csomagvesztésekre.
A biztonság kérdésében fontos, hogy a telefonok automatikusan, időponttól függően is zárolhatók, így illetéktelenek nem férhetnek hozzájuk, és nem használhatják azokat. Felhasználónként meghatározható a hívásindítási jogosultság, és a hozzáférés PIN-kóddal védett. A legmodernebb technológiának köszönhetően az ügyfélszolgálatokon oly elterjedt hangrögzítés is tökéletesen titkosítottan és kívülálló számára hozzáférhetetlenül történik. Eszköztől, kommunikációs csatornától és helytől függetlenül a felhasználó elérhetősége és a vállalat kommunikációs rendszereihez való hozzáférés szabályozható. A felhasználó bármikor megválaszthatja, hogy on-line vagy off-line módon hozzáférjen a vállalati erőforrásokhoz és legyen elérhető.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy főleg a pénzügyi szektorban fontos kiemelten az irodán belül is a titkosítás, mégpedig végponttól végpontig. De bármely szervezetben fontos követelmény az értékesítésben dolgozó kollégáknál, hogy akár a világ bármely pontjáról biztonságosan és titkosított csatornán férjenek hozzá a vállalati kommunikációhoz, üzleti adatokhoz. Az ügyfélszolgálati rendszereknél alapkövetelmény a jogosultság alapú hozzáférés a kezelt adatokhoz és a teljes rendszerhez.
Sikeres cégek költenek rá
A sikeres középvállalatok az átlagnál több integrált technológiai platformot üzemeltetnek, nagyobb hajlandóságot mutatnak arra, hogy beruházzanak az informatikai integrációba, és hisznek abban, hogy az informatika a vállalat más területein eszközölt beruházásoknál magasabb megtérüléssel jár - állapítja meg az Economist Intelligence Unit és az Oracle piackutató tanulmánya.
A technológia alapvető szerepet játszik a kis- és középvállalatok üzleti növekedésének serkentésében, állítja a tanulmány, amelynek egyik legfőbb megállapítása, hogy az informatika fokozza a versenyképességet. Ám a szoftverek és a tudás ára jelentősen visszafogja a növekedést.
Egy partner kiválasztásának a legfontosabb kritériumai a referenciák, a tapasztalatok, a pénzügyi és szakmai megbízhatóság, továbbá a sokéves piaci jelenlét, a gyakorlatban mégsem biztos, hogy ez a preferencia érvényesül.
- Még ma is több olyan potenciális megbízóval találkozom, aki csak és kizárólag az ajánlati ár alapján dönt. Ebben az esetben a "garázscégek", az egyetemisták nyilván verhetetlenek, hiszen sem irodát, sem adminisztrációt nem kell fenntartaniuk. Szakmailag is lehetnek jók, de vajon pénzügyileg? És képesek lesznek-e két év múlva is rendelkezésre állni? Esetleg betegen is dolgozni? Mert egy tizenöt-húsz fős cég már ezeknek a kritériumoknak is megfelelhet - mutat rá Csáki Zoltán.