A beszélgető vállalat

A vállalatok társadalmi felelősségvállalásának egyik sarkalatos pontja, hogy hogyan ismerik fel, és kezelik a környezetükben levő érintett csoportok igényeit, érdekeit, miként javítják az érintett csoportokkal való viszonyukat, és járulnak hozzá az őket érintő társadalmi problémák közös megoldásához. Ideális esetben az érintettekkel folytatott párbeszéd eredményeképpen létrejön egy dinamikus egyensúly köztük és az érintett csoportok között, miután kölcsönösen felismerik egymás céljait, érdekeit, és megkeresik a konfliktusmegoldás, az együttműködés, a partnerség és a közös fejlődés lehetőségeit. Cikkünkben bemutatjuk a társadalmi párbeszéd folyamatát és azt, hogy Magyarországon ez hogyan jelenik meg.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A társadalmi párbeszéd átfogó folyamat, amelynek során a vállalat az érintettekkel párbeszédet folytat, és tájékoztatja őket a felelősségteljes vállalati magatartás keretein belül elért eredményeiről. A tevékenység hasonlít egy kerekasztal-beszélgetéshez, ahol a felek mindegyike kifejtheti álláspontját, következmények nélkül. Ahhoz, hogy valódi beszélgetés alakuljon ki, a vállalat általában felkér egy külső szakértőt, azaz pártatlan moderátort.

Az érintettek alatt azokat a személyeket vagy szervezetek értjük, akik, illetve amelyek működésükkel hatással vannak egy vállalat üzleti tevékenységére, illetőleg a vállalat üzleti tevékenysége is hat rájuk. A lehetséges érintettek közé tartoznak a helyi és országos hatóságok, a tulajdonosok, a dolgozók, a szakszervezetek, a civil szervezetek, a helyi önkormányzat, a fogyasztók képviselői, a beszállítók, a média és a versenytársak.

Hatékony eszköz

A társadalmi párbeszéd lépései
A társadalmi párbeszéd folyamatában a következő fázisokat különböztetjük meg:
1. Stratégiai megközelítés - a cég számára a stratégiai prioritások megtalálása a társadalmi párbeszédben.
2. Elemzés és tervezés - anyaggyűjtés a jó alapozáshoz, az érintettek feltérképezése.
3. Kapacitásépítés - az érintettek és a képességek áttekintése.
4. A párbeszéd - kialakítás és lefolytatás.
5. Cselekvés - a párbeszéd eredményeinek átültetése a gyakorlatba.
Egy vállalat számára a társadalom elvárásainak megismerésére a társadalmi párbeszéd hatékony eszköz, hiszen ezen keresztül megismeri és megérti a résztvevők véleményeit.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a vállalat mindig minden kérdésben egyet is ért az érintettekkel, a párbeszéd folyamata azonban lehetőséget ad arra, hogy az érintett felek megismerhessék egymás álláspontját, és a dialógus során felmerült kérdéseken túl is kifejthessék álláspontjukat, megoszthassák egymással véleményüket. Ráadásul egy nagyvállalat működése és fejlődése csak abban az esetben fenntartható, ha üzleti tevékenysége során érdeklődik a társadalom elvárásai iránt, és kész cselekedni azok megvalósítása érdekében, azaz igyekszik üzleti tevékenységét a társadalom igényeihez igazítani, és kommunikációjában - legyen az a márkákhoz vagy magához a vállalathoz kapcsolódó - is felelősségteljesen jár el. Ezenkívül a vállalat kész bekapcsolódni olyan programokba, folyamatokba, amelyek hosszú távú, valós eredményeket ígérnek, és alkalmasak arra, hogy jelentős befektetésekkel tényleges értéket teremtsenek.

Miért beszélgessen a vállalat?

 A párbeszéd lehetővé teszi a kockázatok és a jó hírnév megfelelő kezelését, bizalmat épít a cég és az érintettek között. Lehetőség nyílik az erőforrások (tudás, emberek, pénz és technológia) összevonására, hogy a vállalat az érintettekkel közösen olyan problémákat oldjon meg, és olyan célokat érjen el, amelyeket külön-külön nem lennének képesek megoldani, illetve elérni. A dialógus megvilágítja az üzleti környezet összetettségét, beleértve a piac változásait és az új lehetőségek megkeresését. Ezenkívül lehetővé teszi a vállalatnak, hogy tanuljon az érintettektől, ami a termék/szolgáltatás és a folyamatok javítását eredményezi.

A társadalmi párbeszéd folyamatában az érintettek informáltabbak lesznek abban, hogy hogyan javíthatnák a szervezeti döntéshozatalt és a cég hatását a társadalomra. A folyamat végső soron elvezet egy egyenletesebb és fenntarthatóbb társadalmi fejlődéshez azáltal, hogy a társadalom különböző érintett csoportjai beleszólhatnak a vállalatok fejlődési és döntéshozatali kérdéseibe.

Ha jól működtetik a rendszert, akkor a társadalmi párbeszéd egymást követő szakaszai, a meghallgatás - azaz a problémák feltárása -, a megértés és a válaszadás állandó folyamattá válik, így megnyílik az út, hogy a társaság működése és magatartása a társadalom széles köre előtt elszámoltatható legyen. Az ellenőrzési folyamat a párbeszéd és a jelentés kiadásának teljes időtartama alatt érvényesül, auditálják a vállalások teljesítését a következő párbeszédciklus során, ami egyúttal azt is biztosítja, hogy a folyamat - ezzel együtt a társaság működése - átláthatóvá váljék, valamint garantálja a cég kijelentéseinek megbízhatóságát és megalapozottságát.

Magyarországi párbeszédek
A társadalommal folytatandó párbeszéd fontosságát érdemben először 1992-ben ismerték fel, amikor is a Paksi Atomerőmű Rt. kezdeményezésére létrehozták a Társadalmi Ellenőrző és Információs Társulást (TEIT) az atomerőmű 12 kilométer sugarú körén belül található 13 önkormányzat részvételével. E társulás közreműködésével igyekezett az atomerőmű a bizalmat ébreszteni maga iránt, és lakossági elfogadást szerezni a kiégett fűtőelemek átmeneti tárolójának létesítéséhez.
Ismert, hogy a dohányipar ellentmondásos üzletág, de a fenntartható fejlődés, valamint az üzleti nyereség érdekében egyaránt felelősségteljesen kell működnie. Ezt tükrözi Martin Broughton, a British American Tobacco (BAT) elnökeként a téma kapcsán megfogalmazott gondolata: "Célunk, hogy folytassuk a hosszú távú, fenntartható részvényesi érték megteremtését; hogy a dohányipar számára iránymutatóan demonstráljuk a vállalat társadalmi felelősségvállalását és a szélesebb körű elszámoltathatóságát." A BAT Hungarynél a társadalmi párbeszéd első szakaszára 2001-2002-ben került sor, az első beszámolót 2002 közepén adták ki. A cég a társadalmi párbeszéd segítségével képes volt feltárni és megérteni, hogy az érintettek miként értelmezték a dohányipari cég üzleti meggyőződését, és a folyamat abban is a segítségükre volt, hogy a cég, a következtetések kölcsönös megértése alapján, üzleti magatartását össze tudjuk hangolni ezzel.

#page#

Segítség a párbeszédben

Nemrég egy konferencia keretében a United Way Magyarország - amelynek célja többek között a magyar civil társadalom erősítése, a civil és az üzleti szféra együttműködésének fejlesztése - vállalkozott arra, hogy a társadalmi felelősségvállalásról szóló konferenciák sorában elsőként egy gyakorlati szemléletű rendezvénnyel közvetlen segítséget nyújtson az érintettekkel folytatott párbeszéd elindításáért felelős vállalati munkatársak számára. A konferencia része volt egy szimulációs játék is. A játékban a résztvevők - a folyamat megismerése és a szerepek megértése után - maguk alakították a cég és a különböző érintettek szerepeit, körüljárva egy-egy problémát, és törekedve a megoldásra.

A nagy sikerű műhelymunka visszaigazolta az előzetes feltevéseket, nevezetesen azt, hogy óriási igény van ilyen kézzelfogható, gyakorlatias workshopokra, mert ezeken a feladattal megbízott munkatárs konkrét segítséget kap ahhoz, hogy cége rálépjen az érintettekkel való párbeszéd útjára - mondta el Ertsey Katalin, a United Way Magyarország kurátora, aki "civilben" a Pannon vállalati felelősségvállalás tanácsadója.

A visszajelzések alapján a vállalatokkal több mint egy évtizede együttműködő civil szervezet tervezi, hogy felépít egy teljes körű képzési programot, hogy hiteles és költséghatékony módon segítse a társadalmi párbeszéd lebonyolítását.

Ertsey Katalin úgy véli, hogy jó néhány magyar vállalat ugrásra kész, de - érthető módon - igen kevésnek van olyan munkatársa, aki értene ehhez. Ilyenkor jön jól egy tapasztalt civil szervezet, amely segít kialakítani a párbeszéd kereteit, a résztvevők körét, a megközelítési módokat.

A szakember szerint a munka során kulcsfontosságú a hitelesség megőrzése, hiszen a civil társadalmat nem ismerő közvetítők rapid megoldásai az egész folyamat eredményét veszélyeztethetik. A vállalat jó hírneve pedig - mint tudjuk - a legnagyobb értéke. Egy hiteles, jól felépített érintetti párbeszéd viszont jelentősen javíthatja a vállalat elfogadottságát a társadalomban.

Értelmező kisszótár
AA1000 - nemzetközi beszámoltatási szabvány, amelyet a Társadalmi és Etikai Felelősség Intézete (Institute of Social and Ethical Accontability) határozott meg. Létrehozására azért került sor, hogy elősegítse a beszámolási kötelezettség teljesítését és az etikai teljesítmény javulását a társadalmi párbeszéd keretében. Az AA1000 útmutatást ad felhasználóinak azzal kapcsolatban, hogyan lehet az érintetteket módszeresen és formalizáltan bevonni a folyamatba.
Érintettkutatás - mélyinterjúk és fókuszcsoportos megbeszélések segítségével lebonyolított kutatás, amely az érintettek azonosítását és a fő témakörökkel kapcsolatos véleményüket térképezi fel.
Társadalmi beszámoló - egy vállalat társadalmi teljesítményéről szóló jelentés, amelynek tartalma az érintettekkel folytatott párbeszéd és kutatás eredményeképpen alakul ki.
Társadalmi teljesítmény - olyan nem pénzügyi vagy üzleti jellegű teljesítmény, amely egy adott vállalat hozzájárulását jelenti a társadalmi problémák megoldásához (például környezetvédelmi, etikai, tájékoztatási és egyéb tevékenységek).

Sánta Edina - Sőregi Viktória

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo