A kitörése után egy hónappal, már 2008 novemberében látszott a számaikon a válság hatása, mivel ügyfélbázisuk meghatározó részét multinacionális cégek teszik ki, amelyek azonnali beruházási stopot jelentettek be. Így a 2009-es év mélypontot mutatott: mind gazdasági, mind pedig morális szempontból válságba került a cég.
Hogy jutott túl a cég a nehézségeken?
- Azonnal cselekedtünk - kezdi Somlyai Gábor, a cég ügyvezető igazgatója. - Újjászerveztük a céget mai napig is irányító vezetői gárdát. A két ügyvezető, a gazdasági igazgató és jómagam még mint kereskedelmi igazgató alkottuk a csapatot. Válságmenedzsmentbe kezdtünk, amit most, 2011 végével lezárunk. Azt gondoljuk, a cég talpra állt, az elmúlt két év eredményei pozitívak, növekedett az árbevétel és az adózás előtti nyereség is. A fejlődés fenntartásának érdekében itt az ideje, hogy egy másik üzemmódra, üzleti irányra álljunk át.
Mi a titok?
- Nincs titok! A költségeink csökkentése mellett, amire persze elengedhetetlenül szükség volt, arra is törekedtünk, hogy a meghatározó embereink, kereskedőink motivációját a megfelelő szinten tartsuk. Úgy alakítottuk át a szervezetet, hogy mind karrierlehetőségekben, mind anyagilag a válság ellenére jobbat-többet tudjunk nyújtani számukra. Ez a két irány együtt tette lehetővé, hogy a cég ismét lendületet vegyen. A motiváció fenntartása csak részben igényel anyagi ráfordítást, a folyamatok racionalizálása, a kihívásokkal teli munka és az, hogy érezték maguk mögött a cég nyújtotta biztos hátteret, nagyon fontos tényezőnek bizonyult. Úgy gondoljuk, főként ennek köszönhető, hogy növekvő pályán voltunk az elmúlt két évben.
Hogy határozná meg az új irányt?
- A HUMANsoft az egyik legerősebb magyar tulajdonú rendszerintegrátor cég, több mint kétszáz alkalmazottal, melynek kétharmada mérnök. A kétezres évek elején megfogalmazott stratégiai célunkat, azazhogy meghatározó rendszerintegrációs cég legyünk a magyar IT-piacon, elértük. Az új vízió, hogy a HUMANsoft IT-szolgáltatói státust érjen el a közeljövőben. Kijelenthető, hogy ma szinte bármilyen informatikai problémára van válaszunk, a legkisebb gépproblémától a legnagyobb cég üzemeltetéséig. Ezek azok, amelyeket szeretnénk még egy szinttel feljebb emelni, és a szolgáltatásainkat havidíjas konstrukcióban elérhetővé tenni.
HUMANsoft Kft.
1037 Budapest, Montevideó u. 8.
Telefon: 06 (1) 270-7600
www.humansoft.hu
Mik az új stratégia legfontosabb pontjai?
- Az informatikai infrastruktúra-komponenseket gyártó nemzetközi cégek termékeivel elért sikereink lehetővé teszik, hogy a gyártói kapcsolatainkat továbbfejlesszük. Bízunk abban, hogy ennek köszönhetően kereskedőink által felépített projekteknél nagyobb támogatást kaphatunk, és az általuk generált üzleti lehetőségeknél több ízben is gondolnak ránk, országhatáron belüli és azon túl egyaránt. Tartós növekedés csak a hazai piacra építve nem képzelhető el, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben. A külpiacokra lépés feltétele az egyedi termék és a nemzetközileg elfogadott tudás. Az elmúlt években jelentősen tudtunk erősödni e területen, így ma már több szolgáltatásunk, saját fejlesztésű megoldásunk megállja a helyét külföldön is. Nem tervezzük leánycégek felállítását. Gyártói és szállítói partnerségekben gondolkodunk, elsősorban a szűkebb régiónkban. Emellett jelenleg is jelentős erőforrásokat fektetünk kutatás-fejlesztési projektekbe, aminek eredményeképpen előállhatnak magas hozzáadott értékű saját termékek. Például az általunk forgalmazott Microsoft Dynamics AX ügyviteli keretrendszerben megalkottunk egy mezőgazdasági modult, így a növénytermesztő és állattenyésztő cégeket rájuk szabott alkalmazásokkal tudjuk kiszolgálni. Felméréseink és referenciánk alapján úgy gondoljuk, hogy az AgroMax nemcsak itthon, de a környező, az EU-hoz mostanában csatlakozott vagy csatlakozni kívánó országokban is piacképes lehet.
Milyen várakozásokkal néz a jövő évre?
- 2012 az építkezés éve lesz, de abban bízunk, hogy már egy-két sikeres projekttel is tudunk gazdagodni. A stratégiánkban kitűzött fejlődésünknek azonban kizárólag a hazai piacon való sikeres szereplés lehet az alapja, a külpiaci megjelenés nem mehet ennek rovására. Sikert csak a kereskedelmi aktivitásunk növelésével, vagyis üzletfejlesztéssel tudunk elérni. Három értékesítési szektorban - közszféra, pénzügy, kis-, középvállalatok - szeretnénk erősíteni a jelenlétünket, így ezek a területek megkülönböztetett felsővezetői támogatásban részesülnek a jövőben.