Törjük meg a varázslatot!

Szakítaniuk kell a jelenlegi hierarchikus struktúrával és klasszikus üzleti felépítéssel a biztosítóknak, ha versenyképesek akarnak maradni, a fiatal tehetségek bevonását pedig leginkább az üzenethiány nehezíti.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Van egy varázslatos kifejezés, ami nagyon is jellemző a nagyvállalatokra, és igen hatékony eszköz az innováció megfojtására: „Így szoktuk csinálni.” Talán ez a legkomolyabb méreg a legtöbb, több mint tízéves múlttal rendelkező és a néhány száz fős létszámot elérő cég esetében. A jól bevált gyakorlatok persze sok esetben hasznosak, különösen egy bizalomra építő ágazatban, amilyen a biztosítási szektor. Azonban eljött az idő, hogy belássuk és kimondjuk: a jelenlegi hierarchikus struktúra és klasszikus üzleti felépítés, amivel a biztosítótársaságok dolgoznak, pár év múlva egyszerűen nem lesz versenyképes.

Kurtisz Krisztián, az UNIQA biztosító vezérigazgatója - Fotó: Hatlaczki Balázs

Elég csak arra gondolnia bárkinek, hogyan intézi az ügyeit a mindennapokban, vagy kutat információk után: megszoktuk már, hogy bármilyen igényünk van, fogjuk a telefonunkat, és rövid keresgélés után találunk kényelmes megoldást. Ha egy vállalat nem tud átállni arra, hogy elinduljon ebbe az irányba, és kényeztesse az ügyfeleit, akkor búcsút mondhat a versenyképességének.

Adódik persze a kérdés, hogyan valósítsuk meg az átállást. Hogyan tudja felvenni a versenyt az innovációban a gazdaság egyre több ágazatát letaroló, felforgató megoldásokat bevető startupokkal egy több száz éves hagyományokon alapuló iparág képviselője, amely teljesen más működési és fejlesztési modellre állt rá? Nos, az egyik legfontosabb tényező a változásban a felső vezetői elköteleződés. Annak felismerése, hogy mindössze egy út van, és rugalmasan kell reagálni a piac változására, egyébként nincs esélyünk. Azt vallom, hogy érdemes megpróbálnunk a szervezeten kívül is innoválni, ezáltal versenyhelyzetet is teremtve, és talán létrehozni a saját konkurenciánkat, hiszen ez jó hatással lehet a cégünkre is.

Ez a modell persze csak akkor válhat be, ha nem csupán újragondoljuk a működésünket, de végre is hajtjuk az elhatározott változtatásokat. Azt gondolom, a hatalmas, többszáz oldalas, a vállalkozás minden részére kiterjedő, évekig tartó stratégiák kora lejárt. Sokkal hasznosabb, ha egyes folyamatok megújítására összpontosítunk viszonylag rövid határidővel.

Egy ilyen megközelítés természetesen a munkavállalóktól is más gondolkodásmódot igényel, és egy igazán kemény kihívással kell megküzdeniük a vezetőknek ahhoz, hogy ezt elérjék: ki kell irtani az „odaértünk” mítoszát. Tudatosítani kell mindenkiben, hogy nem lesz olyan pillanat, amikor elmondhatjuk, hogy megérkeztünk, hiszen a fejlődés folyamatos, ráadásul egyre gyorsabb ütemű. Persze az úton a sikert mindig meg kell ünnepelnünk, de másnap már haladunk is tovább.

Ez a változás hozza azt is, hogy ma már teljesen más típusú kollégákra van szükség, mint akár csak tíz évvel ezelőtt is. Nem szabad megijednünk attól, hogy szakmán kívülieket csábítsunk a céghez, sőt érdemes kihasználni a lendületüket, újszerű látásmódjukat és azt, ahogyan a folyamatokat értékelik, mielőtt „megfertőződnek” a szakmaisággal.

Létezik egy mítosz ma a munkaerőpiacon, ami kiválóan alkalmas arra, hogy elfedje a mélyebb problémákat a vállalatoknál, ez pedig a szakemberhiány. Úgy vélem, sokkal inkább az üzenethiány jelenti a gondot. Ha egyértelműen tudjuk kommunikálni, hogy mit, hogyan szeretnénk elérni, és mit akarunk másként csinálni, akkor megtaláljuk a legjobb embereket a fiatal generációból is. Persze az is igaz, hogy az ő beépítésük a szervezetbe komoly alkalmazkodást igényel: a klasszikus biztosítói belső kommunikáció például az e-mailre és intranetre épül, a fiatalok azonban az azonnali üzenetküldő megoldásokat használják inkább, és ezt várják el a menedzsmenttől is.

Ne legyenek illúziói senkinek! Egy sok száz vagy több ezer fős szervezetnél az innovációs készség felgyorsítása, az új gondolkodásmód elterjesztése, illetve a fiatal tehetségek beillesztése egyáltalán nem könnyű, és főleg nem gyors folyamat, évekig is eltarthat. A helyzet ugyanakkor az, hogy ezek a lépések elkerülhetetlenek, ha ki akarunk kerülni az „így szoktuk csinálni” varázslat hatása alól.

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo