„Mindenre érvényes receptet nem adhatunk, de segítséget igen”

A keleti nyitás politikájában népszerűsített távoli célországokban, különösen a magyar szemmel egzotikusnak tekintett közép-ázsiai vagy távol-keleti régióban exportpiacokat kereső magyar cégek elsősorban az immáron csaknem két éve működő Nemzeti Külgazdasági Hivataltól remélhetnek segítséget céljaik elérésében. Dobos Erzsébet, a szervezet elnöke arról beszélt, hogy milyen módon segíti a HITA a magyar cégeket.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Arra a kérdésre, hogy mely magyarországi termelő ágazatok szereplői indulhatnak sikerrel a kormány által meghirdetett keleti nyitás politikájában felmerülő exportlehetőségekért, Dobos Erzsébet elnök a magasabb hozzáadott értéket képviselő termékeket előállító gazdasági szereplőkről szólt hangsúlyosan.

Dobos Erzsébet a HITA elnöke

– Termékexport tekintetében a logisztikai útvonal megnövekedése miatt elsősorban a magasabb hozzáadott értéket képviselő termékek jönnek szóba, ilyenek például az orvosi műszerek, de mondhatjuk a nagy hozzáadott értéket tartalmazó feldolgozott élelmiszereket is. Ezeken a területeken érezhetően van előrelépés még a távol-keleti piacokon is. A szolgáltatásexport, technológiatranszfer témaköre az a terület, amely a szállítási útvonaltól majdhogynem független, ilyen területek a vízgazdálkodás, a hulladékkezelés, a környezetvédelmi know-how, de kiemelhető az IKT ágazat is.

Melyek lehetnek az említett ágazati szereplők célországai?

– A távol-keleti piacok közül egyre hangsúlyosabb piac a magyar kkv-k számára Vietnam, Indonézia, védelmi és biztonságtechnikai ipar tekintetében pedig India kiemelt célország. A közép-ázsiai országokra is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a cégeink. Orvostechnikai eszközeink iránt szerencsés módon szinte minden piacon komoly kereslet mutatkozik. Árban és technikai színvonalban egyaránt versenyképesek vagyunk.

Milyen célországokra fókuszál a HITA?

– Tevékenységünk során elsősorban a szakmai szövetségektől, klaszterektől, illetve ügyfeleinktől kapott javaslatok alapján alakítjuk ki az éves szakmai tervünket. Igyekszünk minden ágazat igényeinek eleget tenni a rendelkezésre álló erőforrások alapján követve egyúttal azon alapelvünket is, hogy egy adott külpiacot csak folyamatos jelenléttel lehet „megdolgozni”. Igyekszünk visszamenni ugyanarra a szakkiállításra, régi és új kkv-knak megjelenést biztosítva. Az arab országok évek óta egyik legfelfutóbb célpiacunk, amelyen jelen vagyunk informatika, orvostechnika és élelmiszer vonalon is.

Hogyan segíti elő a HITA az ágazatok szereplőinek megjelenését az említett célországokban?

HITA
1055 Budapest, Honvéd u. 20.
Telefon: +36 (1) 872-6512
www.hita.hu
– Ahogy említettem, elsősorban szakkiállításokon, nemzeti standon való részvétellel támogatjuk a megjelenésüket. Emellett egyedi kereskedelemfejlesztési pályázataink során az örök problémára, a távoli piacokra való eljutásra is adunk támogatást. Továbbá üzletember-találkozók, road show-k szervezésében, célzott partnertalálkozókkal növeljük a kkv-k külpiacra lépésének hatékonyságát.

Milyen módon kérhetik a magyar cégek a HITA együttműködését céljaik megvalósításában?

– Leggyakrabban közvetlen kapcsolatfelvétel során ágazati tanácsadóink segítségét kérik a vállalkozások, de proaktív módon mi is megkeressük az innovatív termékekkel rendelkező, exportképes vállalatokat.

Milyen eszközökkel segíti a HITA a magyar kkv-k versenyképességének növelését, illetve a szektor szereplőinek bekapcsolódását a nagyvállalatok beszállítói láncába?

– Beszállítói programunk során nagy hangsúlyt helyezünk a képzésre, hogy e cégek megfelelő partnerei tudjanak lenni a nagyvállalatoknak. Komoly hangsúlyt helyezünk az úgynevezett beszállítói rendezvényekre is, ahol magyar kkv-k közvetlenül kapcsolatba kerülhetnek a nagyvállalatok beszerzési felelőseivel. Általános és mindenkire egyaránt érvényes receptet természetesen nem tudunk adni a vállalkozásoknak a beszállítói sikerek elérése érdekében, de van néhány olyan sarkalatos pont, amelyeket a cégeknek mindenképpen teljesíteniük kell a beszállítóvá válás érdekében, és folyamatosan szem előtt kell tartaniuk beszállítói tevékenységük során. Ezekben a pontokban kívánunk a cégeknek segítséget nyújtani. A moduláris felépítésű beszállítói programunk finanszírozási, hálózatépítési és szolgáltatási egységekből áll. A finanszírozási modul az anyagi háttér célirányos és a gazdasági szereplők által megfogalmazott reális támogatási igényekre igyekszik választ adni. Ez a támogató szervek – például az NFM, az MFB, az Eximbank – ajánlati portfólióiban tükröződik vissza. A hálózatépítési modul a kapcsolatteremtést szolgálja, míg a szolgáltatási modul kifejezetten a kkv-k számára szükséges, a versenyképességet javító háttértámogató szerepet tölti be.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo