Hogyan működnek a telefonon elérhető hívásazonosító tudakozók?
A legrégebbi bevált módszer a Belföldi Egyetemes Tudakozó, melyet telefonon keresztül érhetünk el. A tudakozó egyébként nem csak hívásazonosításra terjed ki, de különböző szolgáltatók telefonszámának vagy címének megadására is, így ez egy többrétű támogatást tud nyújtani. A tudakozóról fontos tudni, hogy a régen használatos 198-as telefonszáma már nem él, egy uniós jogszabálynak megfelelően ugyanis egységes minta alapján öt karakterből álló hívószámmal kell rendelkeznie, amely ma már a 11800-as telefonszám.
A telefonos tudakozó legnagyobb előnye, hogy Magyarország összes telekommunikációs vállalatánál szereplő telefonszám rendelkezésükre áll, legyen az mobiltelefon vagy vezetékes telefon, így nem kell előhívó alapján, külön szolgáltatóra lebontva keresni a telefonszámokat. Továbbá a tudakozó a nap 24 órájában rendelkezésre áll, így bármikor igénybe vehetjük segítségüket. Azonban a szolgáltatás nem díjmentes, az alapdíj bruttó 83 Ft percenként. Ez azért is fontos lehet, mert általában hosszas várakozás után válik csak kapcsolhatóvá egy elérhető ügyintéző, általános tudakozói mivoltukból fakadóan a vonalaik sokszor túlterheltek.
Az egyszerűbb alternatíva: online telefonszám tudakozó
Az internet térhódításával mára a legnépszerűbb keresési módszerré vált az internetes, vagyis online tudakozó. Kényelmes megoldás mindenki számára, nem kell felírnunk és megjegyeznünk a telefonszámot a bemondáshoz, hiszen csak egyszerűen bemásoljuk a tudakozó keresőjébe és már indulhat is a keresés, arról nem is beszélve, hogy fizetnünk sem kell érte – természetesen előfeltétele az internet megléte, ami díjcsomaghoz van kötve. Szolgáltatónként külön-külön tudunk keresni a megadott telefonszám hálózathívója (pl. 30,70,20) alapján, így megkaphatjuk a számhoz tartozó tulajdonos nevét és lakcímét is.
Azonban, ha titkosítva van a felhasználó, akkor sajnos nem fogunk célt érni a kereséssel. Ez esetben egyik tudakozó sem fog tudni segíteni nekünk. Arra is érdemes figyelni szolgáltatókra bontott keresésnél, hogy vannak olyan felhasználók, akik átviszik számukat egyik szolgáltatótól a másikhoz, megtartva az előző szolgáltató hálózathívóját, akkor nem fogjuk megtalálni a régi szolgáltató adatbázisában. Tehát ha pl egy Vodafone felhasználó szolgáltatót vált, Telekomossá válik, de számát átviszi, akkor hiába 70-es hálózathívóval rendelkezik, a Vodafone adatbázisában már nem fogjuk megtalálni az illetőt.
Milyen esetben nem tudok rákeresni arra, hogy ki hívott?
Ha az előfizető vagy felhasználó titkosítja telefonszámát. Ha az adott telefonszám le van tiltva a szolgáltatónál, akkor az semmilyen adatot nem adhat ki, így a tulajdonos semmilyen nyilvántartásban nem szerepelhet. A másik opció, ha rejtett számról hívnak bennünket. Általában telemarketinggel foglalkozók szoktak ezzel a módszerrel élni, így megelőzve a visszahívásokat, illetve hogy a felkeresett személy telefonszám alapján már felismerje őket. Rejtett számnál, mivel nem ismerjük a hívót, így nem is tudunk rákeresni.
Ma már a legtöbb esetben könnyedén rá tudunk keresni arra, hogy ki hívott bennünket, kényelmesen, otthonunkból, több módszerrel is, ahogy nekünk egyszerűbb.