Díjköteles gyorsforgalmi utak Magyarországon

Hazánkban, ahogyan a legtöbb európai országban is, a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének használata díjköteles. Ennek praktikus oka, hogy az autópályák és autóutak fenntartása a kiterjedt infrastruktúra és a szigorúbb biztonsági előírások miatt lényegesen magasabb, mint a hagyományos úthálózaté. Cikkünkkel a magyarországi díjköteles útszakaszok közötti eligazodást szeretnénk megkönnyíteni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Díjköteles útszakaszok

Hazánkban a díjköteles autópályák története 1996-ban kezdődött, az M1-es újonnan átadott Győr-Hegyeshalom szakasz lett ekkor fizetős. A díjszedés a rendkívül körülményes fizetőkapus megoldással valósult meg, amelyet a következő években több ilyen útszakasz követett. Végül a rugalmasabb matricás rendszer 1999-től folyamatosan felváltotta a korábbit.

Általánosságban kijelenthető, hogy a határok felé tartó autópályák (M1, M2, M3, M5, M6, M7) mindenhol díjkötelesek, ahogyan az ezekről leágazó legtöbb két számjeggyel jelölt gyorsforgalmi út is. Megyei matrica vásárlásánál mindenképpen érdemes figyelembe venni, hogy azok a megye határain kívül is érvényesek az első lehajtóig.

Legutóbb díjkötelessé tett utak

A gyorsforgalmi úthálózat folyamatos bővülésével a díjköteles útszakaszok is egyre hosszabbá válnak. Legutóbb 2019. január elsejével történt változás, amikor az újonnan átadott M35-ös út és az ahhoz csatlakozó M4-es egy rövid szakasza lett díjköteles. A közeljövőben várhatóan az M4-es autópálya Üllőtől Abonyig megépült részeit és az M3-ast Egerrel összekötő M25-ös gyorsforgalmi utat is csak matricával lehet használni.

Díjmentes útszakaszok

A díjfizetés alól mentesülő gyorsforgalmi utak jelentős része a főváros körül összpontosul. Ennek célja, hogy minél nagyobb számú autóst Budapest elkerülésére ösztönözzön, azonban az M0-s használata nem teljes hosszában ingyenes. Az M5-ös és M4-es utak közötti, illetve az M3 és a Megyeri híd közötti szakaszokra nem érdemes matrica nélkül felhajtani. Viszont jó hír, hogy az M0-s észak-keleti szektorának tehermentesítését szolgáló M31-es jelű gyorsforgalmi út díjmentesen használható.

Az ország többi ingyenesen használható autópályájának egy részét a már említett újonnan átadott szakaszok képezik (M4, M25), míg másik részét olyan útszakaszok, amelyek egy később megvalósuló nagyszabású projekt már elkészült - gyakran köztes - részei. Ilyenek az M9-es autóút Kaposvárt elkerülő szakasza és a szekszárdi Duna-híd. Ide sorolható továbbá a Nagykőrös és Békéscsaba közé tervezett M44-es autóút már megvalósult 61 kilométeres szakasza, valamint a nagy forgalmat bonyolító - a tervezett M8-as autóút részét képező - Pentele híd.

A hazai gyorsforgalmi úthálózat fizetős és ingyenes szakaszainak teljes listája a hozzá kapcsolódó részletes térképpel elérhető az Autopalyamatrica.hu oldalon.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo